Forsterker til B&W 683 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 108
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    nei, vill ikke akkurat si de er tungdrevne, MEN de krever en strømsterk forsterker. har intrykk av at folk trur det at om høytalere er tungdrevne og krever mye strøm er det samme, men det er helt feil. 683 er forholdsvis lettdrevne høytalere, men de suger strøm ut av forsterkeren.
    som nevnt tidligere så går disse ned i 2.6 ohm og det er svært få forsterkere som greier å levere nok strøm til det når du begynner å dra på med litt volum.

når du biamper med en surroundforsterker så bruker du de 2 siste bak kanalene som er ledige i et 5.1 oppsett til å drive frontene.
    hmmmmm................tror du 683 er mere kravstore på strøm enn 703? Neppe...

jeg ville nå ivertfall bedt HFK butikken sette opp et par 683 på en Cambridge 640A v.2 - da finner man raskt ut om det blir høyt nok

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sentinel
    Jeg var på hifiklubben å testet B&W 683 å ble helt forelsket! :-D
    Forsterkeren som jeg testet de med og ble anbefalt var Cambridge 840A v.2, men der sprekker budsjettet mitt litt. Hvordan vil Nad 372 klare seg med B&W 683 tror dere?
    Nå har jeg kun hørt denne høyttaleren i butikk og heller ikke prøvd ulike forsterkere på den, men jeg ville tippet at dette skal fungere bra.

En annen forsterker jeg også ville vurdert i samme prisklasse som Nad 372 er Xindak 6950 Audiofoni AS

Hvis du kan gå opp i pris (eller lete på bruktmarkedet) så kunne jo disse være aktuelle og gi enda litt mer rafinert lyd enn 372:
    Cambridge 840 som du nevner selv.
    Rotel RA1070 TonArt • Rotel RA-1070
    Arcam A32 Arcam A32 | Forsterkere | Stereo | Hi-Fi Center Kjeden

Testing anbefales uansett!

Noen mener kanskje at disse forsterkerne ikke leverer nok antall watt til denne høytaleren, men det stiller også jeg (med mine begrensede kunnskaper) meg litt tvilende til. En strømsterk forsterker er nok likevel en fordel.

Hvis du benytter deg av bruktmarkedet, så kan det jo også hende at du kan finne noe som er enda bedre enn 372 til samme pris.

Edit: Fant denne på bruktmarkedet. Ut fra min egen erfaring, så tviler jeg på at den vil skuffe deg:
    Arcam A85 (Sort)
    Enda et alternativ:
    Thule IA150B http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=26674&cat=13

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre så vil bi-amping i hovedsak tilføre mer effekt, men i DM683s tilfelle så er det ikke mengden effekt som er problemet, men strømtrekk ved lave impedanser. Med f.eks en surroundreceiver som ikke takler dette noe særlig så tviler jeg på at bi-amping vil avhjelpe dette. Man trenger rett og slett et effekttrinn som takler vanskelige impedansesvingninger bedre. I så måte tror jeg f.eks NAD C272 er midt i blinken, men det er jo ikke sikkert man liker NAD-lyden, og da må man jo se andre plasser. Hva med f.eks en brukt Nakamichi eller f.eks det Meridian effekttrinnet på bruktbørsen. Finner mange semi-highend effekttrinn på bruktbørsen til under 10000 kroner om man følger med.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser Krell KAV-400xi ligger ute for salg brukt innimellom. Hvordan vil den drive denne høyttaleren? Skulle vel være plenty strøm og effekt der?

Newcomer motorpsycho sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg vill bare si (som mange andre er inne på) at NAD 372 driver 683 ene meget bra. Iallefall min erfaring 372 er en knall forsterker når du tenker på prisen.
    Men sjølvsakt, kan jo også bli bedre, har sjølv tenkt til å oppgradere med EC4.7 og 2stk EC AW220.
    AW 220, 1 x220 watt 8 ohm, mener å huske at desse effektforsterkerene er stabile ned til 0.5 ohm's motstand:-D Det duger i massevis!!!!

Newcomer Roy Drage Andersen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har selv dm683, spurte på hifiklubben i ålesund om jeg kunne drive disse med en denon pma1500ae, fikk til svar at dette gikk kjempefint..

På lave volum var det ingen problem, lyden var upåklagelig, helt til jeg dro på litt, da gikk forsterkeren i protect.

Så solgte jeg denonen og dro ned på hfk for å kjøpe ny forsterker, hadde igrunnen sett meg ut NAd C372 før jeg dro. Da jeg kom ned testet vi først med en nad c315 på 2x40w det ble noe helt annet, koblet ikke ut den, videre gikk vi opp på c352 på 2x80w, ingen problem der heller.

Så testet vi med pma1500, koblet ut med en gang, da lærte jeg at det kan være en fordel å skru opp litt mer enn 1/4 omdreining på volumknappen, hadde jeg gjort det første gangen hadde jeg endt opp med Nad istedefor...

Når det er sagt finnes det nok mange dyrere alternativer som er kraftigere og spiller penere enn Nad C372, men til den prisen skal det godt gjøres å få noe like kraftig til og med brukt skal det gjøres..

Men dra en tur og få testet, mener foresten jeg ahr lest her på forumet at Cambridge 840 også gikk i protect når man drar på litt...

Lykke til!!!:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    hm det var det jeg mente y splitt og kjøre en kanal på bass og en på mellomtone\diskant eller bro koble forsterkeren og kjøre en stykk høytalerkabel til senteren, så hva blir best?
    Hvis du allerede har tokanaleren du ønsker å gjøre dette med, må du nesten bare prøve begge deler å se hva du liker best.

Noen forsterkere endrer lydkarakter litt når man brokobler dem f.eks pga høyere THD ol. Lyden kan bli både til det bedre og til det verre. Blir nok litt smak og behag.

Hvis man ønsker å beholde samme klangkarakter er nok bi-amping å fåretrekke.

Uannsett. Jeg kan ikke uttale meg meg sikkerhet på dette. Kanskje noen andre her som kan gi deg et bedre svar.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Hvis du allerede har tokanaleren du ønsker å gjøre dette med, må du nesten bare prøve begge deler å se hva du liker best.

Noen forsterkere endrer lydkarakter litt når man brokobler dem f.eks pga høyere THD ol. Lyden kan bli både til det bedre og til det verre. Blir nok litt smak og behag.

Hvis man ønsker å beholde samme klangkarakter er nok bi-amping å fåretrekke.

Uannsett. Jeg kan ikke uttale meg meg sikkerhet på dette. Kanskje noen andre her som kan gi deg et bedre svar.
    hm neida har ikke noe 2kanaler nå til dette men en gang i fremtiden kommer jeg sikkert til å kjøpe meg egen effektforsterker til senter og bakhøytalere, for å få bedre lyd i hvertfall i senteren, som tross alt egentlig er den viktigste høytaleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle svar, meget hyggelig med rask respons og mange tips!:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vurderer 683

hei...

jeg har det omvendte problemet..
    jeg vurderer på det aller sterkeste å investere i komplett 5.1 oppsett med B&W DM683 pluss senter, bakHT og sub i 600 serien..

Har allerede Pioneer VSX-LX70 og lurer på om denne vil være i stand til å drive disse høyttalerne bra??
    jeg ser at diskusjonen stort sett går i NAD c372 og Cambridge 640 a v.2 (840 a v.2) Trådstarter nevner at sistnevnte blir for dyr, men hvilken prisklasse er det disse tre forsterkerne ligger på?

Har allerede investert 11000 på pioneer vsx-Lx70 så håper virkelig at denne kan drive 683 uten problemer!

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Nad C372 koster 5990,- ny, Cambridge 640 koster 3198,- ny og 840 koster 9998,-

Men tviler på at du klarer å drive 683 med en cambridge 640, har lest om folk som testet med 840 på disse ht der forsterkeren gikk i protect, så da betviler jeg at en modell som er så mye mindre klarer det...

Men for all del, dra en tur og få testet, når det kommer til Pioneeren din har jeg ingen aning, men går utifra at en effektforsterker vil gjøre susen uansett...

Dra en tur på hfk, be dem koble opp for deg og be dem dra på, ikke gjør samme feil som meg, jeg fikk en demo på 1/4 av ht sin kapasitet på en for liten forsterker og likte det jeg hørte for så og oppleve at forsterkeren ikke klarte det...

Sørg for en skikkelig test...

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir svært overrasket om din LX70 klarer å drive 683 skikkelig med litt volum i forhold til et dedikert effekttrinn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ok

ok, takker for svar

Så vi snakker da om en effektforsterker i tillegg til Pioneeren min? har dere en god anbefaling der? btw. designet er i tillegg til lyden meget viktig.. det bør helst passe inn med de lvrige komponentene mtp finish osv..

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler deg å se etter Rotel Rb-991 MKII på bruktmarkedet. Denne gir
    2x200w i 8ohm og passer meget godt sammen med B&W. Jeg synes den ser stilig ut også Du bør finne et pent eksemplar av denne til rundt 4k. Lykke til med valget.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nå prøve med bare LX70 først for å se om det holder. Kommer jo mye ann på hvor høyt du spiller ol.

Hvis det er slik at den mest vriene impedansen på 683 ligger i det lavere frekvensområdet (eks 60hz og nedover) , så er det jo ikke noe problem hvis man setter delefrekvensen på 80Hz. Dette forutsetter selvfølgelig at også bruker sub ved musikkavspilling i stereo. På denne måten blir høyttalerene lettdrivende og du kan spille høyt uten at reciveren mister kontroll. Utifra det jeg har lest så leverer LX70 mye effekt, og de fleste er meget fornøyd med hvor høyt man kan spille.

Hvis de vanskelige impedansene ligger i et høyere frekvensområde, så kommer man vel ikke utenom et eksternt effekttrinn av høy kvalitet. Og selv om LX70 har litt krefter på egenhånd, så vil et effekttrinn av høy kvalitet ( eks Lyngdorf ) gi deg bedre lydkvalitet. Også ved lavt volum.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

På forsterkerfronten finnes det så utrolig mange andre bedre alternativer enn det Hifi-Klubben kan stille opp med. Ville også seriøst vurdert brukt. Mange forsterkere selges for under halv pris.

En annen ting: Ikke se dere blind på antall watt. Nekter å tro at mange spiller så høyt at forsterkeren ikke klarer å drive høyttaleren. Det blir selvfølgelig gjerne bedre lyd med mer effekt, med lydkvalitet er så mye mer enn det.

Noen forslag til nye forsterkere:

Audiofoni AS

Cayin 153: Norsk Audio Teknikk AS, Anthony Gallo, Cayin, Gryphon, Bladelius, Audiolab, Respons, Dynaudio, Kimber, Parasound

Elkjøp - Abrahamsen integrertforsterker

På bruktsiden er det mye å velge mellom. Primare, Hegel, Cayin og Musical Fidelity for å nevne noen. Følg litt med på bruktmarkedene og se hva som dukker opp.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig mye fokus på kraftige forsterkere rundt disse høyttalerene, mens det blir sagt lite om kvalitet... Min erfaring er at disse gir MYE tilbake i diskant og mellomtone hvis du bruker sikkelig bra elektronikk.

For de av dere som skal bruke 683 mye til musikk er dette verdt å merke seg. Ikke sleng på det billigste trinnet med mest mulig effekt dere finner. Den krever strøm, ikke effekt og kvalitet, ikke kvantitet...

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Watt og Watt

Har selv kjørt H/K på B&W før med hell, og jeg har tro på att en H/K 970 til 5 000 " link : Harman/Kardon HK970 | Forsterkere | Stereo | Hi-Fi Center Kjeden " med
    2x80 W Får veldig bra liv i denne høytalleren. Sjekk spec'en opp mot F.eks NAD 372. ( Nå har jeg ikke sjekket den ut men tipper den ikke er like kraftig , menmen tar jeg feil så tar jeg feil

• Stereo effekt: 2x80 watt i 8 Ohm
    • Kontinuerlig gjennomsnittelig effekt (FTC) pr kanal: 2x120 watt i 4 Ohm.
    • Frekvens Respons (1W +1/-3dB): 10 Hz -170 kHz
    • Signal-to-Noise Ratio (IHF-A): 95dB
    • High Instantaneous Current Capability (HCC): ± 80 Amps
    • Maks strømforbruk: 410 Watt
    • Dimensjoner (H x B x D): 439 mm x 110 mm x 395 mm
    • Vekt: 10.35 kg
    High Instantaneous Current Capability (HCC): ± 80 Amps
    Maks strømforbruk: 410 Watt
    Vekt: 10.35 kg

Det er hvor kraftig strømforsyning forsterkeren har som teller mest. Ikke nødvendigvis Watt.

:edit: - Nå sjekket jeg ikke hvilket budsjett du har, men dette er nok en av de mest strømsterke ( om ikke den mest strømsterke ) forsterkeren du får til en rimgelig pris. Når det kommer til dyrere ting så kan andre komme med tips, for jeg har ikke prøvd noe annet en NAD og H/K på 6 serien til B&W.

Når prisen stiger på forsterkere så har de jo ofte god strømforsyning uansett.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som vet hva maks strømforbruk er på nad 372?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Har selv kjørt H/K på B&W før med hell, og jeg har tro på att en H/K 970 til 5 000 " link : Harman/Kardon HK970 | Forsterkere | Stereo | Hi-Fi Center Kjeden " med
    2x80 W Får veldig bra liv i denne høytalleren. Sjekk spec'en opp mot F.eks NAD 372. ( Nå har jeg ikke sjekket den ut men tipper den ikke er like kraftig , menmen tar jeg feil så tar jeg feil

• Stereo effekt: 2x80 watt i 8 Ohm
    • Kontinuerlig gjennomsnittelig effekt (FTC) pr kanal: 2x120 watt i 4 Ohm.
    • Frekvens Respons (1W +1/-3dB): 10 Hz -170 kHz
    • Signal-to-Noise Ratio (IHF-A): 95dB
    • High Instantaneous Current Capability (HCC): ± 80 Amps
    • Maks strømforbruk: 410 Watt
    • Dimensjoner (H x B x D): 439 mm x 110 mm x 395 mm
    • Vekt: 10.35 kg
    High Instantaneous Current Capability (HCC): ± 80 Amps
    Maks strømforbruk: 410 Watt
    Vekt: 10.35 kg

Det er hvor kraftig strømforsyning forsterkeren har som teller mest. Ikke nødvendigvis Watt.

:edit: - Nå sjekket jeg ikke hvilket budsjett du har, men dette er nok en av de mest strømsterke ( om ikke den mest strømsterke ) forsterkeren du får til en rimgelig pris. Når det kommer til dyrere ting så kan andre komme med tips, for jeg har ikke prøvd noe annet en NAD og H/K på 6 serien til B&W.

Når prisen stiger på forsterkere så har de jo ofte god strømforsyning uansett.

Nå har det vel aldri vert målt strømforbruk i Watt da hehe, men det står ingenting om effektforbruk på Nad C372, vet det ofte er påskrevet antall watt på baksiden på en del forsterkere...

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •