Sony STR-DA5300 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Johnendre
    Jeg kjøpte meg en 5300ES for en måneds tid siden. Den erstattet min 5 år "gamle" Sony STR-VA333ES.

Var igrunnen meget godt fornøyd med den gamle, men var nysgjerrig på de nye HD-lydformatene samt HDMI. Derfor flesket jeg til.

Er godt fornøyd med lyden på 5300 når jeg spiller DVD, SACD eller BR. Er imidlertidig litt skuffet med lyden når jeg spiller CD´er. Synes lyden blir litt flat ift 333ES (som var litt "feitere" i lyden, spesielt på CD).

Er det lydsignaturen på 5300 som er forskjellig fra 333, eller må jeg tweake litt med EQ innstillingene ?

Er faktisk så pass skuffet at jeg er litt usikker på hvilke av de to jeg skal beholde......

Noen forslag ?
    Hvis du har en BD spiller med 5.1/7.1 analoge utganger så får du nok brukt dette mot VA333ES.

Det ser ut til at du fikk noe av det samme som meg da jeg byttet min VA555ES ut med en Pioneer AX4. Det var ett eller annet "magisk" med lyden. God, rund og perfekt egentlig. Savner den av og til enda. Men Pioneeren har vokst seg god til den, samt den gjør hverdagen mye enklere når jeg kan kjøre alt jeg vil igjennom den.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    STR-DA5300ES eller Denon 3808 ?

Noe som har for og imot på de to. Tenker da mest på lyden og kalibreringen om hva som er best og mest avansert på kalibrering og den som har mest naturlige lydsignatur.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har formening om den ?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig få som faktisk har prøvd denne, enda færre tror jeg har hatt disse to i direkte sammenlikning.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Oki, da er vel kansje ikke den Sonyen noe veldig spektakulert da ? :P

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Vurderte den en god stund, men med tanke på at jeg har Klipsch og den prisen jeg fikk på Yamaha RX-V3800, ble valget enkelt ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du kan jo lese mitt innlegg fra 30. april i denne tråden. Jeg har ingen erfaring med Denon 3808.

Tror nok det er avhengig av matching ift det utstyret du har fra før.

Jeg er på en måte veldig godt fornøyd med 5300ES, fikk en kommentar på at min gamle, 333ES, er noe det beste Sony har laget i den prisklassen.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja på lydsignaturen blir det nok matching som bestemmer om den ene er bedre en den andre. Kommer nok til å teste 3808, liker eg den ikke blir det jo bare å teste en annen
    Nettopp solgt LX70'en min som nesten var litt tirst. Den var perfekt til B&W, men ikke så bra til JmLab.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvordan disse nye Sony forsterkerene er i lydsignatur i forhold til eldre ES forsterkere. Før de hoppet på den digitale forsterkerbølgen (som de har droppet igjen så vidt jeg har skjønt)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Noen som vet hvordan disse nye Sony forsterkerene er i lydsignatur i forhold til eldre ES forsterkere. Før de hoppet på den digitale forsterkerbølgen (som de har droppet igjen så vidt jeg har skjønt)
    Har nettopp kjøpt STR-DA7100ES, og jeg har den gamle STR-AV333ES og en TA-F707ES. De siste 2 er temmelig like i lyden, men jeg tror TA-F707ES har litt mer kraft i bassen. Den nye 7100 spiller friskere og diskanten er meget bra. Synd den ikke er oppgardert til en 7700 versjon med støtte for de nye formatene. Sony burde også oppgradert 9100 til 9900 !. I tillegg til en 7700 spiller med alt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    STR-DA5300ES eller Denon 3808 ?

Noe som har for og imot på de to. Tenker da mest på lyden og kalibreringen om hva som er best og mest avansert på kalibrering og den som har mest naturlige lydsignatur.
    Jeg har ikke prøvd AVR3808. Men jeg har hatt både AVR4308 og STR-DA5300 til utprøving.

Lyden syns jeg var best på AVR3808, men forskjellen var ikke veldig stor. Og AVR4308 er også noe dyrere. Det er slett ikke sikkert at en sammenligning mellom AVR3808 og STR-DA5300 ville gått i Denon sin favør. Det jeg syns var et særpreg for AVR4308 var at effektdelen var veldig bra, og klart bedre enn det jeg tidligere har opplevd på 3805 og 2807. Denonreceivere i mellomklassen har hatt en tendens til å ha bedre forforsterker/prosessordel enn effektdel, men det var ikke tilfelle med 4308. Men så er det altså slett ikke sikkert at dette gjelder i like stor grad for 3808.

Sonyreceiveren på sin side er dramatisk mye bedre enn STR-DA3000, som jeg har prøvd tidligere. Men likevel ikke like bra som STR-DA7100. Klangen er nøytral og åpen, og har en fin balanse mellom det analytiske og musikalske.

På funksjonssiden har både Sonyen og Denon det til felles at de har markedets to beste skjermmenyer (GUI). Sony sin er kanskje enda litt lekrere enn Denon, men Denon tar igjen dette ved at den er mer logisk, og dermed lettere å manøvrere i. Dessuten er det en klar ulempe at Sony sin GUI ikke er transparent ved bruk av HDMI-innganger, bare med analoge viseosignaler. Det er litt ergelig.

Både Denon og Sony har fjernkontroller som har klare minus. Begge er litt uoversiktlige, og i Denon sitt tilfelle foretrakk jeg faktisk å bruke den billigste av de to som følger med. Den store styrken til Denon sine fjernkontroller, er at de har en vanvittig god sendestyrke, mens Sony slitter litt under ugunstige forhold.

Begge har gode romkorrektsjonsystemer. Denon har kanskje det mest velrenommerte av disse, den mest avanserte Audyssey XT. Men likevel syns jeg Sony tar prisen her. De har en uvanlig tilnærming, med bruk av stereo målemikrofon. Enda mer interessant er det at man med Sony kan definere tre ulike sweetspot. Dette er vanvittig bra, og må ikke forveksles med Audyssey sine multimålinger. Det gjør at man kan optimalisere både romkorreksjon og delayinnstillinger for tre ulike lytteposisjoner, og velge hver enkelt av disse under lytting. Og det utgjør faktisk en dramatisk forskjell. Det er et mysterium at ingen andre har kommet med dette tidligere. Jeg skulle ønske at Sony hadde utnyttet denne egneskapen enda bedre, med et mulighet for kjappt direktevalg av sweetspot, gjerrne som del av en makro. Nå blir det endel menyjobbing for å skifte sweetspot.

En annen egenskap der Sony glimrer, er HDMI-innganger. De har satt foreløpig verdensrekord, ved å ha 6 stykker. En veldig kjekk kontrast til alle budsjettreceiverne som skjemmes av å ha bare et par stykker.

Denonreceiveren er en utmerket allrounder uten andre svakheter enn fjernkontrollen. Og det skulle forundre meg om dette bildet er særlig annerledes på AVR3808. Den er veldig behagelig å omgås.

Sonyen på sin side har noen punkt som knirker litt (mottaksstyrke fjernkontroll, GUI ved HDMI), samtidig som den har noen unike egenskaper som noen kan finne uunnværlige (multi-sweetspot, 6 HDMI-inng.) Så spørs det hva som teller for deg, da...;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil 5300ES klare å sende gjennom 3D signaler eller må det ombobling/ny recevier til ved anskaffelse av 3D tv?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mmmbeer
    Vil 5300ES klare å sende gjennom 3D signaler eller må det ombobling/ny recevier til ved anskaffelse av 3D tv?
    Nei, den kan ikke switch'e 3D-video.

Du har to alternativer;
    1. Kjøpe nye forsterker (egentlig ganske synd med en god og relativt ny forsterker).
    2. Kjøpe en 3D Blu-ray spiller med 2 HDMI utganger (f.eks. Oppo 93). Bruk den ene utgangen til bilde og den andre til lyd.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Nei, den kan ikke switch'e 3D-video.

Du har to alternativer;
    1. Kjøpe nye forsterker (egentlig ganske synd med en god og relativt ny forsterker).
    2. Kjøpe en 3D Blu-ray spiller med 2 HDMI utganger (f.eks. Oppo 93). Bruk den ene utgangen til bilde og den andre til lyd.
    Eller alternativ 3, en splitter for HDMI signalet fra BD spiller.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •