Effektforsterker eller integrert forsterker med prosessor-inngang ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker eller integrert forsterker med prosessor-inngang ?

Spurte en forhandler om råd vedr. musikk gjennom min surroundreciver, hvor jeg ikke er helt fortrolig med lyden. Hadde planer om å kjøpe en effektforsterker, men ble nå litt usikker.
    Ber om råd fra forumet.

her er svaret jeg fikk:

Hard facts: Det er IKKE effekttrinnet som er problemet! Problemet
    ligger i den håpløse signalbehandlingen i surroundprosessoren, og om
    du velger å fortsette med denne som pre, er du ca like langt. Måten å
    gjøre dette på er som følger: Gå til anskaffelse av en integrert
    forsterker med throughput (theatre inngang, HTH… det er flere navn på
    dette), slik at ved filmavspilling er det effekttrinnet i den
    integrerte som driver frontene, mens ved rein musikkspilling er ikke
    receicver med i det hele tatt.
    Du kobler altså DVD-spilleren digitalt (HDMI eller lignende) til
    receiver som i dag, i tillegg kobler du stereo audio fra DVD til den
    nye integrerte forsterkeren. Det skal også kobles normale signalkabler
    fra pre out på receiveren (front L og R) til den nevnte HTH-inngangen.
    Skal du spille musikk behøver du ikke en gang slå på receiver, du har
    da et normalt to-kanals anlegg. Ved filmavspilling vil du altså la
    receiver pre drive effektdelen i den integrerte, som altså driver RF 63. Utfordringen består i å finne den forsterkeren; ikke alt for mange har
    denne løsningen, jeg skal jobbe litt med saken, og se om jeg kan finne
    en i prisleiet, som gjør jobben, og som er hånd i hanske med Klipsch…! I’ll be back!

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Spurte en forhandler om råd vedr. musikk gjennom min surroundreciver, hvor jeg ikke er helt fortrolig med lyden. Hadde planer om å kjøpe en effektforsterker, men ble nå litt usikker.
    Ber om råd fra forumet.

her er svaret jeg fikk:

Hard facts: Det er IKKE effekttrinnet som er problemet! Problemet
    ligger i den håpløse signalbehandlingen i surroundprosessoren, og om
    du velger å fortsette med denne som pre, er du ca like langt. Måten å
    gjøre dette på er som følger: Gå til anskaffelse av en integrert
    forsterker med throughput (theatre inngang, HTH… det er flere navn på
    dette), slik at ved filmavspilling er det effekttrinnet i den
    integrerte som driver frontene, mens ved rein musikkspilling er ikke
    receicver med i det hele tatt.
    Du kobler altså DVD-spilleren digitalt (HDMI eller lignende) til
    receiver som i dag, i tillegg kobler du stereo audio fra DVD til den
    nye integrerte forsterkeren. Det skal også kobles normale signalkabler
    fra pre out på receiveren (front L og R) til den nevnte HTH-inngangen.
    Skal du spille musikk behøver du ikke en gang slå på receiver, du har
    da et normalt to-kanals anlegg. Ved filmavspilling vil du altså la
    receiver pre drive effektdelen i den integrerte, som altså driver RF 63. Utfordringen består i å finne den forsterkeren; ikke alt for mange har
    denne løsningen, jeg skal jobbe litt med saken, og se om jeg kan finne
    en i prisleiet, som gjør jobben, og som er hånd i hanske med Klipsch…! I’ll be back!
    Det er nok veldig mye rett i dette. Kommer litt an på budsjettet ditt, men forforsterker med prossesorinngang og effekttrinn hadde nok vært optimalt. Er ihvertfall min erfaring. Hvilken receiver har du?

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står i signaturen at han har Denon 3808.
    Forøvrig, her ligger det en egen tråd for Stereoforsterkere med prosessorinngang

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant, som i gamle dager avspilles stereo bedst med stereo utstyr.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. så jeg trenger både en forforsterker og en effektforsterker.
    Får titte litt på bruktmarkedet da.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...eller en integrert med prosessorinngang, som Krell 400xi (tror den har) eller Hegel H200.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jeg ikke enig i. Jeg har 3806 og denne er meget lik 3808.
    Det som er greia med Denon reciverene i den prisklassen er at de har en meget god forforsterker, og en midels effektforsterker del.
    Fks. Gorm her på forumet brukte 3806 og MA oberon på B&W 803D. Da han mente at forforsterker delen i reciveren var god nok.
    Dag Johansen bruker også en rimlig reciever til sitt stereo oppsett, da han ikke hører noe særlig forskjell på den integrerte forforsterkeren og en stereoforforsterker.

Jeg personlig merket ENORM forskjell når jeg koblet på Oberon på mine Klipsch.
    Det svaret du fikk fra den selgeren er typisk selger svar. Han skal prøve å selge deg noe som er dyrest mulig.
    Uansett så mener jeg at hvis du ikke har et eksemplarisk rom som gir en god frekvenskurve hele veien gjennom så vil du har STOR fordel av reciverens romkorreksjon. Denne gjør større forskjell i et anlegg enn en ny forforsterker.

Kjøp effektforsterker og ikke se deg tilbake. Det er det lureste du kan gjøre. IMO.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med alle her:

ARCAM AVR350: Rå på film og temmelig ok på musikk. Temmelig sterk sak.
    Koble på DP effekttrinn: Gosh, her ble det liv i leiren. Utrolig mye mer trøkk og for en dynamikk!
    Koble på Jungson forforsterker i stedet for ARCAMen (samme prisklasse på forfosterkerdelen, sånn ca): Bedre? Kanskje. Annerledes? Definitivt.

Konklusjon: Både pre og effektdel har veldig mye å si. Synes det blir litt bastant å påstå at det er signalbehandlingen generelt i en receiver som er fanden sjøl.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt må vi vel allikevel kunne si at en integrert forsterker (gjerne med HT-input) spiller stereo bedre enn en receiver + effekt. Generelt = I et rom der man ikke trenger romkoreksjon, men der akustiske tiltak kan gjøres av selve rommet godt nok uten bruk av romkorreksjon på toppen av det hele.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si hvor bra forforsterker delen er i Denonen før du har testet mot noe annet. Pre i min Yamaha receiver er elendig og ikke dugenes til musikk, men det er en rimelig sak. Det beste du kan gjøre er å låne med deg hjem både en effektforsterker og en integrert (eller todelt løsning) med prosessor inngang og teste det opp mot hverandre.

Et annet viktig moment er matching. Mulig at pre i Denon 3808 er bra, men kanskje den ikke matcher høyttalerne dine spesielt godt. Du må nesten låne med deg utstyr for å teste.

Integrert forsterker med prosessor inngang er en veldig god løsning for å få god lyd til både hifi og hjemmekino, men det er en utfordring å koble subwoofer til. Bruker du bare sub til film er det ikke noe problem, men skal den brukes til musikk også så er det værre. Noen løser det ved å koble sub til integrerte og stiller receiveren til å sende all bass til frontene. Usikker på om det fungerer like bra til film, noen som vet?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker med prosessor inngang som jeg tror kunne matche høyttalerne dine bra og ikke er så dyr er Thule IA75B. Den har fått mye skryt og mange sier den på flere områder en den beste forsterkeren Thule har laget.
    Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: THULE IA75B Integrert forsterker

Her er forøvrig en fin oversikt:
    audiophile.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at hvis du har et bra rom så vil det være best å kjøre signalet igjennom en ren stereo forsterker. Men, hvor mye er man villig til å betale for det lille ekstra. Jeg personlig er veldig fornøyd med reciveren som forforsterker. Jeg har også erfart at hvis men prøver masse dyre komponenter så blir man bare missfornøyd med eget anlegg. Da bør det i hvertfall være høyaktuelt å kjøpe komponenten.
    Jeg har neste identisk oppsett som Kriller og er fornøyd med det, og jeg har har hørt mange oppsett det siste året, og jeg blir bare mere og mere glad i det oppsettet jeg har nå.

Da har du litt å grubble på Kriller:razz: !!

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Det som er greia med Denon reciverene i den prisklassen er at de har en meget god forforsterker

En meget god surroundforforsterker, kanskje ikke en meget god stereoforforsterker.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Det er klart at hvis du har et bra rom så vil det være best å kjøre signalet igjennom en ren stereo forsterker. Men, hvor mye er man villig til å betale for det lille ekstra. Jeg personlig er veldig fornøyd med reciveren som forforsterker. Jeg har også erfart at hvis men prøver masse dyre komponenter så blir man bare missfornøyd med eget anlegg. Da bør det i hvertfall være høyaktuelt å kjøpe komponenten.
    Jeg har neste identisk oppsett som Kriller og er fornøyd med det, og jeg har har hørt mange oppsett det siste året, og jeg blir bare mere og mere glad i det oppsettet jeg har nå.

Da har du litt å grubble på Kriller:razz: !!

Takk for den Biffig. Her lå det endel innlegg når jeg kom hjem fra jobb.
    Tror jeg må låne begge variantene med hjem å prøve.
    Det er ikke lett når anbefalingene og erfaringene er ulike.

Ser vi har nesten samme oppsett ja, og har faktisk blitt frarådet Oberon 6, da den skal ha en dårlig match til Klipsch. Ser ut som du har bedre erfaringer, så dette blir ikke lett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    En meget god surroundforforsterker, kanskje ikke en meget god stereoforforsterker.
    Til en surroundreciever å være så.
    Men en ren stereo forforsterker vil sef være bedre. I hvertfall i samme prisklasse

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til Kriller & Biffig (i hovedsak)

Jeg ser for meg å kjøpe lign. høyttalersystemer som dere, men ser dere har nokså forskjellige erfaringer, hvilket skaper usikkerhet - opplever det vanskelig å få testet disse på butikk, også. Er samtidig litt redd for at rommet mitt egentlig blir for lite, spes. for RF-63 (som vel trenger avstand fra bakveggen(?)) - kikket på Dolbytor sitt rom, han har like stort, men har en annen høyttaler i front.
    Ettersom jeg skal kjøpe ALT i nær framtid følger jeg også denne tråden da jeg lurer på om jeg burde kjøpe effekttrinn med det samme - hadde selv lest (ikke hørt) meg fram til Parasound NC 2250... På receiver har jeg det samme tøffe valget som alle på dette forumet, men kan strekke meg til 905 eller 4308 om "nødvendig"...

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hawkster
    Jeg ser for meg å kjøpe lign. høyttalersystemer som dere, men ser dere har nokså forskjellige erfaringer, hvilket skaper usikkerhet - opplever det vanskelig å få testet disse på butikk, også. Er samtidig litt redd for at rommet mitt egentlig blir for lite, spes. for RF-63 (som vel trenger avstand fra bakveggen(?)) - kikket på Dolbytor sitt rom, han har like stort, men har en annen høyttaler i front.
    Ettersom jeg skal kjøpe ALT i nær framtid følger jeg også denne tråden da jeg lurer på om jeg burde kjøpe effekttrinn med det samme - hadde selv lest (ikke hørt) meg fram til Parasound NC 2250... På receiver har jeg det samme tøffe valget som alle på dette forumet, men kan strekke meg til 905 eller 4308 om "nødvendig"...

Kan vel si med en gang at Klipsch er ht til film. Det er helt konge lyd med kun 3808. Det er når det kommer til musikk i stereo jeg føler at det "mangler" litt.
    Har en stue på 50m2 og Rf 63 fyller denne uten problemer. Om jeg skulle handler reciver på nytt tror jeg 2808 hadde vært valget med mer effekt. Har blitt anbefalt NC 2250 jeg også, men skal låne hjem noe utstyr så fort jeg får tilbake 3808 fra hifiklubben. De har hatt den på rep i over en mnd. nå:-(

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp bestilt Klipsch RF-63 (2 timer siden) og nå leter jeg også etter passende forsterker til de. Jeg er også nysgjerrig på NC 2250 men jeg ser Halo A23 selges for samme pris brukt på avtorget, er halo soleklar vinner eller har New Classic serien til Parasound et triks eller to i ermet? :smile:

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Jeg har nettopp bestilt Klipsch RF-63 (2 timer siden) og nå leter jeg også etter passende forsterker til de. Jeg er også nysgjerrig på NC 2250 men jeg ser Halo A23 selges for samme pris brukt på avtorget, er halo soleklar vinner eller har New Classic serien til Parasound et triks eller to i ermet? :smile:

Har blitt anbefalt begge 2, sammen med stereo 90 rørforsterker.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Har blitt anbefalt begge 2,
    Vil det si at New Classic er like god som Halo serien? Noen særegenheter må de da ha?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •