Stereo- og surround-system

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 53
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo- og surround-system

Hei!

Har lenge tenkt på å kjøpe meg et nytt stereo- eller surround-system,
    men har ikke hatt økonomi til det før nå. Så har nå tenkt til å få inn et ordentlig anlegg.

Hva er det jeg vil ha?
    Kvalitet! I hovedsak vil jeg ha et stereosystem.
    Nærmere bestemt, én integrert forsterker, én cd-spiller og to fronthøytalere.
    Videre har jeg tenkt at jeg også vil ha et surround-system, men vil også ha et godt stereo-system preget av kvalitet.

Dette er det planlagte:

Stereo:
    Navn: Pris:
    LYNGDORF SDAI2175 13898
    LYNGDORF CD-1 12998
    B&W DM683 9996

Til surround:
    B&W ASW610 4798
    B&W HTM62 3198
    B&W DM685 4296

Fra før av har jeg dette:
    NAD T753
    NAD T533
    CW VF-12 (Selges)

Det jeg lurer på er om jeg kan bruke den gamle NAD-forsterkeren min som forsterker til surround-høytalerne, mens Lyngdorf'n tar seg av fronthøytalrene? Vil dette funke godt?

Har jo hørt at DM683 krever en god forsterker og at Lyngdorf tar den jobben. Men vil som sagt ha muligheten til surround også.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om dette vil funke?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke det svaret du vil ha men:

Jeg ville kjøpt en surround reciever (f.eks Denon AVR2808) sammen med lyngdorf`s effektforsterker 2175.
    Du må vel da legge på ca 5-6k i pris men noe av dette kan du jo ta inn igjen ved å selge nad`en.
    Dette er jo noe som kommer til å fungere bra slik jeg forstår det på andre som har diskutert 683 med Lyngdorf.

Jeg selv har noen nyinnkjøpte 683 som nå drives av en AVR4308. Vurderer selv å kjøpe lyngdorf effekforsterker.

Er forøvrig godt fornøyd med 683`ene. Og har nå bestillt HTM61 som jeg skal bruke i front. Bak blir det DS3 tror jeg, sub vurderer jeg 1 eller 2 AWS610

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbeltpost

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Epylypzon

Jeg ville kjøpt en surround reciever (f.eks Denon AVR2808) sammen med lyngdorf`s effektforsterker 2175.
    Du må vel da legge på ca 5-6k i pris men noe av dette kan du jo ta inn igjen ved å selge nad`en.
    Dette er jo noe som kommer til å fungere bra slik jeg forstår det på andre som har diskutert 683 med Lyngdorf.
    Okay, men hvorfor AVR2808 i stedet for den gamle NAD'n min?
    Og vil da surround-forsterkern funke som effektforsterker for Lyngdorf'n da eller? Åssen vil det funke?

Takker for svar

Newcomer samye83 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en denon 2808 så vil du få mer av dagens teknologi. Blant annet mangler din nad hdmi inn/utgang. Om du har dvd/hd-dvd/htpc osv som kan kobles via hdmi, så er vel oppgraderingen verdt kostnaden. Itillegg så har 2808 romkorreksjon som er fraværende på t753, og en del andre finesser. Nad og Denon har veldig forskjellige lydsignatur, og hvis du bestemmer å oppgradere receiver, så vil jeg anbefalle å lytte på den først. Finnes også mange andre gode receivere, blant annet yamaha rx-v1800 som er kongen av midend hjemmekino receivere. Som denon 2808 har den siste versjon har hdmi 1.3 som støtter trueHd og dts hd master lydspor. Selv har jeg ikke hørt hdlyden, men mange er veldig fornøyde. Har du ingen komponenter som tar HD, så er det like greit å beholde T753. Den har preout på alle 7.1 kanalene, og kan oppgraderes med longdorf som du har satt opp. Lyngdorf og B&W er veldig glad i hverande, hehe.

Denon skal ikke være effektforsterker for lyngdorf men omvendt. Ikke velg et esel når man kan velge en skikkelig hingst som kan dra det tunge lasset.
    Samsung UE55F9005 | Parasound Halo Integrated | Yamaha RX-A2050 | MA GX300 | MA GXC350 | Monitor Audio GXW15 | Cambridge Audio WS30 | Kef 2005.2 Atmos

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samye83
    Denon skal ikke være effektforsterker for lyngdorf men omvendt. Ikke velg et esel når man kan velge en skikkelig hingst som kan dra det tunge lasset.
    Mente selvfølgelig omvendt ja. Hehe.

Har en Sony 32D3000 lcd-tv hd-ready, xbox 360 premium (gammel versjon, er vel ikke hdmi der?). DVD-spilleren min tar ikke HDMI tror jeg.
    Men tenkte at jeg kunne prøve ut med den NAD'n min først, for så å kanskje kjøpe en annen receiver etterhvert hvis jeg føler for det.

Tenkte aller først på å kjøpe Lyngdorf SDAI2175 (Eller kunne jeg gå for effekforsterkern SDA2175?) sammen med B&W DM683, og deretter kjøpe hver og en av surround høytalerne etterhvert som jeg får råd. God idé?

Newcomer samye83 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer det et luksus problem, ren effektdel eller integrert. Med SDAI så slipper du å bruke nad som preamp. Men igjen vil du spare mange tusenlapper ved å kjøpe SDA og bruke nad som preamp. Der må du nesten ta et valg selv. Uansett hva du velger vil du få kickass lydkvalitet. Har hørt masse lovord angående lyngdorf parret med B&W 683. Skal du ha skikkelig kinolyd burde ht'ene matche hverandre, særlig front og senter. Så å spare litt å kjøpe sikkelig senter og bakhøytalere vil ikke slå feil. Men uansett om du går for SDA eller SDAI så bør du koble til DM683, så vil merke en lyddimensjon som du ikke har opplevd før. Det er en bruker her på forumet med nicket goldeneagle. Han har lyngdorf og DM683. Ta en prat med han så vil han gi deg noen smarte råd.

Ser ikke helt nødvendigheten til å bytte ut nad'en din enda. Test ut, og hvis du skulle være misfornøyd med komboen, er det alltid mulighet for oppgradering. De eldre 360 har ikke hdmi utgang, og siden dvd'en din ikke har det heller, er det ikke vits å oppgradere. Heller spare litt å kjøpe HD spiller/Tv/Receiver når du føler tida er inne. Så jeg støtter forslaget ditt, kjøp ht'ene hver for seg, det vil lommeboka di sette stor pris på. Når man først skal bruke penger, så bør man gå for ting som virkelig kan dra på smilebåndet ditt.
    Samsung UE55F9005 | Parasound Halo Integrated | Yamaha RX-A2050 | MA GX300 | MA GXC350 | Monitor Audio GXW15 | Cambridge Audio WS30 | Kef 2005.2 Atmos

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Epylypzon

Jeg selv har noen nyinnkjøpte 683 som nå drives av en AVR4308. Vurderer selv å kjøpe lyngdorf effekforsterker.

Er forøvrig godt fornøyd med 683`ene. Og har nå bestillt HTM61 som jeg skal bruke i front. Bak blir det DS3 tror jeg, sub vurderer jeg 1 eller 2 AWS610
    var på hifiklubben i sted faktisk for å høre kombien med denon/lyngdorf på 863 b&w. må si jeg ble inponert av det løftet ht. fikk fra bare å mates med strøm fra min denon 3803
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Sitat Opprinnelig postet av alphamale
    var på hifiklubben i sted faktisk for å høre kombien med denon/lyngdorf på 863 b&w. må si jeg ble inponert av det løftet ht. fikk fra bare å mates med strøm fra min denon 3803
    Var det den integrerte eller effektforsterkern fra Lyngdorf?

Har egentlig mest lyst til å gå får SDAI. For det er i hovedsak stereo jeg har lyst på, men vil også ha muligheten til et greit hjemmekinoanlegg.

Men åssen vil det funke når jeg kobler begge forsterkerne sammen til hjemmekino-bruk? Det blir jo da på en måte bli to volumkontroller for fronthøytalere, det vil funke greit eller?

Håper goldeneagle kan ta en tur innom tråden, eller så får jeg sende han en PM.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du skal ha 683 som er en knall bra høytaler så kommer du ikke utenom lyngdorf snakka med en på hifiklubben i dag og han sa disse høytalerene ramlet ned i 2.6ohm som han hadde målt og da knekker de fleste forsterkerene sammen, til og med denon pma 2000 sliter godt med disse høytalerene.

når det gjelder lyngdorf så er sdai 2175 en knall bra forsterker, og sammen med lyngdorf cd-1 så skal du lete lenge for å finne en bedre kombinasjon.
    det som er digg med dette systemet er at det tar lite plass, veier lite og utvikler lite varme. fordi det er digital forsterker så kan du sette på hva du vil av høytalere og forsterkeren takler alle like bra uansett hvor vanskelige de er.

han på hifiklubben sa at hans cdspiller var omtrent like god som lyngdorf sin, bare det at han har den beste til electrocompaniet som koster ca 40k eller no sånt.
    lite tips bare. når du kjøper denne integrerte forsterkeren og cd spilleren i sammen så får du et avslag på 7k så du trenger bare å betale 20k for disse 2 komponentene. en grunn til å kjøpe integrert fremfor ren effektforsterker

noen her snakket om hvorfor ikke bare kjøpe den rene effektforsterkeren og koble til til 2808???
    slik jeg har forstått det hører du mest på musikk og også av den grunn ville jeg valgt den integrerte forsterkeren(som jeg har gjort) da kan du kjøre full balansert fra cd spiller til forsterker og vil få vesentlig bedre lyd en om du må gå igjenom surround forsterkeren. det eneste du må huske på som du spurte om i siste inlegg er at når du bruker surround forsterkeren og ser film velger du bare riktig inngang på lyngdorf forsterkeren og setter volumet på maks.

bare tull av deg å kjøpe htm62. hvorfor ikke kjøpe htm61 med en gang som hører med til 683? så får du fst mellomtonen i senterhøytaleren også.

ligg unna B&W sine subber de er dårlige. kjøp heller en svs eller xtz sub, som skal være mye bedre.

når det gjelder surround reciver så ville jeg kjøpt 2808 som har samme preamp og prossessor som de dyrere reciverene siden du har så bra effektforsterker til frontene. kansje finne en bra monoblokk til senteren.

kjøp deg litt gode signal kabler og høytaler kabler til dette så har du et sykt bra stereo anlegg, og ingen vil klage på filmlyden heller er jeg ganske sikker på bare husk å bruk litt tid på å plassere høytalerene dine skikklig, så får du utnyttet dem bedre

noe spesielt du lurer på så bare spør

lykke til med valgene dine

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    hvis du skal ha 683 som er en knall bra høytaler så kommer du ikke utenom lyngdorf snakka med en på hifiklubben i dag og han sa disse høytalerene ramlet ned i 2.6ohm som han hadde målt og da knekker de fleste forsterkerene sammen, til og med denon pma 2000 sliter godt med disse høytalerene.

når det gjelder lyngdorf så er sdai 2175 en knall bra forsterker, og sammen med lyngdorf cd-1 så skal du lete lenge for å finne en bedre kombinasjon.
    det som er digg med dette systemet er at det tar lite plass, veier lite og utvikler lite varme. fordi det er digital forsterker så kan du sette på hva du vil av høytalere og forsterkeren takler alle like bra uansett hvor vanskelige de er.

han på hifiklubben sa at hans cdspiller var omtrent like god som lyngdorf sin, bare det at han har den beste til electrocompaniet som koster ca 40k eller no sånt.
    lite tips bare. når du kjøper denne integrerte forsterkeren og cd spilleren i sammen så får du et avslag på 7k så du trenger bare å betale 20k for disse 2 komponentene. en grunn til å kjøpe integrert fremfor ren effektforsterker

noen her snakket om hvorfor ikke bare kjøpe den rene effektforsterkeren og koble til til 2808???
    slik jeg har forstått det hører du mest på musikk og også av den grunn ville jeg valgt den integrerte forsterkeren(som jeg har gjort) da kan du kjøre full balansert fra cd spiller til forsterker og vil få vesentlig bedre lyd en om du må gå igjenom surround forsterkeren. det eneste du må huske på som du spurte om i siste inlegg er at når du bruker surround forsterkeren og ser film velger du bare riktig inngang på lyngdorf forsterkeren og setter volumet på maks.

bare tull av deg å kjøpe htm62. hvorfor ikke kjøpe htm61 med en gang som hører med til 683? så får du fst mellomtonen i senterhøytaleren også.

ligg unna B&W sine subber de er dårlige. kjøp heller en svs eller xtz sub, som skal være mye bedre.

når det gjelder surround reciver så ville jeg kjøpt 2808 som har samme preamp og prossessor som de dyrere reciverene siden du har så bra effektforsterker til frontene. kansje finne en bra monoblokk til senteren.

kjøp deg litt gode signal kabler og høytaler kabler til dette så har du et sykt bra stereo anlegg, og ingen vil klage på filmlyden heller er jeg ganske sikker på bare husk å bruk litt tid på å plassere høytalerene dine skikklig, så får du utnyttet dem bedre

noe spesielt du lurer på så bare spør

lykke til med valgene dine
    Takker for godt og fyldig svar. Virker som mange gode råd.

Var innom Hifiklubben i Kongsberg her om dagen, der sa de at tilbudet med Lyngdorf amp og cd-spiller ikke var lenger Så da ser det ut som jeg kjøper meg sdai 2175 og dm683 først. Skal på demo til fredagen å høre på det. Gleder meg

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lintvedt
    Takker for godt og fyldig svar. Virker som mange gode råd.

Var innom Hifiklubben i Kongsberg her om dagen, der sa de at tilbudet med Lyngdorf amp og cd-spiller ikke var lenger Så da ser det ut som jeg kjøper meg sdai 2175 og dm683 først. Skal på demo til fredagen å høre på det. Gleder meg
    har du fått hørt på det du hadde tenkt hva syntes du om dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    har du fått hørt på det du hadde tenkt hva syntes du om dem?
    Nei, fikk ikke hørt. Det var egentlig en annen som skulle høre på det, men de på HFK sa at jeg kunne få høre på det hvis det var greit for han andre kjøperen. Men når jeg kom, så hadde ikke han andre kjøperen vært der enda, så da ble det ikke noe. Så må vente.

Tenkte kanskje jeg skulle kjøpe en musikalsk sub til DM683, noen som har noe forslag? Maks pris på 5000 +-

Og noen som vet åssen disse ville funket med DM683:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=26394&cat=13
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=26562&cat=13

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Var det den integrerte eller effektforsterkern fra Lyngdorf?

Har egentlig mest lyst til å gå får SDAI. For det er i hovedsak stereo jeg har lyst på, men vil også ha muligheten til et greit hjemmekinoanlegg.

Men åssen vil det funke når jeg kobler begge forsterkerne sammen til hjemmekino-bruk? Det blir jo da på en måte bli to volumkontroller for fronthøytalere, det vil funke greit eller?

Håper goldeneagle kan ta en tur innom tråden, eller så får jeg sende han en PM.
    nå var jeg der for effektforsterkeren
    så hvis du går for en brukbar surr.reciver og eff.delen til lygdorf får du fet kinolyd og helt rå stereo.
    det vil si at du ikke trenger en stereoforsterker med kontroller
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det demo i kveld klokken 18.00.

Noen som har tips til noen filmer eller cder som kan være bra å teste på dette systemet?

Har tenkt på følgende cder:
    Pink Floyd - Wish You Were Here
    Buckethead - Population Override
    Massive Attack - Mezzanine
    David Gilmour - On an Island
    King Crimson - In the court of the crimson king
    Philip Glass - Koyaanisqatsi
    Groove Armada - Goodbye Country (Hello nightclub)
    Portishead - Dummy
    The Prodigy - The Fat of Land
    Cocteau Twins - Four-Calendar Café

Filmer:
    Star Wars III
    Die Hard 4.0

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alphamale
    nå var jeg der for effektforsterkeren
    så hvis du går for en brukbar surr.reciver og eff.delen til lygdorf får du fet kinolyd og helt rå stereo.
    det vil si at du ikke trenger en stereoforsterker med kontroller
    du kan bare glemme å få like god lyd med å bruke surround forsterker som forforsterker. du skal kjøpe en ganske heftig surround forsterker for at lyden i den skal bli like god som forforsterkeren i lyngdorfen har. desuten kan du kjøre full ballansert hvis du velger den integrerte, noe du ikke kan gjøre om du bruker surroundforsterkeren som preamp

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å ønske god seg surround- og stereolyd er alltid en utfordring. Ofte ender det opp med å koste masse penger. Skal du ha surround produkter som spiller bra musikk må du opp i en helt annen pris en det du har lagt deg på. Det nest beste i min oppfatning er å velge en integrert forsterker som du også kan bruke som effektforsterker i et surround oppsett. Ville nok gått for en integrert forsterker med PRE IN til dette formålet. Da fungerer den som en ren effektforsterker i surround, og du slipper å tenke på to forskjellige volumkontroller.

Om det skulle være noen tvil så kobler du CD spilleren til den integrerte og DVD spilleren til receiveren. Preamp'en i den integrert er bedre enn den i receiveren og du vil få best mulig lyd i stereo.

Når det gjelder de konkrete merkene har jeg ingen erfaring med de. Hørte en gang på B&W 803S, men de imponerte meg ikke. Mulig det var akkurat det oppsettet som det var noe galt med.

En generell betrakning rundt valg av utstyr kan jeg jo komme med. Det første man bør velge ut er høytalerne. Dette er den komponenten som har størst betydning for hva slags lydsignatur du ender opp med. Derfor er det viktig å finne en høytaler du liker. Det kan også lønne seg å legge litt ekstra kroner i høytalerne. Når høytalerne er valgt finner du elektronikk som matcher den lyden du er ute etter. Merk at det er du som skal like lyden

Til slutt vel jeg legge til at jeg syns det er feilvurding å ikke ta hensyn til HDMI i disse dager. Det kommer sikkert en dag om ikke altfor lenge at du ønsker å oppgradere DVD spilleren eller kjøpe en HD DVD / BD spiller. Det er ingenting i veien for å beholde NAD'en, men bare husk at den må oppgraderes i det øyeblikket du trenger HDMI.

Lykke til med god lyd!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ robolsn: Flott bidrag til tråden

Er i hovedsak stereo jeg er ute etter, men vil ha muligheten til surround når jeg ser på film.
    Har hørt på DM683 og likte de, og skal ikveld høre på dem sammen med Lyngdorf-forsterkeren. Men lurte litt på om den har PRE IN? Hvis ikke, vil det funke greit uansett? Eventuelt, hva blir dårligere?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ robolsn: Flott bidrag til tråden

Er i hovedsak stereo jeg er ute etter, men vil ha muligheten til surround når jeg ser på film.
    Har hørt på DM683 og likte de, og skal ikveld høre på dem sammen med Lyngdorf-forsterkeren. Men lurte litt på om den har PRE IN? Hvis ikke, vil det funke greit uansett? Eventuelt, hva blir dårligere?
    Etter en kort titt på spec'en på Lyngdorf'en, ser det ikke ut til at den har PRE IN.

Om det har noen stor konsekvens vet jeg ikke, men jeg ser for meg at støygulvet blir høyere. Du kan jo prøve med NAD'en. Skru volumet på fullt uten at noen av kildene er aktive. Hvor mye støy får du i høytalerne? Det er selvsagt mulig at Lyngdorf'en oppfører seg annerledes, men prinsippet burde bli det samme. Jeg får hvertfall mye mer støy i høytalerne når jeg skrur opp volumet.

Jeg ville også hørt på flere forskjellige forsterkere slik at du kan sammenlikne. Selv om du syns lyden er bra med en type forsterker, er det ikke sikkert det er den du liker best. Det er f.eks. ganske mange som ikke liker lyden på digitale forsterkere. Det er mye bra integrerte forsterkere til 14k på markedet. Spesielt om du tar en titt på bruktmarkedet i tillegg.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •