Stereo- og surround-system - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av robolsn
    Jeg ville også hørt på flere forskjellige forsterkere slik at du kan sammenlikne. Selv om du syns lyden er bra med en type forsterker, er det ikke sikkert det er den du liker best. Det er f.eks. ganske mange som ikke liker lyden på digitale forsterkere. Det er mye bra integrerte forsterkere til 14k på markedet. Spesielt om du tar en titt på bruktmarkedet i tillegg.
    Stemmer stemmer. Jeg får se åssen det går på demo'en ikveld. Noe forslag til integrerte forsterkere som har PRE IN?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar at prosessorinngang er vel så bra, her er en oversikt: audiophile.no

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl

Frode
    Takker. Hva med disse:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=26394&cat=13
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=26562&cat=13
    Begge disse har vel prosessorinngang?

Åssen er kombinasjonen "Hegel og B&W" og EC og B&W?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frode
    Ja. Prosessorinngang og PRE IN er bare forskjellige navn.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lintvedt
    Takker. Hva med disse:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=26394&cat=13
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=26562&cat=13
    Begge disse har vel prosessorinngang?

Åssen er kombinasjonen "Hegel og B&W" og EC og B&W?
    De kan sikkert fungere begge, men det er til syvende og sist deg som lytter som bestemmer. Jeg vil anta at du vil finne mange som har testet dette. Kjør et søk på avforum eller google. Selv har jeg ingen erfaring med noen av de produsentene. Det eneste jeg vet er at EC har en skikkelig fin surround løsningen. Dessverre vet de å ta seg skikkelig godt betalt for den også. hehe

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Prosessorinngang og PRE IN er bare forskjellige navn.
    Det stemmer vel ikke helt. Pre in går vel utenom hele fororsterkerdelen, mens prosessorinngangen går utenom voulumkontrollen.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer vel ikke helt. Pre in går vel utenom hele fororsterkerdelen, mens prosessorinngangen går utenom voulumkontrollen.

Frode
    Godt mulig du har rett i det. Isen er litt for tynn til å starte en diskusjon på det nå. hehe

Det viktige her er at du oppnår det samme uansett om det er PRE IN eller prosessorinngang. Du får brukt den integrerte forsterkeren din som et effekttrinn til f.eks. en receiver.

Robert

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en kort titt på spec'en på Lyngdorf'en, ser det ikke ut til at den har PRE IN.

Om det har noen stor konsekvens vet jeg ikke, men jeg ser for meg at støygulvet blir høyere. Du kan jo prøve med NAD'en. Skru volumet på fullt uten at noen av kildene er aktive. Hvor mye støy får du i høytalerne? Det er selvsagt mulig at Lyngdorf'en oppfører seg annerledes, men prinsippet burde bli det samme. Jeg får hvertfall mye mer støy i høytalerne når jeg skrur opp volumet.

Jeg ville også hørt på flere forskjellige forsterkere slik at du kan sammenlikne. Selv om du syns lyden er bra med en type forsterker, er det ikke sikkert det er den du liker best. Det er f.eks. ganske mange som ikke liker lyden på digitale forsterkere. Det er mye bra integrerte forsterkere til 14k på markedet. Spesielt om du tar en titt på bruktmarkedet i tillegg.
    dere snakker en del nå om forsterkere med eller uten pre. eneste ulempen ihvertfall med lyngdorfen er at du må skru volumet på fullt hver gang du skal se film. når det gjelder støy, så kan jeg garantere deg nå at om du skrur av cd spilleren og skrur volumet på MAX og jeg legger øret helt inn til elementene så hører jeg ørlite støy fra diskanten men ingen ting fra mellomtone og bassen. vil si det så sterkt at ingen har fått oppleve hva det vil si å høre på totalt støyfri musikk før de har hørt en digital forsterker.
    men det er også slik som noen her sier at det ikke er alle som liker den støyfrie, detaljerte og klare lyden som kommer ut av denne forsterkeren.
    jeg er ihvertfall overhode ikke i tvil om at å må skru volum på lyngdorfen på max hver gang jeg skal se film er så liten pris å betale at den ikke er verd å nevne en gang for å få den ekstra lydkvaliteten ved å kunne kjøre full balansert fra cdpiller helt til høytalerene
    det sier litt at cambridge 740c koster 6k mens cambridge 840c koster 10k og eneste forskjell er at 840c har balanserte utganger

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    dere snakker en del nå om forsterkere med eller uten pre. eneste ulempen ihvertfall med lyngdorfen er at du må skru volumet på fullt hver gang du skal se film. når det gjelder støy, så kan jeg garantere deg nå at om du skrur av cd spilleren og skrur volumet på MAX og jeg legger øret helt inn til elementene så hører jeg ørlite støy fra diskanten men ingen ting fra mellomtone og bassen. vil si det så sterkt at ingen har fått oppleve hva det vil si å høre på totalt støyfri musikk før de har hørt en digital forsterker.
    men det er også slik som noen her sier at det ikke er alle som liker den støyfrie, detaljerte og klare lyden som kommer ut av denne forsterkeren.
    jeg er ihvertfall overhode ikke i tvil om at å må skru volum på lyngdorfen på max hver gang jeg skal se film er så liten pris å betale at den ikke er verd å nevne en gang for å få den ekstra lydkvaliteten ved å kunne kjøre full balansert fra cdpiller helt til høytalerene
    det sier litt at cambridge 740c koster 6k mens cambridge 840c koster 10k og eneste forskjell er at 840c har balanserte utganger
    Høres bra ut. Skal til HFK nå. Referat kommer senere ikveld ^^

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Da har jeg sittet i en og en halv time på HFK i Kongsberg. Det ble for det meste stereo lytting, men også litt med hele hjemmekino-systemet som jeg har tenkt til å kjøpe.

Helt på starten hørte jeg på hjemmekino-systemet. Altså Lyngdorf SDAI2175 og Denon AVR(2808) sammen med surround-systemet som hører til i B&W 600-serie. Så litt på en film, og vil si det funka helt greit. Hørte/så ikke så lenge, pga det var stereo'n jeg hadde mest lyst til å høre på.

Dermed hørte jeg på SDAI2175 sammen med DM683 og Denon DVD-spiller (De hadde ikke inne LD CD-1). Må si at Lyngdorf og B&W spilte veldig bra sammen. Var en utrolig klar og fin lyd, samtidig som det også var trøkk. Var faktisk overrasket over hvor bra trøkk det ble fra de relativt små høytalerne, mye er nok takket Lyngdorf'n.

Hørte på veldig mye forkskjellig musikk, og vil si at den var god på det meste (Nå skal det også sies at jeg ikke er noen ekspert). Hørte også litt med sub i stereo'n, men syntes egentlig det var bedre uten sub.

Deretter hørte jeg dm683'ene sammen med en NAD T754 alene (Nesten samme som jeg har), og kan jo si det sånn at jeg hørte stor forskjell fra Lyngdorf'n (Ikke overraskende). Men ville teste det pga at jeg først har tenkt å kjøpe HT, deretter forsterker.

Så da ser det ut som at det blir DM683 til neste uke ;p Lyngdorf'n må vente litt pga økonomi (som også resten av surround-ht'ene må).

Newcomer samye83 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var valgene klare, blir bra dette her At med sub låter ikke særlig i dine ører kan være dårlig kaliblering, kvaliteten på sub'en, lytterommet osv. Men tror ikke at man trenger sub til musikk lytting med DM683. Men til film blir det alfa og omega. Så du får voldta din nad med 683 inntil du kjøper deg lyngdorf, hehe.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg betalt for 683 med engang, så kjøpe SDAI2175 på kreditt, betale litt og litt. Denne måten vil øke total kostnaden, men til gjengjeld kan du nyte godlyd med engang. Men det er jo bare meg, jeg har så dårlig tålmodighet når det kommer til sånne ting.

Hvilken denon spiller brukte dere under demoen? Lyden vil åpne seg enda mer med lyngdorf cd spiller.
    Samsung UE55F9005 | Parasound Halo Integrated | Yamaha RX-A2050 | MA GX300 | MA GXC350 | Monitor Audio GXW15 | Cambridge Audio WS30 | Kef 2005.2 Atmos

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samye83
    Da var valgene klare, blir bra dette her At med sub låter ikke særlig i dine ører kan være dårlig kaliblering, kvaliteten på sub'en, lytterommet osv. Men tror ikke at man trenger sub til musikk lytting med DM683. Men til film blir det alfa og omega. Så du får voldta din nad med 683 inntil du kjøper deg lyngdorf, hehe.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg betalt for 683 med engang, så kjøpe SDAI2175 på kreditt, betale litt og litt. Denne måten vil øke total kostnaden, men til gjengjeld kan du nyte godlyd med engang. Men det er jo bare meg, jeg har så dårlig tålmodighet når det kommer til sånne ting.

Hvilken denon spiller brukte dere under demoen? Lyden vil åpne seg enda mer med lyngdorf cd spiller.
    helt enig, syntes også det er bra med trøkk i 683 uten sub, men du får ikke med deg det veldig mye lille ekstra helt i bunnen kommer også selvsagt helt ann på hvilken type sub du brukte. kan også si at hvis du vil ta skrittet helt ut og kjøpe cd-1 så vil du også merke kraftig økning i lydkvaliteten kontra det og bruke dvd spiller.
    hvis du vil kjøpe sdai 2175 eller noe annet på krita så koster det deg svært lite ekstra hvis du betaler innen 6 mnd. snakk om 45kr mnd i gebyr eller no sånt. vil heller ha godmusikk og betale 45kr mnd i halvt år i stedet for å måtte vente så lenge på å få tak i så god forsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det var nok ikke optimalt kalibrert og "lytterommet" var mitt i butikken, såå... Men fikk et veldig godt inntrykk selv uten optimale forhold.

Er litt som deg jeg også. Har nesten ikke tålmodighet til å vente. Hadde vært utrolig deilig å fått det inn i hus med en gang.

Var en av de billige dvd-spillerne fra denon, kosta vel 3000 eller noe. Må nok bli en CD-1 etterhvert også.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg tenkte jeg bare skulle si at Denon receiverne er en veldig dårlig match til B&W høytalere, selv når du bare bruker den som pre. Dette er prøvd og testet i eget anlegg. Den gjør ikke noe feil, men låter gørr kjedelig og klarer på mystisk vis å drepe alt engasjement og futt.

Mitt tips er Yamaha RX-V1800 som receiver selv om du kun vil bruke den som pre. Det er en særdeles mye bedre match til B&W uavhengig av effekttrinn eller ei. Dette er også prøvd og testet i eget anlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hei

Jeg tenkte jeg bare skulle si at Denon receiverne er en veldig dårlig match til B&W høytalere, selv når du bare bruker den som pre. Dette er prøvd og testet i eget anlegg. Den gjør ikke noe feil, men låter gørr kjedelig og klarer på mystisk vis å drepe alt engasjement og futt.

Mitt tips er Yamaha RX-V1800 som receiver selv om du kun vil bruke den som pre. Det er en særdeles mye bedre match til B&W uavhengig av effekttrinn eller ei. Dette er også prøvd og testet i eget anlegg.
    Stemmer. Har som sagt tenkt til å bare bruke den gamle surroundforsterkeren min fram til jeg bestemmer at jeg vil ha noe bedre til hjemmekino

Har sittet å hørt på dine solgte B&W 802D i dag faktisk Det var min far som kjøpte de.

Newcomer samye83 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pappa... Skal vi bytte høytalere? Mine er helt nye :twisted: Tror du at han går med på det, hehe.
    Samsung UE55F9005 | Parasound Halo Integrated | Yamaha RX-A2050 | MA GX300 | MA GXC350 | Monitor Audio GXW15 | Cambridge Audio WS30 | Kef 2005.2 Atmos

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pappa... Skal vi bytte høytalere? Mine er helt nye :twisted: Tror du at han går med på det, hehe.
    Det er klart :-D

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lintvedt
    Stemmer. Har som sagt tenkt til å bare bruke den gamle surroundforsterkeren min fram til jeg bestemmer at jeg vil ha noe bedre til hjemmekino

Har sittet å hørt på dine solgte B&W 802D i dag faktisk Det var min far som kjøpte de.
    Hehe. Nå har han noen fine måneder foran seg med prøving å feiling for å få lyden perfekt!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hehe. Nå har han noen fine måneder foran seg med prøving å feiling for å få lyden perfekt!
    Hehe ;p Farlig fine er de også!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktige her er at du oppnår det samme uansett om det er PRE IN eller prosessorinngang. Du får brukt den integrerte forsterkeren din som et effekttrinn til f.eks. en receiver.

Robert
    Litt opprydding i begrepene:

En prosessorinngang er egentlig mer et begrep som beskriver en funksjon, enn akkurat den interne signallogistikken.

Det er er prinsipielt to ulike virkemåter for prosessorinngang:
    - Unity-gain, der volumkontrollen låses til et definert nivå (gjerne 0dB). Med dette prinsippet går signalet gjennom hele forforsterkerdelen, men funksjonsmessig blir det det samme som om signalet gikk utenom.
    - Bypass, der signalet rutes utenom forforsterkerdelen allerede ved inngangen, gjerne ved hjelp av et relè.

Felles for begge disse er at den inngangen som skal benyttes som prosessorinngang, må kunne velges via f.eks. bryter på frontpanel eller på fjernkontroll. Ellers er den ikke kvalifisert for å kalles prosessorinngang.

Når det gjelde "pre-in", er dette et begrep jeg bare har sett svært få ganger, og da har det vært ensbetydende med det mer brukte begrepet "main-in". Altså en inngang som går direkte til effektforsterker, men der det vanligvis ikke kan sjaltes. Disse har ikke funksjonaliteten til en prosessorinngang, og blir heller ikke godkjent for den oversikten som er laget på audiophile.no.
    Eksempler på denne kategorien er de fleste NAD-forsterkerne, og mange av Thule sine integrerte, med unntak av IA75B som har "ekte" prosessorinngang.

Det forhindrer selvfølgelig ikke at de utmerket godt kan fungere som en ren effektforsterker i en periode, men de krever en fysisk omkobling hver gang man skal benytte den innebyggde forforsterkerdelen.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •