Ingen LFE\"sub-kanal" i Dolby Digital lydspor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer Lefse sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ingen LFE\"sub-kanal" i Dolby Digital lydspor?

Har et 5.0 høyttaleroppsett, drivd av en Cambridge Azur 340r receiver. Alle høyttalere er satt til large, og LFE til å mikses inn i forntene. Dette fungerer utmerket med filmer som har DTS lydspor, men når jeg spiller av filmer med Dolby Digital lydspor, så forsvinner lav-frekvens effektene totalt, og jeg føler jeg ser på film med bare diskant og mellmtone.

Er det ingen LFE\"sub-kanal", eller er det receiveren som ikke får mikset inn lavfrekvens lyden i frontene?

Noen som har noen teorier?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må sette alle høytalere til small.ellers så mister du mye av bass effekten på din sub. fronthøytalerene skal ta seg av midbassen.sub lavfrekvens. dts sender et kraftigere signal til front surr. og senter. derfor virker det som det er mer effekt.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låner denne tråden litt jeg..

Så selv om sub står "OFF" i receiveren, bør jeg sette frontene til small når jeg ikke har sub??

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, uten sub må nødvendigvis noen HT'er (gjerne frontene) være "large" hvis det skal bli noe bass. Men hvis sub og x-over er satt til off, bør ikke "small" være en option.

Det er helt klart bass og LFE på DD-spor. Tross alt de som innførte standarden.. DTS har dog en tendens til å være litt mer "bass heavy", så det er kanskje derfor du hører forskjell. Burde dog ikke blitt helt vekk. Hvordan fungerer oppsettet på musikk? Bassfattig der óg?

Newcomer samye83 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg kan se så skriver trådstarter 5.0 høytaleroppsett. Og da vil jeg tro at han ikke har sub som tar for seg de lave frekvensene. Og da er det helt riktig å ha Large på alle 5 kanalene. Hvis du syns at det er bassfattig når du spiller med dd spor, prøv å øk SW dB i forsterkeren din. Mest sannsynlig vil det gi utslag, men hvis ikke så er det noe muffins med din Cambridge. Hvis det hjelper å forandre på SW dB, så kan du jo regulere nivået etter hvilket lydspor du spiller.
    Samsung UE55F9005 | Parasound Halo Integrated | Yamaha RX-A2050 | MA GX300 | MA GXC350 | Monitor Audio GXW15 | Cambridge Audio WS30 | Kef 2005.2 Atmos

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Settinger i surroundforsterker...

Sett sub OFF
    Center og Suround i Smal
    Front i Large

Da skal Fronter spille: Front + LFE effektbass fra dvd med 5.1 D.D og DTS.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra hva jeg har forstått og som det står i en del tråder her på forumet, så klarer ikke reciveren å mikse LFE til frontene. Senter går greit, men ikke LFE.
    Det er veldig merklig at det skal være slik, men det er slik jeg har oppfattet det.

I følge Dolby skal den ikke inkluderes ved DD downmix i hvertfall. (Referat: http://avforum.no/forum/receivere-fo...esultater.html)

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Nei, uten sub må nødvendigvis noen HT'er (gjerne frontene) være "large" hvis det skal bli noe bass. Men hvis sub og x-over er satt til off, bør ikke "small" være en option.

Det er helt klart bass og LFE på DD-spor. Tross alt de som innførte standarden.. DTS har dog en tendens til å være litt mer "bass heavy", så det er kanskje derfor du hører forskjell. Burde dog ikke blitt helt vekk. Hvordan fungerer oppsettet på musikk? Bassfattig der óg?
    Oppsettet er langt i fra bassfattig på musikk, masse punch og dynamikk der, med DTS-spor og LFE mikset inn i frontene, så savner jeg ikke subwoofer, for å si det sånn. Det er kun når jeg spiller av DD spor at det er bassfattig, men jeg har ikke prøvd alle innstillinger enda, det er en "advanced bass" meny også på receivere, men har ikke turt å begi meg ut på den enda.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg testet med en DVD med både DD og DTS, og det var visst en del bass på DD allikevel.

Nå er anlegget i et ganske lite rom, så har problemer med dypbass, så er nok mye derfor det høres litt tamt ut.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Ut i fra hva jeg har forstått og som det står i en del tråder her på forumet, så klarer ikke reciveren å mikse LFE til frontene. Senter går greit, men ikke LFE.
    Det er veldig merklig at det skal være slik, men det er slik jeg har oppfattet det.

I følge Dolby skal den ikke inkluderes ved DD downmix i hvertfall. (Referat: http://avforum.no/forum/receivere-fo...esultater.html)
    Det er riktig at NOEN recivere/forforsterkere ikke klarer dette, men det gjelder langt fra alle. Kan velge å sende LFE til "main" på min f.eks.
    Trådstarters reciver kjenner jeg ikke.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kommet til bunns i problemet, er vel egentlig rommet anlegget er i, som er problemet, det er VELDIG "underdimensjonert" i forhold til frontene. Rommet er faktisk bare på 5 kvadrat, og 15-20 kvadrat vil jeg regne som optimalt. Har testet frontene i stua, og der hjalp det noe enormt på dypbassen med et større rom.

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

trodde det var sånn at lfe i dts osv. gikk på eget spor/linje.
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lefse
    Jeg har kommet til bunns i problemet, er vel egentlig rommet anlegget er i, som er problemet, det er VELDIG "underdimensjonert" i forhold til frontene. Rommet er faktisk bare på 5 kvadrat, og 15-20 kvadrat vil jeg regne som optimalt. Har testet frontene i stua, og der hjalp det noe enormt på dypbassen med et større rom.
    5 kvadrat og "full" hjemmekino? Respekt!

Newcomer marengs sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå har vel du funnet ut av det så eg er vel litt seint ute men det man kan gjøre om man er i tvil om lfe kanalen downmixes til frontene er å sette innstillingene i receiveren til sub "on" og høre om det er forskjell. det er en ganske dramatisk forskjell og lett å høre om lfe er inkl. eller ei.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •