AVR 2807 og avstandsmåling høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AVR 2807 og avstandsmåling høyttalere

Hei

Etter å ha kjørt autooppsettet på min Denon avr 2807 ser jeg at avstanden fra lytteposisjon til fronter er målt til forskjellige verdier. Venstre front er målt til 2,49m mens høyre front er målt til 2,37m. Med manuell måling, ved hjelp av målebånd og snor, er avstanden 2,49m til begge høyttalerne. Gain på høyre front blir forøvrig automatisk satt til 0,5dB lavere enn venstre front.

Noen som har en forklaring på dette?

Oppsettet ser dere i signaturen min.

Hilsen Morten

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har kanskje ikke satt mikrofonen akkurat midt i lytteposisjonen? Flytter du den litt til venstre blir avstanden til høyre høytaler lengre, osv osv osv. Men uansett har ikke dette så mye å si da det blir kompansert med db, f.eks 0,5 db høyere på høyre.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar.

Målemic'en står eksakt i senter, der jeg har målt med målebånd og snor, så det skal ikke være det som er problemet.

Jeg får forøvrig en forskyvning i stereoperspektivet mot venstre høyttaler når jeg spiller med det anbefalte oppsettet etter autooppsett. I direct stereo, etter manuell justering, er det ingen forskyvning...

Morten

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan muligens være refleksjon fra vegg som kan gi denne differansen?? Står de likt plasser hva gjelder forhold til sidevegg og bakvegg?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Du kan se oppsettet her: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/MortenV

De står ikke likt i forhold til sidevegg, men de står relativt likt i forhold til bakvegg (pga noe skjevhet/ikke-parallelle vegger).

Morten

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon er ikke flink til å sentrere lydbildet når du har asymmetriske sidevegger. Jeg hadde samme problem med 2807 og nå 4308.

Løsningen er å sette avstanden (for frontene) manuelt til sentreringen sitter. Selv 1cm endring hos Denon kan få store utslag, etter min erfaring.

Fin kino, forresten!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Denon er ikke flink til å sentrere lydbildet når du har asymmetriske sidevegger. Jeg hadde samme problem med 2807 og nå 4308.

Løsningen er å sette avstanden (for frontene) manuelt til sentreringen sitter. Selv 1cm endring hos Denon kan få store utslag, etter min erfaring.

Fin kino, forresten!
    Er det noe annet jeg må huske å justere når jeg justerer avstand (gain etc?).

Romkorreksjonen tar forresten knekken på alt som heter Q-sound på Roger Waters - Amused to Death. Den flytter også stereoperspektivet enda mer mot venstre...

I direct stereo, manuelt justert, uten romkorreksjon, blir det meget bra Q-sound...

Riktig så flott kino selv forresten!

Morten

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ikke romkorreksjonen, fordi den hos meg ødelegger stereoperspektiv og dynamikk ved musikkavspilling, og fordi den dreper dynamikken ved filmavspilling.

Slik gjør jeg:

1) Still høyttalerne fysisk slik at de gir perfekt stereo med avstand = 0 og gain 0 (ikke mastergain/mastervolume, da :-)).
    2) Kjør autooppsett.
    3) Justér avstand (i receiver) på frontene til du har perfekt stereogjengivelse igjen (med LIK gain på høyttalerne).
    4) Aldri bruk romkorreksjon!
    5) La de andre innstillingene være (se under).

Muligens må du også gjøre justeringer på gain og avstand på sub, men det er vanskelig å gi noen råd om. Jeg kalibrerer subene til frontene før jeg gjør autooppsett, og såvidt jeg kan høre, ødelegger ikke autooppsettet for subkalibreringen (men Denon gir subene høyere gain enn jeg foretrekker på musikk, så jeg pleier å ta ned gain på subene ved musikkavspilling (så mye som 8dB, faktisk).

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg bruker ikke romkorreksjonen, fordi den hos meg ødelegger stereoperspektiv og dynamikk ved musikkavspilling, og fordi den dreper dynamikken ved filmavspilling.

Slik gjør jeg:

1) Still høyttalerne fysisk slik at de gir perfekt stereo med avstand = 0 og gain 0 (ikke mastergain/mastervolume, da :-)).
    2) Kjør autooppsett.
    3) Justér avstand (i receiver) på frontene til du har perfekt stereogjengivelse igjen (med LIK gain på høyttalerne).
    4) Aldri bruk romkorreksjon!
    5) La de andre innstillingene være (se under).

Muligens må du også gjøre justeringer på gain og avstand på sub, men det er vanskelig å gi noen råd om. Jeg kalibrerer subene til frontene før jeg gjør autooppsett, og såvidt jeg kan høre, ødelegger ikke autooppsettet for subkalibreringen (men Denon gir subene høyere gain enn jeg foretrekker på musikk, så jeg pleier å ta ned gain på subene ved musikkavspilling (så mye som 8dB, faktisk).
    Takk for råd.

1) Jeg har stilt høyttalerne fysisk slik at det låter best og stereoperspektivet er riktig. Avstand har jeg dog satt til den reelle avstanden jeg har målt med målebånd. Gain er satt til +1 (litt tilfeldig). Jeg har deretter kalibrert suben. Kurven ser du på minhjemmekino.
    2) Autooppsett er kjørt
    3) Skal forsøke dette!
    4) Brukes sjelden uansett - alt blir kjedelig og livløst...
    5) Må nok justere opp suben da den typisk blir stilt 6dB for lavt i henhold til min smak. Justerer nok også deling på bak og senterkanal til 60 (evt 80hz avhengig av hvordan frekvenskurven blir) siden receiver velger 40Hz for bak og senter. Innbiller meg at dette gjør jobben lettere for den lille receiveren min.

Hilsen Morten

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det kommer helt ann på rom og mikrofonplassering når du sier at Audyssey blir kjedelig og livløst. Fant en god kombinasjon med dette og nå funker det knallbra! Men kjører alltid Audyssey modus på film og Front modus på musikk. Audyssey modus på musikk låter kjedelig, men konge på film. Så det er vel bare å prøve seg fram.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •