Maks lydkanaler på en Yamaha 659?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Maks lydkanaler på en Yamaha 659?

Hei, bruker dette forumet daglig. Men jeg har ikke funnet svar på følgende:

Hvordan/eller kan jeg få 8kanalers lyd(7.1) på denne forsterkeren? Den står oppført som en 7.1 forsterker.
    Har jeg forstått det riktig at det er HDMI overføring som kun kan gjøre dette? Eller kan jeg få den samme lyden via coax eller SPDIF?

Håper at noen kan komme med oppklarende svar her, jeg har forresten en Thosiba EP-10 Hd-dvd spiller.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme forsterker og den støtter vel 7.1 ved å bruke en av lydprogrammene den blir levert med. DTS 6.1 er vel maks over coax/optisk. 7.1 blir dermed 'laget' av recieveren og kan gjøres på to måter, enten ved 'presence' høyttalere oppunder taket over fronthøyttalerene eller ved å ha to bak og to på siden som surroundhøyttalere.
    7.1 diskre får man vel bare over HDMI eller muligens analogt. Husker ikke om det er 7.1 analoge tilkoblinger på den.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RX-V659 har bare "Multi channel" for 5.1 - dette er da analoge kabler fra CD/DVD spiller som leverer dette, f.eks SACD.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    7.1 blir dermed 'laget' av recieveren og kan gjøres på to måter, enten ved 'presence' høyttalere oppunder taket over fronthøyttalerene eller ved å ha to bak og to på siden som surroundhøyttalere.
    Hvordan funker dette? Hadde alltid trodd at "presence" var noe ala en annen sone.

Er tanken at dette skal være lyd som kommer fra oven, eller hva? Må vel uansett bli litt snodig siden lydsporet egentlig ikke finnes på dvd'en? (oppunder taket)

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har desverre ikke fått testet presence-funksjonen selv enda. Sliter med å finne små høyttalere som får aksept av dama, og meg selv for den saks skyld.
    Recieveren trekker ut ambiense-lyder fra lydsporet (aner ikke hvordan) og sender disse til høyttalerene som skal plasseres over og noe ut til siden for fronthøyttalerene. Man får et løft i lydbildet som faktisk skal funke veldig bra. Det har vært omtalt i endel tester, men nå er jo 659 'gammel' så jeg finner ingen artikler i farta.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satte på LOTR 3 igår med min nye HD-DVD spiller, og da blir det liv i surround bakhøytalerne. Og da har jeg lyden igjennom optisk kabel. Men det er sikkert ikke mer en 6.1 da jeg ikke har 'presence' koblet opp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •