Pioneer VSX-AX4ASi og 4ohm Audiopro høyttalere, et lite problem!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer VSX-AX4ASi og 4ohm Audiopro høyttalere, et lite problem!

Heisann.

Dette er et problem jeg så langt kun har merket i Return of the King med DTS og høyt volum. Det som skjer er at forsterkeren bare slår seg av i enkelte scener i filmen :-(, noe som er utrolig plagsomt, og fører ofte litt "mobbing" fra besøkende som ser film Ikke at jeg ser denne filmen så ofte da :-)

Høyttalerne er Audiopro Avantek Nine, Two og One. Bruker en billig 4 kvardrat kabel. Har sjekket koblingene for ukontakt / kortsluttning.

Prøvde meg frem med å koble ut en og en høyttaler, og fant ut at så lenge minst en av de to Nine høyttalerne i front er tilkoblet, så kutter forsterkeren.

Forsterkern burde jo være mer enn kraftig nok... Men ser at det står anbefalt 6-8 ohm på den, og høyttalerne mine er 4, kan det skape noe tull ?

Noen som ellers har noe forslag på hva jeg kan teste? Annet enn nye høyttalere eller forsterker... :-/

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sceolan
    Heisann.

Dette er et problem jeg så langt kun har merket i Return of the King med DTS og høyt volum. Det som skjer er at forsterkeren bare slår seg av i enkelte scener i filmen :-(, noe som er utrolig plagsomt, og fører ofte litt "mobbing" fra besøkende som ser film Ikke at jeg ser denne filmen så ofte da :-)

Høyttalerne er Audiopro Avantek Nine, Two og One. Bruker en billig 4 kvardrat kabel. Har sjekket koblingene for ukontakt / kortsluttning.

Prøvde meg frem med å koble ut en og en høyttaler, og fant ut at så lenge minst en av de to Nine høyttalerne i front er tilkoblet, så kutter forsterkeren.

Forsterkern burde jo være mer enn kraftig nok... Men ser at det står anbefalt 6-8 ohm på den, og høyttalerne mine er 4, kan det skape noe tull ?

Noen som ellers har noe forslag på hva jeg kan teste? Annet enn nye høyttalere eller forsterker... :-/
    He he, for stor belastning av pioneern eller ???
    Kjører du høytalerne i Large ?
    Prøv og kjøre X-over høyere en 60hz og se om en lar være og slå seg av.
    Kjøpe en effektforsterker til front er enklest...

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig impedansen blir så lav at recieveren tror det er antydning til kortslutning på disse to høyttalerne.

Hvis ikke du har gjort det, så kan du sette inn at det er lavere impedans på høyttalerne. Altså forandre det fra 8 til 6 ohm på recieveren, via frontpanelet: Sett reciever i Standby. Trykk STANDBY/ON samtidig som SPEAKERS knappen holdes inne. Da velger du mellom disse to impedansene/motstandene. (S. 69 i manual).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips begge 2 ! :-)

De står som "small" alle sammen.

Skal teste om jeg finner noe innstilling for å bytte impedans, osv :-)

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Sjekk kabler, spesielt om det er noen kordeler på høyttaler-terminalene eller på terminalene på forsterker som er innat hverandre

2. Hvordan er det med kjøling? Blir forsterkeren veldig varm?

Pioneer-forsterkerne pleier ikke ha problemer med litt lav impedans så lenge man har kjøling nok, eller spiller for høyt, og AX4 er ikke akkurat plaget av å ha for lite krefter, spesielt ikke om du har delt de på 60hz.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer har uansett ett problem/svakhet når det gjelder 4 ohms belastning..

Det har noen internt i Pioneer fortalt meg etter en samtale med de på telefon, står vel også nevnt i bruksanvisningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder en knapp på en kortslutning en plass...
    Alex her på forumet drar jo et helt helicon sett uten problemer så vet ikke om det er Ohm og belastning det er snakk om?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg satt impedans til 6 og prøvd med høyttalerne både som LARGE og SMALL. Jeg har også justert den X over saken til 50Hz (fikk ikke velge noe mellom 50Hz og 100Hz...)

Kan ikke være noe med varmgang, da forsterkeren står svært luftig på toppen av et lite bord, og den kutter uansett i de samme scenene om jeg så går rett til de aktuelle scenene rett etter å ha slått på forsterkeren. Dvs. uten at forsterkern har stått på en stund og blitt varm.

Koblingene har jeg sett over, og slik som koblingene er så skal det være en meget slurverte kobling for at det skal bli noe kortsluttning der. Har nå sjekket de enda en gang, og byttet til banan plugger på front høyttalerne.

Som noen sier her så burde det være mer enn nok kraft i forsterkeren. Jeg bladde opp for en såpass kraftig forsterker når jeg først skulle ha 7.1 slik at jeg skulle være sikker på at det i alle fall ikke stod på den... :-/

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok som smurfen sier, impedansen med fire ohm blir for liten. Recieverens sikringsfunksjon slår dermed inn i visse partier, da den tror det er kortslutning på høyttalerutgangene.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forøvrig ikke problem å bruke fire ohms høyttalere som bakhøyttalere.

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt jeg.. Var selv skeptisk da mitt høyttaleroppsett er på 4 ohm.. Kjøpte nettopp en pioneer vsx-1015, men dette ser ut til å gå meget bra.. Selv om fronter,bak og center står som large og subbene som plus.. Men det skal være en innstilling på receiveren som setter den opp til å kjøre høyttalere som er på 6 ohm.. Kan jo prøve det, og se om det funker bedre da?

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 ohm skaper hodebry eller ???

--------------------------------------------------------------------------------

Innlegg av meg 10 sep.2005.

Kan noen svare meg på følgende. Har komplett surrond anlegg fra Audiopro.Høytalerener er spesifiert til 4 ohm impedans. Leste ett sted her på forumet att MAn kan oppleve att forsterkern kan slå seg av og høytalerutgangen kan sprenges/skades.

Bestemnte meg for å undersøke dette litt nærmere da det ble en del kokker osv.

Ringte den Norske importøren og forklarte problemet mitt da og fortalte hvilken forsterker jeg var ute etter, idette tilfellet er det Pioneer sin nye 1015 det gjelder. I bruker manualen står det att denne forsterkeren ikke bør brukes på høytalere under 6 ohm. Han (en meget hyggelig mann) svarte att han har opplevd dette en gang med pioneer sine forsterker da de har en tendens til og ikke takle svingningne i ohmen under avspilling. Men Yamaha takler dette mye bedre. ok tenkte jeg yamaha er egentlig en forsterker jeg kunne tenke meg også... Ett par dager senere har tankene mine enda ikke forlatt pioneer sin forsterker da jeg i bunn og grunn syntes den passer bedre inn i min nye front,Syntes den rett og slett er dritlekker å se på. Ringer til pioneer
    og forklarer problemet til en tekniker som helt seriøst burde gå på følgende. Talekurs -smilekurs-bryseg kurs-gledeskurs eller søke ny jobb kurs.uansett han sa att pioneer ikke takler dette best. Max volum ville nå komme raskere med 4 ohm slik att max ble oppnådd ved kl. 12 isteden for kl 14.MAn kunne oppløeve att høytalerutgangen kunne bli sprengt og forsterkeren ville gå i standby modus. Snakke salig som han ikke var så orket jeg ikke mere av denne samtalen.

Jørn testet denne pioneeren med sin 4 ohms høytalere uten noen problemer
    og høytalerene fungerer utmerket på min onkyo forsterker.

Sjekket litt på audiopros sine hjemmesider. der står det følgende

Impedans är ett mått på hur en förstärkare ser eller upplever en högtalare. Ju lägre impedans, desto högre krav ställs på förstärkaren. Exempelvis kan en 4 ohms högtalare lättare tömma en förstärkare på dess strömreserv. Därför ska man vara försiktig när t. ex två högtalarpar ska kopplas samman. (två par 8 ohms högtalare ser förstärkaren som 4 ohm. Observera att detta inte gäller vid inkoppling av hemmabio.)

Audio Pro har många högtalare som konstruerats som 4 ohm. Vi gör detta helt enkelt för att du ska få mer ljud för pengarna. Audio Pros 4 ohm:are är i samtliga fall på mer än 4 ohm, d.v.s. ’snälla’ 4 ohm:are och ger inte impedansproblem. På många förstärkare anges 8 - 16 ohm, eller kanske bara minimum 8 ohm. (Ett tecken på att förstärkaren är av sämre kvalitet).

Kan jag på problem med Audio Pro 4 ohm högtalare? Vid hemmabiouppkoppling blir det inga problem såvida inte förstärkaren är av riktigt usel kvalitet. Med 2 högtalarpar (där alla högtalare är på 4 ohm) kan det bli problem om dessa kopplas till både A och B utgången och ska spelas samtidigt. Förstärkaren tystnar och ställs i ’protection mode’. Den går inte sönder. Vi känner inte till något fall där impedansen vållat något problem vid hemmabioinkoppling med Audio Pro högtalare. Vanligtvis anges en högtalare som är under 6,4 ohm som 4 ohm. Över 6,4 ohm som 8.

Svaret på denne siden tilsier jo att jeg ikke vil få noen problermer men jeg har ikke lyst til å kjøpe noe nytt for så og oppleve att den sprenger utgangen eller går i standby modus mitt i flimer eller på musikk.

Hva merer dere ? kan jeg satse på att pioneer ikke blir ødelagt, har noen andre hatt slike problemer ??

Jeg orker ikke lengere og lete etter ny forsterker det blir enten pioner 1015 eller yamaha 2500. Jeg bryr meg svært lite om att de ikke har hdmi/dvi switshing eller mangeler alt som kommer på neste modell.

Takker for oppklarende svar

Beklager alle skrivefeil i

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk selv for en brukt Pioneer VSX-1015 da jeg ikke har behov for hdmi ennå... En skikkelig god receiver ennå, og til en hyggelig pris Anbefales

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay.., ut ifra alt dette så tror jeg at jeg konkluderer med at det er et ohm problem / konflikt mellom forsterker og høyttalere... Siden jeg kun har opplevd problemet på Return of the King, så vil jeg jo ikke si at det er et stort problem, men kanskje kommer jeg til å merke dette på blu-ray / HD der man har kvassere lydspor enn standard DD 5.1.

Men om jeg f.eks skal ha en effektforsterker til frontene mine, som takler disse, hvilken pris ca. må jeg regne med?

Blir kanskje like "billig" å kjøpe en ny surround receiver som takler høyttalerne bedre, og selge den jeg har... hmmm.....

Eller nye høyttalere.., Klipsch RF-83 ser ut som kraftige saker, men da igjen så er jeg kanskje uansett avhengig av en effektforsterker for å få fullt utbytte av disse... Eventuelt kan løsningen være en effektforsterker eller 2 som jeg kan bruke på de høyttalerne jeg har nå, men som også er kraftige nok til å kunne dra noe slikt som RF-83 sånn en gang i fremtiden :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer mye rart her nå, men hva tror dere om Marantz SR8002 og mine 4 ohms høyttalere? :-)

Lurer på om jeg bytter ut receiveren, siden det er veldig kjekt for meg å få 2x HDMI ut osv. Da er det jo enten denne Marantz'en, eller en Onkyo eller Denon som jeg har funnet som har dette...

Synes også at det blir høy/skarp/ekkel diskant med Pioneeren og de høyttalerne jeg har. Spesielt når enkelte snakker, så blir det en tssk tssk lyd, litt vanskelig å forklare :-) Etter jeg har kjørt auto kalibrering, så må jeg inn å justere litt manuellt for å senke diskanten litt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •