komponent eller kompositt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

komponent eller kompositt?

har koblet tven til forsterkeren via en composittkabel(tror jeg ihvertfall, den er rød, hvit og gul, koblet til den hvite og røde delen). vil det gi bedre lyd hvis jeg kjøper en komponentkabel(grøn, blå, rød(?))? tven er en gammel phillips plasma uten HDMI eller DVI.

eller er det noen som har andre ideer? forsterkeren er en pioneer lx50

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av smith
    har koblet tven til forsterkeren via en composittkabel(tror jeg ihvertfall, den er rød, hvit og gul, koblet til den hvite og røde delen). vil det gi bedre lyd hvis jeg kjøper en komponentkabel(grøn, blå, rød(?))? tven er en gammel phillips plasma uten HDMI eller DVI.

Kompositt og component er jo begge en RCA phono kabel. Det er kun kvaliteten på kabelen som skiller disse. Componentkabel er vel egentlig en ren bildekabel RGB. "red, green, blue". Bruker du kabelen kun for lyd så kjøp en ok RCA phono kabel for stereo.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner, takk!

den tven har ikke verdens beste bilde, dvs det er greit bilde når jeg ser på DVD, men den er litt kresen på tv signalene. er det noen måte å kjøre signalene gjennom forsterkeren først for så å få bedre bilde?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

skjønner, takk!

den tven har ikke verdens beste bilde, dvs det er greit bilde når jeg ser på DVD, men den er litt kresen på tv signalene. er det noen måte å kjøre signalene gjennom forsterkeren først for så å få bedre bilde?
    Nei det er det ikke. Kun signalkilder som DVD, tuner etc som går gjennom reciveren. Ikke coax.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompositt er vel den dårligste måten man kan overføre bilde på. Komponent er en av de beste. Jeg forstår ikke helt hvordan du har koblet, men hvis du har brukt kompositt-/lydkablene som komponetkabel, vil vel ikke kabelbytte utgjøre den store forskjellen.

Frode

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Har du som regel dårlig tv signal inn, blir det som regel dårlig signal ut også.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fungerer dette: DVD spiller, forsterker og TV har komponent. vil det fungere å koble komponent fra DVD spiller til forsterker og så komponent fra forsterker til tv? og hvis det fungerer, vil jeg se forskjell(på en positiv måte) på bilde ved å bruke scart fra dvd spiller direkte til tv og det forslaget ovenfor?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

fungerer dette: DVD spiller, forsterker og TV har komponent. vil det fungere å koble komponent fra DVD spiller til forsterker og så komponent fra forsterker til tv? og hvis det fungerer, vil jeg se forskjell(på en positiv måte) på bilde ved å bruke scart fra dvd spiller direkte til tv og det forslaget ovenfor?
    Du kan koble slik du skrev. Bildekvaliteten kommer jo litt ann på reciveren da. Men component er helt klart bedre enn scart.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Du kan koble slik du skrev. Bildekvaliteten kommer jo litt ann på reciveren da. Men component er helt klart bedre enn scart.
    uhum dette trenger ikke være riktig i det hele tatt da scart faktisk har 3 måter å overføre bildet på. dvs at du kan overføre komponent, kompositt og svideo kvalitet igjenom en scart kabel dette kommer helt an på komponentene du kobler scartkabelen til

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sry glemte å komentere dette trur kansje dere andre har misforstått litt. bruker du komponent kabel(grønn, rød og blå) så får du bare bilde igjenom denne kabelen, derav får du mye bedre bilde, men du må fortsatt koble lyden igjenom rød og hvit kabel så lydkvaliteten blir den samme. men du kan sikkert bruke vanlig kompositt kabel som komponent kabel. vet ikke hvor mye dette utgjør på bilde kvaliteten

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    sry glemte å komentere dette trur kansje dere andre har misforstått litt. bruker du komponent kabel(grønn, rød og blå) så får du bare bilde igjenom denne kabelen, derav får du mye bedre bilde, men du må fortsatt koble lyden igjenom rød og hvit kabel så lydkvaliteten blir den samme. men du kan sikkert bruke vanlig kompositt kabel som komponent kabel. vet ikke hvor mye dette utgjør på bilde kvaliteten
    Som jeg har forstått så er det bilde som er problemet her. Vet godt at component kun fører bildesignal

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    uhum dette trenger ikke være riktig i det hele tatt da scart faktisk har 3 måter å overføre bildet på. dvs at du kan overføre komponent, kompositt og svideo kvalitet igjenom en scart kabel dette kommer helt an på komponentene du kobler scartkabelen til
    scart overfører RGB signal, det er riktig. Men som oftest får du bedre bilde med en componentkabel (RGB) kontra scart.
    Så hvis man har component inngang på TV`n hadde jeg brukt denne

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar! men kommer jeg til å se forskjell på bilde ved å bruke disse to kablene:

Nordost Wyrewizard Component | Bildekabler | Hi-Fi Center Kjeden

Eagle 3 Component Blue | Bildekabler | Hi-Fi Center Kjeden

eller er det en annen kabel dere vil anbefale? som sagt så er tven noen år gammel så tror ikke det er noe poeng i å kjøpe en super dyr kabel... kvaliteten vil vel aldri bli helt topp!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •