Jakter på godlyd med budsjett på 30 000 :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 85
    Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jakter på godlyd med budsjett på 30 000 :)

Tar en sjanse og poster dette under forsterkere…

Jeg er på utkikk etter et stereoanlegg, og lurer på hva man man kan få med et total-budsjett på 30 000. Har ganske så allsidig musikksmak. Noen av det jeg hører mest på er Bryan Adams, Katie Melua, Bruce Springsteen, Andrea Bochelli, Jose Carreras, Metallica, Dance With a Stranger etc.

Skal innrømme at jeg ikke er særlig bevandret i HiFi-jungelen, men ser for meg at en integrert forsterker kanskje er veien å gå. Kunne gjerne tenkt meg en forsterker som jeg kan bruke til effektforsterker til fronthøyttalerne ved evt. utvidelse til surround når husforhold og pengepung tilsier det. Regner også med at en dedikert CD-spiller fortsatt er veien å gå for å få godlyden ut av CDene. Når det gjelder høyttalere, så bør vel det være noe som går an å ha i hus en stund uten at man blir lei de, tenker da på utseende. Er jo også en fordel at det lar seg skaffe matchende sub og surround-høyttalere for evt utvidelse til surround.

Hvordan er f.eks B&W CM7, B&W DM683, Dali Ikon 6, System Audio SA1750? Virker jo som om de bør være greie å integrere i en stue. Har lest en del innlegg her ang. B&W683, og det virker som om folk er rimelig fornøyd med den. Dali Ikon 6 har jeg også sett har fått bra kritikk. Hva med B&W CM7? Syns det er en meget pen høyttaler. Samme med System Audio SA1750, men spiller den smale høyttaleren noe bra? Kan de passe til min musikksmak?

Hva slags forsterker/CD-spiller kan man matche med? Har lest en del tråder her og ser Arcam, Lyngdorf og Hegel går igjen når det gjelder forsterker, og at folk virker fornøyd med de. Ellers syns jeg Primare og Marantz(så på en PM7001) rent estetisk sett er meget pene. Kan det være noe som passer?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    velkommen til forumet her

jeg vil si det så sterkt at om du liker B&W så finnes det bare 1 allternativ for deg nemlig B&W DM683, lyngdorf SDAI2175 sammen med Lyngdorf CD-1. dette koster akkurat 30k og er en suveren kombinasjon som slår det aller meste på lydkvalitet, opp til ca 50k ihvertfall. dette i tillegg til noen gode signal og høytalerkabler så har du et knall bra stereo anlegg. har intrykk at dette er noe som enten folk liker veldig godt eller så liker ikke folk denne kombinasjonen i det hele tatt

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bekrefte det goldeneagle sier her angående Lyngdorf og B&W. Det spiller meget pent sammen, og Lyngdorf har kjempekontroll på høyttaleren.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abrahamsen integrert forsterker (V2) med prosessorinngang for fremtidig integrering i hjemmekinoen = 9.995,-

Dynaudio Focus 140 m/ stativer = 14.795,- Dynaudio har et hav av modeller i ulike prisklasser så fremtidig oppgradering med tanke på "matching og finish" (lønn, kirsebær, sort, rosewood) skulle være en lett oppgave.

CD-spiller kan være flere, men det nærliggende er f. eks. Abrahamsens V1 = 9.995,- Er total budsjettgrense 30K så kan du vurdere f.eks. den helt nye Marantz CD6002 (som fikk kjempekritikk i Hjemmekino nylig). Den har veiledende pris 3.995,-

Da er alt innen 30K.

Har ikke hørt CD-spillerene, men de to første komponentene har jeg hørt og det spiller meget bra. Og det også til din musikksmak.

Lykke til i jakten på god lyd.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W DM683
    Abrahamsen effekt og cd-spiller, og noen rimelige kabler. Totalpris rundt 30k

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyngdorf

Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    velkommen til forumet her

jeg vil si det så sterkt at om du liker B&W så finnes det bare 1 allternativ for deg nemlig B&W DM683, lyngdorf SDAI2175 sammen med Lyngdorf CD-1. dette koster akkurat 30k og er en suveren kombinasjon som slår det aller meste på lydkvalitet, opp til ca 50k ihvertfall. dette i tillegg til noen gode signal og høytalerkabler så har du et knall bra stereo anlegg. har intrykk at dette er noe som enten folk liker veldig godt eller så liker ikke folk denne kombinasjonen i det hele tatt
    Skjønner du er fornøyd med forsterkeren din, har lest noen tidligere tråder her... :-D Men er ikke knappene veldig små og teksten litt utydelig på den? Litt dumt å måtte bruke penger på lupebrille i tillegg.. Har Lyngdorfen prosessorinngang forresten?

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva er det som bestemmer kraften?

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Abrahamsen integrert forsterker (V2) med prosessorinngang for fremtidig integrering i hjemmekinoen = 9.995,-

Dynaudio Focus 140 m/ stativer = 14.795,- Dynaudio har et hav av modeller i ulike prisklasser så fremtidig oppgradering med tanke på "matching og finish" (lønn, kirsebær, sort, rosewood) skulle være en lett oppgave.

CD-spiller kan være flere, men det nærliggende er f. eks. Abrahamsens V1 = 9.995,- Er total budsjettgrense 30K så kan du vurdere f.eks. den helt nye Marantz CD6002 (som fikk kjempekritikk i Hjemmekino nylig). Den har veiledende pris 3.995,-

Da er alt innen 30K.

Har ikke hørt CD-spillerene, men de to første komponentene har jeg hørt og det spiller meget bra. Og det også til din musikksmak.

Lykke til i jakten på god lyd.
    Jeg skjønner ikke helt hva det er som bestemmer "kraften" i en forsterker... Ser at:

Arcam A32 leverer 2x100watt i 8ohm

Abrahamsen V2.0 leverer 2x70watt i 8ohm

Marantz PM7001 leverer 2x75watt i 8ohm

Lyngdorf SDAI2175 leverer 2x200watt i 8ohm

Vekten er rimelig lik på Abrahamsen og Lyngdorf(15-16kg). Marantz er 10.5kg, Arcamen har jeg ikke funnet noen vekt på. Arcam har et max strømforbruk på 800watt? Marantz har max strømforbruk på 220watt. Lyngdorf 820watt. Abrahamsen har jeg ikke funnet strømforbruket på. Foruten å høre forsterkeren i aksjon, hva bør man se mest på? Effekt, vekt eller strømforbruk?

Var innom Elkjøp, men de hadde ikke Abrahamsen inne. Fikk imidlertid et pristilbud på Abrahamsen V1.0, Abrahamsen V2.0 og KEF iQ9 for 30 000. Hva syns dere om det? Har for min del aldri hørt den kombinasjonen. Hører mange er fornøyd med lyden i Abrahamsen, men er misfornøyd med bl.a ustabilt volumhjul, skranglete cd-skuff, dårlig rekkevidde på fjernkontroll og dårlig display. Erfaring med dette? Forstår at lyden skal være varm og god Er det noe lignende lydbilde på Marantz? Forelsket meg i fronten på PM7001, men den er vel noe svak i dette selskapet, og de større versjonene har vel det der småharry "blålyset" i fronten?

Noen som har prøvd Arcam på noen av høyttalerne jeg nevnte? Burde vel klare å dra i gang høyttalerne den? Tenker vel kanskje i første omgang på Arcam A90.

Er det HiFi-center-kjeden som har Dynaudio Focus 140? Så ikke den på nettsiden deres, bør vel uansett sikkert kunne skaffes..

Mange spørsmål dette...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Marantz og Abrahamsen så er de litt veike samtidig som det har mye varme oppover, hvilket vil si en match med en lystklingende, lettdreven og dynamisk ht vil være en god match. Tror feks. Arcam vil være en bedre match for KEF enn Abrahamsen siden Arcam er kjent for å levere strøm, og ofte tett opp mot det de står oppført med. Har også vært borti kombinasjonen før, husker ikke hvordan den nøyaktig låt, men mener det var friskt og dynamisk. Ikke så høytspillende, men bra indeed
    Har hørt Lyngdorf med nye B&W og synes den leverer bra

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Noen som har prøvd Arcam på noen av høyttalerne jeg nevnte? Burde vel klare å dra i gang høyttalerne den? Tenker vel kanskje i første omgang på Arcam A90.
    Ja, den kombinasjonen har jeg hørt et par ganger
    Etter å ha testet noen forsterkere til CM7 har jeg skrevet en del her: (Min høyst amatørmessige og subjektive oppfatning)
    Forsterker og cd-spiller til B&W's CM7

CM7 spiller meget pent og lyden har en fantastisk oppløsning til denne prisklassen. På moderat lydvolum syns jeg den spiller som en "fyllrange" høyttaler med deilig lyd, men den er dog ikke noe partymonster akkurat. Der vil jeg tro 683 har enda litt mer å gi. Begge disse høyttalerne krever en del av elektronikken. Dette er noe som i følge flere her særlig gjelder 683. (Krever en strømsterk forsterker).

Har ellers hørt abrahamsen kombinert med Kef iQ9 på hifimessa i Trondheim. Syns også det spilte bra, men fikk ikke hørt nok til å vurdere det seriøst.

Dali Ikon6 nevnes også her. Den spiller meget pent, men vær obs på at den er ganske lys i toppen og ikke passer til enhver forsterker og under alle akustiske forhold (fungerte ikke i stua mi f.eks.)

Patos lyric 302 kunne kanskje også være en kandidat i den prisklassen trådstarter nevner?

Lykke til!

Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt hva det er som bestemmer "kraften" i en forsterker... Ser at:

Arcam A32 leverer 2x100watt i 8ohm

Abrahamsen V2.0 leverer 2x70watt i 8ohm

Marantz PM7001 leverer 2x75watt i 8ohm

Lyngdorf SDAI2175 leverer 2x200watt i 8ohm

Vekten er rimelig lik på Abrahamsen og Lyngdorf(15-16kg). Marantz er 10.5kg, Arcamen har jeg ikke funnet noen vekt på. Arcam har et max strømforbruk på 800watt? Marantz har max strømforbruk på 220watt. Lyngdorf 820watt. Abrahamsen har jeg ikke funnet strømforbruket på. Foruten å høre forsterkeren i aksjon, hva bør man se mest på? Effekt, vekt eller strømforbruk?

Var innom Elkjøp, men de hadde ikke Abrahamsen inne. Fikk imidlertid et pristilbud på Abrahamsen V1.0, Abrahamsen V2.0 og KEF iQ9 for 30 000. Hva syns dere om det? Har for min del aldri hørt den kombinasjonen. Hører mange er fornøyd med lyden i Abrahamsen, men er misfornøyd med bl.a ustabilt volumhjul, skranglete cd-skuff, dårlig rekkevidde på fjernkontroll og dårlig display. Erfaring med dette? Forstår at lyden skal være varm og god Er det noe lignende lydbilde på Marantz? Forelsket meg i fronten på PM7001, men den er vel noe svak i dette selskapet, og de større versjonene har vel det der småharry "blålyset" i fronten?

Er det HiFi-center-kjeden som har Dynaudio Focus 140? Så ikke den på nettsiden deres, bør vel uansett sikkert kunne skaffes..

Mange spørsmål dette...
    Jeg har hatt både Abrahamsen og A90 i hus på iQ9 høytaleren. Abrahamsen beholdt jeg i ca 2 uker før jeg kvittet meg med den da jeg følte den ikke utnyttet potensialet til iQ9 optimalt, var generelt ikke fornøyd med Abrahamsen på iQ9.. Kjøpte inn Arcam A90 og DV135 i stedet, har fortsatt dette oppsettet, sjøl om jeg skal selge både forsterker og cd/dvd spiller er jeg 100% fornøyd, salg er pågrunn av husbygging og flytting:\

Abrahamsen låt bra på normalt / halvhøyt volum, men da jeg guffet opp følte jeg KEF'ene hadde en tendens og svikte, og fikk ikke frem riktig toner, feks: Munnspillet til Bruce som skal gi gåsehud på ryggen ble mer en ubehagelig skjærende lyd..

Arcam A90 har ihvertfall stål kontroll over iQ9, den driver alt fra akustisk musikk til heavy rock med masse trøkk og fiin fin lyd, kjempe fornøyd

Mvh

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel med Abrahamsen som med Electrocompaniet. De "billige" forsterkerene deres låter bra opp til ett vist volum og så blir det for svake med sine 2x70w osv. Dessuten syns kvalitets inntrykket på Abrahamsen er lik null.

Når det gjelder Lyngdorfen er vel det en digital forsterker. Så der kan vel ikke vekta sammenlignes med en vanlig trafo forsterker?
    Det skal i allefall være en kjempe forsterker.

Ellers kan du jo gå for en Nad C372, den klare å drive B&W høytalerene som bare det. Den koster 5999kr. Kombinert med en god cd spiller, vil du nok ha en god kombo.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyngdorf har ikke prosessorinngang; det har derimot NAD C372.
    Men jeg så en Denon forsterker som har prosessorinngang og mulighet for å brukes som både stereoforsterker og effektorsterker for surroundanlegget, uten at du trenger å gjøre noe annet enn å trykke på en knapp på fjernkontrollen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei!

Er i samme situasjon selv - skal ha et anlegg til max 30k.

Hørte Dali Ikon 6 på Thule elektronikk idag (20k tilsammen)...det låt ikke så bra, synes jeg da. Liker i utgangspunktet Ikon men selv med Thule forsterker ble den fortsatt litt FOR spiss i diskanten, samt en grøtete og lite presis bass. Men det var mitt inntrykk!

Deretter hørte jeg Dali Mentor 6 på Cambridge 840A (30k tilsammen). Dette var en utrolig bra lytteopplevelse! Ble helt kjær jeg!! Alle sangene jeg prøvde låt bra, fra Enya til Timbaland.... :-D

Men det finnes utrolig mye stereo i denne prisklassen! Jeg har bare såvidt begynt på lytterunden....

Blir spennende å følge med hva du vurderer og evt bestemmer deg for! Lykke til :-D

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner du er fornøyd med forsterkeren din, har lest noen tidligere tråder her... :-D Men er ikke knappene veldig små og teksten litt utydelig på den? Litt dumt å måtte bruke penger på lupebrille i tillegg.. Har Lyngdorfen prosessorinngang forresten?
    denne trur jeg ikke har prosessorinngang. når det gjelder knappene på den er de kansje litt små, men det er av ingen interesse for meg da jeg bruker fjernkontroll. jeg syntes ikke teksten er utydelig, desuten er det ikke mye tekst du trenger på den. stort sett bare volumet som ikke er noe problem og lese. men når dette er sagt så glemmer du fort slike uvesentlige ting så fort du har skrudd på anlegget fordi dette er en suveren forsterker med suveren kontroll på høytalerene. du kan glemme å finne en annen forsterker i samme pris klasse som er så detaljert og lager så lite støy som denne.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips: kjøp siste nummer av Lyd&Bilde - de har en årskavalkade for 2007. Sikkert mange meninger om resultatene der - men de gir deg en pekepinn.

Samtidig:
    du har en sprikende musikksmak (slik som meg) og du skal ha et anlegg som skal gi vellyd på den rolige musikken til Melua og Carreras, men samtidig nok punch i musikken til Bryan Adams og Metallica.

Jeg vil derfor anbefale deg
    a) en god sub, legg ned litt ekstra her - xtz eller svs er jo godt 'dokumentert' herinne i andre tråder
    b) to gode fronter, jeg falt pladask for lyden i Dali Ikon 6
    c) en sterk, men samtidig 'ærlig' AV receiver (du ønsker jo surround i fremtiden skriver du), Cambridge 640R skal visstnok ha begge deler
    e) en CD spiller (eller DVD) med SACD mulighet - og om du f.eks velger en Oppo og ikke er helt 100% fornøyd med lyden på CD-lyd så har du nok i budsjettet til en god DAC - ps! Oppo kommer med ny spiller nå i jan/feb, DV-983, den tror jeg det er verdt å vente på

Oppsummering:
    SVS PCi 25-31 - kr 5990 fra Welcome to L-Sound!
    Dali Ikon 6 - kr 8996 fra Kjøp hjemmekino, stereoanlegg, høyttalere og flatskjerm TV hos Hi-Fi Klubben!
    Cambridge 640R - kr 7998 fra Kjøp hjemmekino, stereoanlegg, høyttalere og flatskjerm TV hos Hi-Fi Klubben!
    Oppo DV-983 - ca kr 1500 (tipper på USD230) fra OPPO Digital - Up-Converting DVD Players - Buy Direct from the Manufacturer
    Beresford TC-7510 DAC - kr 1130 (USD210 m/frakt) fra redirection page

Sum 25614 + kabler

Her er en fotomontasje av hvordan det kan se ut - Oppo spilleren er 980, ikke den nye 983:

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Tips: kjøp siste nummer av Lyd&Bilde - de har en årskavalkade for 2007. Sikkert mange meninger om resultatene der - men de gir deg en pekepinn.

Samtidig:
    du har en sprikende musikksmak (slik som meg) og du skal ha et anlegg som skal gi vellyd på den rolige musikken til Melua og Carreras, men samtidig nok punch i musikken til Bryan Adams og Metallica.

Jeg vil derfor anbefale deg
    a) en god sub, legg ned litt ekstra her - xtz eller svs er jo godt 'dokumentert' herinne i andre tråder
    b) to gode fronter, jeg falt pladask for lyden i Dali Ikon 6
    c) en sterk, men samtidig 'ærlig' AV receiver (du ønsker jo surround i fremtiden skriver du), Cambridge 640R skal visstnok ha begge deler
    e) en CD spiller (eller DVD) med SACD mulighet - og om du f.eks velger en Oppo og ikke er helt 100% fornøyd med lyden på CD-lyd så har du nok i budsjettet til en god DAC - ps! Oppo kommer med ny spiller nå i jan/feb, DV-983, den tror jeg det er verdt å vente på

Oppsummering:
    SVS PCi 25-31 - kr 5990 fra Welcome to L-Sound!
    Dali Ikon 6 - kr 8996 fra Kjøp hjemmekino, stereoanlegg, høyttalere og flatskjerm TV hos Hi-Fi Klubben!
    Cambridge 640R - kr 7998 fra Kjøp hjemmekino, stereoanlegg, høyttalere og flatskjerm TV hos Hi-Fi Klubben!
    Oppo DV-983 - ca kr 1500 (tipper på USD230) fra OPPO Digital - Up-Converting DVD Players - Buy Direct from the Manufacturer
    Beresford TC-7510 DAC - kr 1130 (USD210 m/frakt) fra redirection page

Sum 25614 + kabler

Her er en fotomontasje av hvordan det kan se ut - Oppo spilleren er 980, ikke den nye 983:
    Ikke dumt, men subben er vel passiv?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Ikke dumt, men subben er vel passiv?
    I off-mode er den kanskje det

"PCi subwooferen er ikke kun en aktiv subwoofer, det er verdens eneste subwoofer med sylinderform basert for din hjemmekino med innebygde forsterker."

Men noen kan kanskje hjelpe litt her???

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    I off-mode er den kanskje det

"PCi subwooferen er ikke kun en aktiv subwoofer, det er verdens eneste subwoofer med sylinderform basert for din hjemmekino med innebygde forsterker."

Men noen kan kanskje hjelpe litt her???
    Beklage, sjekka det ikke opp før jeg skrev. Så det nå. Ikke dum den. Men hva med de kompakte XTZ'ene. Er i allefall kjempe fornøyd med min 10"

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går iallefall god for Cambridge forsterkeren. Hadde 640A V.2 før, og den var enromt bra til prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bluum
    Lyngdorf har ikke prosessorinngang; det har derimot NAD C372.
    NAD C372 har heller ikke prosessorinngang. Main-in er ikke automatisk det samme som prosessorinngang.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •