Jakter på godlyd med budsjett på 30 000 :) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 85
    Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av svennis1982
    Hva med Xindak sin forsterker og CD spiller (rør)
    De er vurdert.. Men på samme måte som Primare I21 mangler XA6950 prosessorinngang. Hadde vært et ypperlig alternativ dersom prosessorinngang ikke var et krav. Men jeg må si at disse kineserne virkelig begynner å få dreis på produktene sine.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg ikke misjonere så voldsomt, men du vurderer altså ikke en Onkyo receiver? Jeg vil tro den har minst like mye guffe i stereo som de fleste stereoforsterkere i prisklassen og lydkvaliteten er meget bra.

Siste jeg sier om den i denne tråden.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Nå skal jeg ikke misjonere så voldsomt, men du vurderer altså ikke en Onkyo receiver? Jeg vil tro den har minst like mye guffe i stereo som de fleste stereoforsterkere i prisklassen og lydkvaliteten er meget bra.

Siste jeg sier om den i denne tråden.
    Jeg må vel nesten vurdere den da.. Hadde tenkt meg surroundreceiver i andre rekke egentlig.. men er åpen til sinns

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Takker for tips om butikker!

Krever ikke elektrostater voldsomt kraftige forsterkere? Og elektrostater er vel ofte dyrere enn tradisjonelle høyttalere også? Var dette med budsjettet... Men tar gjerne en prøvelytt :-D
    Elektrostater trenger strømsterke forsterkere da impedansen kan bli noe lav. Min erfaring med ML Vista er likevel at behovet for strøm ikke er så stort som man kan skulle frykte. Den lave impedansen er først gjeldene nærmere 20 khz. Det er normalt lite musikk i dette området.

En billig elektrostat hybrid er Kings Audio Queen (koster 16.000,-/paret). Produsenten anbefaler forsterkere på minium 70watt. Det skulle ikke var for dyrt å finne en rimelig forsterker som klarer denne lasten.

En spennende og billig løsning jeg ville vurdert er Martin Logan Purity.
    Test av Martin Logan Purity Gulvhøyttaler - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester

Høyttalerene har hver sin innebygde 200W forsterker og prisen ligger på 30 000. Kombinerer disse med en billig CD/DVD spiller som du sikkert har liggende. Senere kan du prøve med alternative kilder, selv om du trolig ikke vil klare å skille mellom spillerene i en blindtest. Ut fra min oppfatning av lydgjengivelse så tror jeg ikke du finner dynamiske høyttalere sammen med forsterker som kan komme i nærheten av dette innenfor prisen. :-D

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lytterunde HiFi-klubben

Da fikk jeg omsider tatt turen innom HiFi-klubben for prøvelytting... etter stengetid faktisk mens varetelling pågikk :-D

Nr 1:
    B&W DM683 koblet opp mot Denon AVR-2808 surroundreceiver og Lyngdorf SDA2175 effektrinn, kilde var Denon DVD-3930. Hørte såvidt litt lyd i surround fra Terminator 3. Bra med punch og generelt et lydbilde som virket underholdende. I stereo ble jeg sittende igjen med samme følelsen, bra med punch. Ble etter hvert koblet over på Lyngdorf SDAI 2175 og Lyngdorf CD-1 for ren stereo.. Hørte på Dire Straits "money for nothing", og må si jeg ble imponert over drivet og trykket. Nå er jeg ikke spesielt bortskjemt med god lyd og lyden fra denne høyttaleren var av en annen dimensjon enn fra plastikken jeg har hjemme! Skjønner absolutt hvorfor en del kjøper Lyngdorf sammen med denne høyttaleren!

Nr 2:
    B&W CM7 koblet opp mot NAD C372 stereoforsterker og en NAD CD-spiller(usikker på type). Fortsatt med Dire Straits som musikk.. Pen og pyntelig lyd, kanskje en anelse litt klarere i de øvre frekvensene enn DM683, men jeg er sannelig ikke sikker. Falt derimot igjennom når det gjelder bass og jeg er redd den blir for veik ved utbygging til surround. Kan sikkert kompansere med en sub, men den vakte dessverre ingen vibber. Var dog mye penere enn DM683 og virket å ha bedre finish. Finishen på DM683 i Wenge minnet meg om et respatex-bord vi hadde på vaskerommet før.... Lyden fristet med andre ord, men ikke utseendet

Nr 3:
    Ikon 6 på samme oppsettet som B&W CM7. Enten så er denne NADen og Ikon 6 en veldig dårlig kombinasjon, eller så har Ikon 6 ikke et lydbilde som fenger meg, for tynt og spakt med veldig fokus på de øvre tonene. Denne ble jeg direkte skuffet over! Skiftet over til Dali Concept 10, som jeg opplevde som mye fyldigere og hadde mere trøkk. Ser dog ut som en bauta og er uaktuelle av den grunn å ha i hus.

Nr 4:
    Dali Mentor 6 på Lyngdorf SDAI2175 og Lyngdorf CD-1. Her begynner det å ligne på noe.. Lekker finish og et lydbilde som var svært fengende. Enorm forskjell fra Ikon 6 i kombinasjon med NAD. Driv og trøkk i massevis og Dire Straits låt som en drøm! Trodde ikke det var mulig at to høyttalere fra samme produsent var så forskjellige? Er de virkelig det, eller er det forsterkeren som kan være årsaken? Prisen er dog problemet her, en høyttaler som er 10 000 dyrere enn en annen bør man vel også forvente er bedre...

Vel, det var førsteinntrykket av disse høyttalerne. Ikon 6 er ute av listen, samme med CM7. Polk Audio RTI/LSI, Dali Mentor 6 og B&W DM683, Monitor Audio RS/GS og Dynaudio Audience/Focus er fortsatt med...

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Men hør Nad C372, eventuelt Nad C372 pluss 272 for biamping
    Hadde vel hatt større glede av å brokoble i stedet, eller hva?

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Hadde vel hatt større glede av å brokoble i stedet, eller hva?
    Spørs det... Er uansett litt tvilende til NAD hvis det er forsterkeren som var hovedårsaken til lydbildet fra B&W CM7 og Dali Ikon 6 som jeg opplevde.. Det var ett eller annet med de kombinasjonene som ikke fenget meg. Virket jo som det gikk an å dra på, men savnet dypbass og så virket det som om lyden steg et hakk opp på toneskalaen med Ikon 6. Det blir nok helt sikkert ikke en slik kombinasjon. Hadde vært spennende å høre Lyngdorf som jeg hørte på Mentor 6 og DM683 på disse også, kanskje hadde det vært anderledes da? Prøvde å foreslå Ikon 8 mot Mentor 6, da jeg har lest om en del her som er fornøyd med Ikon 8, men de hadde testet de mot hverandre i butikken og Mentor 6 var visst vesentlig bedre på det meste. Ikke jeg vet jeg, jeg har aldri hørt de mot hverandre..

Nå har jeg låst meg litt fast til å tenke kun stereo-forsterker.. men jeg syns kombinasjonen med Denon surroundreceiver og Lyngdorf effekttrinn fungerte svært så bra på B&W DM683.. Så kanskje ikke forslaget til cybervision her tidligere er så dumt likevel.

Nå sitter jeg bare og irriterer meg over at jeg bor så langt unna forhandlere og stort sett alltid kommer rett før stengetid :evil:

Newcomer My name is earl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med vienna acoustics aluminum line??

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egon: fint at du har testet!
    Nå er det kanskje naturlig at man bruker forskjellig forsterker (og kilde) til forskjellige høyttalere, men det blir veldig vanskelig for deg når de også skifter merke.

Slik jeg ser det skulle du blitt tilbudt samme receiver/forsterkermerke til de forskjellige høyttalerne - men da tilpasset med større kapasitet.

Å først spille med Denon på B&W, NAD på Ikon og så Lyngdorf på Mentor virker litt høl i hue når du skal lytte på høyttalere.

Om de hadde (giddet) å sette opp noen Denoner tilpasset h.h.v B&W, Ikon og Mentor så hadde din test blitt mye mere riktig.

Ikon 6 er ingen dårlig høyttaler - jeg har hørt den på Denon og det var veldig god lyd - ikke bare i diskanten men også mellomtone og bass.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt 683, CM7, Ikon 6 og Mentor 6 på samme elektronikk. 683 har jo lite mellomtone sammenlignet med Mentor 6, sikkert fin på film den. CM7 har bedre topp og mellomtone, men mangler drag i bunn. Ikon synes jeg er blir litt pistrete og slitsom på mine testcder ihvertfall. Mentor er straks bedre, men litt kjedelig kanskje.

Jeg skal som sagt ikke misjonere så mye, men prøv en lytt til GS20 på god elektronikk før du kjøper - paret til 10 000 som lå på HFS igår ihvertfall er jo knallkjøp for pengene. Og igjen, Onkyoene er gode på musikk og gir mye lyd og effekt for pengene.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av My name is earl
    hva med vienna acoustics aluminum line??
    Aldri hørt de. Vet ikke om det går an å lytte til den i Trøndelag heller...

Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Slik jeg ser det skulle du blitt tilbudt samme receiver/forsterkermerke til de forskjellige høyttalerne - men da tilpasset med større kapasitet.

Å først spille med Denon på B&W, NAD på Ikon og så Lyngdorf på Mentor virker litt høl i hue når du skal lytte på høyttalere.

Om de hadde (giddet) å sette opp noen Denoner tilpasset h.h.v B&W, Ikon og Mentor så hadde din test blitt mye mere riktig.

Ikon 6 er ingen dårlig høyttaler - jeg har hørt den på Denon og det var veldig god lyd - ikke bare i diskanten men også mellomtone og bass.
    Nå er jeg vel litt skyld i situasjonen selv også som kommer innom etter stengetid under varetelling... :-D Men, når man bor i hutiheita, så var det eneste mulighet.. Nå har jeg imidlertid søkt på jobb like i nærheten av Tonart og Hifi-centeret... :-D

Brukte Lyngdorf effekttrinn sammen med Denon-receiveren på DM683 da.. og dessuten ble de satt opp med SDAI2175 og CD-1 etterpå, så jeg fikk i hvertfall hørt Mentor 6 og DM683 på samme elektronikken. Ikon 6 og CM7 hørte jeg på samme elektronikken(NAD). Savnet spesielt dypbassen der. Virket også som om Dire Straits havnet lenger bak på scenen både med Ikon 6 og CM7 sammenlignet med Mentor 6 og DM683, disse ble som sagt hørt med Lyngdorf-elektronikk. Tror dere Ikon 6 og CM7 også hadde våknet mer til liv med samme Lyngdorf-forsterkeren?

Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg har hørt 683, CM7, Ikon 6 og Mentor 6 på samme elektronikk. 683 har jo lite mellomtone sammenlignet med Mentor 6, sikkert fin på film den. CM7 har bedre topp og mellomtone, men mangler drag i bunn. Ikon synes jeg er blir litt pistrete og slitsom på mine testcder ihvertfall. Mentor er straks bedre, men litt kjedelig kanskje.

Jeg skal som sagt ikke misjonere så mye, men prøv en lytt til GS20 på god elektronikk før du kjøper - paret til 10 000 som lå på HFS igår ihvertfall er jo knallkjøp for pengene. Og igjen, Onkyoene er gode på musikk og gir mye lyd og effekt for pengene.
    Er ikke uenig i karakteristikken din.. Jeg mener at bunndrag er et must når man tenker å utvide til surround en gang. Monitor Audio har jeg svært lyst til å høre... hvertfall før jeg kjøper. Si meg.. er det bare i Bærum og Tromsø de selger Monitor Audio?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til opplysning Egon så ligger det et brukt SDA2175 trinn til salgs her på avtorget. den er merket Tact da, men er nøyaktig samme trinnet som Lyngdorf (navneskifte). Har selv den integrerte tacten til b&w 683. Hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt dette trinnet selv og biampet.

lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Leter også etter anlegg mellom 20 og 30k

Har vært og hørt litt, men ikke så mye. Trenger derfor litt tips, om noen har det. Jeg skal bruke anlegget i et rom hvor TV/stereodelen er i den ene enden og vil også nyte lyden i mitt åpne kjøkken i den andre enden. Rommet er vel 8x4 meter.

Musikken jeg lytter tilk er variert, som Egons, og omfatter Gotan Project, Johnny Cash, Cowboy Junkies, Dire Straits, Diane Krall, Ulf Lundell, Opera og klassisk. Jeg spiller sjelden høyt og er mer ute etter god gjengivelse og klar lyd, enn så enormt mye trøkk.

Det CD/forsterkertrinnet jeg tenker på er:
    Primare I21/CD21 (15000)
    Cambridge 840A/840C (20000)
    Lyngdorf CD1/SDA2175 (23000)
    Xindak 6950/Muse delux 1.0 (14000)

Er imidlertid åpen for forslag.

Av høytalere er jeg også åpen, har hørt BW683 men syntes disse ble litt for "rocka", har hørt flere alternativer fra Sonus Faber som jeg likte godt, men som sprenger budsjettet.

Ikke meningen å kuppe tråden, men ser at jeg kan trenge litt hjelp fra kyndige mennesker her inne. Om det skulle bety noe, så bor jeg i Bergen.

Geir

Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du helt låst til gulvstående høyttalere? eller kan du vurdere stativ høyttalere også

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rwksz
    Er du helt låst til gulvstående høyttalere? eller kan du vurdere stativ høyttalere også
    Jeg kan godt gå for stativhøytalere.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gesat
    Jeg anbefaler det ofte, men jeg ser på din musikksmak at du hører på mye jeg kunne hørt på og da vil jeg anbefale Monitor GS20 for deg. Meget gode og utrolig deilig, åpen mellomtone.

Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk du høre på b&w 705 når du var innom hifiklubben? Hvis ikke anbefaller jeg absolutt at du gjør det neste gang du stikker innom. De spiller utrolig bra, om de får bra elektronikk. Ser jo ut som du har budsjett til det også.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Infinity Kappa 600 som er ute på torvet nå?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Hva med Infinity Kappa 600 som er ute på torvet nå?
    Takk for gode innspill. Monitor, hvilken pris ligger de på?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill. Monitor, hvilken pris ligger de på?
    Den varierer, men ta en telefon til Andrè på Hifihuset så får du nok en knallpris. Utrolig lekre høyttalere også og lydmessig så er de meget gode. Går dypt og kan fylle nokså store rom bare du gir dem strøm. GS20 er faktisk bedre enn GS10 i mellomtone har jeg hørt uten å ha testet A/B.

Lykke til!

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •