Jakten på dypbass - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kode:
    Ikke la denne tråden bli en krangel for/mot rør-folket da!
    Det eneste som mangler da er at noen mener nye høyttalerkabler til x antall tusen løser problemet...........

Med bi-amping får du jo den fordelen at du kan justere gain på forsterkerne, og dermed justere effekten til bassene etter egen smak.
    Jeg kjenner ikke disse høyttalerne, men det er mulig de har en impedansekurve som gir rørforsterkere problemer i bassen?

Uansett er det et veldig viktig spørsmål rundt bass, som ikke har kommet frem tidligere i tråden, nemlig plassering og rommet.
    De fleste med rørforsterkere er jo "audiofile" og plasserer høyttalerne for å oppnå en god mellomtonegjengivelse og stort "rom" i lyden.
    Dette er sjelden den beste plasseringen for å få ut maks av bassgjengivelsen, og kan bli et valgets kval.

Rommet kan jo også bidra med akustisk kortslutning/motfase pga stående bølger, og drepe trykket i bassen.

Hvor stort er rommet?
    Har du bedre bass andre steder i rommet enn i sweetspot?
    Har du mulighet til å forsøke å plassere høyttalerne nærmere veggene?

Du kan jo forsøke med sinustoner eller et frekvenssweep for å få et inntrykk av i hvilke frekvensområder du mangler output.
    Rommet er ca. 6*4 meter, der høyttalerne står langs 6 meters veggen.

Ja, i noen av hjørnene.

Ja, og følte jeg jeg fikk mere bass av dette. Takk for tipset:-D

Kode:
    30 hz er ganske lavt da, ikke mye musikk info dernede.
    Bi-amping med 2 forskjellige forsterkere med forskjellig gain er meget vanskeligt, hvordan vil du regulere volum ?
    Dette har jeg ikke tenkt på... hvordan ville du gjort det?

Kode:
    Jeg ville nok skifte rør ut med en kraftig transistorsak, Bryston el. lign. 
    Nu skriver du ikke hvilken forsterker du har, men er det Audio Research VT100 er der sikkert andre ting galt.....
    Har en Copland cta 505 med Svetlana rør.

Kode:
    Kanskje det også har med optimal plasering av høyttalerne å gjøre ?
    Meget mulig. Prøvde tipset til mr. Norcad, og dette hjalp på med megden av bass. Fortsatt er jeg ikke helt fornøyd med dybden og punchen.

Jeg må si det er bra respons her inne! Takk:-D

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sjulstad
    Jeg må si det er bra respons her inne! Takk:-D
    "We aim to please."

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en interessant tråd. Alt fra CD-spiller til rom påvirker bassen. Men størst effekt mener jeg rommet har, dernest høyttalerne. Forsterkere påvirker bassen ulikt også. Jeg har ikke personlig erfaring med rør og biamping men det sies av de som har prøvd at biamping gir god effekt over hele fjøla. Videre sies det at rør kan ha sin svakhet i nettopp bassen, men at det er avhengig av rørtype og konstruksjonen i sin helhet.

Noen har vært inne på det og jeg også føler behov for å vite mer nøyaktig hva du savner. Er det kun nivå i de dypeste toner er nok sub eller rett og slett nye høyttalere mest effektivt. Er det også basstrykk generelt er nok nye høyttalere eller eventuelt romtilpassning trolig mest effektivt. En forsterker kan gi mer dypbass men ikke i stor grad kanskje. Selv forbedret jeg bassen mye med CD-spiller bytte. Morsomt...

Med andre ord så er det mange veier til Rom, det gjelder bare å finne den letteste.
    Så kan du gi noen eksempler på musikk hvor du savner nøyaktig hva?

Jeg brente nylig en cd med toner i alle ulike frekvenser. Det er gøy å lære seg å kjenne hvordan de ulike frekvensene låter. Mine høyttalere er oppgitt til 30hz men var overrasket over hvor lett det var å høre 20hz og 25hz selv om nivået var betydelig lavere. Ok, i allefall 25 hz da . 20khz var lett å høre også om enn nokså ubehagelig.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse høyttalerne ruller av ved 40hz, så den heeelt dypeste bassen leverer de ikke all verden av. Men rommet og plassering avgjør veldig mye på bassgjengivelsen.
    Angående bi-amping, er jeg ikke enig i at dette er fryktelig vanskelig. Men hvor godt resultatet blir avhenger mye av delefrekvensen mellom bass og diskant, og hvor bratt delefilteret er.
    Hvis delefrekvensen er ned i 2-300hz, og filteret bratt nok, kan man få et bra resultat ved å justere inngangsfølsomheten (gain) på effektforsterkerne.
    Men det KAN resultere i boomete bass, hvis høyttalerne er konstruert med en liten "festkul" i bassen. Noe jeg ikke tror B&W er.
    Er derimot delefrekvensen høyere, eller filteret i verste fall 1.orden, drar man opp nivået i mellomtonen med basselementet, og da får man fort feitere lyd enn godt er :-D
    Har du ikke mulighet til å låne en forsterker for å prøve da?

Ellers er jeg helt enig med Antonx, størst effekt på bassgjengivelsen har ofte rommet og plassering, deretter høyttalerne i seg selv. Og transistorforsterkere har ofte bedre kontroll og punch i bassen, spesiellt hvis høyttalerne er en litt vrien last. (Og nei jeg skrev ikke alltid, men ofte! )

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en interessant tråd. Alt fra CD-spiller til rom påvirker bassen. Men størst effekt mener jeg rommet har, dernest høyttalerne. Forsterkere påvirker bassen ulikt også. Jeg har ikke personlig erfaring med rør og biamping men det sies av de som har prøvd at biamping gir god effekt over hele fjøla. Videre sies det at rør kan ha sin svakhet i nettopp bassen, men at det er avhengig av rørtype og konstruksjonen i sin helhet.

Noen har vært inne på det og jeg også føler behov for å vite mer nøyaktig hva du savner. Er det kun nivå i de dypeste toner er nok sub eller rett og slett nye høyttalere mest effektivt. Er det også basstrykk generelt er nok nye høyttalere eller eventuelt romtilpassning trolig mest effektivt. En forsterker kan gi mer dypbass men ikke i stor grad kanskje. Selv forbedret jeg bassen mye med CD-spiller bytte. Morsomt...

Med andre ord så er det mange veier til Rom, det gjelder bare å finne den letteste.
    Så kan du gi noen eksempler på musikk hvor du savner nøyaktig hva?

Jeg brente nylig en cd med toner i alle ulike frekvenser. Det er gøy å lære seg å kjenne hvordan de ulike frekvensene låter. Mine høyttalere er oppgitt til 30hz men var overrasket over hvor lett det var å høre 20hz og 25hz selv om nivået var betydelig lavere. Ok, i allefall 25 hz da . 20khz var lett å høre også om enn nokså ubehagelig.

På Thomas Dybdahls "Sciense" med låt "This Year" føler jeg at bassen ikke er så stram som jeg kunne ønsket, blir litt udefinert og føler den er litt dau. Kveles kanskje litt på de dypeste tonene.

Veit at jeg ikke har et optimalt rom, men dette er noe jeg ikke kan få gjort så mye med, da jeg bare er 16 år og ikke har flytta ennå. Kunne evt. flytta høyttalerne langs 4 meters veggen om det hjelper.

Disse høyttalerne ruller av ved 40hz, så den heeelt dypeste bassen leverer de ikke all verden av. Men rommet og plassering avgjør veldig mye på bassgjengivelsen.
    Angående bi-amping, er jeg ikke enig i at dette er fryktelig vanskelig. Men hvor godt resultatet blir avhenger mye av delefrekvensen mellom bass og diskant, og hvor bratt delefilteret er.
    Hvis delefrekvensen er ned i 2-300hz, og filteret bratt nok, kan man få et bra resultat ved å justere inngangsfølsomheten (gain) på effektforsterkerne.
    Men det KAN resultere i boomete bass, hvis høyttalerne er konstruert med en liten "festkul" i bassen. Noe jeg ikke tror B&W er.
    Er derimot delefrekvensen høyere, eller filteret i verste fall 1.orden, drar man opp nivået i mellomtonen med basselementet, og da får man fort feitere lyd enn godt er
    Har du ikke mulighet til å låne en forsterker for å prøve da?

Ellers er jeg helt enig med Antonx, størst effekt på bassgjengivelsen har ofte rommet og plassering, deretter høyttalerne i seg selv. Og transistorforsterkere har ofte bedre kontroll og punch i bassen, spesiellt hvis høyttalerne er en litt vrien last. (Og nei jeg skrev ikke alltid, men ofte!

Har mulighet for å låne et par Vincent sp-996 monoblokker. Kan prøve ut disse til helgen.

Angående dette med å flytte høyttalerne nærmere veggen, så har jeg fått litt tid til å teste ut dette. Bass kommer tydligere frem, men synes den forplanter seg for mye i veggen slik at during kan forekomme.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sjulstad
    Veit at jeg ikke har et optimalt rom, men dette er noe jeg ikke kan få gjort så mye med, da jeg bare er 16 år og ikke har flytta ennå. Kunne evt. flytta høyttalerne langs 4 meters veggen om det hjelper.
    Såpass, du har jo et flott anlegg til alderen da. Ikke mange på 16 med rør.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass, du har jo et flott anlegg til alderen da. Ikke mange på 16 med rør.
    Hehe, jo takk:-D Fikk helt dilla etter mitt første anlegg som konfirmant

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva du skriver så tror jeg nå mest på å prøve transistoreffektrinn med gode watt. Så en frekvenskurve fra høyttalerne dine og det så ut som de skulle levere bra bass og ok dypbass. Men etterfølgeren krever litt krefter og trøkk i bassen for å våkne ordentlig syntes jeg. Mulig Copland forsterkeren (eller rør generelt) ikke passer så godt til B&W. Ikke ofte man hører om rør og B&W kombinasjon. Selv hadde jeg vært skeptisk med å biampe med to helt forskjellig lydense forsterkere (hvordan skal nivåforskjeller utlignes da?). Hva er budsjettet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva du skriver så tror jeg nå mest på å prøve transistoreffektrinn med gode watt. Så en frekvenskurve fra høyttalerne dine og det så ut som de skulle levere bra bass og ok dypbass. Men etterfølgeren krever litt krefter og trøkk i bassen for å våkne ordentlig syntes jeg. Mulig Copland forsterkeren (eller rør generelt) ikke passer så godt til B&W. Ikke ofte man hører om rør og B&W kombinasjon. Selv hadde jeg vært skeptisk med å biampe med to helt forskjellig lydense forsterkere (hvordan skal nivåforskjeller utlignes da?). Hva er budsjettet?

Kjøpte Coplanden for 6000 kr. på slutten av sommern, så håper på å få solgt denne for nesten det samme om jeg må selge den. Kan kanskje spe på litt til om dette er nødvendig.

Litt synd om jeg må selge den, da jeg synes rør gir en herlig mellomtone...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effektforsterker

Hei igjen, da har så å si bestemt meg for å gå til innkjøp av en transistor-erstatter til Copland cta 505. Har en Vincent SA-91 forforsterker.

Noen forslag til hva som kan fungere bra med mine HT og min forforsterker? Kan jo evt. selge Vincenten om dette er nødvendig.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bytt høyttalere.
    å finjustere på forsterker med et slikt problem blir som å polere en rusten bil, enkelt og mildt tilfredstillende. men det den egentlig trenger er ny lakk fra grunnen av

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •