Yamaha RXV-1400 - skuffet over lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RXV-1400 - skuffet over lyd

I januar erstattet jeg min Pioneer VSX-709 forsterker med Yamaha RXV 1400, samtidig byttet jeg ut de gamle GENEXXA høyttalerne med Proson Reality pakka. Som DVDspiller har jeg en Panasonic S75 (optisk koblet til forsterkeren.) Men jeg ble skuffet over lyden.. Må innrømme at jeg er glad i litt "trøkk." Synes at det var betraktelig mer trøkk i det gamle anlegget. I helga koblet jeg opp Proson-høyttalerene (front) med den gamle forsterkeren, og det syntes jeg låt mye bedre, med mer trøkk. Det som forundrer meg er at jeg må skru opp volumet veldig mye på 1400 for at det skal låte skikkelig, dette gjelder særlig ved avspilling av film (opptil -16 dB.) Jeg har prøvd med YPAO mange ganger, men synes det låter "svakere" - etter bruk av den, og ender opp med å skru opp alt som har med lydnivå å gjøre. Jeg har lest mange tråder her på forumet som omhandler forsterkeren, og det er mange som skryter av den. Jeg bare lurer på hva jeg gjør galt... :?

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyttet du ikke på forsterkeren før du kjøpte den ? Vet om en del som ikke liker lyden på Yamaha pga en litt nøytral klang, og en "svakere" bassgjengivelse enn feks H/K, men slike ting er jo en smaksak. Jeg har ikke hørt på 1400 før, men har selv en 1200 og trur nok ikke at de låter så veldig forskjellig, men jeg er veldig fornøyd med min. Er det i hjemmekinosammenheng eller i stereo som du synes at den ikke låter bra, savner trykk ?
    Det er mulig at du ikke har koblet høyttalerne riktig, dvs at de ikke er i fase, da mister du nok en del bass.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen i forumet, arrowfield.

Det kan være mange grunner til at du savner trøkk. Jeg kjenner ikke ditt gamle anlegg og jeg kjenner bare de nye komponentene dine av omtale. Så dette blir på et helt generelt grunnlag:

* Forvrengt lyd høres alltid høyere ut enn uforvrengt lyd. Kan det hende at den gamle forsterkeren ble brukt på et nivå som var på kanten av hva den skulle klare?

* Filmsignalene er gjerne ikke matchet nivåmessig mellom analoge innganger og digital inngang. Hjemme hos meg må jeg også skru opp nivået ganske mye på volumkontrollen for å få like høy lyd fra de digitale inngangene som fra de analoge. Dette varierer også med kilden (det er varierende lydstyrke på innspillingene på ulike CD-plater og på ulike DVD-plater). Har du forsøkt å koble DVD-spilleren analogt til stereoinnganger på RXV1400 og sammenlignet med nivået på digitalinngangen ved samme voluminnstilling? Min konklusjon er ihvertfall at man trygt kan skru opp litt, det er ikke posisjonen på volumkontrollen alene som bestemmer volumet ut i høyttalerne.

* Hvis du etter å ha brukt automatisk YPAO-tuning synes det låter svakere så er det sannsynligvis fordi du foretrekker lyd som ikke er helt nøytral. Jeg vil ihvertfall foreslå at du setter alle innstillinger i nøytral posisjon og kjører YPAO til å kalibrere automatisk. Deretter bruker du de manuelle equalizer-innstillingene til å tilpasse lydbildet etter din smak. Vær klar over at YPAO også kompenserer for eventuell "rockefaktor" som er innebygget i Proson-høyttalerne og nøytraliserer den.

* Når du skriver at du må skru opp volumet veldig mye (opp til -16dB), vær da klar over at volumkontrollen går fra -80dB til +16.5dB. Den stopper altså ikke på 0dB. 0dB betyr bare at samme nivå som det er på inngangssignalet kjøres videre til effektforsterkeren. Over 0dB gjøres det faktisk en forsterkning i forforsterkerdelen. Så lenge inngangene på effektforsterkedelen er dimensjonert til moderne signalnivåer, så skal du kunne skru opp til 0dB uten å få problemer med klipping.

Hjelper noe av dette? Jeg tror at forsterkeren din har det som kreves, men den må brukes med vett i forhold til det du ønsker å få ut av den. Bruk YPAO for å få nøytral lyd som oppfattes som lav, og gjør så de equalizer-innstillingene som passer dine ører. Resultatet blir nok bra til slutt.

PS. Når du sier "Proson Reality-pakka", hva mener du da? Proson har bortimot 20 ulike høyttalere som går under Reality-navnet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv også den andre innstillingen av impedansvelgeren Yamaha ved et uhell har mistet bak på en del av forsterkerne sine. De fleste mener det låter best på 8-ohms innstilling, men prøv deg frem. Husk å slå av strømmen før du svitsjer!!!!!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og velkommen til forumet foresten!

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Re: Yamaha RXV-1400 - skuffet over lyd

Sitat Opprinnelig postet av arrowfield
    Det som forundrer meg er at jeg må skru opp volumet veldig mye på 1400 for at det skal låte skikkelig, dette gjelder særlig ved avspilling av film (opptil -16 dB.)
    Jeg er av samme inntrykk som deg.
    På film må jeg kjøre lyden til ca -13dB.
    Musikk hele -5dB. Og da er de ikke mye igjen å dra i volumhjulet hvis man vil fleske til for fullt.

Les forøvring her:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopi...;highlight=393

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Musikk hele -5dB. Og da er de ikke mye igjen å dra i volumhjulet hvis man vil fleske til for fullt.
    Den (volumkontrollen på RXV1400) går faktisk til +16,5dB. Det vil si at du fortsatt har over 20dB å gå på. Det er ganske mye...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva displayet viser skal du ikke henge deg så mye opp i. De fleste Yamaha produkter må du ned på 20 tallet for å få lyd på, men det har kun med skaalen og ingenting annet.

Når det gjelder lydkvaliteten så er det mye smak som avgjør. Sannsynlgvis så har Yamahan en mer riktig lydgjengivelse, men så er nu spørsmålet hva som er riktig lyd.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ja, skjønner det men...

Det er liksom så lite kraftreserve.
    Vi er vel enige om at en forsterker ikke har så godt av å ligge å jobbe oppunder yteevnen over lengre tid.

Tror ikke det er sunt for noen forsterkere å kjøre 100% i lengre drag.
    Når man da ligger kun 20% under, og kanskje kunne ha lyst å dra enda litt mere på enkelte ganger, da sier samvittigheten min stopp av hensyn til komponenter som nærmer seg kokepunktet.

Hvis jeg kan bruke en analogi til bil og motorvei.
    Selv om man ligger i 200 km/t med Mitsubitshi-en og vet at den kan dra 40 km/t ytterligere, så vet vi vel at allerede ved 200 km/t så har ikke motoren det så bra over lengre tid.

For all del. Jeg klarer meg med den lyden jeg har, men komponentene man hadde før gav et inntrykk av å ha mer kraftreserve, selv om man kanskje ikke hadde det.

Tror liksom at her er det 150W i 2 kanaler og bare å dra til, så viser det seg at 130 av wattene er brukt opp før det begynner å bli trøkk. Da er det liksom ikke så mange "brife-watt" igjen i volumhjulet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er liksom så lite kraftreserve.
    Vi er vel enige om at en forsterker ikke har så godt av å ligge å jobbe oppunder yteevnen over lengre tid.

Tror ikke det er sunt for noen forsterkere å kjøre 100% i lengre drag.
    Når man da ligger kun 20% under, og kanskje kunne ha lyst å dra enda litt mere på enkelte ganger, da sier samvittigheten min stopp av hensyn til komponenter som nærmer seg kokepunktet.

Tror liksom at her er det 150W i 2 kanaler og bare å dra til, så viser det seg at 130 av wattene er brukt opp før det begynner å bli trøkk. Da er det liksom ikke så mange "brife-watt" igjen i volumhjulet.
    Vi snakker dB og ikke Watt her. Prosenter har ingenting med saken å gjøre. Hvis din forsterker yter 170W i hver kanal ved et kraftig inn-signal ved voluminnstilling på 0dB, så vil den yte følgende på lavere voluminnstilling:

0dB: 170W
    -3dB: 85W
    -6dB: 42W
    -9dB: 22W
    -12dB: 11W
    -15dB: 5W
    ...

Det vil si at ved -5dB spiller du kanskje i 2x50W.

Jeg tror du skal forsøke å kjøre på 0dB og se om det ikke er litt trøkk der likevel...

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt at dette med forsterkereffekt er så viktig for mange. Omtrent like gøy som at mange vil ha turbo-motorer som yter gudvet hvor mange hk. Følsomhet på høyttalerne og vekt på bilen derimot...

Tor Atle (som har Klipsch i stua og en Super 7 i garasjen )

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hvor tung er høytalerne dine, og hvor følsom er bilen din ?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av arrowfield
    Det som forundrer meg er at jeg må skru opp volumet veldig mye på 1400 for at det skal låte skikkelig, dette gjelder særlig ved avspilling av film (opptil -16 dB.)
    Jeg er av samme inntrykk som deg.

Les forøvring her:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopi...;highlight=393
    :shock: Hmm har de gjort om noe? Jeg spiller så og si aldri min 1200 over -40db på film. Musikk har jeg opp til -30db... Når jeg tenker meg om så tror jeg ikke min går til + 16.5! Hvis du føler du har for lite krefter finnes det effektforsterkere ute på markedet.

Gennexxa er vel laget for å få presset ut mest mulig lyd... som en forhandler jeg overhørte sa:
    det dunker og spiller høyt
    Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat kjøpt meg ny reciver yamaha rx-v1400rds og opplever akkurat det motsatte av hva arrowfield har erfart, jeg fikk et veldig løft i lydbildet, mye mere trøkk i bassen, bedre kanal seperasjon og ikke minst DTS lyd.....
    Jeg prøvd å stille inn forsterkeren selv, men klarte ikke å få lyden bedre en den klarte selv med YPAO
    Når jeg ser på film har jeg volumet på -25 og da er det mer en høyt nok for mine ører..

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men min 640, ser jeg film på -40, og musikk spilles HØYT på -30. Jeg vet ikke hvor langt den går, men hadde jeg spilt på -16 måtte jeg ha forlatt rommet...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det i grunn ikke "tallet" vi er ute etter, men hvor mye har du igjen på volumhjulet å gå på.
    Noen går fra -100 db og opp til 0 dB.
    Noen går fra -50 dB og opp til + 30dB
    Noen går fra 0dB og opp til 75dB
    Noen går fra Min til Max

RX-V 1400 går fra -80dB til +16dB

Tallet er likegyldig, men når RX-V 1400 spiller normal lytting, så er nesten 80% av dreiningen på volumet gjort, og man har 20% prosent igjen.

På min gamle RX-V393 så kom jeg ikke en gang halveis (50%) før det var skikkelig høyt, og da var det att på till 50% igjen å dreie mer opp på.

Vi diskuterer her kraftreserven, og ikke spesifikt hvilket tall vi lytter på.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må huske at desibel skalaen er en Logaritmisk (?) skala. Rett meg hvis jeg husker feil, men hvis man øker med 10db blir vel lyden 10ganger så sterk.

Mvh

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Må huske at desibel skalaen er en Logaritmisk (?) skala. Rett meg hvis jeg husker feil, men hvis man øker med 10db blir vel lyden 10ganger så sterk.

Mvh
    10Db mer gir dobbelt så høy lyd, men trenger 8,33 ganger mer effekt

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10 ganger så mye lydenergi ihvertfall. Vi opplever derimot ikke lyden som 10 ganger så sterk. Hva vi opplever er subjektivt, men det er vanlig å si at en økning på rundt 7-10dB tilsvarer en opplevd dobling av lydnivået.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, var litt sent ute. Ellers så trenger man 10ganger mer effekt for å oppnå 10 dB ekstra. Hvor har du fått 8,33 fra?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •