Yamaha RXV-1400 - skuffet over lyd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ln 10 = 2,302585093.. jepp. Måtte dra frem kalkulatoren ops:

Begynner å bli rusten, e og ln.. log og 10^x

Mvh

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Vi diskuterer her kraftreserven, og ikke spesifikt hvilket tall vi lytter på.
    Det er bare det at det finnes mange måter å konstruere skalaen som en volumkontroll følger på. Analoge volumkontroller er enten lineære eller logaritmiske, men det betyr gjerne at det er spenningen som reguleres lineært eller logaritmisk.
    I din Yamaha er skalaen logaritmisk i forhold til effekten. Det gir igjen en annen skala.

I tillegg har det faktisk noe å si hvor skalaen begynner. Eksempel:
    Har man en dB-skala (som din Yamaha) som begynner på -40dB og går til +20dB, med samme effekttrinn etter volumkontrollen, så vil -5dB være ca klokken ett på volumkontrollen.
    Hvis man har en skala som begynner på -80dB og slutter på +20dB, så vil -5dB være omtrent klokken tre på volumkontrollen.
    Gitt samme effekttrinn vil altså disse to voluminnstillingene spille nøyaktig like høyt og kraftreserven er like stor.

MEN når alt dette er sagt: Det kan jo være noe annet som er galt. Andre rapporterer jo om høy lyd allerede ved -20dB. Kan du beskrive innstillingene litt bedre?

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Har du subwoofer? Hvis ikke så har du vel husket å skru subwoofer AV i setup menyen? Dette er nødvendig for at høyttalerne dine skal få fullfrekvens signal.

Men hvis dette er noe du selvfølgelig har gjort, og du synes jeg er frekk som nevner det så får det bare være

hehe..

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her er en litt merkelig tråd.

Hva som oppleves som "høyt" er forskjellig fra person til person. Hvor skalaen går fra og til er forskjellig. Følsomheten på høyttalerne er forskjellig. Lytteavstanden er forskjellig. I tillegg vil forvrengning av signalet oppleves som mer "høyt".

Et par andre saker man skal huske på:
    Forforsterkeren kan ha forskjellig gain. Ofte vil produsenter foretrekke et høyt gain for at volumet skal bli høyt selv om man ikke vrir volumkontrollen mye. Dette gir følelsen av at forsterkeren har ubegrensede krefter. Typisk tilfelle der volumkontrollen har et fast start- og stopp-sted (forsterkere UTEN fjernbetjent volumstyring eller MED motorisert sådan).

Den andre saken er at Yamaha 1400 er THX-sertifisert og skal/bør ha et visst referansevolum ved 0db-stilling. Når YPAO er ferdig kan man se dette enkelt hvis man har høyttalere med forskjellig grad av følsomhet. Som et eksempel har jeg Dali senter og Klipsch front. Dali'en får +4.5db og Klipsch'ene -4.5db. Sammenlignet med en forsterker uten en målefunksjon fra ekstern mic kan derfor Yamaha'n tilsynelatende har mindre krefter.

Som vi ser av Dali vs Klipsch trenger Dali'en 8 ganger så mye forsterkerkraft for å spille like høyt.

Til sist - YPAO prøver å få til en rett frekvensgang. Kanskje er man av typen som liker mye bass. Skru da av YPAO og gå over til manuell EQ (grafisk). Ved å justere opp bassen kan man får mer "fylde" tonalt sett og dermed klare seg med mindre volum.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sak til som har en viss relevans. THX vil at vi skal se filmer med volumknotten stående på 0db. Dette er høyt, og jeg for min del har naboer som ikke er spesielt begeistret. Pga ørets mis-evne (kan man si) til å høre frekvenser forskjellig ved forskjellige volum ender man derfor opp med bla å høre mindre bass enn det som var tiltenkt når man lytter med volum mindre enn 0db. Mindre bass kan oppfattes som mindre "trøkk". Før hadde man av og til en loudness-funksjon på stereoforsterkere. Noen surroundreceivere har det også i dag. Det burde etter min mening vært standard på alle.

I det hele tatt en veldig vanskelig problemstilling all den tid CD'er og DVD'er er masteret forskjellig. THX er således et skritt i riktig retning.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loudness funksjonen er jo kjekk å ha den, det blir en utrolig endring i bassen.
    Men hvor kraftig er denne forsterkeren? Det som også har mye å si (nevnt tidligere oppe i tråden) er følsomhet, lytterposisjon osv.
    Har f.eks hørt NAD 218 på noen CV høyttalere det gir mye mer trøkk en hvis du skulle hatt samme forsterker på noen dali høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som helt fersk i denne sammenheng, tror jeg nok at jeg har sett meg blind på nivået på volumknappen. Jeg trodde faktisk at den gikk til O dB.
    Er nå inneforstått med at jeg ikke direkte kan sammelikne med min gamle forsterker. I går fulgte jeg Roffes råd om ny YPAO-tuning med nøytrale parametre , og med manuell innstilling av equalizer. Jeg er er mer fornøyd med lyd og trøkk nå, og dessuten er det jo alltid rom for forbedringer. Det er bare å jobbe videre...

PS: Min Proson-pakke består av:
    Front: Proson Reality R63MK2
    Bak: Proson Reality Sat 51MK2
    Center: Proson Reality Center 52MK2

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk også impedansinnstillingene jeg nevnte i en av de første innleggene i denne tråden.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arrowfield
    Det er jo en fin samling av høyttalere med relativt høy følsomhet (noe som skulle tilsi at de ikke krever så høyt volum for å spille høyt). Impedanseinnstillingene er en utfordring, siden frontene er oppgitt til 4-8 Ohm, satellittene til 6 ohm, og senteren til 8 Ohm.
    Hvilke innstillingsmuligheter har RXV-1400 for dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På RX-V1400 kan du velge mellom om høyttalerne skal stilles innpå 6 eller 8 0hm.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville kjørt fronter og satellitter på 6Ohm-innstillingen, og senteren på 8Ohm hvis det er mulig å variere fra høyttaler til høyttaler. Ellers ville jeg satt alt til 6Ohm.

Grunnen er at jo lavere impedans, desto vanskeligere last for forsterkeren. Hvis dette medfører endringer fra de innstillingene du har i dag, så må du kjøre full YPAO-kalibrering på nytt, vil jeg tro.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På RX-V1400 kan du velge mellom om høyttalerne skal stilles innpå 6 eller 8 0hm.
    Receiveren har vel bare én switch, slik at det betyr at du egentlig velger for alle høyttalerne og ikke én og én høyttaler :?:

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er jo en fin samling av høyttalere med relativt lav følsomhet (noe som skulle tilsi at de ikke krever så høyt volum for å spille høyt). Impedanseinnstillingene er en utfordring, siden frontene er oppgitt til 4-8 Ohm, satellittene til 6 ohm, og senteren til 8 Ohm.
    Hvilke innstillingsmuligheter har RXV-1400 for dette?
    Mener å si at høyttalere med lav følsomhet trenger mer effekt enn en med høy følsomhet for å spille høyt.
    Men det er vel verdt å nevne at Proson høyttalerene har impedans på 4 ohm hvis jeg ikke tar helt feil, og da får normalt sett høyttalerene mer effekt fra forsterkeren enn hvis de var 8ohm.
    Du mener vel høy følsomhet Roffe?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Mener å si at høyttalere med lav følsomhet trenger mer effekt enn en med høy følsomhet for å spille høyt.
    Men det er vel verdt å nevne at Proson høyttalerene har impedans på 4 ohm hvis jeg ikke tar helt feil, og da får normalt sett høyttalerene mer effekt fra forsterkeren enn hvis de var 8ohm.
    Du mener vel høy følsomhet Roffe?
    Eh, ja.... retter det i det opprinnelige innlegget. ops:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde justere litt frem og tilbake på impedans velgeren på min, fant ut at jeg tok sjangsen på å ha den på 8 ohm. (Obs husk å ta ut kontakten/ eller i allefall slå av forsterkeren før man skifter impedans (står i allefall i bruksanvisningen)). Men man skal være litt obs på varmeutvikling?

Nå har jeg byttet front høytaler og satt på effektforsterker, så da har man ikke det problemet lenger...

Mvh

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    RX-V1400 har impendansvalget i meny og trenger derfor ikke slåes av.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •