Embla monoblokker rett på CDspiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Embla monoblokker rett på CDspiller?

Monoblokkene fra Embla (EMBLA Power 1.1 og EMBLA Power 2.1) har fått mye skryt i den kulørte HiFi-pressen i det siste. Med gode tester i "fidelity" blir dette et stadig mer spennende produkt, og må vel nærmest regnes for en slags ambassadør for klasse D-forsterkere.

Er det virkelig så bra som de skal ha det til? Jeg leser også med interesse testen 4. mars 2004 fra HAS som ser ut til å være en bra test. Når det byttes forforsterker byttes det også kabling. Selv er jeg kabelskeptiker, men for dem som mener kabler betyr mye, så blir ikke dette en ren sammenligning av hvordan to ulike forforsterkere yter mot Embla-blokkene. Det er en sammenligning av to ulike preamp/kabel-oppsett mot Embla.

Når jeg leser at lyden blir voldsomt mye bedre med en rør-preamp, så får dette meg til å lure:
    Hvordan ville det bli UTEN preamp, altså med kun en høykvalitets volumkontroll mellom DAC og effekttrinn? For spørsmålet blir om rør-preampen (eller lille Embla Pre One) endrer lyden slik at det kanskje fjerner seg noe fra kildematerialet? Jeg er litt minimalist, så hvis man kan fjerne et ledd i kjeden, så bør lyden faktisk bli bedre, ikke verre. Eller for å si det på en anen måte: Man hører hvordan Embla-trinnene høres ut uten innblanding av spesielle lydkarakteristikker som f.eks. den positivt opplevde forvrengningen fra f.eks. rør.

Er det noen som har forsøkt noe slikt, altså å kjøre Embla-blokkene mot en mest mulig nøytral CD-spiller med kvalitetsvolumkontroll uten et eget forforsterkerledd mellom?

PS: Jeg ar all respekt for de testene som er gjort allerede. Det er vanskelig å gjøre subjektive tester, både fordi "referanseutstyret" vil ha en karakteristikk, og lytterne vil ha en preferanse. Jeg kunne bare tenkt meg å vite hvordan Embla lyder med minst mulig påvirkning av lyden fra andre komponenter...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan jo sikkert få lånt Embla forsterkerne Roffe. Så kan du koble de opp mot CD spilleren min, og veskle mellom transistor- og rørutgangen. Da skulle du vel få svar på spørsmålet ditt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært moro å prøve, ja Hos deg ville det jo kunn kjøres som en sammenligningstest mot Electrocompaniet ECI-3 også, noe som burde gi et godt sammenligningsgrunnlag.

Hvis det er så bra som testene indikerer, burde tre Embla monoblokker i front i et hjemmekinooppsett bli genialt.

En annen ting som slår meg som morsomt å forsøke hadde vært et ZapPulse vs Embla testoppsett (eventuelt mot de siste klasse D-forsterkerne til Sony).

Men alt dette blir litt på drømmestadiet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er enkelt!

Du leste selv HAS sin test, der prøver de jo akkurat det.

Ellers kjører jeg tilsvarende selv. Det er et oppsett bestående av to slike:http://www.icepower.bang-olufsen.com/sw1036.asp

Disse er koblet til en 800VA trafo med 120 000 µF, ca 50 volt. (dette er likt oppsett som Embla bortsett fra at strømforsyningen etter hva jeg har erfart er større). Den har også batteridrevet inngangstrinn. Dette reguleres av en Elma attenautor med såkalte R-4-R ledd i 24 steg. Dette skal være den mest nøyaktige måten å regulere volum analogt i signalveien. Dette får signal via Audioquest Emerald fra en Mission DAC (selvsagt modifisert på diverse måter) som igjen får signal gjennom en Wireworld coax fra en Philips CD-850 med modifisert strømforsyning og modifisert pro-drivverk og modifisert chassis. (tror det var modell 4 på den tiden) Det skal være samme drivverket som på Micromega Trio da den kom.

Høyttalerne varierer som sikkert mange har gjettet fra dag til dag. Forrige uke var det fullt Seas Excel-oppsett. Nå er det 8xCA15RLY og Excel-diskanter. For litt siden var det Focal 7" og Morel diskanter.

Lyden er det ikke noe å si på, men siden jeg ikke har forsøkt med preamp så vet jeg ikke hva en impedanstilpasning kunne utrettet i mitt oppsett. Attenautoren er 10Kohm, som skulle være greit til de fleste CD-spillere.

Husk for all del på at minimalismen kan føre til at signalet blir svakt. I mitt oppsett sliter jeg med å få full utstyring på forsterkeren, men så er det jo vel og merke rom for ytterligere 25 volt på utgangen da. Men signalet fra en CD-spiller er ofte mange dB svakere enn på en preamp, så det er da også mer følsomt for forvrengning. Ikke fordi det er svakere, men fordi analogutgangene har som regel høyere utgangsimpedans enn en god preamp.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Du leste selv HAS sin test, der prøver de jo akkurat det.
    Jeg ser ikke noe sted hvor de forsøker å kjøre UTEN både Embla Pre One og den nevnte Consonance-rørforforsterkeren. I begge tilfellene er en av disse med i signalkjeden. Det er ikke utenkelig at den lille Pre One ikke er så nøytral som Eltek skal ha det til. Den inneholder jo en forforsterkerkrets i tillegg til volumkontrollen, samt kretser for fjernkontrollen.
    Dessuten betyr innføringen av denne komponenten at man trenger et ekstra sett med signalkabler i forhold til en direkte CDspiller til effektforsterker-kobling.

Men gitt at Embla Pre One kun er å regne som en High End volumkontroll med minimal (neglisjerbar) påvirkning av signalet. Hva er det da ved en rørforforforsterker som gjør lyden bedre? Kompenserer den for svakheter i Embla-monoblokkene, eller "sminker" den lyden slik at det lyder bedre enn det originale signalet?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel snarere det at rørforforsterkeren farger lyden så den blir mer "behgelig" å høre på. Ikke alltid en positiv egenskap vil jeg si.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen konklusjon jeg satt igjen med, var at Consonance-forforsterkeren til 15.000 kroner er fantastisk bra, og den bekrefter bare det inntrykket jeg hadde fra før. Jeg har nemlig forsøkt å koble sacd-spilleren rett i effektforsterkerne, siden jeg har volumkontroll på spilleren, men med rørforsterkeren koblet til, er lyden i en helt annen klasse.
    Han skriver ikke om det er med Embla eller med ASL, men det er uten tvil betegnende for det impedansproblemet som ofte oppstår i en slik kombinasjon.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han skriver ikke om det er med Embla eller med ASL, men det er uten tvil betegnende for det impedansproblemet som ofte oppstår i en slik kombinasjon.
    Innser at det kan være et problem. Embla-blokkene har en inngangsimpedans på 8kOhm. Er det så lite at det vil være et problem?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvor følsomme de er for utgangsimpedans, men generelt vil jeg tro at rørutstyr er mer følsomt for slikt enn transistorutstyr. Da snakker jeg om avsenderenden. Det spiller som sagt bra hos meg. Du kan jo ta deg en tur og høre da, ta gjerne med noe musikk selv.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvor følsomme de er for utgangsimpedans, men generelt vil jeg tro at rørutstyr er mer følsomt for slikt enn transistorutstyr. Da snakker jeg om avsenderenden. Det spiller som sagt bra hos meg. Du kan jo ta deg en tur og høre da, ta gjerne med noe musikk selv.
    Ja, jeg har et besøk hos deg på "todo"-listen min fortsatt! Du bor jo ikke så langt unna heller. Du er jo en ekte Guru også, med en enorm kunnskap om de tekniske aspektene ved HiFi. Jeg må nok prøve å rydde plass på agendaen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal diske opp med en matbit og noen lytteopplevelser jeg

Må jo avtale med kompisen min så det blir et hjemmekinobesøk også da!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle
    Ser det har vært en del interesse for denne "testen" vi hadde i HAS.
    La det være sagt straks at å sammenligne Emblas pre one til 1695,- mot
    consonance forforsterkeren til 15000,- MÅ jo være rått parti.
    Likevel er den lille pre one et virkelig godt kjøp.( som skal bli ennå bedre etter fjerning av et HF filter som sitter i )
    Husk at vi også sammenlignet Emblas power forsterkere mot en rørrigg som også koster skjorta.
    Likevel synes jeg at Emlas powerforsterker er et kupp til prisen.
    Har selv bygget en Zappulse 2.1SE og synes jeg kunne høre mange av de samme kvalitetene i denne som i Embla powerforsterkerne. (DOG UTEN å ha testet disse mot hverandre)
    Dere må også huske at vi kun hadde ca 3,5 time til hele seansen,noe som er alt for lite.
    Hadde ikke tid til kabelbytte/Tweakinger/ mange A-B sammenligninger
    e.t.c. Likevel tror jeg vi fikk med hovedessensen i dette.
    Dog Emblas powerblokker og Consonance forforsterkeren gikk opp i en helhet som jeg synes var virkelig bra.
    HUSK: Dette var vårt første møte,og det var ikke meningen vi skulle ha noe "test".Men etter debatten på hififorum om gammel/vs. ny teknikk så måtte vi bare prøve.
    UTROLIG så fort 3,5 time går når en har det gøy.
    Det anbefales å starte en HIFI/Hjemmekino klubb der dere bor
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan I
    Hei alle
    Ser det har vært en del interesse for denne "testen" vi hadde i HAS.
    La det være sagt straks at å sammenligne Emblas pre one til 1695,- mot
    consonance forforsterkeren til 15000,- MÅ jo være rått parti.
    Jeg synes alltid det er gøy når det publiseres tester av folk på forumet. Grunnen til at jeg trekker den fram er at jeg lurer på hvordan Embla-blokken egentlig lyder: Er den nøytral eller har den noen særtrekk?
    Embla Pre One har jo nærmest vært markedsført som en supernøytral volumkontroll. Hvis det stemmer, så lurer jeg på hva en rørforforsterker (uansett pris) gjør bedre. Hvis det rett og slett dreier seg om matching, så betyr vel det at Embla-blokken har noen særtrekk i lyden. Ellers skulle jo Pre One være den perfekte match (nøytrale produkter gir til sammen nøytral lyd).

Så hva mener du, Jan I? Er Embla-monoblokkene nøytrale eller farger de lyden på noen måte?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roffe
    Etter kun 3,5 time med disse Embla powerblokkene og i et ikke helt kjent rom så vil jeg ikke gi helt bastante konklusjoner.
    Men jeg opplevde disse som supernøytrale og lettflytende i lyden.
    Disse vil nok også avsløre det minste i ditt eget anlegg.
    Når vi kommer opp i high end ,så er matching viktig uansett.
    Husk vi snakker om minimale forskjeller her.
    Vi har kun prøvd consonance rørforforsterkeren på disse,så om en får samme resultat med andre rørforforsterkere skal være usagt.
    Har selv omtrent null erfaring med rør,men det frister med et rørprebyggesett til min zappulse (som også er en klasse D forsterker)
    Synes ikke pre one er helt nøytral... eller jo vent litt,kansje jeg heller skulle si at den mangler litt.( kropp og luftighet)
    For øvrig må jeg bare opplyse om at Embla er kommet med en ny pre one,se under nyheter på HAS sidene:

http://www.solstad.net/has.htm

Vi skal se om vi klarer å få en slik til test i HAS.
    Uansett så er pre one et funn til prisen.
    (Skulle jeg selv valgt effektblokker i denne prisklassen i dag,så har nok Embla stått på øverste pallen)
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende at du har zappulse. Da blir selvfølgelig neste spørsmål om zappulse er av en kvalitet som er sammenlignbar med Embla-monoblokkene?

Spennende også at det er lansert ny Pre One med to innganger. Det gjør den jo blant annet kombinerbar med surroundforsterkere med pre-out.

Dere gjør mye bra der oppe i Hammerfest ser det ut til. Blir spennende å følge med på hva dere gjør videre.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roffe
    Har ikke fått sammenlignet direkte zappulsen mot Emblaen,men det jeg hørte sammen med pre one var at den hadde noe av de samme kvalitetene.
    god bass og meget lettflytende.
    Bor selv ikke i selve hammerfest så jeg må reise en del for å komme meg på hvert møte.(er planen at jeg skal ta med pulsen til neste møte...men vi får se.)
    Joda det er morsomt med flere som har denne hobbyen.
    Gode innspill er jo alltid noe å ta med.
    Mvh Jan I

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •