Midgard Oberon 6.1, etc...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Midgard Oberon 6.1, etc...

Hei.

Bestemt meg for å selge min Marantz PM7001 nå, også skal jeg kjøre på med Marantz SR7002 receiver og da ha full surround..

Vil da også ha en effektforsterker for å booste opp mine patos lyric 402 MKII....

hvilken effektforsterker burde jeg gå for ?

Kikka på midgard 6.1 blokkene,Rotel RB-1080, Rotel RB-1090 osv...

Er ute etter noe som vil passe til marantz`en og vil gi noe av den samme lyden... den varme og behagelige lyden som ikke skjærer og gir metalisk lyd, uansett hvor høyt du drar på..

Takk for tips...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har litt erfaring med Parasound, Rotel, Midgard og EC ?

Trenger noe som kan klinge godt sammen med Marantz og mine Patos lyric oppsett..

Er fan av den Varme og behagelige lyden fra marantz...

Leste et annet sted at kanskje Electrocompaniet AW-120 er nærmest det ? hva med parasound A21 ? Rotel RB-1080/Rotel RB-1090 ?

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke lett det der.

Men om du er ute etter ett effektrinn med en varm klangsignatur kan du glemme midgard oberon. Jeg bruker disse selv på array1400 i kombo med en rørbasert mcintosh forforsterker. Har dog testet med endel andre forforsterkere, og konklusjonen er klar fra min side: oberon er noen fantastiske kraftpushere, men de har også en stor mangel på egenlyd, noe som igjen gjør at de heller litt mot det kliniske, og er dermed avhengig av en pre som tilfører den varmen. Selv med mcintoshen er det ikke helt bra når jeg virkelig guffer på.

Sånn sett tror jeg parasound a21 ville ha passet deg bedre, men om du vurderer EC, tenker du på den nye aw120M som kan brokobles? EC har jo en forholdsvis "varm" klangsignatur fylt med litt fres og morro.

Ellers å kan du jo vurdere de største vincent monoblokkene, de er utrolig strømsterke, digre og lekre, og de låter fortreffelig
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig i og med at jeg ikke vet hvor mye av Marantz sin lydsignatur (som du liker?) som ligger i pre-delen, og hvor mye som ligger i effektdelen.

Det aller beste er nok å teste flere effektforsterkere sammen med 7002, for å teste hjemme...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound kan være veien å gå. Den har en varm lydsignatur og tight bass. Patos er ganske bassdominante, så de trenger litt krefter for å beholde kontrollen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på den EC AW120 skrotnisse = )

Har mulighet til å deponere på den hos strandberg tenker jeg, så kan få testa det ut når ting kommer på plass her :smile:

Ser ut som det står litt mellom parasound A21 og EC AW120 da..

Hvordan er det med å få boosta opp center høytaleren også ? hører det er litt populært.. Må jo nesten skaffe en monoblokk da, men blir det ikke veldig mange forskjellige lydsignaturer, hvis man roter inn en midgard,vincent o.l monoblokk der også ?

Sorry hvis det er litt rare spm, er ikke "ekspert" på det her... hehe :smile: Men dette er artig :smile:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går du for en A21 kan du eventuelt brokoble en A23 eller en NC2250 og bruke den som monoblokk på centern. Jeg bruker en brokoblet 2250 på centern selv, og det fungerer ypperlig
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være aktuelt devilej = )

Lurer på om det er noe jeg kan gå for... Marantz SR7002, Parasound A21 og Parasound A23 eller NC2250 = )

Takk for tipset, blir vurdert på det høyeste :smile:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt noen av de nyere Marantz-receiverene, RockyIII? Marantz har jo tidligere vært kjent for sin "varme" og behagelige klangsignatur, men de senere receivere har fått endret klangsignaturen mot det noe mer nøytrale/"Lyse". Nå har jeg riktignok ikke hørt akkurat 7002 selv, men har hatt 7500. Et lite tips er å teste den ut slik at du ikke går på en "smell" i forhold til forventningene dine

Btw: Kan jo nevne at jeg kjørte Oberon 6.1 sammen med Marantz SR-7500 på Usher CP-6381. Det låt skikkelig tøft og fungerte bra, med skikkelig trøkk og kontroll. For noen ble det litt for "rett i trynet", men det er smak og behag. Dette skyldes også høyttalerne, og jeg vil tro du er litt tryggere mtp akkurat det når det gjelder Patos i en slik kombinasjon.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..kan høre nede på strandberg om de får inn de nyeste recieverne der, og se om jeg får hørt på de.

Tipset om Midgard tas inn i varmen det også :smile:

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplevde Patos 402 som litt mørke og fyldige da jeg hørte på de. Utifra mine preferanser tror ikke jeg en varm (EC) eller fyldig (Parasound) forsterker ville passet bra. Har ikke hørt det nyeste av EC, men tidligere utgaver har jeg opplevd som svært varme og kulørte. Marantz er nesten nøytralt sammenlignet. Ser ikke bort ifra at Oberon kan passe meget bra til høyttalerne. Hvorvidt Oberon passer sammen med Marantz receiveren er vanskelig å si. Det beste er om du ha mulighet til å teste før et kjøp.

Har ikke Marantz forresten kommet med effektrinn til rundt 30k nå?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skjønner...

Falt utrolig godt for lyden som jeg har nå med patosene og marantzen...

Men er det noen annen receiver som kan gi lignende lyd som den marantz forsterkeren jeg har nå ? som fks Rotel RSX-1057 ? Ser jo flere bruker Rotel på patos...

edit: Kan nevne at jeg har testa Yamaha og pioneer receiver på de tidligere, og det likte jeg ikke i det hele tatt, ble alt for skarp og metalisk lyd i toppen..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RockyIII
    Ja, jeg skjønner...

Falt utrolig godt for lyden som jeg har nå med patosene og marantzen...

Men er det noen annen receiver som kan gi lignende lyd som den marantz forsterkeren jeg har nå ? som fks Rotel RSX-1057 ? Ser jo flere bruker Rotel på patos...
    Det var Rotel elektronikk (AB forsterker, ikke ICE) på Patosene da jeg lyttet til de. Jeg synes det låt for mørkt. Bruker du Marantz som forforsterker og Oberon er gjennomsiktig/nøytral, så skulle man tro du får Marantz lydsignatur. Da blir det jo forforsterkeren og kilden som bestemmer signaturen. Spørsmålet er nok mer om det matcher med impedans osv., men det er jo bare å spørre Midgard om.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut etter lesing og diskusjoner at det blir litt overkill med flere av produktene jeg har kikka på...

Det jeg nå står igjen med, er dette...

Rotel RB-1080 med Rotel RC-1082

Parasound NC2250 med Parasound NC2100

Midgard oberon 4.1 monoblokker med ???

Kommer til å kjøre effektforsterken og forforsterkeren i stereo og bruke effektforsterken og marantz SR7002 i surround.

Hvilken av de kombinasjonene vil gi mest det jeg er ute etter ?

Er som sagt ute etter en nøytral/varm klang som er behagelig og ikke blir skjærende og metalisk, men vil at de skal sprudle og lage litt morro og ikke være helt daffe og varme.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bestemt meg for Rotel RB-1080 og Rotel Rc-1082.. Skal bli artig a prove det kjorer da Rotel RB-1080 med marantz i surround, og Rotel RB-1080 med Rotel Rc-1082. i stereo

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bestemt meg for Rotel RB-1080 og Rotel Rc-1082.. Skal bli artig a prove det kjorer da Rotel RB-1080 med marantz i surround, og Rotel RB-1080 med Rotel Rc-1082. i stereo
    Det var med Rotel RB-1080 og en Rotel forforsterker jeg hørte på Patos Lyric 402. Låt slettes ikke dårlig, men hørtes ikke som en veldig god match heller. Men håper du blir fornøyd. Må jo være litt tungvint denne løsningen å koble frem og tilbake. Ville selv heller ha lagt pengene i en dyrere surround receiver eller surround prosessor.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Rotel prosessorinngang blir dette veldig tungvindt, og personlig ville jeg da heller valg NC2100 med 2250. Uansett...... Lykke til med oppsettet
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.. visste ikke det jeg =p sier vel litt om hva jeg kan Kjekt at jeg får kloke svar fra dere da

Hva er en surround prossessor Bomholt ?

Kan alltids ta å kjøpe en dyrere og bedre surround receiver istedenfor selvfølgelig.. Men hvilken merker innenfor Surround receiver burde jeg kikke på da ?

Da vil jeg eventuelt hatt en receiver oppe i 20 000kr klassen.

Vil ha en receiver som har alt av det nyeste som jeg da kan ta i bruk når jeg ser på bluray filmer og hører på musikk osv..

P.S Kan nevne at jeg har prøvd Yamaha og pioneer receivere på Patosene før, det likte jeg ikke, ble altfor hard og metalisk i lyden.

Hvordan er TonArt &bull; Onkyo TX-NR905 som koster 20 000kr ? Leste i en annen post her at lillebroren SR875 ble testvinner..

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.. visste ikke det jeg =p sier vel litt om hva jeg kan Kjekt at jeg får kloke svar fra dere da

Hva er en surround prossessor Bomholt ?

Kan alltids ta å kjøpe en dyrere og bedre surround receiver istedenfor selvfølgelig.. Men hvilken merker innenfor Surround receiver burde jeg kikke på da ?

Da vil jeg eventuelt hatt en receiver oppe i 20 000kr klassen.

Vil ha en receiver som har alt av det nyeste som jeg da kan ta i bruk når jeg ser på bluray filmer og hører på musikk osv..

P.S Kan nevne at jeg har prøvd Yamaha og pioneer receivere på Patosene før, det likte jeg ikke, ble altfor hard og metalisk i lyden.

Hvordan er TonArt &bull; Onkyo TX-NR905 som koster 20 000kr ? Leste i en annen post her at lillebroren SR875 ble testvinner..
    En surroundprosessor er en receiver uten power, altså en ren forforsterker. Da må du i tillegg ha et power til alle høyttalerene dine.

Onkyo 905 får mye skryt for kvaliteten på stereodelen, men skal du fortsatt kjøre med effekttrinn på frontene (hvilket nok e å anbefale på 402) klarer du deg nok med en av de mindre modellene. Her kommer det litt an på dine prioriteringer. Spiller du mest musikk går du for en stereopre med prosessorinngang (f.eks NC2100 eller Arcam FMJ C-31) + et effekttrinn, men er hovedvekten film blir du nok godt fornøyd med en ny receiver.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da går jeg for receiver... er 80% film det går i.

Etter det jeg ser av receivere som er populære for tiden, er det onkyo NR905, Yamaha RX-V3800, Denon 4308 og Marantz SR-8002 .... noen flere ?

Vet ikke hvem som er nærmest det jeg er ute etter... Er som sagt tidligere, ute etter en receiver som gir bredt lydbilde med en mer nøytral/varm lyd..

Marantz har jo da tydligvis gått mer ifra det varme lydbildet, så er kanskje mer intressert i da hva onkyo og denon kan prestere ?

Vil ha som sagt en receiver som også da kan levere alt av det nyeste, sånn at alt blir oppskalert og jeg kan velge mellom alt av de nye lydformatene.

Må si jeg falt utrolig for den svarte Onkyo NR905, utrolig nice design og den har etter det jeg har sett, alt av det jeg er ute etter... Men hva slags lyd leverer den ?

Har som sagt testet litt mindre modeller fra yamaha og pioneer før på patos, og likte marantz bedre da husker jeg, synes de ble for metalisk i lyden. Har de nyeste yamaha forandret seg litt ?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •