Midgard Oberon 6.1, etc... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RockyIII
    Har som sagt testet litt mindre modeller fra yamaha og pioneer før på patos, og likte marantz bedre da husker jeg, synes de ble for metalisk i lyden. Har de nyeste yamaha forandret seg litt ?
    Etter hva jeg har skjønt har Yamaha også skiftet litt lydsignatur i forhold til for noen år siden...

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok litt produktsøk på hjemmekino.no..

Når jeg kryssa av en del av tinga jeg ville ha, kom blant annet onkyo NR905, Denon 4308 og yamaha RX-V3800 opp..

Designmessig liker jeg Denon og onkyo best... Med kanskje en liten knapp på onkyo.

Spørsmålet er bare hvilken av de 2 jeg burde gå for... Hvilken vil jeg meg mest den lyden jeg er ute etteR ? og passer best til patos lyric høytalerne..

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tidligere både RX-v750 og 2500 uten at noen av disse imponerte noe større. Ble derfor veldig gledelig overrasket når jeg fikk 1800 hjem til test. I forhold til Denon var den mye mer leken i toppen, og hadde et mer sammenhengenede surroundbilde i rommet mitt.
    I stereo gjør den en grei jobb, men det er en liten bit opp til Arcamen jeg bruker som stereopre. (skulle egentlig bare mangle)
    Hvordan den klarer seg mot Onkyo har jeg ikke testet, men Hjemmekino testet 875 i nr 10-07.

Står valget ditt mellom Onkyo og Denon blir nok dette en smakssak. Selv finner jeg Denon litt kjedelig, men Onkyo har jeg som nevnt ikke fått testet
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken nettsider er det best å lese tester av slike produkter ? både utenlandske (på engelsk) og her hjemme ?

Må få meg en oversikt over alle de gode sidene , sånn at jeg kan bare sjekke der.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du misfortså meg litt. Jeg tenkte en litt dyrere sourround receiver sammen med effektforsterker. Effektdelen i surround receivere er ofte et svakt punkt. Alikevel kan det ha noe for seg å kjøpe en litt dyrere surround receiver fordi de har bedre forforsterkere. Eventuelt en surround prosessor/forforsterker sammen med effektrinn.

Liker du lydsignaturen til Marantz og synes den passer bra til Patosene, så ville jeg ha valgt Marantz sammen med f.eks Oberon 4.1. Ville tro at de litt dyrere Marantz receiverne har bedre forforsterker del, men det kan være litt vanskelig å finne ut av før man tester.

Kjører du en sånn løsning har du alt til både musikk og film og du slipper å koble frem og tilbake.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går for onkyo NR905 eller Denon AVR-4308, også kan jeg kikke på eventuelt en større effektforsterker på et senere punkt.

Trur disse receiverene vil gjøre meg mer enn fornøyd nok i begynnelsen, så trenger ikke haste med effektrinn..

Men fortsatt usikker om jeg skal kjøre på med onkyo eller Denon på Patosene.. Frister veldig å prøve med onkyo, koster "bare" 18500kr på lsound også så jeg, men igjen så hører jeg veldig mye godt om Denon..

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går for onkyo NR905 eller Denon AVR-4308, også kan jeg kikke på eventuelt en større effektforsterker på et senere punkt.

Trur disse receiverene vil gjøre meg mer enn fornøyd nok i begynnelsen, så trenger ikke haste med effektrinn..

Men fortsatt usikker om jeg skal kjøre på med onkyo eller Denon på Patosene.. Frister veldig å prøve med onkyo, koster "bare" 18500kr på lsound også så jeg, men igjen så hører jeg veldig mye godt om Denon..
    Ikke noe dumt valg om du er usikker det, RockyIII. Vurderer selv en Onkyo 905 som kontrollsenter for film for tiden. Sitter nå å spiller på en 875, og den er slett ikke verst på mine elektrostater. Er ikke galt med krefter i den heller, og på det punktet er 905 bedre i følge de som har testet begge. Kanskje ikke så rart med tanke på ringkjernetrafoen som 905 også har (ingen av de andre har det). 905 sies også å være noe bedre på musikk enn 875.

Onkyo er skikkelig tøft på film i forhold til Arcam AVR-350, selv om den ikke når helt opp (men ikke så langt unna) på musikk.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut, ser bare masse god omtale av onkyo rundt omkring, så trur det blir onkyo 905 på meg :-D

Også drøyer jeg som sagt litt med effektrinn og sparer opp til et skikkelig effektrinn senere.. Og da frister enten EC eller parasound.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få fult utbytte av den onkyo`en...

må jeg kjøre hdmi fra tv til receiver ?

Kan PS3 kjøre de nye lydformatene med bluray og dvd ? eller må jeg ha en ny dedikert blu-ray spiller eller en hd-dvd/bluray combo avspiller ? isåfall hvilken ?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få fult utbytte av den onkyo`en...

må jeg kjøre hdmi fra tv til receiver ?

Kan PS3 kjøre de nye lydformatene med bluray og dvd ? eller må jeg ha en ny dedikert blu-ray spiller eller en hd-dvd/bluray combo avspiller ? isåfall hvilken ?
    Med "fullt utbytte av Onkyoen" regner jeg med at du mener HQV-skaleringen (hvis vi snakker bilde)? Hvis ja kjører du HDMI fra receiver til TV, hvor kilde er koblet til receiver:

Kilde -> receiver -> TV.

Hvorfor vil du kjøre HDMI fra TV til receiver?

PS3 kan vel sende HD-lydformatene som LPCM over HDMI til receiveren hvis jeg ikke tar feil. Receiveren kan selvfølgelig ta i mot dette, men du vil feks ikke se "Dolby True HD" e.l. i displayet på receiveren, men "MULTICH". Det er da PS3en som står for dekodingen (så lenge den ikke kan sende lydsignalet som bitstream).

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ps3 kan sende lydsignalet som bitstream den trur jeg.. hvis jeg så riktig på menyen der inne tidligere.

Så blir Ps3>Receiver>Tv...

Hva annet kan man gjøre med en slik receiver ? er det mulgihet for eksempel å koble til ipod,pc, o.l ?

kjekt å vite alle muligheter man har med en sånn receiver =p må lære en gang om alle de duppidittene som er på en så avansert receiver, sånn at man vet hva man kan utnytte.. Skjønner ikke 1/10 av hva som er på den, men er kjekt å vite, sånn at man får gjort mest ut av det man har.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestemte meg for onkyo NR-875 na...ogsa kjoper jeg en svs pc Plus 20-39,sammen med den na er sporsmalet hva slags effekttrinn jeg skal ha..burde en Vincent sp-331 holde i massevis til patos lyric hoytalerne? kikket litt pa den...eller en parasound..

edit: siden patos lyric 402 har impedans 4ohm og blir annbefalt forsterker mellom 50-200watt, er det da noe vits a ha en effekforsterker som spiller over 200 watt i 4ohm?? eller 250... nar blir det overkill??

ser fks parasound NC-2125 til bare 8000kr har 200watt i 4ohm, som etter det jeg har skjont er " max" annbefalt....

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke tenk såmye på dette med Impedansen da dette kan virke missvisende. Jo lengre ned i impedans høyttaleren spiller, jo tyngre blir den å dra.
    Var jeg deg ville jeg ikke vudert noe mindre enn en 2250 på disse høyttalerene
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okai

Er det noen "grense" på hvor mye som er vits å kjøpe ? Fks med 400w i 4ohm og oppover, så blir det bare småpirk og overkill .. Høytalerne må jo ha en grense hvor de ikke klarer å prestere noe særlig mer.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg hørt på en del hos strandberg..

Blant annet Electrocompaniet AW120/4.8, Parasound modeller, midgard Oberon 6.1..

Er ikke noe tvil at Patosene mine skal få krefter fra electrocompaniet, det var bare balsam for ørene... Nydelig varmt og bredt lydbilde som aldri ble skjærende eller metalisk i toppen(minte litt om marantz sin eldre modeller egentlig).. Ble helt dårlig etter å kjøpe hele rekka de hadde der, men koster jo sykt mye.. hehe = ) spare spare...

Parasound ble forøvrig alt for grøtete og tjukk i lyden.. synes ikke det var noe særlig bredde og ble for mye "pondus" etter min smak.

Midgard ble altfor enkel og pågående, ikke noe særlig..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Patos Lyric 402 MKIII, og jeg bruker Rotel surround reciever, og kjører med Atoll AM100 som effektforsterker..Atoll AM200 tror jeg kunne blitt heeelt knall!
    Jeg vil si jeg har den varme behagelige lyden som aldri blir skjærende, men allikevel detaljert og god

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så de hadde et merke som hette Atoll der, men hørte ikke på den..

Du har gode erfaringer med Atoll på patos altså ?

Aldri hørt om de før egentlig, ser litt etter de nå på nettet, ser AM200 er til 15 000kr, ikke så ille pris. Kanskje prøve å få hørt de også

Hvilken Rotel surround receiver kjører du med ?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du hørte akkurat det samme som meg. Patos høytalere (og B&W også) lager himmelsk musikk på EC utstyr. Jeg sammenlignet mot Oberon 6.1 og McIntosh da jeg prøvde på Patos Symphonic III og EC utstyret spilte overlegent mye bedre enn de andre.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur jeg satser på å skaffe EC AW120 effekttrinn, EC 4.7/4.8 forforsterker og EC ECC1 Cdspiller... Men er litt dyrt nytt, så trur jeg smører meg med god tålmodighet og satser på å skaffe alt brukt til en god penge og sparer inn en del kroner der.. Ser blant annet EC 4.7 har liggi på alt fra 6-10 000kr brukt, så er mye penger å spare.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur jeg satser på å skaffe EC AW120 effekttrinn, EC 4.7/4.8 forforsterker og EC ECC1 Cdspiller... Men er litt dyrt nytt, så trur jeg smører meg med god tålmodighet og satser på å skaffe alt brukt til en god penge og sparer inn en del kroner der.. Ser blant annet EC 4.7 har liggi på alt fra 6-10 000kr brukt, så er mye penger å spare.
    Det høres ut som en god plan, men du skal vite at det er stor forskjell på EC 4.7 og EC 4.8.

EC 4.7 tilhører mer mid-end sjiktet når det gjelder lyd, men 4.8 har bedre lyd på alle områder og er en reinspikka high-end forforsterker. Det er ikke kun snakk om en ørliten versjonsoppdatering, men en helt ny boks.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •