Brokoble eller bi-ampe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brokoble eller bi-ampe?

Jeg har lest endel om brokobling, bi amping og bi wireing, men blir egentlig ikke helt klok på alle meningene om dette. Derfor spør jeg dere (for å gjøre forvirringen komplett ).

Jeg har to stk NAD C272, og kjører de nå i brokoblet modus. Dette har vel sine fordeler og ulemper, og har hørt noen nevne at dempingsfaktoren synker betraktelig.

Det jeg undrer på, er om bi-amping kan være løsningen. Da kjøres jo begge forsterkerne i stereo-modus. Bassen blir drevet av den ene forsterkeren, og diskant/mellomtone av den andre.

Hva gir flest fordeler?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brokobling:
    +Masse effekt.
    - Mer forvrengning
    - Mindre dempefaktor
    - Takler lav impedanse på en dårligere måte
    - Dobbelt så dyrt som en forsterker (selvfølgelig)

Biamping:
    +Mer effekt
    +Hver forsterker får mindre delefilterkomponenter å dra på
    +Hver forsterker får mindre last
    +Spiller man høyt så vil ofte bassforsterkeren forvrenge endel. Resten av høyttaleren blir da upåvirket av denne forvrengningen, siden den har egen forsterker. Som resultat blir lyden mindre "slitsom" og "anstrengt" når man spiller høyt.
    - Dobbelt så dyrt som en forsterker (selvfølgelig)
    - Litt mindre effekt enn om man brokobler.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok det vil spille høyere når du brokobler men når du bi-amper så låter det mye bedre og det vil nok spille dypere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som regel har man så mye effekt uansett, så man kan egentlig ikke spille noe høyere. Høyttaler vil begrense det mekanisk.

Det forvrenger derimot endel mer ved brokobling. Og forvrengning har en tendens til å få det til å virke som om man spiller høyere enn det man egentlig gjør.

Egentlig så skjønner jeg ikke hvorfor produsenter gidder å ta med mulighet for brokobling. De eneste tilfellene det har noe for seg er stort sett om man skal drive noen store høyttalere med svært lav følsomhet.

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg hadde c370 og c270, så brokobla jeg for å sjekke hvordan det var. c370 alene med singlewiring spilte mye bedre....
    Biamping fungerte også meget godt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det man kaller overkill?

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-fi Lasse
    Det man kaller overkill?
    :?:

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Og forvrengning har en tendens til å få det til å virke som om man spiller høyere enn det man egentlig gjør.
    Det har jeg vært borti og det spiller en del høyere men syntes det er forferdelig lyd, noe som sier seg selv.

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så konklusjonen er, i de fleste tilfellene, at bi-amping låter bedre? Jeg har samme "problemet" med 2 forsterkere. En ting til er at bak på høytalerne står det "max amplifier effect: 150w" (DM 604). Hvor seriøst skal man ta det? 2x400w som er oppgitt av NAD på mine forsterkere høres jo skummelt mye ut. Rart at de ikke nevner bi-amping hverken i bruksanvisningen til høytalerne eller forsterkeren. Kun bi-wiring og bridge-mode.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Cambridge P-500, der er biamping beskrevet i manualen.

Ellers er det ikke sikkert man kan spille like høyt med to brokoblede som med biamping da to brokoblede fort fører til at man ikke har kontroll med bevegelsene til membranet. Da får man store bevegelser som genererer lite lyd.

Om det står "Max amplifier 150 Watt" så er BW noen tu*****er. Bare gi dem den effekten du har mulighet til. Det er sunt med reserver. Høyttalerne bare liker det.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Atano
    Så konklusjonen er, i de fleste tilfellene, at bi-amping låter bedre? Jeg har samme "problemet" med 2 forsterkere. En ting til er at bak på høytalerne står det "max amplifier effect: 150w" (DM 604). Hvor seriøst skal man ta det? 2x400w som er oppgitt av NAD på mine forsterkere høres jo skummelt mye ut.
    Maks effekt på høyttalere skal tas med store klyper salt. Det sier ihvertfall ikke noe om hvor stor makseffekten på effektforsterkeren bør være. De færreste forsterkere spiller noe særlig bra ved maksimal effekt (med mindre de har fullstendig overdimensjonerte strømforsyninger). Forvrengningen er ofte langt lavere ved en litt lavere effekt. Jeg vil tro at en 400W forsterker kjørt i 150W på de nevnte høyttalerne vil yte mye bedre (lavereforvrengning) enn en forsterker med maks 150W ved samme effekt.

Det man skal passe på er at man over tid kan ødelegge en høyttaler oppgitt til maks 150W hvis man kjører på f.eks. 300W fra en 400W forsterker. Men også da vil jeg tro at man hører forringelse av lyden i form av redusert dynamikk i høyttaleren (elementene vil ikke arbeide lineært lenger). Over tid vil man kunne få varmgang og deformering/smelting av spolene.

Konklusjon: Kjøp litt stor forsterker, og ikke driv den maksimalt. La den få pusterom, så trives både forsterker og høyttalere godt!
    Bi-amping er en fin måte å gi luftighet til mellomtone og diskant fordi forsterkeren som driver disse slipper å kontrollere de strømsugne basselementene. Jeg har ved flere anledninger hørt forsterker/høyttalerkombinasjoner (uten bi-amping) som høres fint ut i hele frekvensregisteret, men når man hører etter, så dempes nivået på diskant og mellomtone i de kraftigste bassutslagene. Det tyder nettopp på at basselementene krever så mye strøm at peakene i mellomtone og diskant blir presset litt sammen og dermed redusert i styrke. Her tror jeg det er mye å hente ved bi-amping.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet ut brokobling på Cayinen min flere ganger,og kan ikke si at dette gjorde lyden noe bedre.Kunne heller ikke si at det ble noe bedre dynamikk eller at jeg kunne spille høyere.
    Men ved å biampe kunne jeg spille høyere.og fremdeles ha god kontroll.
    Så et spørsmål til ekspertene.
    Når jeg har brokoblet har basselementene gjort lange og trege bevegelser uten at det har vært noe inngangssignal.Dette har skjedd på to forskjellige høyttalerpar.Har ikke merket noe spesielt på lyden under vanlig spilling.Hva er det som gjør dette? :?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg har ved flere anledninger hørt forsterker/høyttalerkombinasjoner (uten bi-amping) som høres fint ut i hele frekvensregisteret, men når man hører etter, så dempes nivået på diskant og mellomtone i de kraftigste bassutslagene. Det tyder nettopp på at basselementene krever så mye strøm at peakene i mellomtone og diskant blir presset litt sammen og dermed redusert i styrke. Her tror jeg det er mye å hente ved bi-amping.
    Husk at øret også har den effekten innebygget. Jeg har hørt bass i en bil (kun bass under 100 Hz) som var så kraftig at med nedrullede ruter kunne jeg ikke høre traktoren som passerte bare 3-4 meter ved siden av bilen på min side med åpent vindu! Det var helt sykt, jeg bare kjente det ristet, og jeg så traktoren men det kom ikke en lyd fra den

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •