Hva gjør en effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Newcomer cináed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva gjør en effektforsterker?

Hei, i fare for at det allerede er en tråd om dette tar jeg sjanse allikevel, bare sleng inn en link hvis dette spørsmålet finnes ett annet sted.

Jeg har skjønt at en effektforsterker gir mer effekt til høyttalerene, men hvis forsterkeren har f.eks. 7x130W ved 8 ohm vil jeg få noe utbytte ved å bruke en effektforsterker med 2x130W ved 8 ohm eller vil det bare tilsvare det forsterkernen gir meg? Må man liksom overgå forsterkerens effekt for oppnå noe med en effektforsterker?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner mye om dette på forumet om du bare søker..
    Kort fortalt er en effektforsterker motoren som driver høyttalerene. I tillegg må man ha en kontrollforsterker/pre amp som behandler signalene før de sendes til effektforsterkeren, dvs linjevalg, volumkontroll og evt dekodere. En integrert forsterker eller en receiver (integrert forsterker med radiomottaker) har begge deler innebygget, derav integrert.

Så til spørsmålet ditt; Når det gjelder kvaliteten på effektforsterkere, sier oppgitt effekt svært lite om denne. I tillegg er det store forskjeller på hvordan effekten måles. Om det er med drift på alle kanaler samtidig eller ikke. Om det er over hele frekvensspekteret eller kun ved f. eks. 1kHz. Hvor stor forvrengning som tillates osv.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den som veier mest er som regel kraftigst. Vekt er ofte mer pålitelig som effektmål en det watt er. Selv har jeg kun ting som veier mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan kobler man egentlig til en effektforsterker? Hvis man f.eks. skal ha effektforsterkeren til å drive frontene, vil da de to frontutgangene på den vanlige forsterkeren ikke ha noen effekt da?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Men hvordan kobler man egentlig til en effektforsterker? Hvis man f.eks. skal ha effektforsterkeren til å drive frontene, vil da de to frontutgangene på den vanlige forsterkeren ikke ha noen effekt da?
    Da bør det i det minste være en pre-out.

Det vil være effekt på den vanlige utgangen, hvis du ikke har en funksjon på forsterkeren der det går an å koble ut forsterkerkretsen slik at strømmen som skulle til frontene går til de resterende kanalene.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pre-Out Front

Anbefaler deg å lese manualen til forsterekeren/prosseroren din.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Du må ha signalkabler fra for-forsterkeren dine, og inn i effektforsterkeren.
    Derav kobler du fronthøyttaleren sine høyttalerkabler rett i effektforsterkeren.

En ren for-forsterker har jo ikke høyttalerutganger, men om du bruker en vanlig forsterker eller feks. en surroundreceiver (som jeg gjør i mitt oppsett), vil front-utgangene stå ubrukt.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du vil få bedre resultat også med en 2 x 80 watt effektforsterker faktisk.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar, men vet ikke helt om jeg fikk svaret jeg er ute etter... Kort fortalt, vil man få mer utbytte av høyttalerene hvis man går via en effektforsterker? Og må effekten overgå forforsterkerens effekt? :-|

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av cináed
    Takk for alle svar, men vet ikke helt om jeg fikk svaret jeg er ute etter... Kort fortalt, vil man få mer utbytte av høyttalerene hvis man går via en effektforsterker? Og må effekten overgå forforsterkerens effekt? :-|
    Du får mer ut av HT med et sluttrinn ja. Men forforsterkeren behandler bare signalet. Har ingenting med effekt å gjøre.

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Den som veier mest er som regel kraftigst. Vekt er ofte mer pålitelig som effektmål en det watt er. Selv har jeg kun ting som veier mye.

ehhh dama også

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det som teller er strømforsyningen din..har du en typisk reciver er den oppgitt til 7x130 watt feks..sitter nok ikke en stømforsyning som greier å levere dette..mer sansynlig at den klarer det i to kanaler og begynner å "knele" når effektbehovet øker litt..en seriøs forsterker som er på 7x130 watt veier vel 30-40 lilo..og ikke som (ha meg unnskyldt)kenwood som kanskje veier 12-15..en effekt forsterker er gjerne litt mere seriøst oppgitt og er den på 2x130 så er den nok det også.......:-D se på bilstereo alle spillere er jo oppgit til å levere 4x40-50 watt..er vel ett godt stykke unna sannheten det ja..4x10 burde det stått......

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg forstår det litt bedre nå... Det er ikke bare om watt, men også strømforsyning. Og det som er oppgitt på effektforsterker av watt er betydlig mer reelt enn på en vanlig reciver f.eks. Yes? (Må ha det inn med teskje vettu... )

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg svarte jo på det netopp....

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg forstår det litt bedre nå... Det er ikke bare om watt, men også strømforsyning. Og det som er oppgitt på effektforsterker av watt er betydlig mer reelt enn på en vanlig reciver f.eks. Yes? (Må ha det inn med teskje vettu... )
    Poenget med en effektforsterker er jo nettopp å levere mere power til høyttalerne. Så hvis du har en forsterker fra før av, som leverer faktisk 170w i hver kanal under drift, så har det vel lite for seg å kjøre effekttrinn som leverer akkurat like mye.

Merk deg at fordi om surroundreceivere o.l er oppgitt til feks; "7x170w" trenger det ikke bety at de leverer reele 170w pr. kanal, spesielt ikke med alle surroundhøyttalere i drift.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ha en ekstra forsterker som leverer samme effekt som den en allerede har er ikke så bortkastet som det kanskje høres. Man får da to strømforsyninger som skal forsyne de høytalerne en har, uansett antall. Man får dermed fordelt strømreservene slik at en strømforsyning forsyner frontene og en forsyner de tre evt. fem andre. Forutsatt at disse to forsterkerne har omtrent samme kvalitet burde dette gi ekstra punch i lydkrevende scener.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil! Det er så fjernt fra ett kvalitetsmål som å si at den tyngste bilen er raskest... Tror du ikke mange billige produsenter bruker store mengder dødvekt i produktene? Alle ICE-moduler som veier knappe fem kilo er dermed bare tull etter din synsing?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Feil! Det er så fjernt fra ett kvalitetsmål som å si at den tyngste bilen er raskest... Tror du ikke mange billige produsenter bruker store mengder dødvekt i produktene? Alle ICE-moduler som veier knappe fem kilo er dermed bare tull etter din synsing?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av scanspeak
    ehhh dama også
    Ja seff

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Se heller bakpå forsterkeren der det står Power Consumption. Det er det som er reelt. Det Gwandarion skriver er jo litt sant. Se på ICE baserte effektrinn. Eks MA Oberon. Leverer 1x600W i 8ohm. Vekt??? 6,5kg

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •