Hva gjør en effektforsterker? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Se heller bakpå forsterkeren der det står Power Consumption. Det er det som er reelt. Det Gwandarion skriver er jo litt sant. Se på ICE baserte effektrinn. Eks MA Oberon. Leverer 1x600W i 8ohm. Vekt??? 6,5kg
    Ja jeg er helt enig, men ettersom oppgitt watt er veldig upålitelig mener jeg at vekt ofte er et bedre bedre mål (power consumtion er enda bedre). Jeg hevder på ingen måte at det ikke finnes unntak, herunder bla Ice moduler. Ettersom Gawandrion så hardnakket hevder at alle aspekter ved det jeg skriver er helt feil, valgte jeg å gjenta det jeg skrev. Slik at gawandrion da kanskje gidder å lese det lese det en gang til og da heller tolke det på en måte som samsvarer med min intensjon.
    Jeg har ei skrevet noe sted at vekt er det beste målet for ytelse. Her har min utalelse blitt tolket som en absolutt sannhet, dette var igjen på ingen måte min intensjon. Ved å benytte meg av uttrykket "som regel" mener jeg at jeg tydeliggjør dette. Skulle det være flere missforståelser rundt mitt utsagn, vennligst gi beskjed så skal jeg gjøre mitt beste i å løse opp i situasjonen.

Mvh Pesnp

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Ja jeg er helt enig, men ettersom oppgitt watt er veldig upålitelig mener jeg at vekt ofte er et bedre bedre mål (power consumtion er enda bedre). Jeg hevder på ingen måte at det ikke finnes unntak, herunder bla Ice moduler. Ettersom Gawandrion så hardnakket hevder at alle aspekter ved det jeg skriver er helt feil, valgte jeg å gjenta det jeg skrev. Slik at gawandrion da kanskje gidder å lese det lese det en gang til og da heller tolke det på en måte som samsvarer med min intensjon.
    Jeg har ei skrevet noe sted at vekt er det beste målet for ytelse. Her har min utalelse blitt tolket som en absolutt sannhet, dette var igjen på ingen måte min intensjon. Ved å benytte meg av uttrykket "som regel" mener jeg at jeg tydeliggjør dette. Skulle det være flere missforståelser rundt mitt utsagn, vennligst gi beskjed så skal jeg gjøre mitt beste i å løse opp i situasjonen.

Mvh Pesnp
    Helt enig med deg. Selvfølgelig har vekta noe å si. Leste det som du skrev. "som regel" Men power consumtion er vel det som er avgjørende

Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SÅ si jeg har en Hegel H200 intigrert forsterker som gir meg 2x200W, og en vekt på 25KG, så om jeg ønsker meg mer effekt nytter det altså ikke å kjøpe meg en Hegel H2A effekttrinn som "bare" yter 2x160W og har en vekt på 25KG? Da får jeg jo nesten mindre effekt en det Hegel H200 aleine gir..?

Så om jeg har forstått riktig, vis feks en Hegel H2a står koblet på en Hegel H200 er det H2a som gir effekt til høytalerne..? Kort sagt de 2x200W fra H200 blir ikke brukt?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjorlien
    SÅ si jeg har en Hegel H200 intigrert forsterker som gir meg 2x200W, og en vekt på 25KG, så om jeg ønsker meg mer effekt nytter det altså ikke å kjøpe meg en Hegel H2A effekttrinn som "bare" yter 2x160W og har en vekt på 25KG? Da får jeg jo nesten mindre effekt en det Hegel H200 aleine gir..?

Så om jeg har forstått riktig, vis feks en Hegel H2a står koblet på en Hegel H200 er det H2a som gir effekt til høytalerne..? Kort sagt de 2x200W fra H200 blir ikke brukt?
    ja, med mindre du har mulighet for bi amping

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den som veier mest er som regel kraftigst. Vekt er ofte mer pålitelig som effektmål en det watt er. Selv har jeg kun ting som veier mye.
    Dette blir helt feil. Det finnes da et utall av forsterkere som veier massevis av kilo, men som ikke nødvendigvis leverer så mye watt og omvendt, som igjen ikke har så mye med saken å gjøre. Så selv om du skriver som regel, så blir det fortsatt helt feil:-D (Er ikke ment som noe kritikk, bare litt retting:-D )

Antall watt har ingenting med kvaliteten på lyden å gjøre.

Poenget med en effektforsterker er ikke bare å få mere krefter til høyttalerne. Det som er minst like viktig er å finne en lydsignatur som matcher med høyttalerne og sine egne preferanser. Til trådstarter vil jeg si at det finnes ikke noe fasitsvar, har du muligheten så er enkleste måte å teste ut forskjellig å selv finne ut hva dine ører liker.

Newcomer cináed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Til trådstarter vil jeg si at det finnes ikke noe fasitsvar, har du muligheten så er enkleste måte å teste ut forskjellig å selv finne ut hva dine ører liker.
    Ok, takk! :-D

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Dette blir helt feil. Det finnes da et utall av forsterkere som veier massevis av kilo, men som ikke nødvendigvis leverer så mye watt og omvendt, som igjen ikke har så mye med saken å gjøre. Så selv om du skriver som regel, så blir det fortsatt helt feil:-D (Er ikke ment som noe kritikk, bare litt retting:-D )
    Hmm, nu vel... Det jeg skrev var vel at vekt kan være en god pekepin på hvor kraftig en forsterker er, ettersom oppgitt watt ofte er målt med veldig høy forvrenging eller kun en kanal i drift om gangen osv... Det du sier er jo at vekt og oppgitt watt (med mindre du selv har gjort målinger på alle forsterkerne du tenker på) ikke alltid samsvarer, noe jeg er helt enig i. Det er jo hele poenget mitt.

Og jeg sier på ingen måte at det ikke finnes maange unntak. og ja det finnes viktigere ting en watt når det gjelder valg av forsterker.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Vekt er ofte mer pålitelig som effektmål en det watt er. Selv har jeg kun ting som veier mye.

Huff da sliter jeg med min effektforsterker på 11kg jeg da..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du gjør nok det desverre.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Huff da sliter jeg med min effektforsterker på 11kg jeg da..
    hehe min forsterker er på ca 9kg, og er 100mm høy allikavell gir den ut 2x200 kraftige watt digital forsterker som er tingen, utnytter 85% av tilført energi mot ca 50% som vanlig forsterker har
    den utvikler mye mindre varme, er lettere, mye mindre, lettere å plassere av den grunn. kan dytte den godt inn i ett tett skap om jeg vil uten å ha noe problemer ved det
    det jeg vil frem til er at det er digital forsterker som er tingen å ha

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    Det spørs om alle er enige med deg i det:-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du gjør nok det desverre.
    Det spørs jo på forsterkeren det da. Vekt er ikke alltid det viktigste

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    hehe min forsterker er på ca 9kg, og er 100mm høy allikavell gir den ut 2x200 kraftige watt digital forsterker som er tingen, utnytter 85% av tilført energi mot ca 50% som vanlig forsterker har
    den utvikler mye mindre varme, er lettere, mye mindre, lettere å plassere av den grunn. kan dytte den godt inn i ett tett skap om jeg vil uten å ha noe problemer ved det
    Hvis du refererer til forsterkeren i signaturen din, så veier den 15kg og ikke 9kg. Enig i det meste du skriver her, men lyden kan fort bli litt for gjennomsiktig. Noe lys etter min menig. Men med kombinasjon med riktig lydkilde og forforsterker så blir det nok bra. Har hatt 3 stk SDA 2175 så jeg vet de er bra, og de leverer i massevis. Men med tanke på varmeutviklig så blir foreksempel Parasound ikke særlig varme de heller. Se på NC serien. Veier ikke stort. Er ikke særlig store, og gir masse effekt for kronene.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er at en forsterker som på papiret er kraftig, at den feks. dobler effekten fra 8 til 4 ohm..
    En annen ting er hvor lenge den er i stand til å levere den effekten..
    Det er store forskjeller på det og, og det vil igjen gi utslag på hvor godt en forsterker matcher høyttalere som går langt ned i motstand.. f.eks. elektrostater.

Uansett, det som gjelder er som nevnt tidligere å prøve å finne den forsterkeren man selv mener gir best utbytte kombinert med det utstyret man ellers har.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vekt og watt er heldigvis det aller siste jeg ser på for tiden.. 10-20 er Plenty her i gården

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs jo på forsterkeren det da. Vekt er ikke alltid det viktigste
    ikke heeelt seriøst ment...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hva er forsterkerdelene på standard surroundrecievere så dårlige at en effektforsterker nesten uavhengig av fabrikat vil bli en stor oppgradering.

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg tror spørsmålet til trådstarter egentlig er:
    Vil en effektforsterker gi ekstra krefter i tillegg til det reciveren gjør, eller vil reciverens kanaler til evt. frontene bli koblet ut, dersom en kobler en effektforsterker til frontenes preamp..

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se heller bakpå forsterkeren der det står Power Consumption. Det er det som er reelt. Det Gwandarion skriver er jo litt sant. Se på ICE baserte effektrinn. Eks MA Oberon. Leverer 1x600W i 8ohm. Vekt??? 6,5kg
    ja se på Oberon 600w mot Hegel H4a som gir 300w,min Hegel spiser opp Oberon på krefter så det er sagt

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:(

Sitat Opprinnelig postet av eddie
    ja se på Oberon 600w mot Hegel H4a som gir 300w,min Hegel spiser opp Oberon på krefter så det er sagt

Blir litt synsing der kanskje, har du testet det opp mot hverandre ?
    Oberon er ikke magisk men det er en kraftig forsterker
    Ble ikke imponert av Hegel H4 sist jeg hørte men det er så avhengi av høytalere også!
    Jeg liker Oberon du liker hegel greit nok.

Poenget her var vel at du som regel får godt utbytte av å prøve med effektforsterkere og at det ikke nødvendigvis er noen som helst link mellom kvalitet og tyngde.
    Jeg må nok innrømme at jeg liker at mine produkter er solid bygd!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •