Receiver 15-20k vs. receiver 10k + effekttrinn

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiver 15-20k vs. receiver 10k + effekttrinn

Oppgraderingsspøkelset har vært her og jeg spekulerer nesten så jeg blir gal når det kommer til valg av ny receiver. Den skal avløse min H/K AVR 340 som jeg har vært godt fornøyd med fram til nå, men jeg begynner å føle at den er det desidert svakeste leddet hos meg. Jeg har mest å utsette på romkorreksjon som jeg ikke synes gjør en god jobb i det heletatt, jeg er ikke spesielt fornøyd med fjernkontroll, menyer og brukergrensesnitt generelt.

Av nye receivere er det mye som frister.

H/K AVR 745
    Denon 3808, 4308
    Yamaha 1800, 3800
    Pioneer LX 60, 70
    Onkyo 805, 875, 905
    Eventuelt Denon 3806, Pioneer AX4 eller Yamaha 2700 billig brukt.

Jeg er ute etter en bedre romkorreksjon, bra brukergrensesnitt samt gode filmegenskaper. Hvordan den gjør det på musikk er mindre viktig. Bildedel er heller ikke noe jeg prioriterer, det får eventuelt bli en bonus. Duppeditter som nettverk, usb, Ipod-docking osv er ikke viktig.

Jeg har idag et 5.1 system bestående av Audio Pro Blue Diamond, Black Vector, Black Pearl (alle 4 ohm) og en SVS PB-plus/2.

Spørsmålet i første omgang blir da om jeg bør velge en av receiverne ovenfor i 10k-klassen og kombinere med f.eks. 2-3stk Vincent SP-996 eller om jeg bør klemme til og kjøpe noen av de dyrere receiverne?

Tar gjerne imot anbefalinger for/imot noen av kandidatene også.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette innlegget ditt kunne jeg nesten ha skrevet selv.:-D

Jeg er fristet av akkurat de samme receiverne og det er et helv...og velge, men etter måndedsvis med vingling frem og tilbake så heller jeg mer og mer mot Yamaha 1800/3800.

Jeg har et Lyngdorf effekttrinn jeg skal bruke i tillegg så jeg tipper at det kanskje blir 1800.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en 3806 med lyngdorf effekttrinn til 10k. Da har du noe som virker i hvertfall.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Kjøp deg en 3806 med lyngdorf effekttrinn til 10k. Da har du noe som virker i hvertfall.
    Hvorfor ikke Yamaha RXV-1800 med lyngdorf effekttrinn til 10k da?

Virker det dårligere....?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Kan si meg enig i det. Eller en 2808 eller lignende. Det er små forskjeller på disse reciverne. Noe bedre Room EQ på de nye pluss unen andre småting. Får mer ut av HT med eget sluttrinn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Får mye mer ut av lyden med eget sluttrinn til front HT.
    Hva mer får du ut av lyden

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Lyd

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Med eget sluttrinn får som regel HT mer effekt. Bedre kontroll i det nedre registeret pluss at mange sluttrinn har ofte mye bedre lydkvalitet en recivere i 10k klassen. Rettet litt på innlegget

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er jeg langt fra ekspert på dette området, og bedre svar vil du garantert få fra andre. Men jeg har tenkt litt på dette selv, og kan jo alltids dele mine tanker om temaet.

Først av alt, glem de eldre modellene du kan få billig på brukt'en, de duger, men den nye generasjonen må til om du skal få noe glede av de nye lydformatene, noe jeg regner med at du enten har eller vil skaffe etterhvert.

Nå går vel denon for å ha det mest brukervennlige grensesnittet, men lydmessig er det mange som definerer de som litt vell laidbacke. Yamaha sine får ekstremt mye skryt, mens pioneer sin lx70 ble vel definert som "hvem denne er for? alle som har råd" i testen i hjemmekinobladet. Men i det siste har vel onkyo gått frem som de "beste". Det er nok et kjangsespill, det optimale ville jo ha vært å testet alle i sitt eget oppsett, noe som er tilnærmet umulig å få til desverre. Nå har jeg ikke testet ut disse selv, men jeg har hørt litt rundt og ifølge de jeg har snakket med skal visstnok forforsterkerdelen i de respektive merkene ikke være så utrolig forskjellige, skal visstnok være effekten og ekstra finesser som hever prisen fra modell til modell. Min anbefalling; kjøp en reciever i 10k klassen, og legg resta i gode effektrinn. Vincent er en meget god kandidat. De låter ypperlig, samt at de er meget strømsterke og så å si nesten alle tilfeller i denne prisklassen vil de overgå de innebygde effektforsterkerne i recievere.

Men som sagt, dette er mine betraktninger, så andre og bedre velformulerte vil garantert komme
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode innspill så langt

Jeg heller mer og mer mot RX-V1800 så langt med tanke på prisen man får på den. Da er det mulig jeg kjøper effekttrinn til frontene og kanskje senter også. Mener dere det er mye å hente på effekttrinn? Til kun filmbruk? Det blir vel kanskje en del mer dynamikk og kontroll, men er det verdt pengene...

H/K sin AVR 745 har jo maks strømtrekk på nesten 1,5kW så det er ingen tvil om at den leverer en god del iforhold til andre receivere, men den er uansett neppe på høyde med dedikerte effekttrinn.

Om jeg kjøper RX-V1800 blir det ikke kjøpt effekttrinn umiddelbart og da er jeg nesten redd at den er svakere enn den jeg har idag om man ser på hva de drar fra strømnettet. Mye spekulasjon nå. Men hadde det ikke vært for fjernkontrollen og oransje lys i display hadde jeg nok bestilt en Yamaha straks.

Er foresten ikke redd for å kjøpe gårsdagens receivere, har forstått det slik at de takler hd-lyd via LPCM.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Mener dere det er mye å hente på effekttrinn? Til kun filmbruk? Det blir vel kanskje en del mer dynamikk og kontroll, men er det verdt pengene...
    Det er vel akkurat til filmbruk effektforsterkerne kommer til sin rett.
    Masse strøm som skal leveres i noen få sekunder krever mye effekt, og da er det kjekt å ha stålkontroll på de laveste tonene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Det er vel akkurat til filmbruk effektforsterkerne kommer til sin rett.
    Masse strøm som skal leveres i noen få sekunder krever mye effekt, og da er det kjekt å ha stålkontroll på de laveste tonene.
    Vil vel si dette har like stor betydning når det kommer til musikk.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke Yamaha RXV-1800 med lyngdorf effekttrinn til 10k da?

Virker det dårligere....?
    ----

Neida, for all del og du velger nok ikke helt galt med en Yamaha heller, men for min del så kjenner jeg kun til Denon siden jeg har det selv.

Det er som en vis mann ville ha sagt:

Det som ikke er prøvd, vil aldri være farlig

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receivere i 10k klassen testes i neste Hjemmekino, og der blir Yamaha RXV 1800 testvinner. Det er ikke 10 000,- i forskjell på denne og en receiver til 20k lydmessig. Du betaler mye for litt ekstra tilkoblinger, finesser og noen få watt ekstra. For en som ikke bryr seg så mye om dette, er det etter min mening mye bedre å spe på med et effekttrinn til en receiver som f.eks Yamaha RXV 1800.

Nå har jo du Audio Pro Blue Diamond, og disse har jo egen innebygd forsterker til bass, og da er det vel ikke så mye å hente på et dedikert trinn til frontene?
    Tror nesten du bør prøve det ut. Til senter derimot, kan det nok være mer å hente. Hva med å prøve Parasound New Classic sammen med en Yamaha?

En 2125 til frontene:

http://www.avhifi.no/main.php3?PI=info&PNO=13163

Og en brokoblet 275 til senter:

http://www.avhifi.no/main.php3?PI=info&PNO=13161

Når det gjelder forrige modeller, er jeg enig med deg, du kan fint bruke LPCM hvis du bare sørger for at kilden din dekoder. Valgte selv en brukt løsning og er godt fornøyd.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er av den oppfattning at man har mer bruk for kontroll og lydkvalitet på musikk. Uansett trenger ikke forsterkeren å jobbe under 80hz, frontene er aktive under 80hz og jeg synes ikke senter og bakhøyttalere har mye å tilføye så lavt heller.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Vil vel si dette har like stor betydning når det kommer til musikk.
    jaja, men du skjønte sikkert hva jeg mente..:twisted:

For å utdype det litt så spiller man kontrollert høyt på musikk, men på en film så blir noen scener mye høyere enn hva man forventer...på en måte..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaja, men du skjønte sikkert hva jeg mente..:twisted:
    Jupp. Det forsto jeg

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JD: Har lest den testen selv

Den aktive delen tar seg jo kun av 10" i Blue Diamond, mens 6,5" elementet har et 6db/oktav filter på 80hz. Og senteren har en litt snillere impedanskurve og jeg deler den på 80hz i forsterker, men det er jo trossalt den viktigste kanalen i oppsettet.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    JD: Har lest den testen selv

Den aktive delen tar seg jo kun av 10" i Blue Diamond, mens 6,5" elementet har et 6db/oktav filter på 80hz. Og senteren har en litt snillere impedanskurve og jeg deler den på 80hz i forsterker, men det er jo trossalt den viktigste kanalen i oppsettet.
    Som sagt, klin til med Parasound i front. 200w til senter og 125w til frontene, det bør bli bra...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av JD
    Som sagt, klin til med Parasound i front. 200w til senter og 125w til frontene, det bør bli bra...
    Har en NC2250 på hjemlån til senteren mens jeg venter på min Halo A23. Skal si det blir fart på sakene. Meget imponert over NewClassic serien til PS. Varm og fyldig lyd, med masse krefter.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •