Flerkanals effektforsterkere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flerkanals effektforsterkere?

Ville bare ha litt debatt rundt flerkanals effektforsterkere vs. 2 kanals effektfosterkere eller monoblokker til hver kanal...(surround)

Er det noen ulemper med å slå til på en 7 kanals effektforsterker eller bare mer ryddig/enkelt/billigere? Hva tror dere?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke nok erfaring til å uttale meg med full sikkerhet på dette området, men jeg vil tro at hva som er best vil varriere alt etter hvilken modeller man sammenligner.
    Hvis man hadde bruk samme innhold i 2 monoblokker som i et dualmonokabinett/konstruksjon, så tviler jeg på at man ville hørt forskjell...

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konstruksjonen blir avgjørende. Kanalseparasjon er et yndet ord i slike sammenhenger. Min erfaring er at de beste to- og flerkanalsforsterkerne ofte er byd opp som monoblokker med felles ytre kabinett, så indirekte er kanskje svaret gitt...?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forandret spm noe, for selfølgelig er monoblokker best til syvende og sist! :-D

Men jeg prøver bare og diskutere litt om hva som kan være best i forhold til pris/behov f.eks... Jeg ser det lite info ang. flerkanals effektforsterkere her på forumet så der har dere grunnen.

Jeg kan starte med et spm, f.eks så har jeg vurdert og kjøpe en 7 kanals effektforsterker for å drive hjemmekinoen, og heller bruke mindre penger på en forsterker som kan ta seg av prosesseringen. Da tenkte jeg f.eks en combo med Nad M25 som effekt, og Denon avr-2808/Yamaha rxv-1800 som forforsterker...da vil jeg få godt med effekt og et forforsterkertrinn som ikke er så dyrt og lett kan byttes ut hvis man føler for det.

Vil jeg få gevinst med å gjøre dette på sikt eller bør man bare gå for toppmodell med en gang? Bør jeg gå for 7 kanalers effekt eller er det like greit og kun ha ekstra effekt til frontene men drive senter/bak-ht med receiveren som kanskje er et annet merke?

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vurderer selv rx-v1800, ser ingen grunn for og gå opp til 3800. Har vurdert og testet litt fram og tilbake, det jeg kommer fram til i mitt oppsett er at integrert er beste løsning for meg.
    Kjører i dag på monoblokker og er kjempe fornøyd, men føler jeg har noe å hente på pre delen i en integrert når jeg kjører i stereo. Syns HEGEL H200 virker spennende tror denne passer veldig bra til en kombi av film og musikk.
    Flerkanals effekt har jeg liten erfaring med, men skal teste litt med monoblokk på senter fremover..

Newcomer cináed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett interessant spørsmål du stiller der Vincent_Vega! Dette er noe jeg også lurer på. Noen som har noen erfaringer rundt dette?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teoretisk så skal monoblokker være den beste løsningen, men så veldig praktisk er det jo ikke.
    Jeg har bare hørt på billige monoblokker fra Midgard og Vincent, ingen av disse imponerte.
    Den første multikanals effektforsterkeren jeg hadde var en Cayin sak som hadde fem separate trafoer, men det ga ikke noen merkbar positiv effekt i forhold til Parasound A52 eller min Theta Dreadnaught som begge bruker en stor felles trafo til alle fem kanalene.
    Dreadnaughten er blandt de råeste forsterkerene i sin prisklasse når det gjelder strømreserver og muligheten til å kontrolere høyttalerene under vanskelig last.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Dreadnaughten er blandt de råeste forsterkerene i sin prisklasse når det gjelder strømreserver og muligheten til å kontrolere høyttalerene under vanskelig last.
    Spennende! Hva koster en slik, og har du link til nettbutikk?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Spennende! Hva koster en slik, og har du link til nettbutikk?
    Theta selges av Lyric hifi & bilstereo as
    Pris med alucover. 3x220w og 2x100w er rundt 50.000,-

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville valgt monoblokker til den enkelte ht'er og korte lengder med ht-kabel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •