Sony Receiver + Proson 325/500 watt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony Receiver + Proson 325/500 watt?

Hei, jeg skal om få minutter hente noen høyttalere som jeg fikk billig av en venn. Det er 2 høyttalere av merket Proson, han påstår at det er 500 watt, men jeg har googlet meg frem til at det er 325/320 watt. Hver høyttaler består av to 10 eller 8 tommers elementer, en mellomtone på rundt 6 tommer og en rørdiskant. Noen som vet hvilke høytalere det er? Jeg ble fortalt at de het H7 eller noe lignende. De er 4 Ω.

Problemstillingen:
    Jeg har en Sony receiver som jeg fikk sammen med 5 surround høyttalere og en 100 watts subwoofer, prisen for 3-4 år siden lå vell på rundt 5000 kr. Det jeg lurer på er om jeg kan spille disse Proson høyttalerene på utgangen fra receiver'en som er ment for 2 relativt små front-høytalere. Bakpå forsterkeren står det at utgangene spiller 8-16 Ω, men Proson høyttalerene er kun 4 Ω, hva kan i verste fall skje? Bør jeg i det hele tatt teste høyttalerene på den receiver'en? Jeg vet at min far har brukt den forsterkeren til å spille 2 høytalere med en 15 tommer element i hver og noen rørdiskanter.

Jeg kan få en forsterker av min bror som jeg vet er kompatibel, men han er for tiden i utlandet og kommer ikke hjem før etter nyttår så hadde vært litt kult å fått testet høyttalerene så fort som mulig!

Tusen takk på forskudd for alle svar, god jul og godt nytt år.

Mvh: Tim

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    velkommen til forumet her

siden du spør om hva som i værste fall kan skje så er det at du brenner spolen på alle høytalerene dine, og at forsterkeren din ryker. når det gjelder effekt så er sony sine recivere de dårligste du kan finne på markedet. på hifiklubben har de en plakat som viser at en sony surround reciver oppgitt til 7*100 watt i realiteten bare gir ut 7*10watt eller no sånt. du kan selvsagt prøve og tror faren for at noe skal bli ødelagt er liten. bare husk å starte på min volum og skru ned igjen ved første tegn på forvregning eller klipping i lyden.
    de watt greiene som står på høytalerne er bare anbefalt effekt, men skal du drive dem skikkelig så bør du kansje ha det dobbelte av hva som er oppgitt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •