"Falsk" 5.1 på Onkyo 705?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer K.Larsen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Falsk" 5.1 på Onkyo 705?

Hei,

Fikk nylig en Onkyo TX-SR705 i hus. Den er koblet opp til en PS3 og en Audio Pro Blue Diamond v2, Black Vector v2 og Black Pearl v2-pakke.

Men jeg sliter litt med innstillingene. Alternativene for avspilling av musikk og film er "Pure Audio", "Direct" eller diverse "Listening mode"-er som THX Cinema m/ Neo:6 eller Pro Logic II, Dolby Pro Logic II Game, Dolby Pro Logic II Movie, Dolby Pro Logic II Musikk, DTS Neo:6 osv. Felles for alle "Listening mode"-ene er at de skal ta et 2-kanals signal å gjøre om til 5-kanals. Altså "falsk" surround og ulikt slikt filmsporet på en DVD eller Blu-ray med 5.1 er tenkt.

Kjørte THX-lyd testen på en av Star Wars-DVD-ene. Uansett hvilke av listening mode-ene jeg velger kommer det lyd i begge bakhøytalerne når den merker kun høyre, eller venstre bakhøytaler. Subwoofer kommer det ikke lyd i når avmerkes av testen.

Førstnevnte "Pure Audio" og "Direct" skal i følge manualen ikke behandle signalet fra DVD/Blu-ray/CD-spiller. Men når jeg velger denne funksjonen mister jeg lyden i bakhøytalerne fullstendig.

Med andre ord kan jeg på film kun velge mellom stereo-lyd eller "falsk" surround.

Er det PS3 det er noe galt med? Den er innstillt på Linear PCM ut.

Noen som kan hjelpe meg?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen erfaring med PS3, men det virker på meg som om du bruker "rød og hvit" kabel for lyd?

Dersom du skal ha "ekte" 5.1 lyd må du koble optisk eller koaksialt digital signal mellom signalkilde og receiver.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker HDMI mellom PS3 og Onkyo 705.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplever det samme med min onkyo 605, fint om noen med litt mere peil en meg kan svare på dette.

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K.Larsen
    Hei,

Fikk nylig en Onkyo TX-SR705 i hus. Den er koblet opp til en PS3 og en Audio Pro Blue Diamond v2, Black Vector v2 og Black Pearl v2-pakke.

Men jeg sliter litt med innstillingene. Alternativene for avspilling av musikk og film er "Pure Audio", "Direct" eller diverse "Listening mode"-er som THX Cinema m/ Neo:6 eller Pro Logic II, Dolby Pro Logic II Game, Dolby Pro Logic II Movie, Dolby Pro Logic II Musikk, DTS Neo:6 osv. Felles for alle "Listening mode"-ene er at de skal ta et 2-kanals signal å gjøre om til 5-kanals. Altså "falsk" surround og ulikt slikt filmsporet på en DVD eller Blu-ray med 5.1 er tenkt.

Kjørte THX-lyd testen på en av Star Wars-DVD-ene. Uansett hvilke av listening mode-ene jeg velger kommer det lyd i begge bakhøytalerne når den merker kun høyre, eller venstre bakhøytaler. Subwoofer kommer det ikke lyd i når avmerkes av testen.

Førstnevnte "Pure Audio" og "Direct" skal i følge manualen ikke behandle signalet fra DVD/Blu-ray/CD-spiller. Men når jeg velger denne funksjonen mister jeg lyden i bakhøytalerne fullstendig.

Med andre ord kan jeg på film kun velge mellom stereo-lyd eller "falsk" surround.

Er det PS3 det er noe galt med? Den er innstillt på Linear PCM ut.

Noen som kan hjelpe meg?
    Ved bruk av Pure direct så skal normalt frontene bare spille uten noen form for eq, alt annet i reciveren kobles da ut.Du kan bruke PCM på ps3 når du ser film.
    Er mange tråder om dette om du bruker søke funksjonen...

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby Laboratories fant på søttitallet opp en genial måte å nyttiggjøre seg de KUN to eksisterende lydkanalene på en 35 mm filmrull til å lage sorroundlyd: metoden heter Matrix - les mer om hvordan det funker her: Matrix (sound recording) - Wikipedia, the free encyclopedia

Og det er på ingen måte snakk om falsk surround. Før DVD hadde man full 5.1 surround på VHS også, og VHS har også en begrensning på to lydspor, men nyttiggjør seg den samme teknologien.

På de nye HD formatene er dette tatt noen skritt videre, uten at jeg skal redegjøre for det her.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se SR605 manualen, side 62:
    For PCM 176.4/192 kHz signals input through HDMI IN, only Pure Audio, Direct, and Stereo listening modes can be selected. (HDMI input only)

Se også denne:
    http://avforum.no/forum/712108-post179.html

Kan det være problemet ?

EDIT: Ny link.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 3e1
    Ved bruk av Pure direct så skal normalt frontene bare spille uten noen form for eq, alt annet i reciveren kobles da ut.Du kan bruke PCM på ps3 når du ser film.
    Er mange tråder om dette om du bruker søke funksjonen...
    I wish. Hadde jeg kunne valgt PCM direkte fra PS3 hadde jeg ikke trengt å spørre her vet du. Problemet er at jeg tvinges til å kjøre PCM lyden fra PS3 gjennom Dolby Pro Logic II eller DTS Neo:6 i receiveren, eller ikke få noen form for surround (Pure Audio/Direct).

Jeg har brukt søkefunksjonen i øst og vest, og lest i gjennom hele Onkyos nye receivere!-tråden. Men jeg har fremdeles ikke funnet en løsning på problemet.

Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Og det er på ingen måte snakk om falsk surround. Før DVD hadde man full 5.1 surround på VHS også, og VHS har også en begrensning på to lydspor, men nyttiggjør seg den samme teknologien.
    Det er i hvertfall ikke surround slik lydmixerne og regissøren hadde tenkt. Altså, jeg har et 5.1-oppsett, og vil ha 5.1-lyd. Ikke 2-kanals-lyd spredd over 5 kanaler. :neutral:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hæ. man kan jo ikke få surround med et PCM signal? 3 dvdspillere i huset, alle gir meg valget DD ELLER PCM. en DD dekoder vil ikke skjønne driten av PCM. eller hva?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du satt opp PS3 til å kjøre lyden ut på HDMI som PCM?
    Har du valgt antall høytalere du har og hvilket lydoppsett du har på PS3en?
    Dersom du kun har satt opp stereo på PS3 så vil den bare sende over et stereosignal.
    Det er en egen meny for dette på PS3

Einis:
    Jo man kan få surround med PCM, men ikke med vanlig dolby digital. Men HD-formatene kan dekodes til PCM eller Multichannel PCM da, eller LPCM (lossless) om du vil.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Har du satt opp PS3 til å kjøre lyden ut på HDMI som PCM?
    Har du valgt antall høytalere du har og hvilket lydoppsett du har på PS3en?
    Dersom du kun har satt opp stereo på PS3 så vil den bare sende over et stereosignal.
    Det er en egen meny for dette på PS3
    Ah!

Takk, skal sjekke dette ut med en gang!

(Har satt opp lyden som Linear PCM, ja)

EDIT: Vel, jeg finner ingen meny hvor jeg velger hvor mange høytalere osv. jeg har? Finner kun Audio Output Settings. Hvor jeg kan velge hvilke signaler spilleren skal sende ut. Og den er allerede stilt inn til Dolby Digital, DTS osv. Så dette skal være rett.

Hvor finner jeg eventuelt en annen meny?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Bumper tråden opp*

(Beklager at jeg maser! Men det er så frustrerende når dyre investeringer ikke fungerer helt slik de skal.. :|)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du gjør det på sound settings på ps3.
    Velg din digitale overføringsmetode der, og gå til høyre så må du etterhvert velge hvilke lydformater den skal dekode til. F.eks 5.1.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle de forskjellige 5.1/7.1-signalene var allerede valgt inne på den menyen.

:?

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/dvd-filmer/6...-hd-pcm-2.html

http://avforum.no/forum/receivere-fo...lare-litt.html

Kanskje disse kan hjelpe deg, har du prøvd dette og valgt format på filmen?: you can also select to automatically set the audio output format. (In this case, the HDMI device must be turned on.)

DVD-Audio discs output multichannel 176.4/192 kHz PCM only via HDMI.

Pure Audio
    In this mode, the display and video circuitry are turned
    off, minimizing possible noise sources for the ultimate in
    high-fidelity reproduction. (As the video circuitry is
    turned off, only video signals input through HDMI IN
    can be output.)

Direct
    In this mode, audio from the input source is output
    directly with minimal processing, providing high-fidelity
    reproduction. All of the source’s audio channels are
    output as they are.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stilte alt presets-ene inne på menyen til "Direct", og nå ser rett og slett alt ut til å fungere på DVD og Blu-ray.

ops:

Takk for hjelpen og engasjementet folkens!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •