Feil på Onkyo 875

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Feil på Onkyo 875

Hei.

Min 3 uker gamle Onkyo 875 tok kveld sist fredag. Det som skjedde var at jeg skulle skru på anlegget (som virket helt normalt kvelden før) og så sa det pang fra receiveren og den skrudde seg rett av igjen. Etterpå stod den og blinket på stand-by. Dersom jeg skrudde den på skrudde den seg rett av igjen.

Etter samråd med forhandler sendte jeg den inn til et elektronisk verksted. De har nå reparert receiveren og har skrevet at de har skiftet RS utgangen. Jeg gjetter på at dette er Right Surround. I tillegg har de skrevet at jeg må sjekke høyttaler og kabler.

Nå har jeg målt med ohm-meter og sjekket at det ikke er kortslutning i noen av kablene, i tillegg har jeg målt alle høyttalerne. Alle har mellom 3,4 og 3,7 Ohm motstand.

Høyttalerne er Klipsch (se signatur). Alle høyttalere og kabler er helt nye, jevngamle med receiveren.

Er det noe mer som bør sjekkes, eller kan jeg trygt koble høyttalerne til igjen når jeg for receiveren tilbake? Jeg er litt nervøs for at det samme skal skje igjen..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor "dreven" du er innen elektronikken, men om du måler motstanden med et multimeter så måler du resistansen (likespenningmotstand), ikke impedansen (som er vekselstrømsmotstand).

Uansett så gir det deg en god pekepinn på at alt er som det skal, og det virker sånn så det skal du ikke bekymre deg for.

Regner med at du hadde stilt inn forsterkeren din på 4 ohm i menyen før dette skjedde?

Har selv en 905 som driver et komplett Canton Vento system, og jeg har ikke hatt noen problemer med det.

Bruker du bananplugger eller spader eller hadde du bare avisolert kablene og "stappet" de inn i Onkyo'en?

Og hvilke volumer kjører du på når du kjører på maks? Har du stilt inn et maksvolum i menyen? For det kan du gjøre slik at ingen ved et uhell "drar på masse" på volumet og kvester et eller annet.

Bare noen tanker,

Mvh Martin

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg jobber som automatiker (men har ikke fagbrev), så jeg er vel litt bevandret innen elektronikken. Jeg er klar over det med resistansen og impedansen, men tenkte som du sier at det vel må gi en pekepinn dersom alle har samme resistansen.

Nei, receiveren er satt til 8 Ohm, da det står oppgitt i spesifikasjonene til Klipsch at de har impedans på 8 Ohm.

Ledningene var avisolert og "stappet" inn i terminalene, men jeg sjekket at ingen kordeler stakk ut noe sted. Dette gjorde jeg pga. at hylla var for trang til å bruke bananplugger. Jeg har nå kjøpt meg en dypere plate og skal da bruke bananplugger.

Rommet mitt er ikke så stort, så jeg kjører ikke på veldig høye volumer, da det saktens blir høyt nok. Spesielt med PB plusen i gang. Dessuten har jeg delt alle høyttalerne på 80 Hz.

Det med å stille maksvolum var ingen dum ide, det skal jeg gjøre.

Når dette er sagt, så skrudde jeg av anlegget etter en lyttesesjon kvelden før, og da virket den. Den røk akkurat idet jeg skrudde den på med fjernkontrollen. Jeg håper jo at det har vært en skade på forsterkeren som har vært der fra begynnelsen og at det ikke skjer igjen når jeg fyrer den opp på ny.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I manualen står det at om høyttalerne har en impedans på 4 ohm eller mer, men ikke mer enn 6 ohm, så sett receiveren på 4 ohm.

Har høyttalerne en impedans på 6 ohm eller opp til 16 ohm så sett den på 6 ohm.

Det er det jeg har gjort. Spesifikasjonene til mine høyttalere sier at de er fra 4 til 8 ohm.

Impedans er jo selvfølgelig varierende etter hvilke frekvenser det er snakk om, fase og diverse andre ting.

Din skal stå på 6 ohm iallefall (du mener vel sikkert det når du skrev 8, men 8 finnes ikke i menyen).

Mvh Martin

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen. Nå ser det ut som jeg får forsterkeren igjen på onsdag, etter nesten 3 uker(!!) uten. Er det bare å koble til igjen, eller bør jeg ta noen flere kontroller/forholdsregler først?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekke at det er god kontakt på høytalerkablene båre på reciver og høytalere.
    Sett Bi-amp om du bruker det.
    Om du ikke har effektforsterker og kjører 5.1 så anbefaler jeg og bruke Bi-Amp til RF-82... ;p

Klipsch oppererer i 8ohm har kun et lite fall på noen hz til 3 ohm i øvre bass området. Så la stå i 8ohm.

Innspilling av klipsh tar sin tid... så ikke test max db før de har satt seg

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel.. Da gikk marerittet mitt i oppfølgelse... Fikk igjen forsterkeren min idag, etter nesten 3 uker venting. Koblet alt opp, sjekket nøye alle tilkoblinger. Skrudde på forsterkeren med spenning i kroppen. Alt så greit ut. Jippi, tenkte jeg. Så skrudde jeg på prosjektor og xbox. Oppstartslyden til xboxen kom og prosjektoren kom igang. så, rett før jeg skulle sette på musikk sa det pang fra høyre surround høyttaler.. Ikke fra inni høyttaleren, men som et trommeslag fra elementet. Deretter slo forsterkeren seg av. Jeg koblet fra alt igjen og koblet til kun strøm og prøvde å slå på forsterkeren igjen. Det skulle jeg ikke gjort, for da freste det og begynte nesten å brenne i den. Jeg nappet ut strømkabelen og ut steg en hel masse røyk fra forsterkeren.

For en Supernedtur.. Blir vel nødt til å levere høyttaleren inn der jeg kjøpte den for testing eller noe. Men synes det var rart at den skulle virke et par minutter før det smalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KydeX,

Høres ikke ut som det er forsterkeren som er problemet, men at noe i høyttaleren fremprovoserte et eller annet i forsterkeren.

Hvis du har en gammel forsterker liggende og slenge så kan du jo prøve å koble opp høyttaleren til den for å teste.
    Ellers kan du jo skru opp høyttaleren selv (om du er någenlunde kyndig) og se om du kan se noe mystifistisk.

Og, hva står det på servicelappen? Om hva de har gjort/byttet i forsterkeren.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det stod på servicelappen at de har byttet RS utgang, jeg gjetter det er right surround, og at jeg måtte sjekke høyttaler og kabler. Dersom du leser innlegget mitt litt lenger oppe ser du at det har jeg gjort, så godt jeg kunne ihvertfall. Ser for meg at jeg må levere høyttaleren inn til forhandler nå. Men alle høyttalerne er også flunk nye.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, selv om noe er flunkende nytt så betyr ikke det at det er 100% feilfritt. Dessverre.

Ønsker deg lykke til, og jeg vet hva det vil si å være uten Onkyo for en stund, sendte min 905 til oppgradering for en tid tilbake, det var stusselig. :-D

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går hadde jeg med meg den mistenkte høyttaleren og den tilhørende kabelen til høyttalerleverandøren min, som er en lokal butikk. Han testet dette mot en av butikkens forsterkere og den spilte helt normalt. Ingenting gikk feil. Han tilbudte at jeg kunne komme inn til ham med forsterkeren, så skulle han ta seg av reklamasjonssaken. Jeg kunne til og med få låne en forsterker av ham i mellomtiden.. Snakk om service.

Jeg valgte imidlertid å avvente og snakke med han som solgte meg forsterkeren i første omgang. De snakket igjen med importøren, som fremdeles mener at det i 95% av tilfellene er ytre årsaker. Nå hinter de til og med frempå at det kan være noe galt med huset mitt!! Jeg har nesten ny egen kurs inn i loftstua og overspenningsvern før forsterkeren. Jeg må sende forsterkeren tilbake til elektronikkverkstedet, så de får se om det er reklamasjon på den første reparasjonen de utførte. Hva skal jeg gjøre? Jeg klikker snart nå..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX
    Nå hinter de til og med frempå at det kan være noe galt med huset mitt!! Jeg har nesten ny egen kurs inn i loftstua og overspenningsvern før forsterkeren.
    De kan alikevel ha rett i det. Mål å se hvor mange Volt du får.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner jeg godt, hadde blitt sint jeg også. Ikke gi deg!

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tykkjer synd i deg. Hold fokus på saken. Du skal ha ein ny receivar.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    Det er utrolig sjeldent det er feil på grunn av det elektriske anlegget.
    hadde det vert det så hadde du sikker merket det på andre ting
    Jordfeil kan det heller ikke være da det ikke jord til forsterkeren.
    forsterkeren bør tåle +/- 10% på spenninga som skall være ca 230V.
    ytre årsaker menes sikker som høytler kabler og signalkabler.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, han nevnte spesifikt huset mitt da.. Målte akkurat spenningen til 230,1 Volt. Ved å skru på prosjektor, xbox og dvdspiller viste spenningen akkurat det samme.

Men hva mener dere. Burde jeg takke ja til høyttalerforhandleren som tilbød seg å overta saken for meg (han mente forsåvidt også at jeg burde reklamere på forrige reparasjon), eller burde jeg bare gjøre som jeg har fått beskjed om og sende forsterkeren tilbake til elektronikkverkstedet?

Problemet mitt nå, er at dersom jeg skal få dekket frakten så må jeg få elektronikkverkstedet til å sende meg en returlapp som allerede er betalt. Dette får jeg jo ikke bedt om nå før på mandag, deretter skal den sendes til dem.. Hele greia kommer jo til å ta ukevis en gang til. Det er jammen rett før jeg griner..

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke tilfeldigvis høyttalerkablene i rør i veggene?

Tenker bare på det berømte "spiker/skrue i gips/sponplate kortslutter kabler i rør syndromet", som de fleste elektrikkere har vært borte i...

Prøv eventuelt og legg opp provisoriske høyttalekabler på gulvet og bytt om venstra og høyre surroundhøyttaler for å sjekke om det er samme utgang på forsterkeren som tar kvelden.

Da eliminerer du kabler og høyttalere, og det er feil i forsterkeren.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kablene ligger i plastkanaler som er skrudd opp på veggen. Kabelen tok jeg ut og tok med meg sammen med høyttaleren til høyttalerleverandøren. Det er ingen synlige tegn til skade på kabelen, og ingen målbare kortslutninger. Det ble som sagt tidligere testet og spilte helt normalt når det var koblet mot en annen forsterker.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lånt en HK AVR 435 av han som solgte meg høyttalerne. Alt funker som bare det. Nå har jeg spilt kontinuerlig i en time uten problemer.. Så da må det jo være forsterkeren som var problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Hvordan gikk det med garantisaken? Akkurat det samme skjedde med min 875 i dag, ikke særlig hyggelig opplevelse.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •