Hvorfor trenger man HD-lyd støtte på receivere? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Stiller meg også litt undrende til Knutinh for en gangs skyld. Det er ikke mange HD-kilder med 2xHDMI ut, slik at man kan strekke en til skjerm og en til reciever. På den annen side så er det jo drømmemaskinen til Knutinh og ikke min

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Min ideelle receiver ser i dag slik ut (merk at dette er MIN ideelle):
    4 HDMI inn - 2 Ut
    LPCM dekoding av HD-lyd via HDMI, ikke native dekoding
    Ingen bildeprosessering, kun passthrough på bilde
    Færrest mulig "legacy" innganger (S-video/composite/component)
    Så gode DAC'er som prisen tillater
    En strømsterk og påkostet effektdel
    En god og støyfri pre-del
    Oppdaterbar via nettverk og internett
    God bass-management
    God romkorreksjon som også er manuelt justerbar i form av target-kurver o.l.
    Et gjennomtestet og stabilt produkt! (Her bommer mange av dagens receiver stygt!)
    Ikke alt for varm
    Høykvalitets ht-terminaler og plugger, ikke det plast-rælet som sitter på selv dyre receivere i dag. Terminalene på baksiden av NAD M25 er slik jeg ønsker

Ellers:
    Ingen mediastreamer funksjonalitet eller annen form for nettverksfunksjonalitet (med unntak av web-grensesnitt for å kjøre setup/romkorreksjon)
    Ingen radio

Da har vi en receiver som gjør kun det den skal og må være god på, og BARE det, men uten å miste alle muligheter for å følge med i HD-verdenen. Da blir pengene lagt der de betyr noe, og vi slipper å betale mye for noe andre enheter kan tilby bedre.
    Den så ganske lik ut som noe jeg kunne ønsket meg.
    Si ifra hvis du finner en!

Skulle kommet en fullstendig modulbasert receiver... til en forsvarlig pris

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    1x HDMI faktisk
    Hva om du får en HD-tuner også?
    Den må jo dekode NOE, dvs det den får inn på HDMI
    Jeg ser helst at det den får via HDMI er 7.1 kanaler med hirez PCM fra min HTPC og intet annet.

Jeg vil for enhver pris unngå at bildet går igjennom lyd-boksen. Det er stress nok å få til de oppløsningene/frameratene jeg ønsker direkte fra HTPC til display til at jeg skulle ønske å la en receiver tukle med strømmen.

Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Stiller meg også litt undrende til Knutinh for en gangs skyld. Det er ikke mange HD-kilder med 2xHDMI ut, slik at man kan strekke en til skjerm og en til reciever. På den annen side så er det jo drømmemaskinen til Knutinh og ikke min
    Jeg medgir at min definisjon av en "surroundreceiver" nok er å tøye begrepet. En mer presis beskrivelse er nok "dum multikanals D/A-konverter med forsterkere".

Akkurat nå står min Sony 3200 ES med følgende tilkoblinger:
    1. optisk spdif til PC
    2. 5x høyttalerkabler
    3. FM-radio inn

Det betyr at rundt 50 plugger ikke er i bruk og ikke kommer til å brukt så lenge den står hos meg.

Jeg skulle gjerne ha byttet ut den optiske spdif-en med noe som tillater full oppløsning multikanals fra PC til receiver, enten det er HDMI, firewire, usb eller noe annet.

-k

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som mine bønner er blitt hørt!!

Cary har fra før en løsning hvor man kan kjøpe en ren lyd-surroundpre - men dessverre uten HDMI inn for lyd (Cary Cinema 11). For å få lyd legger man på en ren videodekoderboks med 6 HDMI inn som sender lyden via en egen løsning til audio-preen (Videoboksen heter Cary Cinema 11v). Til nå så dette ut som en meget god men dyr løsning. Videoboksen er forøvrig ikke ute enda.

Men ut av det blå bestemte Cary seg for å lage enn 11a (før ble den rene audio dekoderen kalt 11a, men det var feil i følge Cary til alle brukeres og selgeres store forargelse)

Dette blir en ren audio-pre/dekoder som Cary Cinama 11 MEN med 2xHDMI inn og 1xHDMI ut. I tillegg dekoder den HD-formatene. Det som er så bra med denne boksen er at den har balansert inn og ut samt lydkvalitetet som minner mye mer om high-end stereo enn en surroundpre.

Cary Cinema 11 - Page 29 - AVS Forum

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Okay this is final as I just got off the phone from Cary. (Subject to change ha ha).

The new Cinema 11a possesses the brand new Cirrus Logic CS49700 chipset which is the absolute latest in processing from Cirrus Logic. The new Cinema 11a now includes (x2) HDMI 1.3 inputs as well as (x1) HDMI 1.3 output and is capable of decoding the raw bitstream data available from a select few Blu Ray and HD DVD players that are capable of outputting the high resolution audio formats of Dolby Digital TrueHD, DTS HD and DTS MA in the bitstream format. The unit will strip the high definition video signal from the audio, and direct it to the HDMI output to be sent to the display. This new chipset is, of course, backwards compatible and will still decode the uncompressed, lossless LPCM version of the high resolution audio formats from those who have players unable to output the direct bitstream signal.

The Cinema 11v will be the highest performing video processor, switcher and scaler available. This unit is not intended to be used solely with the current version Cinema 11, but is a fully functional, high-end stand alone video processor, switcher and scaler. This unit possesses 6 HDMI 1.3 inputs and is capable of passing whatever high resolution audio signal it receives, whether it be LPCM or bitstream, to the Cinema 11 and Cinema 11a for decoding via either the Cary Digi-Link port, as would be the case for the current Cinema 11, or through one of the HDMI 1.3 inputs as would be the case with the new Cinema 11a. *The Cinema 11v does not perform ANY audio processing itself.*

The current Cinema 11 is only able to decode LPCM through it’s digi-link port as it is based around the previous Cirrus Logic chipset that was available at the time the Cinema 11 was built and produced. This earlier version chipset simply did not offer bitstream decoding. When the Cinema 11v is connected to the current Cinema 11, it will pass the lossless, uncompressed LPCM audio signal from Blu ray and HD DVD players to be decoded. *There is no way to upgrade the current unit to perform any bitstream decoding as it is physically not possible due to the chipset the unit is based around*. Think of it as buying a 2 wheel drive truck, then a year and a half later, the car company introduces the 4-wheel drive version. There is no way to “upgrade” your car to the 4-wheel drive version. The car you bought is not already four wheel drive, simply with that feature disabled on your car, but it is physically impossible to perform 4-wheel drive on your current vehicle. There is not the correct rear-end, transmission, engine and differential to operate in 4-wheel drive. Thus, if you wanted 4 wheel drive, you would need an entirely new truck."

Quote fra AVSforum

Endelig en audio-pre/pro som gjør alt med lyd men som ikke rører bildet. Skulle gjerne sett at den ikke gjorde native HD-lyd dekoding, men det får gå. I tillegg med XLR inn og ut. Perfekt!

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt en aldri så liten diskusjon om dette med en jeg kjenner. Han er av den oppfattning at han må vente med å kjøpe ny reciever slik at han kan få med seg de nye formatene. Selv mener jeg ikke dette er nødvendig, av overnevnte grunner.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det da unødvendig å bruke penger på en rx-v1800 på et 13kvm rom.
    står mellom den og rx-v861

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville kjøpt rx-v1800 uten å blunke hvis du har pengene. Det er en suveren receiver.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurte på om det er noen forskjell på hvordan en receiver håndterer lyden via hdmi om den dekodes i avspiller eller i receiver?

Jeg tenker da på romkorreksjon, forskjellige THX modus osv.... ?

Eller er akkurat de samme valgene tilgjengelige enten lyden kommer via pcm eller bitstream?

Noen som har HD-lyd klar avspiller og receiver som kan dele sin erfaring?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke noe spesialist på dette, men romkorreksjon har med forsinkelser og faseforskyvinger å gjøre. Selve dekodingen av filmsporet blir gjort uavhengig av det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mine øyne synes jeg ikke Forsterker delen i Receivere trenger å være så bra, bedre hvis de brukte penger på decodingsdelen, brukervennlighet og tillkoblingsmuligheter. Fordi jeg kommer til å kjøre Effektforsterkerene mine uansett. Husker for mange år siden så hadde en kammerat av meg en Sony receiver (husker ikke modellen). Synes den var sykt bra på decodingsdelen, tilkoblingsmulighetene og lyd kvalitet. Men kraften manglet den mye av.
    Derfor synes jeg at de burde konsentrere seg om decoding og tilkoblinger, så kan de heller ta forsterker delen fra en gammel modell. Så får de heller konsentrere seg om Pre-out.
    Folk som meg som liker å watte litt iblant burde ikke kjøre rett ut fra receiveren uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MartiNAD
    I mine øyne synes jeg ikke Forsterker delen i Receivere trenger å være så bra, bedre hvis de brukte penger på decodingsdelen, brukervennlighet og tillkoblingsmuligheter. Fordi jeg kommer til å kjøre Effektforsterkerene mine uansett. Husker for mange år siden så hadde en kammerat av meg en Sony receiver (husker ikke modellen). Synes den var sykt bra på decodingsdelen, tilkoblingsmulighetene og lyd kvalitet. Men kraften manglet den mye av.
    Derfor synes jeg at de burde konsentrere seg om decoding og tilkoblinger, så kan de heller ta forsterker delen fra en gammel modell. Så får de heller konsentrere seg om Pre-out.
    Folk som meg som liker å watte litt iblant burde ikke kjøre rett ut fra receiveren uansett.
    Mitt ønske er som sagt å gjøre receiveren til en "dum" DAC med effektforsterkere for å oppnå noe av det samme som deg: å separere "cutting edge" dekoding (som må byttes hver 18.mnd) med mer moden teknologi (forsterkere etc) som ikke er stort bedre i dag enn for 20 år siden.

Forskjellen er bare at jeg vil gjøre dekoding i PC og DAC/forsterkning i receiver, mens du vil gjøre dekoding i receiver og forsterkning i et slutt-trinn.

-k

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det ikke rene 'forforsterkere' med støtte for HDMI og multikanal-lydsystemer?
    Det er kanskje så smalt at det blir for dyrt.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •