Spørsmål om LFE bak på forsterkeren

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om LFE bak på forsterkeren

Jeg og en kompis satt og diskuterte LFE i dag. Vi blei enige om at den sender signal til sub. Men spørsmålet blei til, kan du sende det signalet til en vanlige forsterker? Og hvordan vil resultate bli når det kommer til HT? HT uten delefilter?

Håper at dere skjønner hva jeg vil fremt til

Er ikke så flink til forklare meg altid:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei der8)

Slik jeg har forstått det så er det slik at har du satt HT til small, så skal all bass gå til sub/LFE, under den HZ du har silt forsterken til, vanligvis 80 HZ, tror jeg... tror det blir lite å hente på å sende LFE til en annen forsterker ja mybe

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiofrustrert
    Hei der8)

Slik jeg har forstått det så er det slik at har du satt HT til small, så skal all bass gå til sub/LFE, under den HZ du har silt forsterken til, vanligvis 80 HZ, tror jeg... tror det blir lite å hente på å sende LFE til en annen forsterker ja mybe
    Du kan fint koble LFE til en annen forsterker. Det er faktisk det du gjør når du henter signalet ut til din aktive subwoofer.

Har du en effektforsterker (for ekempel) så kan du fint koble LFE til den, og bruke effektforsterkeren til å drive basselementer. Da vil du kunne slippe delefilter på basselementet.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Jeg og en kompis satt og diskuterte LFE i dag. Vi blei enige om at den sender signal til sub.
    LFE er et lydspor som ble innført med Dolby stereo og har hengt med siden. Sporet inneholder basseffekter under 120hz, og er således dedikert til bass. Dette utelukker ikke lyd i like lav frekvens også fra andre lydspor. Mer om LFE her. I egenskap av å kun være et lydspor sender den ikke signal noe annet sted enn dit brukeren vil.

Men spørsmålet blei til, kan du sende det signalet til en vanlige forsterker?
    Ja. Det er det man gjør når man bruker signalet, enten det sendes til den vanlige forsterkeren i en aktiv sub eller til et effekttrinn.

Og hvordan vil resultate bli når det kommer til HT? HT uten delefilter?
    Resultatet blir at HT spiller lavfrekvent lyd, også den fra LFE-sporet, så sant den klarer å gjengi frekvensområdet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar folkens, dere er til stor hjelp;-)

Jeg vet ikke om jeg kommer til å prøve dette på denne siden av året (skal ikke se vekk i fra at jeg gjør det da)

For jeg har en skrot gammel JVC forsterker fra 80tallet, som er ca: 2*50W. Og jeg har en gammel bil sub HT.

Det som er litt trist og kjipt at jeg ikke kan brokoble den forsterkeren, for da sprenger jeg vel utgangene på den forsterkeren.

Men jeg for bruke 1 HT utgang om gangen da Så når den ene ryker, så for jeg bytte til den andre utgangen

Og når heile ryklet ryker, så for jeg finne en ny forsterker og gjøre det samme med.

Og grunnen til jeg sikkert ikke kommer til å gjøre det i år, er det at vi skal flytte fra haugeby og ned til Jæren.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiofrustrert
    Hei der8)

Må jeg gjøre det? Jeg finner ikke noe small eller big på min Sony forsterker.

Den hetter Sony STR-DE675. Kansje det er noen som har litt kunnskaper om denne forsterkeren?? (håper nå det )

Edit: Jeg tittet litt i menyen på forsterkeren nå, dette fant jeg ut: Fant noe det sto s.w. 0 Hva betyr det? og LFE 0

Er det slik at jeg vil kunne stille LFE når jeg kobbler noe i den utgangen der?

Beklager maset mitt, men ønsker så gjerne å lære om dette

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jeg gjøre det? Jeg finner ikke noe small eller big på min Sony forsterker.

Den hetter Sony STR-DE675. Kansje det er noen som har litt kunnskaper om denne forsterkeren?? (håper nå det )

Edit: Jeg tittet litt i menyen på forsterkeren nå, dette fant jeg ut: Fant noe det sto s.w. 0 Hva betyr det? og LFE 0

Er det slik at jeg vil kunne stille LFE når jeg kobbler noe i den utgangen der?

Beklager maset mitt, men ønsker så gjerne å lære om dette
    Her finner du bruksanvisning - det står greit der om hvordan du velger small:

Sony eSupport - STR-DE675 - Manuals / Specs / Warranty
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Her finner du bruksanvisning - det står greit der om hvordan du velger small:

Sony eSupport - STR-DE675 - Manuals / Specs / Warranty

Tusen,tusen takk for hjelpen. men siden jeg har dysleksi, så skal jeg få noen venner eller samboeren min til å oversette det for meg Det er litt vanskligt å forstå det når det er på engelsk. Men igjen, tusen takk for hjelpen Mr:-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen,tusen takk for hjelpen. men siden jeg har dysleksi, så skal jeg få noen venner eller samboeren min til å oversette det for meg Det er litt vanskligt å forstå det når det er på engelsk. Men igjen, tusen takk for hjelpen Mr:-D
    Ok - SW 0 betyr at du slår av subwooferen - altså ikke noe LFE vil bli sendt ut fra receiveren. Så velg SW On eller Yes.

Setting for høytalere velger du med "setup knappen" - trykk så videre på frem og tilbake knappene på hver side av den runde knotten for å bla i menyen - den runde knotten vrir du på for å endre verdier.

Ser at du må velge Norm.Sp for å kunne videre velge small eller Large på høytalerne.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok - SW 0 betyr at du slår av subwooferen - altså ikke noe LFE vil bli sendt ut fra receiveren. Så velg SW On eller Yes.

Setting for høytalere velger du med "setup knappen" - trykk så videre på frem og tilbake knappene på hver side av den runde knotten for å bla i menyen - den runde knotten vrir du på for å endre verdier.

Ser at du må velge Norm.Sp for å kunne videre velge small eller Large på høytalerne.

Nå va det ikke meningen at du skulle oversette dette da:neutral: Men det va kjempe kult gjort av deg:-D

Igjen, tusen hjertlig takk. Skal sette meg ned i morra, og leke meg med hjemme mekket sub opplegge mitt

Men er det slik at HT bør stå på big når det ikke fins sub? Og small når det fins sub?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå va det ikke meningen at du skulle oversette dette da:neutral: Men det va kjempe kult gjort av deg:-D

Igjen, tusen hjertlig takk. Skal sette meg ned i morra, og leke meg med hjemme mekke sub opplegge mitt

Men er det slik at HT bør stå på big når det ikke fins sub? Og smal når det fins sub?
    Det har mest med dine høytalere å gjøre - har du store (fullrange) høytalere så setter du de til Large. Dette gjelder også center og bakhøytalere. Men her er det visst litt forskjellige erfaringer ute og går - noen opplever å få bedre lyd ved å sette høytalerene til small - selv om de er "store". Så her gjelder det å prøve seg litt frem.

Noen har kanskje store fronter og stor senter, men kanskje små bakhøytalere, men har sub - da setter du fronter og center til Large men bakhøytalere til small - og selvsagt sub til Yes eller on.

Har du ikke sub skal du sette SW til off eller No, og alle HT til Large - mulig det finnes andre løsninger her også.

Jeg har en gammel Sony receiver jeg også

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har mest med dine høytalere å gjøre - har du store (fullrange) høytalere så setter du de til Large. Dette gjelder også center og bakhøytalere. Men her er det visst litt forskjellige erfaringer ute og går - noen opplever å få bedre lyd ved å sette høytalerene til small - selv om de er "store". Så her gjelder det å prøve seg litt frem.

Noen har kanskje store fronter og stor senter, men kanskje små bakhøytalere, men har sub - da setter du fronter og center til Large men bakhøytalere til small - og selvsagt sub til Yes eller on.

Har du ikke sub skal du sette SW til off eller No, og alle HT til Large - mulig det finnes andre løsninger her også.

Jeg har en gammel Sony receiver jeg også
    Aha, så det beste er egenligt bare sette seg ned og høre på vanlig musikk (ikke tencho/disco) og se om du liker best small eller big?

Jeg har Dynavoice F6. Men senteren jeg har, er det ein kompis av meg som har lagd, den er stor og tung. Men det skal vist tåle ca:100W (trodde han, det er mangen år siden han lagde den)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, så det beste er egenligt bare sette seg ned og høre på vanlig musikk (ikke tencho/disco) og se om du liker best small eller big?

Jeg har Dynavoice F6. Men senteren jeg har, er det ein kompis av meg som har lagd, den er stor og tung. Men det skal vist tåle ca:100W (trodde han, det er mangen år siden han lagde den)
    Nå tenkte jeg mest filmlyd - siden det var snakk om LFE - som er et eget "subwoofer" lydspor som finnes på dvd.

Men ved lytting til musikk så gjelder jo litt av det samme. Husk at du ved spilling i stereo lett kan slå av og på subben ved å velge mellom "Auto format Decode" og "2 Channel"

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette stemmer ikke med min forsterker. Fant ingen setup knapp, og s.w. gikk fra 0(null) til -6 eller +6. Det samme gjøre Lfe også. Men så at bass står på 250 hz og diskant står på 2.5khz.

Tørte ikke å gjøre så mye med det, så jeg lot det stå som jeg fant det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tenkte jeg mest filmlyd - siden det var snakk om LFE - som er et eget "subwoofer" lydspor som finnes på dvd.

Men ved lytting til musikk så gjelder jo litt av det samme. Husk at du ved spilling i stereo lett kan slå av og på subben ved å velge mellom "Auto format Decode" og "2 Channel"

Om "auto Format Decode" er forkortet til A.F.D? Har en knapp som står det på, men har aldri funnet ut hva den er til:???:

Så hvis A.F.D. er på, så er subben på? Men du kobler den ut med 2ch ja.

Dette er supert, har lært utrolig mye av deg i kveld/natt. Setter kjempe pris på dette, det skal du vite:-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette stemmer ikke med min forsterker. Fant ingen setup knapp, og s.w. gikk fra 0(null) til -6 eller +6. Det samme gjøre Lfe også. Men så at bass står på 250 hz og diskant står på 2.5khz.

Tørte ikke å gjøre så mye med det, så jeg lot det stå som jeg fant det.
    Din er litt annerledes enn min ser jeg - trykk setup knappen for å velge størrelse på høytalere og avstander fra lytteposisjon..

Skal du stille på subwoofer velger du level. Men i utgangspunktet kan sub w stå på 0 - her skal det også finnes et Off valg hvis du ikke har sub.

De bass og diskant verdiene er en innebygget equalizer. Mener du kan skru dette av og på med fjernkontrollen med Eq on og off.

A.F.D. er som du skriver.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din er litt annerledes enn min ser jeg - trykk setup knappen for å velge størrelse på høytalere og avstander fra lytteposisjon..

Skal du stille på subwoofer velger du level. Men i utgangspunktet kan sub w stå på 0 - her skal det også finnes et Off valg hvis du ikke har sub.

De bass og diskant verdiene er en innebygget equalizer. Mener du kan skru dette av og på med fjernkontrollen med Eq on og off.

A.F.D. er som du skriver.
    Jeg fant setup knappen, endeligt skjønnte jeg noe mer der også Alt der står på Large, under fant jeg også ut at det sto yes på sub.

Vil jeg få mer trykk i HT nå som jeg har trykt NO på s.w?

Edit: Jeg har nornalt hatt Eq av, men jeg har den på igjen nå. (kjipt at jeg ikke kan spille noe musikk nå, fruen ligger og sover.

Men hva er best? Eq på, eller av? Det er så utroligt mye jeg ikke skjønner på denne forsterkeren. Fant noe som det stod comp off på, jeg vet ikke hva det er.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant setup knappen, endeligt skjønnte jeg noe mer der også Alt der står på Large, under fant jeg også ut at det sto yes på sub.

Vil jeg få mer trykk i HT nå som jeg har trykt NO på s.w?

Edit: Jeg har nornalt hatt Eq av, men jeg har den på igjen nå. (kjipt at jeg ikke kan spille noe musikk nå, fruen ligger og sover.

Men hva er best? Eq på, eller av? Det er så utroligt mye jeg ikke skjønner på denne forsterkeren. Fant noe som det stod comp off på, jeg vet ikke hva det er.
    Hvis du ikke har noen sub og stiller sub til "No" så ska all bass gå til høytalerene. Er ikke helt sikker på om du får med deg LFE sporet men?

Eq gir deg en mulighet til å stille opp eller ned bass og diskant. Det er litt smak og behag.

Comp skal normalt stå off - denne kan brukes hvis du skal se en film og må ha lyden veldig lavt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har noen sub og stiller sub til "No" så ska all bass gå til høytalerene. Er ikke helt sikker på om du får med deg LFE sporet men?

Eq gir deg en mulighet til å stille opp eller ned bass og diskant. Det er litt smak og behag.

Comp skal normalt stå off - denne kan brukes hvis du skal se en film og må ha lyden veldig lavt.
    Aha, nå skjønner jeg litt mer.

Siden jeg aldri har brukt A.F.D. knappen når spilt musikk eller sett på film, så vil jeg vel ikke merke noe forskjell på musikken nå?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, nå skjønner jeg litt mer.

Siden jeg aldri har brukt A.F.D. knappen når spilt musikk eller sett på film, så vil jeg vel ikke merke noe forskjell på musikken nå?
    Ved vanlig bruk bør du ha receiveren i Auto Formate Dekode - men skal du lytte på musikk uten å bruke sub så velger du 2 ch.

Prøv deg frem.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •