Strømproblemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømproblemer

Hallo!

Har følgende problem: noen ganger når jeg slår på nad T973 effekterforsterker går sikringen på lys/stikk i leiligheten. Pc, effektforsterker, yamaha rx-v3800, flatskjerm og sub pluss alt av lys/kjøleskap er koblet på lys/stikk. Sjekket i sikringsskapet og lys/stikk er på 16A. Vil for eksempel et strømfilter hjelpe? Dessuten hører jeg korte lyder i høyttalerne når lys slås av/på.

Noen som har god greie på slikt?

eriksg.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis alt dette du har ramset opp er på samme kurs, så er det nok ikke rart at sikringen går iblant... om den ryker eller ikke har nok noe med hva som er innkoblet når du slår på Nad'n.
    Ville nok hjelpe på å få separert hifi'n til egen kurs.
    Et strømfilter vil nok ikke hjelpe på om sikringen går eller ikke. Den klarer ikke å "produsere" mere strøm enn kursen kan levere.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P=U*I : ( 230*16 = 3680 Watt i B karakteristikk sikring MAKS.

Lys, kjøleskap, stikk, anlegg? Trenger ikke overgå dette, kan være feil på komponenter, rams opp alt du har på denne kursen..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta et søk her på forum om sikringer. der var en tråd for en stund siden om at der er to slags sikringer man kan bruke. En anbefalte noen andre, en tregere type, men husker ikke betegnelsen på de nå...kanskje verdt å prøve.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet kan være en automatsikring med for hurtig karakteristikk. Effektforsterkere kan trekke svært mye strøm et ørlite øyeblikk når de slåes på. Automatsikringer kan slå ut på dette, mens vanlige smeltesikringer holder for de er ikke så raske.
    Det er mulig å bytte sikringen til en tregere type.
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...-kurs-s-2.html

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    En anbefalte noen andre, en tregere type, men husker ikke betegnelsen på de nå...kanskje verdt å prøve.

C heter den karakteristikken du er ute etter!! Som er "treg"

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har automatsikring, ja. Og den muligens litt hissig og rask. Eller kan det være at da jeg kjøpte nad'en manglet det nettkabel i esken, sikkert fordi noen hadde kjøpt og returnert nad'en. Var senere innom hifiklubben og fikk en annen nettkabel. Litt usikker på om den var original til nad...

Forresten, hvordan bytter jeg sikring når jeg har automatsikring? Er ikke akkurat elektriker...

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriksg
    Forresten, hvordan bytter jeg sikring når jeg har automatsikring? Er ikke akkurat elektriker...
    Da ringer du en elektriker. Bytter du sikkring selv og huset brenner ned pga feil på den kursen, kan du i verste fall sitte igjen uten noen forsikrings penger. Men se på den om det står C16 eller B16, er det med B, kan det hjelpe å byttte.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg unngå startstrøm-problemer ved å bruke 12V trigger out på receiver til effektforsterker. Da står jo effektforsterker i dvale-modus, eller?

edit: skal holde meg langt unna sikringsskapet, fullt klar over dette med forsikring. men takk for påminnelsen!

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først ....du kan ikke og bør ikke gjøre noe som helst i sikringsskapet ditt, det er det fagfolk som skal gjøre. Ta opp problemet ditt med et elektriker firma i nærheten.

Strøm/ Nettkabelen du har fått er mest sannsynlig OK...en nettkabel er en nettkabel...stort sett...og trenger ikke være spesielt laget til utstyret du har kjøpt. Som regel er de fleste nettkabler dimensjonert tilstrekkelig , også for NAD effekt trinnet ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg unngå startstrøm-problemer ved å bruke 12V trigger out på receiver til effektforsterker. Da står jo effektforsterker i dvale-modus, eller?

edit: skal holde meg langt unna sikringsskapet, fullt klar over dette med forsikring. men takk for påminnelsen!

Hva med 12V trigger out?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å visualisere de ekstreme konsekvensene dette kan få har jeg tegnet utløsekarakteristikken for B og C automater til dere.

-utl-sekarakteristikker-jpg

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, triggeren vil selvfølgelig hjelpe, prøv det.
    En annen ting der hjelper er en soft-start for forsterkeren, LCAudio har et.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, triggeren vil selvfølgelig hjelpe, prøv det.
    En annen ting der hjelper er en soft-start for forsterkeren, LCAudio har et.

Prøvde med trigger, ingen forandring. Men fant ut følgende: Jeg kan ikke slå på effektforsterker hvis pc'en står på, alt annet går greit. Så lenge jeg husker på det, går ikke sikringen :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heller ikke xboxen kan stå på når jeg slår på effektforsterkeren... Skal ringe elektriker og forhøre meg om jeg kan få litt større kapasitet på strømkretsen. Hvis det er mulig, blir det lommerusk i forhold til hva jeg ellers har investert i utstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres merkelig ut. Sikker på at du ikkje har noen ovner eller noe på kursen ?
    Verken xbox eller pc trekker noe særlig med strøm når di står på.
    Men som det er nevnt her før viss du har B automat. Kan det vere en bra oppgradering å skifte til C. Fins og et annet alternativ med D automat. Men vett ikkje om den fins på markede enda. Eneste forskjell på sikringene er at di takler mye høyere startstrøm.
    Et annet alternativ er å få installert en mykstarter i NAD´en din

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langeland80
    Høres merkelig ut. Sikker på at du ikkje har noen ovner eller noe på kursen ?
    Verken xbox eller pc trekker noe særlig med strøm når di står på.
    Men som det er nevnt her før viss du har B automat. Kan det vere en bra oppgradering å skifte til C. Fins og et annet alternativ med D automat. Men vett ikkje om den fins på markede enda. Eneste forskjell på sikringene er at di takler mye høyere startstrøm.
    Et annet alternativ er å få installert en mykstarter i NAD´en din
    Hvordan installere mykstarter i nad?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan installere mykstarter i nad?
    En såkalt "Stjerne - Trekant" kobling av fasene i effektleddene... Tviler på at dette er mulig...

Og jeg tegnet ikke karakteristikken som ett tips; Men for å få dere til å forstå hvor farlig det kan være å sette inn en C automat på feil plass...

Men kontakt elektriker, så vurderer jo han utifra situasjonen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    En såkalt "Stjerne - Trekant" kobling av fasene i effektleddene... Tviler på at dette er mulig...

Og jeg tegnet ikke karakteristikken som ett tips; Men for å få dere til å forstå hvor farlig det kan være å sette inn en C automat på feil plass...

Men kontakt elektriker, så vurderer jo han utifra situasjonen...
    Du kan jo forklare hvordan du har tenkt dette med stjerne trekant...
    Om man vil mekke, sett inn termistorer med passende karakteristikk. Dette gjøres ofte i forbindelse med utstyr der man har store trafoer. Trafoene har høy startstrøm, så dette kan knekke sikringer. 16A burde være plenty, men det kan jo være mer som er koblet til kursen.
    Termistoren vil i ditt tilfelle hjelpe deg med å hindre for stor startstrøm, med den at den har en startmotstand på la oss si noen ohm for så å bli ledende etter noen sekunder når den blir varm.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nevne at automater som blir hardt belastet og utløses mange nok ganger vil forandre karektreristikk og fungere dårligere over tid.

Det kan være årsaken til ditt problem....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •