Strømproblemer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av xray
    Du kan jo forklare hvordan du har tenkt dette med stjerne trekant...
    Det er noe man lærer på skolen når det gjelder å begrense startstrømmen til trefase-motorer

Jeg vet ikke, men jeg går ut i fra at mye av startstrømmen på en effektforsterker ikke bare er relatert til trafoen - men også det som ligger bak - for eksempel et kondensatorbank som lades opp.

Skulle tro en innebygget softstart i en slik forsterker legger inn deler av forsterkeren med releer med tidsinstilling.

Min Vincent effekt målte jeg til nærmere 30A i startstrøm - en litt "kilen" automatsikring sliter da, slet med det før - nå har jeg flyttet og har gammeldagse smeltesikringer - ikke noe problem noe mer.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å la effektforsterker stå på "hele" tiden? Da går vel strømregninga til himmels? Noen som har forsøkt det?

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, 3 fase asynkron motor :-D

Jeg som tuller, mykstarter; Pris på dette i effektledd? Hvor lang er oppstartstiden? Kan tenke meg det er dyrt når bedriften skal ha 600-700 kr timen + komponent prisene..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som lar effektforsterkeren stå på døgnet rundt? Går strømregninga i været?

God jul til alle her på avforum.no!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har tilgang på et vanlig multimeter som kan måle strøm, kan du enkelt beregne strømforbruket til forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mykstarter

Vet ikkje om det er mulig å få til noe mykstart på NAD. Men ville hørt med forhandleren, og evt fått noe pris på dette. Eller om det i det hele tatt er mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal det bli en løsning på problemet: har bestilt elektriker til å sette opp en separat kurs til anlegget! Koster noen tusen, men er en "rimelig" investering i forhold til hva jeg ellers har brukt på hifi-utstyr.:-D

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriksg
    Noen som lar effektforsterkeren stå på døgnet rundt? Går strømregninga i været?

God jul til alle her på avforum.no!
    Tror nok ikke at den trekker så mye bare ved å stå på, så du blir nok ikke blakk av den grunn. Den spiller jo bedre når den er varm også. Jeg skrur aldri av mitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått elektriker til å sette opp separat kurs for anlegget. MEN kan støy fra andre kurser "slå inn" på anlegget? For eksempel kan jeg høre små lyder når jeg slår av en lampe, som ikke skal være koblet på samme kurs... Er løsningen her et strømfilter?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriksg
    Har nå fått elektriker til å sette opp separat kurs for anlegget. MEN kan støy fra andre kurser "slå inn" på anlegget? For eksempel kan jeg høre små lyder når jeg slår av en lampe, som ikke skal være koblet på samme kurs... Er løsningen her et strømfilter?
    Jeg har hatt mye de samme problemene med støy tidligere, og det hjalp betydelig med separat kurs.

Jeg hadde spesielt problemer med 2 dimmere som styrte hver sin halogenskinne (og som den gang sto på samme kursen som PS3en min). Disse skapte brumm på 50HZ som slo direkte ut i subbene mine. Problemet oppsto utelukkende når PS3en min var koblet til recieveren (via HDMI), uavhengig av om PS3 eller Reciever var påslått. Ut med HDMI kabelen, og det var tyst som graven.

Jeg tror dette var relatert til jording. Det er to grunner til det. For det første er PS3 den eneste komponenten min som er jordet (Yamahaen har stikk uten jord), og ved frakobling av denne ble det stille. For det andre er jord koblet til komponentene selv om de er slått av.

Alle kursene har normalt ett felles jordingspunkt uavhengig av kursoppbygningen din. Et strømfilter ala Monster vil nesten helt sikkert virke, men det er også noen som får effekt av å bytte til ujordet stikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OXO
    Jeg har hatt mye de samme problemene med støy tidligere, og det hjalp betydelig med separat kurs.

Jeg hadde spesielt problemer med 2 dimmere som styrte hver sin halogenskinne (og som den gang sto på samme kursen som PS3en min). Disse skapte brumm på 50HZ som slo direkte ut i subbene mine. Problemet oppsto utelukkende når PS3en min var koblet til recieveren (via HDMI), uavhengig av om PS3 eller Reciever var påslått. Ut med HDMI kabelen, og det var tyst som graven.

Jeg tror dette var relatert til jording. Det er to grunner til det. For det første er PS3 den eneste komponenten min som er jordet (Yamahaen har stikk uten jord), og ved frakobling av denne ble det stille. For det andre er jord koblet til komponentene selv om de er slått av.

Alle kursene har normalt ett felles jordingspunkt uavhengig av kursoppbygningen din. Et strømfilter ala Monster vil nesten helt sikkert virke, men det er også noen som får effekt av å bytte til ujordet stikk.
    Takk for fyldig svar! Hva slags erfaring har dere med Monster Cable HTS1000? Eller HT800?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig at 16A skal koble ut så fort. Men det at du får knitring i lyden når du slår på lyset er jo kanskje diameteren på ledningen i huset ditt som er for lite i forhold til hvor mye strøm som går gjennom?? Har en venn som hadde det problemet i hjemmekinoen sin. Hver gang kjøleskapet skrudde seg på knitra det i anlegget, nå hadde han kinoen sin over garasjen da, så han bytta ledningen fra huset til garasjen fordi den var for liten kvadrat.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MartiNAD
    Merkelig at 16A skal koble ut så fort. Men det at du får knitring i lyden når du slår på lyset er jo kanskje diameteren på ledningen i huset ditt som er for lite i forhold til hvor mye strøm som går gjennom??

Kan du forklare denne tankegangen??

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Kan du forklare denne tankegangen??
    nei...kan vel ikke det...hehe. Men det hjalp å bytte kabelen inn i hvertfall, var sikkert bare en gammel 2 fase eller no:P. Jeg har samme problem på rommet mitt og, men hos meg går jo badet på samme kurs. Lurte vel egentlig om flere er borti sånne ulyder i høytallerene når man skrur på lyset eller noe annet??..hehe . Noen ganger kutter til og med forsterkeren:-? .

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er ihvertfall sikkert.

Din teori er ikke riktig

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er ihvertfall sikkert.

Din teori er ikke riktig
    Hehe. Må jo ha noe med ledningene å gjøre da, siden noen har problemer med støy og andre ikke.....mye duppeditter på samme kabel kanskje??

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har nok ikke noe med ledningene å gjøre. Heller det som blir koblet innpå disse ledningene..

Støy støy og atter støy.

Min teori er at alt som har trafo ( les: 12v spotter, sparepærer O.L ) er en støykilde ut av en annen verden..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strøm er ikke noe enkle greier. I mitt hus har jeg fått oppgradert alle kursene og trukket om alle kablene, allikevel hadde jeg støyproblemer. Årsaken tror jeg lå i at dimmeren ikke var god nok, og lot støy strømme tilbake i jordingsplanet mitt.

Jord er nok gjennomgående en problemskaper. Jeg har nå helt nytt strømanlegg med 2007 teknologi på sikringer osv. Allikevel fikk fruen støt en dag hun gikk barbent ute og kom borti vannkrana på veggen. Jeg tok med meg multimetret mitt og målte spenninga mellom bakken og krana, og fikk nesten 40 volt vekselspenning. Letter grinete ringte jeg elektrikern som kom og inspiserte anlegget mitt. Hele effekten oppsto som følge av at en del av rørsystemet mitt ikke var jordet riktig (en rørlegger hadde byttet noe messing med plast), samtidig som det med stor sikkerhet er en nabo som har jordfeil.

Moralen er - støyen kan komme av mange årsaker, og ikke nødvendigvis oppstå i ditt eget anlegg.

Personlig har jeg ikke hatt noen problemer etter at anlegget fikk egen 16A kurs. Jeg kjører subbene på en annen kurs (sammen med de tidligere problematiske dimmerne), men nå er de tyste som graven. Støyen satt i signalkilden, og ikke i subbens strømforsyning.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strøm er ikke enkelt nei

Og jord er din største fiende med tanke på støy men din beste venn om fu har livet kjært

Det du snakker om med din frue er ikke noe uvanlig.. Meget vanlig på "gamle hus" som er renovert..

MEN: 40V er ikke mye, jeg har vært borti 230v og værre

Din elektrikker har rett i at vannet ikke er jordet, men mest sannsynligvis så er det ikke jordfeil hos naboen når det er 40V ( noe som tilsier lite når man måler det med et slikt instrument )

Og andre grunner som jeg ikke vil innpå her

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strøm er ikke enkelt nei

Og jord er din største fiende med tanke på støy men din beste venn om fu har livet kjært

Det du snakker om med din frue er ikke noe uvanlig.. Meget vanlig på "gamle hus" som er renovert..

MEN: 40V er ikke mye, jeg har vært borti 230v og værre

Din elektrikker har rett i at vannet ikke er jordet, men mest sannsynligvis så er det ikke jordfeil hos naboen når det er 40V ( noe som tilsier lite når man måler det med et slikt instrument )

Og andre grunner som jeg ikke vil innpå her

Naboers jordfeil blir nokk ikke å plage dine kurser som Svantekiller sier

230V og værre? Har fått 230 Volt flere ganger, men over? Har du tuklet med TN-S/C skal Svantekiller? Og fått smake på 400 Volt'n? :twisted:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •