Marantz SR5500 ikke så bra som jeg hadde trodd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Marantz SR5500 ikke så bra som jeg hadde trodd

Gikk i innkjøp av en brukt Marantz SR5500. Ringte til nebyhifi i Oslo for å høre hvordan denne forsterkeren egentlig er, nebyhifi har jo solgt Marantz forsterkere en stund. Han sa at SR5500 er utdatert og at de nye er langt bedre, selvfølgelig, men når jeg spurte han om hvilken nåværende Marantz modell som hadde tilsvart denne forsterkeren mente han at SR-4001 burde være en god kanditat, SR-4001 koster 5500kr. hos Nebyhifi, mens min Pioneer VSX-416 koster rundt 3000kr. så da tenkte jeg at denne Marantzen bør være et godt kjøp som kan heve standarden i lyden et hakk, men jeg ble veldig skuffet.

For det første så tror jeg det er noe galt, setter jeg pioneeren på ca. -50db må jeg ned i ca. -25db på marantzen for å få samme lydstyrke. Lyden på Marantzen er også langt mer innestengt og med dårlige bassgjengivelse enn pioneeren. Testet med to Dynavoice F6 stående ved siden av hverandre, trykte "mute" knappen samtidig på begge to for å kunne sammenligne best mulig. Er det noe galt med forsterkeren, er det noe instillinger jeg bør fikse på eller er det bare sånn Marantzen er?

En mulighet jeg kan tenke meg er hvis Marantzen er satt på surround av noe slag hvor da Marantzen ikke får fullt lydbilde før centeren er koblet i, men lyden bør vel ikke høres innestengt forde? Klipte forresten av kablene til begge høytalerne så forsterkerne ble matet med hver sin stump med skinnende metall (merker at metallet ruster e.l. etter en stund, den blir i alle fall svart og "skittent")

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rull på venstre hjul til du får "stereo" eller "auto" i frontruten og test med en cd du kjenner. Marantz skal ikke høres ut slik du beskriver her

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venstre hjul er for å velge input, men det er en knapp som heter "auto" og jeg fant også en måte å velge mellom 7.1 og 2.0, ingenting gav noe forskjell. Testet også med at begge forsterkerne ble matet med digital input og analog phono input, heller ingen stor forskjell.

Jeg ser at Marantzen har muligheten til å gå helt opp til -18dB mens pioneeren stopper naturlig nok på 0, er det derfor det er såpass volumforskjell mellom de to?

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koble den opp til en TV, og juster nivået på dB hvis du vil ha det annerledes til displayet. Den du har kjøpt er hvis ikke jeg tar feil kraftigere enn SR 4001. Har selv hatt en 5400, og har en 6200. Er meget godt fornøyd med lyden på disse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er hensikten med å koble den opp mot en tv? Og hvordan gjøres det?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Venstre hjul er for å velge input, men det er en knapp som heter "auto" og jeg fant også en måte å velge mellom 7.1 og 2.0, ingenting gav noe forskjell. Testet også med at begge forsterkerne ble matet med digital input og analog phono input, heller ingen stor forskjell.

Jeg ser at Marantzen har muligheten til å gå helt opp til -18dB mens pioneeren stopper naturlig nok på 0, er det derfor det er såpass volumforskjell mellom de to?
    Ikke helt likt som på min da Høres likevel ut som du har en bruksanvisning du bør stupe inn i, skal ikke være slik.

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På SR5400 og SR6200 er det i hvert fall nesten et "must" å koble til en TV eller projektor for å justere inn kanalene. Det gjør ting mer lettvint i hvert fall. Mener det er en gul phono bak som det står "Amp" eller lignende. Trykk amp --> OSD på fjernkontrollen for å aktivere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det å hjelpe Tror ikke det var noen instillinger jeg stilte på, men jeg tror jeg gjorde feilen ved å ikke stille dem på likt volum, pioneeren får lyden til å høres lavere ut hvis jeg kun har en forsterker som spiller om gangen, men hvis jeg justerer mens begge to spiller klarte jeg etterhvert å få dem til å spille likt volum. Sammenlignet jeg da ble det andre boller. Marantzen høres fortsatt litt mer innestengt ut, men jeg har hverken erfaring eller så mye kunnskaper om å høre god lyd fra en forsterker så jeg antar at det bare er pioneeren som er hakket spinklere i lydgjengivelsen som lager denne forskjellen. Merket at bassen var litt svakere på marantzen, men jeg antar at dette er normalt eller at det er noe instillinger jeg enda ikke har vært bortpå, jeg har uansett en aktiv sub stående ved siden av.

Så var det dette med volumet, er det "tapte" volumet på marantzen å hente i de +18dbene som pioneeren ikke har muligheten til? I så fall hvorfor er det +18db og ikke bare til 0?

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sånn jeg har forstått det så er f.eks +15 db, 15db forsterking av innsignalet fra kilde, mens f.eks -15 db er 15db demping av innsignalet. 0db er da normalen.

rett meg hvis jeg tar feil.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du ha en receiver både til film og musikk så er jo marantz helt der i toppen,utrolig musikalske

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sånn jeg har forstått det så er f.eks +15 db, 15db forsterking av innsignalet fra kilde, mens f.eks -15 db er 15db demping av innsignalet. 0db er da normalen.

rett meg hvis jeg tar feil.
    Jo det var vel noe sånt jeg trodde, men forsterkeren forsterker vel uansett? Blir jo ikke mye lyd hvis man kobler cd spilleren rett i høytaleren :P Men hvis det er så at forsterkeren "forsterker" lyden når man kommer over på + siden, går ikke dette utover kvaliteten?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz har en mere varmere klang en Pioneer...
    Hvis match med ht er feil kan lyden bli "død"..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet jeg om match med høytaler er feil? Du tenker da på forskjellig produsent til høytaler og forsterker som ikke går godt sammen?

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare som et lite innspill komme med at Marantz ikke er noe bassmonster. Hadde SR5400 før. Relativt varm og ellers fin lyd, men litt for "pen i tøyet" for min smak. Men at den høres "innestengt" ut låt litt snodig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg satt opp hjemmekinoen igjen, gleder meg til å se film med ny forsterker, må bare kjøpe et litt lenger kabel til center høytaleren.

Men jeg fant ut av at mesteparten av knappene på fjernkontrollen ikke fungerer! Hverken powerknapp, powerknapp og en rekke andre knapper fungerer, lyset på fjernkontrollen lyser, men ingenting skjer. Men det er også en del knapper som fungerer utmerket, f.eks. å stille på bass og tremble, input select og andre små instillinger. Noen som vet hva dette kommer av?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Marantz(en min) må du trykke AMP før du stiller volum, innstillinger, slår den av osv, for at fjernkontrollen skal kommunisere med visse deler av forsterkeren (Hvis du har multifjernkontroll slik som SR7400 hvertfall har). Dette er for at den også skal kunne styre cd/dvd og annet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes marantzen er langt bedre på film også iforhold til Pioneeren. Lyden er fyldigere og mer behagelig å høre på, før følelsen av at surrounden er mer med også, de bakre høytalerne er mer behagelige og man blir satt mer inn i filmen enn før. På pioneeren hørtes det mer ut som om lydene bakfra var fyllt med ekko og hørtes spinkle og innestengte ut. Tydelig at det blir en ok jul i år og

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •