Harman Kardon 3550 vs NAD T742

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Harman Kardon 3550 vs NAD T742

Hei

Valget står mellom disse to receiverne.
    Jeg har 4 Canton høyttalere pluss en Canton sub. Fronthøyttalerne har et 6.5" element. De er koblet gjennom subben som ikke har innebygget forsterker, den har 12" element. Bakhøyttalerne har 5.5" element. Senterhøyttaler har jeg ikke bestemt meg for enda...
    Anlegget skal bare brukes til film. Høyttalerne blir kanskje oppgradert til noen som er litt større etterhvert, med en aktiv sub.

Hvilke fordeler og ulemper har disse receiverne?
    Hvilken vil passe best til dette oppsettet?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på tynn is her ops:, men mitt ressonnement er som følgende:

Premisser:
    Harman Kardon lyder bra med B&W høyttalere (dette har jeg selv hørt).
    NAD lyder bra med Dali-høyttalere (Dali bruker NAD som referanse).
    Canton har etter min mening en lyd som ligger nærmere Dali enn B&W.

Konklusjon:
    Jeg ville først vurdert NADen. MEN jeg kjenner ikke de konkrete produktene godt nok, så her kommer det nok kontrabeskjeder fra dem med mer erfaring. Jeg har ikke vært så imponert over surround-produktene til NAD som jeg har vært over stereo-produktene, og H/K har vel jevnt over gjort det bedre i tester enn NAD, så hvis mitt ressonnement om at NAD er en bedre lydmessig match ikke holder vann, så ville jeg gått for H/K 3550.

Ellers har jeg alltid hatt sansen for Canton. De har en renhet i lyden som alltid har tiltrukket meg. Jeg tror faktisk at de i lydkarakteristikk ligger et sted mellom Dali og B&W, så begge forsterkere har potensial til å lyde godt med Canton. Både NAD og H/K er kjent for å ha godt med strømreserver, men det spørs om de (3550 og T742) er kraftige nok til å holde kontroll på 12-tommeren... :? NAD T742 har pre-out i alle kanaler, noe som gjør det lett å bygge på med kraftigere effekttrinn på sikt. Vet ikke om H/K 3550 har det.

Hvilke Canton-modeller har du?

Mitt BESTE råd i denne saken: Lån/deponer på forsterkerne og lytt selv. De har begge potensial, men det spørs om de holder god nok kontroll på 12-tommeren. Du bør kanskje vurdere en separat effektforsterker til front/sub-kombinasjonen, men dette kan jo være en fremtidig utvidelse.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H/K har også pre-out.

Selv har jeg NADen, sammen med Dali 5005, og er forsåvidt fonøyd med den; valgte den over alternativer fra Yamaha, Denon og Marantz. Testet også H/K, men kom fram til at det ikke passet til Dali i det hele tatt (hadde allerede bestemt meg for høyttalerne), ble altfor mørk. NADen har plenty med strømreserver og låter overraskende bra i stereo, og den ser barsk ut. :wink: Mindre imponerende er et støyproblem i høyre fronthøyttaler i DD, men jeg har bare hørt det på mitt eget rom (testet to andre steder uten problemer), og det er uansett såpass svakt at man må være alene i rommet med en svært stille film for å legge merke til det.

Men jeg støtter roffes råd. Lån hjem og hør.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom på noe:

Hvis du har en stereoforsterker som allerede spiller bra på kombinasjonen av Canton-fronter+sub, så kan du jo bruke denne som effektforsterker i front (koble til preout fra surroundreceiver, tune lydnivå, ikke rør volumkontrollen på stereoforsterkeren etterpå).

Så nok et spørsmål: Har du en slik stereoforsterker som du ikke trenger å kvitte deg med, og i så fall hvilken?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Tusen takk for svar

Grunnen til at jeg skal skifte ut forsterkeren, er at den er veldig gammel!!
    Det er en pioneer A-5... har ikke peiling på spesifikasjoner. Men den begynner å skrante litt ved at den ene høyttaleren detter ut osv. Siden jeg har fire høyttalere + sub og dvd spiller tenkte jeg at surround er tingen
    Høyttalermodellene er:
    Bak: Canton Plus S
    Sub: Canton Plus C
    Front: Canton ? Er litt eldre enn de andre høttalerene. Finner ikke modellbetegnelse..

Hvilken senterhøyttaler ville dere anbefalt til dette oppsettet. Den må ikke koste altfor mye. Tenkte selv på en Gale3050C...

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burdte få tak i en center av samme modell serie som frontene, det er anbefalt.

Hvis ikke det er mulig så kan du jo som tidligere nevnt gå for en Dali center.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har H/K 3550 sammen med dali 6006.

På Hifi klubben hørte jeg dali 6006 sammen med NAD t753. Og den knuste på ingen måte HK avr 3550. Så hvis valget stod mellom H/K avr 3550 og NAD t753 og prisen var den samma, ville jeg nok kanskje valgt NAD. Så jeg mener at HK avr 3550 er bedre enn NAD 742(for denne er på langt nær like bra som t753 etter min mening) . Tror ikke du får noe bedre enn HK avr 3550 når prisen er 4000kr.

Både HK og NAD er vel kjent for å være blant de mest strømsterker reciverne , og jeg tro HK er den beste når det gjelder kun "rå styrke". Hvordan de passer til forskjellige høytalere bli en annen sak. Jeg sendte mail til 6-7 Hifi klubben butikker, og alle anbefalte dali fremfor BW, når jeg sa at jeg hadde HK forsterker og at høytalerne skulle brukes til hjemmekino.

Men har H/K avr 3550 pre-out da? Tro ikke det.

Newcomer olaf91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 6006
    Men har H/K avr 3550 pre-out da? Tro ikke det.
    Min har det. Det står ihvertfall Pre Out ved en av utgangene nederst i hjørnet...

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dårlig å riste liv i en snart 6 år gammel tråd

Newcomer olaf91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sant! bare snublet over den da jeg skulle finne noen tall om recieveren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •