effektforsterker i leilighet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

effektforsterker i leilighet

Halloen!

Har en yamaha rx-v3800 koblet til dali mentor-serien. Har snust litt på dette med effektforsterker. Er dette helt uaktuelt i og med at jeg bor i leilighet og stua er ikke større enn 20 kvadratmeter? Er effektforsterker det samme som å be om naboklager?

eriksg.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så absolutt ikke! Du vil derimot få nok krefter til å få frem det lille ekstra i høytaleren din, og mer headroom..

Det er DU som bestemmer volumet, ikke effektforsterkeren

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper du deg monoblokker kan du jo plasere dem like ved/bak høyttaleren også, så ser det ikke ut som det tar så mye plass
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kalibrerer man hjemmekinoen hvis man bruker effektforsterker? Funker autokalibrering eller må man gjøre det manuelt med lydmåler for hver enkelt kanal?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fungerer med autokalibrering ja, er så enkelt at selv mor klarer det
    Såfremt mor er interessert i å koble opp riktignok :twisted:

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    autokalibreringen funker på akkurat samme måte som om du ikke bruker effektforsterker. det eneste du vil merke er at hvis du har en del mere effekt i effekt forsterkeren enn i surround forsterkeren, så vil auto kalibreringen gjerne dempe L og R på volumet noe ekstra i forhold til det du er vant med.
    har du effekt forsterker som greier å drive høytalerene mye bedre så vil du også på lavt volum merke at lyden blir mere kontrollert og renere. så om du vil plage naboene er mere opp til deg da fristelsen for å ha høyere volum kommer til å bli større

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med NAD T975? Har noen erfaringer med denne? Finner ingen tester på nett... NAD T975+Yamaha RX-V3800+Dali Mentor=bra kombinasjon?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel flere som har gode erfaringer med NAD/Dali.
    Vil tro at den NADen sparker godt fra. Spørsmålet er og om du trenger 7 kanaler, eller om du greier deg med 5. Evt. om det er nok med tre, dvs til frontene og senter, mens receiveren tar seg av bakkanalene.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriksg
    Halloen!

Har en yamaha rx-v3800 koblet til dali mentor-serien. Har snust litt på dette med effektforsterker. Er dette helt uaktuelt i og med at jeg bor i leilighet og stua er ikke større enn 20 kvadratmeter? Er effektforsterker det samme som å be om naboklager?

eriksg.
    Hva er motivasjonen for å gå til anskaffelse av effekttrinn? Hva føler du at du mangler? rxv-3800 har vel greit med krefter i utgangspunktet?

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å koble til flere krefter er BARE positivt og like hørbart ved lavt volum som høyt.
    Hadde tidligere "kun" de 110w som Yamaha forsterkeren skal gi, før jeg koblet til ett Rotel effekttrinn.
    Da dette var en 5 kanals forsterker, brukte jeg 4 av dem til å bi-ampe mine Snell høyttalere. De fikk da 100 + 100w hver.
    Fikk da en utrolig opplevelse, spesielt i det nedre registeret.
    Måtte mange ganger den første tiden sjekke om sub'n virkelig av avskrudd når jeg spilte musikk.

For moro, testet jeg med sinus toner og fant ut att det gikk ned til 35 hz før det hørbart ble kjapt svakere.
    Med bare Yamaha'en var det ingen hørbar lyd under 40 hz.

Så peis på og kjøp deg en effektforsterker :-)

Mvh
    Tommy

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amiga
    Å koble til flere krefter er BARE positivt og like hørbart ved lavt volum som høyt.
    Hadde tidligere "kun" de 110w som Yamaha forsterkeren skal gi, før jeg koblet til ett Rotel effekttrinn.
    Da dette var en 5 kanals forsterker, brukte jeg 4 av dem til å bi-ampe mine Snell høyttalere. De fikk da 100 + 100w hver.
    Måtte mange ganger den første tiden sjekke om sub'n virkelig av avskrudd når jeg spilte musikk.

For moro, testet jeg med sinus toner og fant ut att det gikk ned til 35 hz før det hørbart ble kjapt svakere.

Mvh
    Tommy
    Hehe vi diskuterer noe av det samme i an annen tråd

Jeg også hørte mye om fordelene med å henge på en effekt forsterker på surround receiveren - selfølgelig for å ha mer krefter ved høy spilling men like mye for å forbedre lydkvaliteten ved moderat til lav spilling.

Så 40kg Vincent med 2x200W (2x50W klasse A) blir handlet inn.

Vel.... jeg hørte faktisk ikke noen forskjell.... den gamle (men meget gode) recieveren spiller musikk og film like godt uten effektforsterkeren. Vel å merke på lave til moderate lyttenivåer. Jeg spiller sjelden eller aldri veldig høyt.

Jeg er ikke alene om å gjøre denne erfaringen. Det finnes å lese, her inne på forumet, om andre som heller ikke har hørt noen forbedring ved bruk av ekstra effektforsterker, eller blitt skuffet over den lille forskjellen.

MEN - jeg respekterer andres intrykk til 100% om disse tingene. Jeg har bare funnet ut at jeg (desverre?) ikke hører slike forskjeller som en del andre beskriver.

Men nesten hele moroa med hifi er jo å prøve seg frem - så skaff deg en kapabel effektforsterker og prøv deg frem
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er foskjellig hvilket resultat man opplever ut i fra tidligere forsterker, samt høyttaler. Når det skal sies, så kan det jo også tenkes att den forbedringen jeg merket skyldes att jeg også bi-ampet.
    Hos meg var det ihvertfall en positiv forandring, trist å høre att andre handler kostbare forsterkere og blir skuffet..
    Men man vet jo ikke før man har prøvd :-)

Mvh
    Tommy

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er foskjellig hvilket resultat man opplever ut i fra tidligere forsterker, samt høyttaler. Når det skal sies, så kan det jo også tenkes att den forbedringen jeg merket skyldes att jeg også bi-ampet.
    Hos meg var det ihvertfall en positiv forandring, trist å høre att andre handler kostbare forsterkere og blir skuffet..
    Men man vet jo ikke før man har prøvd :-)

Mvh
    Tommy
    Må nok inrømme at min erfaring er ganske begrenset på dette området - er stort sett mitt eget eksempel jeg har hørt. Men har som sagt lest noen andre tråder her inne om flere som heller ikke fikk noen forbedring.

Annen kombinasjon av utstyr kan sikkert gi helt andre erfaringer. Tviler ikke på at du har opplevd noe annet enn meg.

Som du sier - man må jo prøve seg frem det er jo det som er gøy :-D

Kunne godt tenkt meg noen ICE-blokker hele veien rundt i hjemmekinoen - forbedring eller ei Det blir uansett ikke dårligere lyd?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mvh
    Tommy

Valget falt på Nad T973. Fikk den for 13000 på Hifiklubben. Og lyden merkbart forbedret. Bedre kontroll i lydbildet, også på lavt volum. Ekstra strøm er tingen!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer da

Flott at du ble fornøyd

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfaringen min, er at med effekttrinn - eller nok effekt for den saks skyld, ender man opp med å konstant prøve toleransegrense til naboen.. :twisted:

Intermediate dansken2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    700
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en liten stue ca 20 m2. Har 2 efektforsterker og det virker meget bra . Mye mere kontroll og bassssss =) så alt går

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempekjekt å se att du ble fornøyd.

Mer strøm blir som mer dreiemoment i motorsammenheng i mine øyne :-)
    Bare Watt blir som HK, gir en pekepinn, men heller ikke mer :-)

Mvh
    Tommy

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •