Yamaha/Proson vs. NAD/Cerwin vega oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha/Proson vs. NAD/Cerwin vega oppsett

Har lett lenge etter et anlegg. Valget var mellom et rent NAD anlegg med en NAD T753 Reciver og en NAD T533 DVD spiller. Og høytalere fra Cerwin vega classic serier, front 12 tommere, og de tilhørende senter og bak høytalere (disse er netopp kommet til Hi-Fi klubben) pris 17000.-
    Oppsett 2 er basert på Yamaha og Proson.
    Yamaha RX-V740RDS reciver og en Yamaha DVD-S540 og høytalere PROSON REALITY mkII fra Hi-Fi center kjeden. pris 15500.-

Hva burde jeg velge??
    Har mest lyst på det Yamaha/Proson oppsettet, uavhengig pris

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det brukes kun til film eller musikk også (Stereo)? Hva slags musikk hører du på?

Hvis det var de to alternativene det står mellom, så hadde nok jeg valgt Yamaha/Proson oppsettet. Begge er "anbefalt" av bla "Lyd&Bilde", selv om man burde lytte selv før man kjøper.. For å finne ut hva du liker, og ikke alle andre. Jeg har desverre ikke hørt Reality serien selv, men eier en Yamaha forsterker.

Nad vil nok kanskje være sterkere, og Nad/CV er nok en rocket duo... Men blir nok ikke så raffinert. Der er lydtrykket som gjelder hos CV. Kun Nad produktene er godt likt blandt forum medlemmer (med unntak av enkelte). Vær obs på at noen av Nad's forsterkere har vært plaget av noe støy.. Søk på forumet, er en laaaaang tråd om emnet.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEG HAR YAMAHA og proson veldig happy god lyd til ok pris.
    anbefaels :lol: spiller nok til naboen sliter 700 meter unna he he

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og etter å ha testet hele serien med nye receivere fra NAD sier jeg bare; styr unna. Samme forforsterkerdel i hele hurven, og den er ikke verd mange hundrelappene. De duger selvsagt til hjemmekinoen, men til musikk er det værre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik NADs hjemmekinoprodukter er nå, krever de litt testing. Hvis NADen frister, ta den med hjem og prøv skikkelig i noen dager. Hvis du ikke merker noe til støyproblemet beholder du den.

Personlig ville jeg valgt Proson-høyttalerne (evt Dali Blå eller Monitor Audio Bronze), og testet begge receiverne på dem.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Og etter å ha testet hele serien med nye receivere fra NAD sier jeg bare; styr unna. Samme forforsterkerdel i hele hurven, og den er ikke verd mange hundrelappene. De duger selvsagt til hjemmekinoen, men til musikk er det værre.
    Hmm da vet jeg det... Er litt dårlig av Nad egentlig, spesielt siden det er ganske hard konkurranse om hjemmekino produkter akkurat nu....

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke teste dali blå serie eller dm 300 serien på forskjellig elektronikk også.

Hadde ikke holdt for meg og bare hørt på to forskjellige anlegg når jeg skulle ut og handle!

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yamaha og Proson

Min nest siste "hjemmekino" var yamaha Rx-v740 og S-540. Brukte en billig Proson sorround pakke som høytalere. Funket ganske bra det alså. Blei overasket av 740`en sin "driv og dynamikk" og S-540`en sitt bilde. Ganske kurrant pakke vil jeg si. Takklet både musikk og film utrulig bra etter min mening.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri eiet annet enn en Yamaha receiver, så jeg kan være forutinntatt. På den annen side har jeg lest "litt" her på forumet om såkalte "HiFiklubben"-produkter, bl. a. NAD.

Har sagt det før og sier det igjen; Jeg tror generelt at typiske "HiFiklubben" produkter var ledende for en stund tilbake, men ikke nå lenger. Husk at jeg snakker generelt på tvers av prisklassene.

I den senere tiden har andre produsenter hatt en formidabel læringskurve og markedet liker det de ser/hører. Bl.a. Yamaha leverer varene nesten uansett prisklasse. Jeg sier ikke at Yamaha er best, men at Yamaha er en av de beste når det gjelder produkter på tvers av prisklassene innen recievere.

Huff...nå får jeg vel trofaste HiFiklubben-slitere på nakken :roll:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pakker

HiFi klubben var alt for meg i begynnelsen og, men fann ut at det var andre produkter på markedet. Første anlegget mitt var Dali 109. NAD 218, NAD 1000/917. Marantz 67se. +++ Bruk litt tid på div produkt, så finner du sikkert noe som passer for deg. Er en utrulig/kostbar hobby dette her.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg krype til korset når det gjelder høyttalere. Der har jeg "låst meg fast" på B&W. Og B&W får man ikke akkurat på Elkjøp (desverre :cry: ).

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høytalere.

Låter bra dem. Hva er det du tenker på da? Jeg sitter bare å venter på feriepengene nå. Blir JMLAB Electra 946 på meg.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Høytalere.

Sitat Opprinnelig postet av Electra
    ...Hva er det du tenker på da?...
    Den kritikken jeg har registrert mot B&W er at de "gjengir lyden for korrekt", "spiller for riktig" og/eller "er for mye etter boka". Vel, når man tenker etter, så må man få lov til spørre; Er dette egentlig feil? Å si at en høyttaler spiller for korrekt blir (for meg) litt komisk :wink:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

B&W

Det kommer jo alltid på "øret" som hører. Gode kabler er viktigt i denne samenhengen og. Har alltid likt lyden av B&W, men jeg har ikke hørt dagens modeller. Det er jo mye jobb for at du skal bli fornøyd "for en stund".

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JMLAB Electra 946 må jo dessuten være et særdeles godt (og dyrt?) valg.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jmlab

Spiller ganske bra ja. Liker litt "trykk" og. Det står imellom 946 eller Micro utopia be.. Ligger i samme prisklasse, men det er jo stor forskjell på høytalerne. Blir det Utopia, så blir det Burmester ,men blir det 946 så beholder jeg Rotel oppsettet som jeg har nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå er komponentene kommet i hus,
    og det jeg ente opp med var dette:
    (Aviker veldig fra det jeg først tenkte på, rart i grunnen)

A/V Reciver: Yamaha RX-V1400RDS (mye pga YAPO, har et rart rom)
    DVD: Pioneer DV-360 (Billig løsning, skal oppgradere, venter til den nye Yamaha spillern S-50 kommer)
    Front Høytalere: Cerwin Vega CLSC-10
    Center: Cerwin Vega CLSC-6C
    Bak: Cerwin Vega CLSC-6
    CD spiller: Sony CDP-x222ES (gammel og god)

Har to Nad2100 effektforsterkere som jeg tenkte og kobble på, men har funnet ut at jeg ikke trenger det, vil sannsynligvis ikke oppnå noe spesiellt bedre lyd, pga at CW høytalerne er ganske små og lettdrevne.
    Er i grunnen fornøyd med lyden.
    Høytalerne gikk litt på bekostning av budsjettet, vet at en ikke burde spare på det, men har ikke så store krav, og siden dette er mitt første hjemmekino system, så er jeg fornøyd.

Siden høytalerne er i samme serie, er lyden helt grei, og er spesielt overasket over de små frontene, spiller høyt og helt ok.

Det ideelle hadde vært Suite serien fra DALI tror jeg, men også det pakketilbudet de har satt sammen nå på HI-Fi klubben Blue serien til dali.

Men det får komme siden en gang..

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer.

Bilder må me få sjå veit du. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se hva jeg klarer og fixe.
    Var inne og leste på profilen din, at dine interesser var Hi-Fi og bil, hvilken bil har du??

Hva er best, kobble DVD spilleren analogt til reciveren, eller optisk? Er skikkelig grønn på dette området.
    Kjøpte en monster kabel. en coaxial tror jeg selgeren sa den het, men hvor skal jeg koble denne? bruker scart fra DVD til TV, men skal den inn på VIDEO og inn på VIDEO på reciveren? Det er et inntak vedsiden av de analoge inntaket på DVD et video, har kobbla den inn der, vet ikke om det gjorde noen forskjell.

Har også optisk utgang på CD spilleren, burde jeg koble den også optisk?
    ??

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg kjøyre BMW.

Når du skal ha DD eller Dts lydformat, så må du bruke ein digital kabel. Alså optisk, eller coax.
    Skal du høyra musikk i stereo, so kan du bruke dei analoge utgangene. Det er forskjellig lydkvalitet på analogt og digitalt, so du får prøve deg fram til det som låter best.

Coax sender lydsignaler, ingen video signaler.
    Coax skal fra dvd til receiver.
    Har du ein optisk kabel, så kan du berre kobla den til cd spelaren din.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •