Hei

Jeg er en av sikkert mange der ute med relativt kraftig dimensjonerte høytalere i et rent stereo-oppsett som dessverre ikke får LFE-sporet downmixet ved 5.1 til 2-kanals lyd. Det er vanlig at dette ikke fungerer i dekodingen på DVD-spillere, men det ryktes at en del receivere skal klare dette. Jeg hadde satt stor pris på om dere har tid til å kjøre denne 5 minutters testen for meg og poste resultatene her. Vi er sikkert ganske mange 2 kanals entusiaster som savner bassen på film, og det finnes ingen slik tråd som jeg har funnet!
Det finnes også et annet bruksområde for dette. Og det er dersom man vil bruke samme sub(er) i stereo OG i surround uten å måtte inkludere surroundreceiveren i stereoloopen eller begynne med jalla-koblinger:

Dersom man finner en receiver som klarer å downmixe LFE-sporet i et 5.1 signal inn i frontene i et 7.0/5.0/4.0/2.0 oppsett kan man kjøre pre-out på frontene fra receiver inn på ht/prosessorinngang på stereo-pre for så å gå inn i sub(ene) og videre til effekttrinn. (evt så kan man ha sub(ene) på høytalersignalsiden)

Da får man faktisk LFE + front med sub'er på film, og sub'ene med på stereo helt uten en "jalla-kobling" eller egen LFE-kobling fra receiver. Dette vil faktisk fungere helt knirkefritt.

Jeg trenger følgende informasjon:
Reciever type (produsent og modell), om LFE-inkluderes i downmixen og om det var snakk om DD, DTS eller gjerne et HD format (test gjerne så mange som mulig!)

Testprosedyre for å gi riktige resultater (evt med noen receiveravhengige innstillinger):

1. Kjør en filmscene med LFE-trøkk med sub på. Sett fronthøytalere til large og alle andre til none eller tilsvarende

2. Kjør samme scene men med sub avskrudd. Det skal da mangle mye siden receiveren fremdeles tror sub-en er der og frontene kun kjører front-sporet

3. Sett så sub til no (og ha den fortsatt avskrudd). Du vil nå få LFE-sporet fra sub'en rett i fronthøytalerne dersom receiveren downmixer LFE. Dette skal være svært markant i forhold til hva du hører fra frontene i punkt 2. Dersom du ikke hører forskjell inkluderes ikke LFE-sporet

Hva blir konklusjonen på 3? Er LFE med eller ikke i downmixen? I følge Dolby skal den ikke inkluderes ved DD downmix i hvertfall. (Også min erfaring med Denon AVR2808 )