Hjelp til ny effektforsterker, har ikke råd til et nytt bomkjøp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til ny effektforsterker, har ikke råd til et nytt bomkjøp!

Etter en del frem og tilbake er det tydlig at jeg trenger ny effektforsterker til høytalerne mine, da de var en meget dårlig match mot min denon 2807.
    Høytalerne det er snakk om er Magnat Quantum 709. De er ganske ærlige, og legger ikke til noe særlig, men trenger en ganske kraftig forsterker som kan holde kontroll over bassen i høytaleren. (minst 2x100W) Effektforsterkeren bør ikke koste mer enn i overkant av 10000.
    Har hørt disse på en abrahamsen, og det låt meget bra, men det vil jeg ikke ha da det har vært problem med at disse tar fyr... Har også hørt de på en bladelius forsterker, men det var ikke noe for meg. det låt sterilt og lite engasjerende.
    Etter en del lyttetester av forskjellige forsterkere har jeg kommet frem til at jeg trenger en forsterker som er varm og fyldig i klangen, samtidlig som den beholder alle detaljene i lyden. Den bør også være litt mørk i lyden da smaken min tilsier dette.
    Har lyttet på flere forsterkere, men ikke funnet noe som virker til å være en særdeles god match....
    Vincent ble for skarp og lys. Fikk låne et ukjent merke med rør i utgangene, og dette låt bra, men den var for svak med 2x50w og klarte ikke å drive bassen ordentlig. Advance acustic maa705 (?) falt godt i smak bortsett fra at den virket til å miste en del av detaljene i lydbildet og ble en anelse mørk, dssuten var den stygg og tok mye plass (2 stk store monoblokker)
    Så langt virker det som om parasound nc 2250 kan være noe av det bedre med tanke på hva jeg er ute etter. Hørte en mindre versjon av denne og likte lyden godt.
    Skal også prøve å få hørt på blokkene til midgard audio, men er redd de kan bli litt for kalde og skarpe.
    Hvis noen vet om noe jeg virkelig bør lytte på, evt noen forhandler i osloområdet som fører produktet og gjerne kan la deg prøve det litt før du kjøper hadde det vært veldig fint.
    Alle råd og innspil her mottas med takknemmelighet.
    Har som sagt ikke råd til å gjøre et feilkjøp her, da høytalerne allerede har sprengt budsjettet, og det fortsatt ikke låter bra nok.

Newcomer janstokk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville så absolutt satset på Midgard! Er nøytrale og spiller bra på alle høytalere.
    The end

Newcomer Oyfinn sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å prøve Rotel? Har hørt at de skal passe greit sammen med Denon (uten at jeg har personlig erfaring med denne kombinasjonen). Rotel RB-1070 kunne kanskje vært noe.. Tror det ligger en brukt en til litt over halve prisen på Avtorget.

Om den blir for svak, så har du jo alltids RB-1080... Hvilken Vincent var det du prøvde forresten? Sp-331 skal nemlig være ganske rund i kantene (ved tanke på lyden).

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken Bladelius prøvde du? Tyr skal være meget bra, stålkontroll på bassen..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde vincent sp331 i butikk på Canton høytalere, som er ganske like mine magnat i klang. Synes fortsatt at 331 ble litt for skarp, men fikk bare høre den i ti min, før den var blitt ordentlig varm. Rørene i utgangene bruker sikkert den del lenger tid enn det.

Husker ikke hvilken bladelius jeg hørte, men den kostet i overkant av 20000. Og den hørte jeg på høytalerne mine når jeg kjøpte de, men det ble som sagt veldig sterilt og kjedelig. Sikkert bra for de som like det helt nøytralt, men som tidligere beskrevet er jeg ute etter en litt annen lyd.

Synes rett og slett nøytral lyd blir for kjedelig. Hadde det ikke vært for at abrahamsen tok fyr hadde jeg nok gått for der, men det nærmeste jeg har kommet noe som likner så langt er som sagt parasound.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det Bladelius Thor du hørte, den er visst ganske så nøytral i klangen, Tyr spiller ganske annerledes, ta en lytt til den!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke la deg bli skremt av utseendet...
    Denne er bunnseriøs!!
    - for viftestøy bare :s
    FINN torget - Get ready to RAVE! Forsterker selges 1500W 2ohm

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder en knapp på EC hvis jeg fårstår deg rett i forholdet til ønsket klang\lydsignatur , ellers er jo Para også litt "feit" eller amerikansk om du vil i lyden . Men som alltid , prøv å få låne med hjem til du finner noe som passer.
    Kjenner ikke dine HT . Men rør er jo nesten banker når det snakkes varmt lydbilde
    Eventuellt en rør pre + effekt . Dette er bare tankegods fra min side og ingen fasit .......ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får bare nok bare prøve noen produkter. Litt imot rør fordi de bruker litt lang tid på å bli varme.. Men finner nok ut av det etterhvert.
    Takk for alle innspill, trenger virkelig råd her.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden