Cary Cinema 11?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cary Cinema 11?

Eier en Rotel RSP 1068 i dag, men lurer på å oppgradere etterhvert.
    Er det noe som helst jeg bør passe på ift fremtidige lyd/bildeformater? Vil denne med andre ord dekke det jeg trenger av tilkoblinger etc?
    Vet denne ikke dekker bildebiten..er man avhengig av en extern scaler eller kan man bruke bildeprosessor i en evt HD/BD spiller?
    Skal kjøre 7.1 og HD/BD etterhvert...

Mvh Chris

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Chris,

Cinema 11 har som du sier ingen videotilkoblinger. Dersom du ønsker noe utover det projektoren eller tv'en gir deg av bildeprosessering må du ha en ekstern video scaler.

C11 har heller ingen HDMI innganger. Som du kanskje er kjent med er det nødvendig for å utnytte alle egenskapene ved HD lyd. Den har derimot 7.1 analoge innganger. Har du en HD DVD eller Blue-ray spiller som gjør dekodingen for deg har du ingen problem. Som et svar på denne manglen kommer Cary med en ekstern video scaler (Cary Cinema 11v)om kort tid. Midten av desember er siste melding. Den vil fungere sammen med eller uavhengig av C11. Dersom du velger å benytte den sammen med C11 kobles de to sammen med en proprietær link. Fordelen det gir er muligheten til å benytte seg av HDMI inngangene på C11v'en. På den måten kan du få full glede av HD lydformatene.

Ulempen med en slik løsning er pris. Video scaleren blir dyrere enn prosessoren. Hva prisen blir her i landet er ikke godt å si, men anbefalt utsalgspris sies å blir $3500. C11 koster $3000.

Når det gjelder lydkvalitet så er det få om noen som kan konkurrere til den prisen.

Du kan også lese om C11 på dette forumet:
    Cary Cinema 11 - Page 24 - AVS Forum

Mvh
    Robert

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Var mye god informasjon her Har jo en Rotel fra før som heller ikke er "dårlig". Litt av grunnen til skifte er jo mulighet for HD lyd og bilde via HDMI. Kjipt at videoscaleren vil koste så mye også...faller for min del litt ut da...
    Tror nok jeg venter litt og sjekker flere...kanskje noe fra Lexicon eller lignende...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Usikker!

Nå har jeg lest 25 sider på AVS forum om Cinema11a og den høres jo definitivt ikke dårlig ut Uff...dette var vanskelig! C11v som videoscalereren kommer til å hete lar foreløpig vente på seg og Cary er foreløpige sparsomme med info. Det er kommet en del specs på den, og det ser imponerende ut!
    Robolsn, jeg ser du har prøvd å få svar på noen spørsmål der inne angående "bassmanagement"...er du blitt noe klokere?? Mitt problem er at jeg har fronthøytalere fra Hawthorne Audio som hver har et 15" coaxial fulltoneelement og et 15" basselement. De to bassene (en i hver høytaler) seriekobles i en aktiv subamp, slik at gain og deling på disse kan justeres ift fulltoneelementet og romrespons. Problemet jeg ser med C11a er at du sa det var problemer med ren stereo og sub...kan du utdype dette? Slik jeg forstod det fungerer C11a kun i 2.0 i stereomodus og ikke i 2.1? Dette virker veldig rart ift et slikt produkt! I mitt tilfelle vil jo da ikke bassene spille med på stereo fordi subforsterkeren er koblet til subout /LFE...dette er jo faktisk for mitt vedkommende helt avgjørende for valget...

Chris

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bass management

Hei Chris,

Ang. bass management så har jeg blitt litt klokere etterhvert. Gjort masse tester og konkludert med at det er en feil i softwaren. Mitt problem er at bassen ikke blir videresendt til høyre og venstre fronter i surround mode. Det betyr at bass signaler som egentlig er ment for senterhøytaleren ikke blir sendt til høyre og ventre kanal. I stedet blir signalene sent til subben. Dette selv om subben er deaktivert i oppsettet. Det er dette jeg tror er årsaken til problemet. Subben er alltid aktiv og dermed vil ikke signalene bli forsøkt sendt til høyre og venstre kanal. Dette problemet er ikke noe som burde plage deg, siden du faktisk ønsker å ha subben aktiv.

Når det gjelder stereo og sub er saken litt annerledes. Jeg ser du har fått litt svar på AVSForum, men jeg kan jo forklare det slik jeg opplever det.

La meg først begynne med å forklare litt om hvordan C11'en settes opp. Hver kanal kan skrus av og på. I tillegg kan du definere crossover frekvenser for alle kanaler. Dvs. terskelen for hvor lave frekvenser som skal spilles for den aktuelle kanalen. Valgene er er FULL, 40Hz, 50Hz ... 150Hz.

I følge Cary skal det være mulig å få en sub til å spille sammen med et par fronthøytalere som er konfigurert til FULL. Det har ikke jeg klart å få til. Så fort du konfigurerer frontene dine til noe annet enn FULL begynner subben å spille. Det betyr at det er mulig å få den til å spille 2.1 i stereo, men det er altså avhengig av konfigurasjonen. Med utgangspunkt i at Cary sier det skal fungere, kan konklusjonen bare bli at det er en bug i softwaren.

For å komplisere ytterligere kan du velge å kjøre en analog kilde i bypass mode. Da sier de andre gutta på AVSForum at du kun får 2.0. (Dette har jeg ikke testet selv.) Du kan derimot velge å bruke DSP mode for å kunne benytte deg av de digitale kretsene og få til 2.1 på den måten.

Under testene mine har jeg også lånt en ekstra C11 for å utelukke hardware feil på min enhet.

For å konkludere. Du vil være i stand til å utnytte hele frekvenspotensiale til høytalerne dine, men det forutsetter at du setter en delefrekvens på fronthøytalerne dine til noe annet enn FULL.

Håper du ble noe klokere

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robolsn
    Hei Chris,
    Ang. bass management så har jeg blitt litt klokere etterhvert. Gjort masse tester og konkludert med at det er en feil i softwaren. Mitt problem er at bassen ikke blir videresendt til høyre og venstre fronter i surround mode. Det betyr at bass signaler som egentlig er ment for senterhøytaleren ikke blir sendt til høyre og ventre kanal. I stedet blir signalene sent til subben. Dette selv om subben er deaktivert i oppsettet. Det er dette jeg tror er årsaken til problemet. Subben er alltid aktiv og dermed vil ikke signalene bli forsøkt sendt til høyre og venstre kanal. Dette problemet er ikke noe som burde plage deg, siden du faktisk ønsker å ha subben aktiv.

Ja, høytalerene mine er "designet" med et fulltoneelement og en sub pr HT så det vil alltid gå signaler til disse subene. Likevel litt urovekkende med feil i software...dette er vel noe de kommer til å kunne rette på??

Når det gjelder stereo og sub er saken litt annerledes. Jeg ser du har fått litt svar på AVSForum, men jeg kan jo forklare det slik jeg opplever det.

La meg først begynne med å forklare litt om hvordan C11'en settes opp. Hver kanal kan skrus av og på. I tillegg kan du definere crossover frekvenser for alle kanaler. Dvs. terskelen for hvor lave frekvenser som skal spilles for den aktuelle kanalen. Valgene er er FULL, 40Hz, 50Hz ... 150Hz.

Hva vil Full si (large?). Frekvensinnstillingene er jo greit, og har fått med meg at forskjellen på Cary og en del andre er at Cary kan stille alle kanaler individuellt pga at de har valgt å ikke være THX sertifisert (??)og ikke bare til "large" eller "small"..eller blander jeg?
    Dette bør vel egentlig være en fin ting. Er det likevel ulemper ved dette? Skjønner at det ville vært en fordel å kunne kjøre til full hvis HT dekker "hele" frekvensområdet. Vil dette uansett gi utslag på feks film idet en del av de laveste frekvensene på "ditt" oppsett forsvinner fordi du ikke kjører sub? Går utfra at dette ikke er et problem på et vanlig oppsett med sub...
    Er det likevel noen fallgruber her ift et "vanlig oppsett" hvor man allikevel deler suben på feks 40-60Hz og lar HT'ene ta alt over dette?

I følge Cary skal det være mulig å få en sub til å spille sammen med et par fronthøytalere som er konfigurert til FULL. Det har ikke jeg klart å få til. Så fort du konfigurerer frontene dine til noe annet enn FULL begynner subben å spille. Det betyr at det er mulig å få den til å spille 2.1 i stereo, men det er altså avhengig av konfigurasjonen. Med utgangspunkt i at Cary sier det skal fungere, kan konklusjonen bare bli at det er en bug i softwaren.
    Dette med bugs liker jeg ikke..ikke på såpass dyrt utstyr!

Dette med bugs liker jeg ikke..ikke på såpass dyrt utstyr!

For å komplisere ytterligere kan du velge å kjøre en analog kilde i bypass mode. Da sier de andre gutta på AVSForum at du kun får 2.0. (Dette har jeg ikke testet selv.) Du kan derimot velge å bruke DSP mode for å kunne benytte deg av de digitale kretsene og få til 2.1 på den måten.

Du tenker kanskje på en platespiller eller lignende?

Håper du ble noe klokere

Veldig bra og utfyllende svar..takk for at du hjelper Blir likevel litt frustrert også...skal jo liksom funke dette her da!
    Kan du si noe om hvordan C5 fungerer? Har muligens en C11a og en C5 på hånda, hvor jeg på sikt kanskje ønsker C2 for 7 kanalers drift. Vet du forresten prisen på C2? Snakket også med Lyric Hifi i dag, og det morsomme var at han sa C11v var kommet, ikke til butikken, men han kunne bestille..hmmm...vet han noe ingen andre vet:neutral: Han mente den kom til å ligge på ca 25 store...

Mvh Chris

Edit: Hvordan får jeg svart deg på enkeltsitater uten at jeg må klippe og lime så fryktelig?? Kanskje lettere enn jeg tror...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Ja, høytalerene mine er "designet" med et fulltoneelement og en sub pr HT så det vil alltid gå signaler til disse subene. Likevel litt urovekkende med feil i software...dette er vel noe de kommer til å kunne rette på??
    Det er vel ingen av oss som like feil i programvare. Hvertfall ikke når det blir så åpenbart som det er her.

Hva vil Full si (large?). Frekvensinnstillingene er jo greit, og har fått med meg at forskjellen på Cary og en del andre er at Cary kan stille alle kanaler individuellt pga at de har valgt å ikke være THX sertifisert (??)og ikke bare til "large" eller "small"..eller blander jeg?
    Dette bør vel egentlig være en fin ting. Er det likevel ulemper ved dette? Skjønner at det ville vært en fordel å kunne kjøre til full hvis HT dekker "hele" frekvensområdet. Vil dette uansett gi utslag på feks film idet en del av de laveste frekvensene på "ditt" oppsett forsvinner fordi du ikke kjører sub? Går utfra at dette ikke er et problem på et vanlig oppsett med sub...
    Er det likevel noen fallgruber her ift et "vanlig oppsett" hvor man allikevel deler suben på feks 40-60Hz og lar HT'ene ta alt over dette?
    Full er det samme som Large ja. Betyr bare at det ikke er noen delefrekvenser.

En THX sertifisering har igrunn ingenting med kvalitet å gjøre. Det har mer med en tilpasning til diverse krav. Bl.a. så er ett av kravene at det skal være en delefrekvens på 80 Hz mellom sub og de andre høytalerne. Det gir ikke bedre lyd, det bare setter større krav til alle høytalerne i oppsettet. Er f.eks. ikke alle som har senter og bakhøytalere som spiller ned til 80 Hz.

Problemet med mitt oppsett nå er at lavfrekvente signaler som blir sendt til f.eks. senter ikke blir omdirigert til fronthøytalerne. Resultatet er selvsagt mindre bass. Nå er jeg så heldig at jeg har fått lånt meg en sub, så da er det ikke noe problem.

Du tenker kanskje på en platespiller eller lignende?
    Tenkte på alle typer analoge signaler. F.eks. om du velger å benytte deg av DAC 'en i CD spilleren og overføre signalet analogt til preampen.

[I]
    Kan du si noe om hvordan C5 fungerer? Har muligens en C11a og en C5 på hånda, hvor jeg på sikt kanskje ønsker C2 for 7 kanalers drift. Vet du forresten prisen på C2? Snakket også med Lyric Hifi i dag, og det morsomme var at han sa C11v var kommet, ikke til butikken, men han kunne bestille..hmmm...vet han noe ingen andre vet:neutral: Han mente den kom til å ligge på ca 25 store...
    Jeg er strålende fornøyd med CA'en. Spiller virkelig godt. Min stakkers gamle Rotel receiver har ikke sjans i svartehavet til å følge. Du skjønner at de mener alvor når du løfter på den. Nesten 40 kg tilsier at det ikke bare er luft i den. Om du er interessert kan jeg sikkert ordne en liten demo. Jeg har ikke de samme høytalerne som deg, men det skulle vel gi en pekepinn likevel.

Det virker som om Cary er flinkere til å informere sine forhandlere enn sluttbrukerne. Jeg forsøkt å kommunisere med de rundt mine utfordringer, og det har vært alt annet enn lett. Skal man få noe særlig med svar lønner det seg å bruke forhandler som videreformidler.

Edit: Hvordan får jeg svart deg på enkeltsitater uten at jeg må klippe og lime så fryktelig?? Kanskje lettere enn jeg tror...
    Er ganske fersk på dette selv, så jeg vet ikke om jeg har funnet den rette løsningen jeg heller.

Robert

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En THX sertifisering har igrunn ingenting med kvalitet å gjøre. Det har mer med en tilpasning til diverse krav. Bl.a. så er ett av kravene at det skal være en delefrekvens på 80 Hz mellom sub og de andre høytalerne. Det gir ikke bedre lyd, det bare setter større krav til alle høytalerne i oppsettet. Er f.eks. ikke alle som har senter og bakhøytalere som spiller ned til 80 Hz.
    Dette høres unektelig ut som en frodel for Cary-eiere. Må jo bli lettere å skreddersy kalibrering til eget ønske utfra egne høytalere...

Problemet med mitt oppsett nå er at lavfrekvente signaler som blir sendt til f.eks. senter ikke blir omdirigert til fronthøytalerne. Resultatet er selvsagt mindre bass. Nå er jeg så heldig at jeg har fått lånt meg en sub, så da er det ikke noe problem.
    Dette ser jo ut til å ha løst seg. For min del blir det greit. Har jo "suber" i frontene.

Tenkte på alle typer analoge signaler. F.eks. om du velger å benytte deg av DAC 'en i CD spilleren og overføre signalet analogt til preampen.

Ville jo vært fint å kunne brukt evt en extern DAC fra en "rådyr" CD spiller. Ellers vil jo på en måte litt av vitsen være borte...hvorfor skulle jeg ellers kjøpe det hvis likevel signalet skal bli ruotet via pre? Hmmm...

Jeg er strålende fornøyd med CA'en. Spiller virkelig godt. Min stakkers gamle Rotel receiver har ikke sjans i svartehavet til å følge. Du skjønner at de mener alvor når du løfter på den. Nesten 40 kg tilsier at det ikke bare er luft i den. Om du er interessert kan jeg sikkert ordne en liten demo. Jeg har ikke de samme høytalerne som deg, men det skulle vel gi en pekepinn likevel.

Det virker som om Cary er flinkere til å informere sine forhandlere enn sluttbrukerne. Jeg forsøkt å kommunisere med de rundt mine utfordringer, og det har vært alt annet enn lett. Skal man få noe særlig med svar lønner det seg å bruke forhandler som videreformidler.

Er ganske fersk på dette selv, så jeg vet ikke om jeg har funnet den rette løsningen jeg heller.

Robert

Demo er interessant Bor du i Oslo?
    Synd at Cary ikke tar hintet. De var veldig flinke inne på AVSforum og brukte faktisk infoen blant brukerne til å bedre C11a.

Høres ut som det er kvalitet i Cary produktene. Lydsignatur på Cary kontra Rotel? Har selv Rotel, men ønsker jo noe "fetere".

Mvh Chris

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville jo vært fint å kunne brukt evt en extern DAC fra en "rådyr" CD spiller. Ellers vil jo på en måte litt av vitsen være borte...hvorfor skulle jeg ellers kjøpe det hvis likevel signalet skal bli ruotet via pre? Hmmm...
    Det eneste du kanskje trenger preampen til er å styre volumet. Er ikke mange CD spillere som kan det. Uansett er bypass mode på C11 veldig bra.

Demo er interessant Bor du i Oslo?
    Synd at Cary ikke tar hintet. De var veldig flinke inne på AVSforum og brukte faktisk infoen blant brukerne til å bedre C11a.
    Ja, jeg bor i Oslo. Ikke så langt fra Ski det. Vi kan jo gjøre en avtale på PM eller telefon.

Høres ut som det er kvalitet i Cary produktene. Lydsignatur på Cary kontra Rotel? Har selv Rotel, men ønsker jo noe "fetere".
    Jeg syns det er veldig vanskelig å si noe om lydsignaturen. Slik jeg oppfatter det er den verken spesielt lys eller spesielt mørk i klangen. Den befinner seg et sted midt i mellom.

Den Rotelen jeg brukte tidligere har mye mindre krefter enn C5'en. Det i seg seg gjør store utslag på bassresponsen. Forskjellen var virkelig stooor. Jeg byttet både forsterker og høytalere nå sist, men jeg benyttet anledningen til å teste ny elektronikk på gamle høytalere. Selv dama som lå i senga i et helt annet rom hørte forskjell. Ho er ikke spesielt interessert i lyd egentlig.

Robert

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen! Selvølgelig er du jo fra Oslo...står under nicket ops:
    Vi kan godt ta en demo...er bare ikke helt sikker på når jeg har tid utover..skal melde deg i god tid uansett!
    Hva mener du om at Cary C11a og C5 er gårsdagens teknologi? HåkonN på forumet påstår dette i Aktos tråd..hehe..skal inn å legge igjen svar der nå...med fare for å kuppe tråden hans litt
    Så den er muligens litt "nøytral" i klangen...hva nå det enn er! En test mente den hadde en varm lyd...vel det beste er vel uansett å høre på det!

-C-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •