Sub slår seg ikke på før volum er minst 45%

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub slår seg ikke på før volum er minst 45%

Av en eller annen grunn vil ikke min Subwoofer slå seg på før volumet på Surroundreceiver er over 45%..
    Det virker rett og slett som om Surroundreceivern ikke sender signal til subwooferen.
    Og Sub`en er en auto-ON funksjon som ikke kan "overskrives" HW messig

jeg har Onkyo TX-SR674 Surroundreceiver og Infinity Subwoofer SW-12.
    Jeg har ingen andre utganger til sub, og helller ikke sikker på om det går ann å skru av LFE inne på Surroundreceivern..

Noen Forslag?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første som slo meg er at du har gain på subben veldig høyt, og "sub ut" på forsterkeren lavt. Isåfall kan det jo hende at du må skru opp volumet mye før subben reagerer på inngangssignalet?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var merkelig.
    Suben trenger bare en puls til og slå seg på når den står i Auto on stilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd med litt forskjellig Gain / instillinger men det ser ikke ut som det har noen betydning..
    Trodde oxo det skulle gå ann å skru av LFE til vanlig sub på receivern ... men finner ingen innstilling.. gjør den det automatisk?

står ikke noe i manualen at kabelen kan være for lang heller... den er ca 6 meter..

får låne et oscilloscope å se på signalet som kommer til Sub, blir vel å reklamere på en av delene hvis jeg ser at det burde vært iorden....

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å øke dB på signalet til subwoofer? Tenker da på romkorreksjon/høyttaleroppsett i receiveren din. Jeg måtte guffe 6dB eller noe sånt i min Marantz før Klipsch-suben våknet til liv. (Og ja, jeg var i butikken for å få sjekket om det var noe galt med den. Ah, de glader dager som 100% nabb :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøvde å justere Nivået til Sub på max dvs 12dB men liten endring i oppførsel...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Retter en stor takk til harman-neby som hjalp meg fikse dette problemet...

Det viste seg at det automatiske oppsettet hadde "notert" lengde til sub på 2 meter, mens den burde registrere den til 5,1 som var Max det ONKYO klarte...
    I virkeligheten er det 6 meter men nå funker den som den skal...
    Legger inn svaret fra harman-neby som jeg fikk...
    Desverre svarte aldrig ONKYO sitt Service verksted på mine spørsmål... sendt ca 4 mail... :!:

SVAR:

Large er det samme som fulltone, men du har muligens kjørt automatisk oppsett på receiveren med målemikrofon? Forsterkeren gir signal til subwooferen uavhengig av volumet på forsterkeren, spørsmålet blir om signalet er sterkt nok til å aktivere subwooferen. Endring i bassnivået i oppsettet av forsterkeren, skal gi en merkbar forskjell i nivået hvis du har koblet dette riktig. NB! Det er også en volumjustering på baksiden av subwooferen, har du sjekket denne?

Får du tilstrekkelig lydnivå fra subwooferen? Hvis ikke, så er nok dette et problem med innstillingen i receiveren. Dessverre er det ikke alltid at de automatiske oppsettsfunksjonene fungerer bra nok når det gjelder subwoofer. Alternativet er å forsøke et manuelt oppsett hvor du har større muligheter til å korrigerer dette. Subwooferen får ingen puls av forsterkeren, men skrur seg på når den får tilført et signal av en viss styrke over noen sekunder. Når man kjører film fra DVD, kan man risikere at det er lite som skjer i LFE-kanalen annet enn i noen få minutter av hele filmen, da risikerer man at subwooferen slår seg av. Det er derfor greiere å teste denne funksjonen med musikk.

Hvis du får nok bass i subwooferen, men denne likevel slår seg av, kan det være noe galt med subwooferen eller kablingen til denne. Du har jo også muligheten til å slå av/på subwooferen manuelt, da unngår du jo hele problemet hvis lyden likevel er som den skal.

NB! Beta SW-12 har ikke bryter som gjør at den skrus på konstant slik jeg opplyste i forrige mail.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •