Uffda, var dette eit bomkjøp? Edit: Absolutt ikkje!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer zephyr sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Uffda, var dette eit bomkjøp? Edit: Absolutt ikkje!

Var og lytta på Klipsch RF-82 i dag. Først med Marantz PM-7001, eg synest frå første stund at den var litt spinkel, ikkje som eg hadde forventa.

Fekk då prøvd Vincent SV-233, samanlikna med Marantz-en var det veldig stor forskjell. Eg lytta på det i ein halvtime, hadde med eit par CD-plater med min musikk. Endte til slutt opp med SV-234, stort sett same forsterkaren, men modellen etter med blant anna main in. Eg kunne jo venta med å betale til eg faktisk kunne hente dei og kanskje unngått dette, men neida, her skal ting skje på flekken. :lol:

Etter litt søking på forumet vart eg derimot veldig skeptisk sidan dei fleste synest det er ein ganske dårleg kombinasjon, alt for skarpt på diskanten. Eg har lite hifierfaring og merka ikkje noko til dette når eg lytta. Daglig leiar på Musikk Magazinet var det for øvrig som meinte dette var ein strålande kombinasjon, han ville sjølvsagt selge sine varer.

Har betalt rubbel og bit, skal hentast i morgon, sidan det er butikk-kjøp finnes sjølvsagt ikkje noko angrerett.

Kva seier så dykk lærde om dette? Er det noko eg kan gjere for å unngå denne ulempen, justere ned diskant eller noko sånt? Kan jo legge den på torget, håpe på det beste og leite etter eit betre alternativ, men det freistar lite akkurat no. Har samtidig lyst å gje dette ein sjanse, men når eg les at folk ikkje klarar å høyre på denne kombinasjonen i fem minuttar så blir eg svært skeptisk. Skal seiast at eg går frå eit Logitech Z-5500 5.1-anlegg til 2500,- til dette, men det er jo ikkje noko grunn til å kjøpe feil av den grunn, spesielt når det er snakk om utstyr til over 10 laken.

Om ikkje anna så lærte eg litt av alt dette, ikkje ta forhasta slutningar, alltid søk erfaringar på nettet og kjøp på internett så eg får 14 dagars angrerett.

Veit ikkje heilt kva eg vil med denne tråden, trøst kanskje? :-P

Newcomer BOB DOLE sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke en av de 'lærde' men jeg vil alikevel si at hvis du synes kombinasjonen lyder bra på det du lytter på så må da det være godt nok. Det går jo mest på smak. Hvis du synes det lyder bedre så er det nok en bedre kombinasjon for deg. :-D

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du synes det var en god kombinasjon, ergo - for dine ører og preferanser ER det en god kombinasjon.

Jeg har en del erfaring med Klipsch, men ikke med den kombinasjonen du beskriver. Dog - det beste med denne hobbyen er at mye er basert på personlige preferanser, derfor kan ingen fortelle deg hva du skal eller bør like.

Kos deg med ditt nye oppsett, og ikke tenk på at det kunne være bedre. For det kan det alltid bli hvis du er villig til å bruke mer penger, og ikke minst tid for å finne den rette kombinasjonen. Noe av det beste jeg har hørt på Klipsch RF83 er Bladelius Tyr. Det beste jeg har hørt (hittil) er Conrad Johnson MF2500A. Naim passer også meget godt.

Legger du din splitter nye Vincent på torget får du tilbake 60 % av nypris, toppen. Altså et rent tapsprosjekt (om du ikke fikk den rasende billig).

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så må du være obs på at Klipsch'ene trenger endel innspilling, så ikke bli for skremt om lyden høres litt lys og skarp up med en gang...

Ellers, hvis du hører med de i butikken ang bytting,så kan det godt være du kan få kjøpt noe annet de fører istedet..?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I alle fall et par døgn kontinuerlig spilling på 80-95dB.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stol på ørene dine ...

Hva vet du om hørsel og preferanse til de "lærde" som har sablet kombinasjonen din? :-D
    Du gjorde det rette, tok med egen musikk og fant det som spilte best. Bruk tid på å spille det inn og vurdér utfra det som skjer.

Forøvrig, Musikk Magasinet er vel ikke unntatt norsk kjøpslov? Ingen ting som heter "siden det er butikk-kjøp er det fritatt fra angrerett."

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man har ikke angrerett ved kjøp av varer over disk. Noen butikker gjør dette som en gest for sine kunder, men det finnes ingen hjemmel for dette i kjøpsloven.

Angrerett på varer - forbrukerportalen.no

Ved internettsalg eller oppsøkende salg har man angrerett i en begrenset tidsperiode.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du er veldig tidlig ute med å si at du har gjort et dårlig valg, når du ennå ikke har fått ting i hus.

Vincent har ettersom jeg har skjønt litt ulik lydsignatur i sine forskjellige modeller, og Klipsch trenger som sagt tidligere litt innspilling før de låter som de skal.

Tester kan jo være en pekepinn, men hvilken type lyd liker testeren?

Ta deg litt tid til å spille inn høyttalerene, og gjør en ny vurdering av lyden hjemme hos deg selv om et par uker...

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også at litt dempng av rommet kan hjelpe deg å dra ned diskanten litt hvis du synes den blir for spiss.

Gjør som de over anbefaler: Ta det med hjem og test det. Låter det greit for deg, så er det ikke et bomkjøp, uansett hva andre sier.

Personlig tror jeg dette kommer til å låte meget bra, men det er mye rommet ditt og plassering som teller inn her også.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du synes dette låter zephyr, så er jo saken biff! Er du fornøyd med hvordan dette låter så skal du bare dr... i hva andre synes

De krever en del innspillingstid, og dem forandrer seg vesentlig etterhvert. Det er et kjent fenomen at de låter noe flatt, skarpt og anstrengende i begynnelsen

Hent det, koble det opp, la det spille seg inn og nyt det du har kjøpt!

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også vert på musik-magazinet å handlet en del ganger, og min erfaring med dem er at de er svært forsåelsesfulle om du "gjør ett bomkjøp". Skulle kombinasjonen din ikke være tilfredstillende i dine ører, så gå innom butikken en tur. De har ikke utlyst noe annet en positiv kundebehandling min vei ivertfall.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soundprof
    Forøvrig, Musikk Magasinet er vel ikke unntatt norsk kjøpslov? Ingen ting som heter "siden det er butikk-kjøp er det fritatt fra angrerett."
    I kjøpsloven står det ingenting om angrerett. Den gjelder kun ved kjøp via internett (14 dager tror jeg)

Det at man kan angre på butikkjøp er en vanlig misoppfatning blant folk, og blir ikke bedre av at Elkjøp f.eks tilbyr angrerett for å være mer kundevennlige.
    Men i følge loven har du IKKE angrerett.

Newcomer zephyr sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Synes du er veldig tidlig ute med å si at du har gjort et dårlig valg, når du ennå ikke har fått ting i hus.
    Ja, veldig klar over det. Innlegget vart skrive halv eitt på natta og eg var litt opprørt av det heile.

Eg kom over den værste perioden på natta og var ved godt mot når eg trilla mot Bergen by i striregn over Kvamskogen, ein subwoofer fattigare i bagasjerommet som måtte vike for å få plass til dette. Ryngde til MM klokka 10:04 og fekk måla på høgtalerene med papp, dei passa heldigvis akkurat i min bil, då slapp eg låne ein større bil.

Prata litt med ein anna kar på Musikk Magazinet (skalla for dei som er kjent der) mens eg sto feilparkert utanfor. Spurte han om dette med skarp diskant, han meinte det ikkje var noko problem og kunne bli betre etterkvart. Når eg i tillegg nevnte at eg hadde kjøpt SV-234, ikkje SV-233 sa han og at denne modellen var veldig forskjellig frå 233 og ikkje hadde utprega problem med dette.
    No har eg ikkje funne noko særleg av omtalar eller testar av denne forsterkaren, hovudsakleg funn på tysk, eit språk eg hadde tre år på skulen utan å lære stort meir enn eg gjer med Kommissar Rex!

No er eg komen heim og alt er ferdig montert, ein kjapp gjennomgang:

Lydkjelde: PC med Creative E-MU 0404 eksternt USB-lydkort (DAC).
    Forsterkar: Vincent SV-234
    Høgtalere: Klipsch RF-82
    Kabler: Monster eit eller anna og coax digital. Dei klarte å lure på meg Monster, men det var heilt greit, 300 kroner i kabel til eit anlegg på 21 000 er ikkje stort, 2 meter på kvar side. Har optisk som eg skal bruke, men hadde ikkje den for hand i kveld.

Prisen i butikken var 23 000, eg kjøpte for 21 000. Kunne sikkert gått lengre ned om eg hadde mast og klaga litt, men det var heilt greit.

Eg satte på Tool - The Pot, byrja litt forsiktig før eg bevega meg over til Vicarious og Jambi. For ein lyd! Det var som om bandet satt foran meg, alle detaljar i lydbiletet var til stade, skrudde eg opp volumet litt på ein av dei fem volumkontrollane som etterkvart var innblanda i dette så var det trøkk som fy! Prøvde ein stund å finne noko "feil" ved diskanten, men måtte kapitulere, lyden var strålande.

Hadde med meg ein kompis på testinga og han kommenterte (utan at eg nevnte noko om det) at det han var mest imponert over var kor fabelaktig diskanten var, klar som dagen, utan å være for skarp og irriterande. Det gjekk eit lettelsens sukk gjennom meg.

Ut over kvelden har Incubus, Helloween, Metallica og no Muse vitja elementene og no kom musikken til sin rett, eg angra ikkje eit sekund på kjøpet. Foreløpig er det mest mp3 på PC-en, men det er mogleg eg må rippe litt til flac etterkvart, mp3-filene var ikkje heilt det same som CD.

Eg er spent på korleis høgtalarane vil utvikle seg, det er jo snakk om 200 timar innspeling, det er eg med på og ser fram til mykje god musikk og film frå mitt nye anlegg.

Foreløpig er det satt opp provisorisk, eg må bruke søkefunksjonen her på forumet og finne litt tips for å optimalisere lyden, plassering og sånt, men eg kan ikkje klage som det står no heller. Bassen går ikkje så djupt i musikken og eg måtte prøve ein basstest, først ein som gjekk frå 5 til 100hz, så ein THX Subwoofer Test. Eg er vant med at veggar blir satt i bevegelse på sånne testar, men den lyden gjekk gjennom marg og bein, likevel var den avslappande, klokkeklar og like presis som Vår Staude på TV-nyheitene. Fraus nedover ryggen på meg. Tenkte inni meg på ein av dei første scenane i LOTR FOTR når Sauron imploderer og det går ei sjokkbølge gjennom massane, akkompanert av ein av tidenes råaste lågfrekvenslydar på film. Det ser eg fram til.

I morgon (dag) skal eg ommøblere litt på TV-rommet og kanskje lure meg til å sjå ein film. Takk for alle svar, det var ikkje tilfeldig at eg valgte ein så iaugefallande emnetittel, ville ha flest mogleg svar på kortast mogleg tid, må beklage for det, er normalt flink med emnetitlar.

Trur eg skal få det veldig bra med dette anlegget, kan ikkje vente med å utfordre det til litt av kvart. To album av Muse er snart i postkassen, med litt volum ser eg for meg lydnirvana for min del. I kjellaren bur det folk med ungar, så eg har ikkje guffa så veldig på i kveld, det kjem ei tid for alt.

Veldig så langt dette innlegget vart. :-P

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zephyr
    ... Innlegget vart skrive halv eitt på natta og eg var litt opprørt av det heile.
    Handlenerver... ikke hver dag man bruker over 20k

Sitat Opprinnelig postet av zephyr
    Veldig så langt dette innlegget vart. :-P
    Det er vel bare et tegn på at du hadde noe å si, og jeg tror anlegget ditt kommer til å utvikle seg en del den neste tiden.
    Vinkling, avstand til vegger og slike ting tar litt tid å finne ut av, og er noe du bare må prøve deg frem med hjemme hos deg selv.

Gratulerer med oppgraderingen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •