Plassering av receiver i rack

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av receiver i rack

Jeg trenger råd fra viderekomne og folk med litt teknisk innsikt - skulle vel dekke de fleste herinne :-)

Jeg har nå fått ny stue og ommøblert -endelig

Kjøpe meg et rack, en TV benk, hos IKEA.
    Dessverre oppgav de ikke målene for åpningen der komponentene skal stå, så det viste seg at hylla var litt for trang for receiveren.

Mulig dere nå vil steile, men jeg skrudde av de store beina på receiveren (Yamaha RX-V659) og da passet den akkurat inn i hylla.
    Men så var det dette med kjøling, eller luftemulighet.

Nå står den rimelig inneklemt i topp og bunn - forholdsvis god plass på sidene.

Jeg brukte den i går og kjente på den etterpå og den var varm, men ikke varmere enn en bærbar PC

Jeg har forstått at varmen kan tørke ut kondensatorene, men er dette noe som tar tid eller kan det skje kjapt?

Er det helt uholdbart og nei-nei-nei-fy-fy-fy å ha receiveren stående slik den er nå?

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme reciever og etter å ha sett en film er den tidvis skikkelig varm. Det til tross for at den har god høyde, men ikke noe sideveis plass. Lufterillene er uansett i bunn og topp så jeg ville nok gjort meg litt flid i å skaffe den rom rundt. Mitt gamle Parasound effekttrinn slo seg av når den ble for varm, får håpe 659'n gjør det samme og ikke går til den feiler..

Newcomer paddo sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikkje heilt sikker på kor varm ein reciver tåler å bli, men du kan jo montere ein vifte bak reciveren da det vil hjelpe på varme problemet.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det letteste er å sette den oppå benken - jeg får se hvordan det går - men etter å ha lest litt rundt på nettet ser jeg at den ikke står særlig smart slik jeg har det nå.........

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg endte opp med å sette min Pioneer oppå benken.. Ble faktisk ikke så ille nå som jeg har blitt vant til det

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser slik ut nå:

1/2 cm klaring nede og oppe

lukter vel svidd dette............

(ps! beklager elendig bildekvalitet...............)

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Det ser slik ut nå:

1/2 cm klaring nede og oppe

lukter vel svidd dette............

(ps! beklager elendig bildekvalitet...............)
    tror ikke jeg hadde tørt å hatt det så tett. det der blir garantert veldig varmt etter en film eller to. tror nok du bør sette den oppå benken.

mvh

Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare legge til at jeg ALDRI ville ha plassert en forsterker på denne måten. Ville heller ikke ha skrudd av bena. Jeg ville ha plassert den på siden av hele benken eller oppå.

En forsterker trenger vanligvis rundt en 10cm, eller mer over og 5 cm på sidene.

Lukka rack på sidene er jeg ikke særlig fan av

Jeg har ikke plassert mitt på rett måte heller, men det kommer så fort jeg har fått bygd racken min...

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    står vel i manualen hvor mye klaring som er nødvendig.. kanskje vannkjøling hadde vært tingen!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill.
    Vannkjøling - hehe, tror det blir både mere komplisert og kostbart enn å enten kjøpe nytt rack eller sette receiveren oppå.

Konemor foreslo at jeg skulle bore luftehull i topplata, små hull så den varme lufta kom seg ut. Forsåvidt et modig forslag, men jeg setter den likesågodt oppå. Benken er mer enn bred nok. Når jeg får meg en center så må nok TV'en oppå veggen uansett, med mindre det finnes en svært lav center som spiller bra med Dynavoice.
    Denne kanskje?

Axiom VP150

Eller denne:

SVS SCS-01

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfra bildet ser det ut som det i tillegg ligger noe papir oppå recieveren. Noe som ytterligere forhindrer luftstrøm i rillene på toppen. Er det tilfeldigvis manualen som ligger der? Den som angir hvor mye klaring det burde vært?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Utfra bildet ser det ut som det i tillegg ligger noe papir oppå recieveren. Noe som ytterligere forhindrer luftstrøm i rillene på toppen. Er det tilfeldigvis manualen som ligger der? Den som angir hvor mye klaring det burde vært?
    hehe, nei - det er veggen bak du ser igjennom i og med at benken har åpning i bakkant til kablene.

Manualen er tjukk som en bibel og ville ikke fått plass i den sprekken. For hadde den det, så hadde alle sorger vært slukket siden klaringen da hadde vært stor nok

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •