Effektforsterker eller ny surroundforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker eller ny surroundforsterker?

Har et lite problem med oppsettet her hjemme. Frontene mine (magnat quantum 709) var en meget dårlig match med surround forsterkeren. (denon avr 2807)
    Lyden i magnatene blir uklar, litt grøtete og mister detaljene. Dessuten er selve lydbildet litt ubehagelig å høre på. Spesielt mellomtonen, men også resten av høytaleren virker litt "slapp" rett og slett.
    Etter å ha prøvd en effektforsterker fra en annen produsent (husker ikke merket) fikk jeg mye bedre lyd, men dette effektrinnet var bare på 50w og derfor ikke kraftig nok til å drive HT. Resten av høytalerne surroundoppsettet er Monitor audio Gs serie, og dette får jeg meget god lyd i. Er mulig magnat høytalerne trenger lang tid på å spilles inn, men de har nok blitt brukt gode 200 timer allerede, og lyden er ikke god...
    Spørsmålet til dere er om dere har noen erfaringer om hva som kan være beste å gjøre? Slik jeg ser det sitter jeg med tre alternativer:
    1. Kjøpe et effekttrinn med god lyd for å drive Frontene. Men dette sprenger budsjeddet, så det er en løsning jeg ikke liker.. Har fått tilbud på en Cayin 535 for drøye 10000. Noen som vet om noe bedre\billigere som gir god lyd?
    2. Kjøpe en ny og kraftigere surroundforsterker fra pioneer eller yamaha og håpe på bedre match mot høytalerene mine fra dette en av disse merkene. Noen som har erfaringer med magnat sine høytalere og gode\drålige matchinger av forsterkere?
    3. Selge høytalerne og heller kjøpe noen andre høytalere. Liker ikke denne løsningen heller, siden jeg da taper penger på høytalerne...

Setter pris på om noen har noen gode innspill eller erfaringer her, og kan gi noen gode råd om hva jeg bør gjøre, evt hvilken forsterker eller effektforsterker jeg bør parre disse høytalerne med.

Er som sagt meget fornøyd med resten av lyden i anlegget. Og har egentlig et 7.1 oppsett, så kan bruke MA gs20 som står som bakhøytalere nå, som fronthøytalere hvis nødvendig. Når jeg testet disse mot magnatene fikk jeg både bedre og større lydbilde fra MA sine høytalere... Men med et skikkelig Effekttrinn på Magnatene gir disse bedre lyd. Når jeg hørte på Magnatene i butikken var de koblet opp mot en abrahamsen forsterker, så tror at en forsterker som er litt varm klangen skal være en bra match. I butikken låt hvertfall det oppsettet VELDIG bra.
    Kjøper uansett ikke noe mer nå uten å ha prøvd det her hjemme først...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten tvil: Effektforsterker!
    Ingen receiver som er i nærheten av en effektforsterker uansett. Og den er til nytte i all fremtid, uansett hvilke høyttalere/receivere du ender opp med.
    Hvorfor ikke kjøpe brukt? 1-2 år gammelt kan man gjøre knallkjøp på!
    En effektforsterker er ikk akkurat noe du "sliter ut" med det første.....
    Min Denon POA-2800 er 15 år gammel, og still going strong! Den spiser min 3805 til nattmat, når som helst :-D

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du 10000 til rådighet så i hvertfall test lyngdorf og se om du liker den sammen med høytalerene dine sitter nå å tester lyngdorf som jeg fikk med meg hjem fra jobb i dag, og kan bare si at jeg er mektig imponert. utrolig detaljert lyd, og ikke minst klar lyd, desuten finnes det ikke antydning til støy i denne forsterkeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som det er liten tvil om at jeg bør velge en effektforsterker...
    HAr egentlig ikke 10000 til overs, men får bare prøve å skrape sammen noe, og legge inn litt mer overtid på jobben...

Har så langt fått anbefalt lyngdorf og cayin da. Har sett at man får arcam brukt for rundt 14000.. Noen som har andre forslag på hva som bør prøves ut?
    Som tidligere nevnt bør forsterkeren har et litt varmt og detaljert lydbilde.

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk også ut Vincent sp996 mono blokker ti 5000 pr par, lever bra kontra pris. Tror de har gått opp til rundt 6000 nå..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett meg ut en del ting jeg skal lytte på... Vincent leverer sp997 monoblokker til 5000 per stk og sp996 til en noe lavere pris. De leverer også en stereoforsterker sp331 med nogenlunde samme effekt til 8000.

Tenkte meg også å høre på lyngdorf sin sda2175, samt cayin sin 353b hvis jeg får mulighet. Rotel er også i kikkerten med flere modeller for rundt 10"
    NOen som har noen andre tips om ting som bør lyttes på?

Abrahamsen er ikke aktuelt da jeg er skeptisk til ting som tar fyr, selv om den var en sabla god match med høytalerne mine. Noen produkter som har liknende varmt og detaljert lydbilde?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært en liten runde nå. Fikk lyttet på noe, men ikke på like ærlige høytalere som mine..
    Fant ut at vincent ble litt for skarpt og lyst for mine høytalere. Samme med rotel.
    Hørte på et oppsett jeg likte fra advance akustic, men følte at litt av detaljene gikk tapt, mulig dette er noe jeg innbiler meg men..
    Hørte også på en forsterker fra parasound, og likte lyden i denne veldig godt. Trenger som sagt et litt mørkt og varmt lydbilde fra forsterkeren.
    Har ennå ikke fått hørt på lyngdorf eller cayin. Lurer også på å få meg en lytt på midgaard audio sine monoblokker.
    Noen som har noen flere anbefalinger på noe som bør lyttes på?
    Har ennå ikke hørt noe som får meg til å føle at det var så bra at jeg måtte ha det...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •