Koble Høyttaler Til Forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble Høyttaler Til Forsterker

Bare lurte på en ting jeg ser det er fire utganger bak på Høyttalerne så ser jeg det er fire utganger på forsterkeren som er 2kanals http://www.audiostore.nl/uploads/300/HK970_2.jpg
    Skal jeg bruke to høyttaler kabler på hver høyttaler da å bruke alle utgangene på forsterkern eller?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det trenger du ikke, men kan hvis du vil. Har du 4 terminaler på høyttalerne også, og du bruker 4 kabler får du da et bi-wire system. Om du kan høre det er en annen sak.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uhum nei og atter nei du bruker 2 kabler på samme høytaler hvis du vil biampe dem, det vil si bruke 2 kanaler på samme høytaler. det at du har 4 utganger fra forsterkeren er sansynligvis det at du har mulighet for 2 høytaler sett på samme forsterker. du bruker bare 2 av terminalene på hver høytaler med en kabel til hver høytaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    uhum nei og atter nei du bruker 2 kabler på samme høytaler hvis du vil biampe dem, det vil si bruke 2 kanaler på samme høytaler. det at du har 4 utganger fra forsterkeren er sansynligvis det at du har mulighet for 2 høytaler sett på samme forsterker. du bruker bare 2 av terminalene på hver høytaler med en kabel til hver høytaler.
    ok så jeg trenger bare å bruke to utganger bak å høyttaleren? men hvorfor er det 4utganger der vis jeg bare trenger å bruke to av dem?

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tpeca
    ok så jeg trenger bare å bruke to utganger bak å høyttaleren? men hvorfor er det 4utganger der vis jeg bare trenger å bruke to av dem?
    det er vell a og b utganger.

du kan f.ks ha et par høyttalere på kjøkkenet tilkoblet, eller som meg på min surroundforsterker har et høyttalerpar til film og et annet til musikk.

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok da bruke jeg bare to av utgangene her er ett bilde for å være sikker http://img526.imageshack.us/img526/7...sfsfsgfem4.jpg

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tpeca
    ok da bruke jeg bare to av utgangene her er ett bilde for å være sikker http://img526.imageshack.us/img526/7...sfsfsgfem4.jpg
    Altså, les det jeg skrev da vel.
    Har din forsterker tilsluttning til 2 sett høyttalere ? A og B ?
    Hvis nei følger du mitt råd.
    Vil du kjøre vanlig kobler du én dobbel kabel, en helt vanlig høyttalerkabel, til hver høyttaler.
    Vil du bi-wire, altså bruke 2 kabler til hver høyttaler, da må du fjerne de bøyler der sitter på høyttaleren og bruke alle fire utganger på forsterkeren til de respektive innganger på høyttalerne....(en kabel fra forsterkerens 2 utganger på venstre kanal til bassens inngang på venstre høyttaler (Low) og en annen kabel fra de to andre utganger på samme venstre kanal til de to andre innganger på venstre høyttaler (High). Samme på høyre side.
    De fire utganger på forsterkeren er i virkeligheten bare 2, de er bare "delt" til fire.
    Har din forsterker utgang for 2 sett høyttalere (da er der en omskifter for det på fronten eller på fjernbetjeningen, eller se manualen) da kobler du helt vanlig, men da må du ha en bøyle imellom de to pluss poler på høyttaleren, og en bøyle imellom de to minuspoler.
    Søker du på bi-wire kommer der masse info opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Altså, les det jeg skrev da vel.
    Har din forsterker tilsluttning til 2 sett høyttalere ? A og B ?
    Hvis nei følger du mitt råd.
    Vil du kjøre vanlig kobler du én dobbel kabel, en helt vanlig høyttalerkabel, til hver høyttaler.
    Vil du bi-wire, altså bruke 2 kabler til hver høyttaler, da må du fjerne de bøyler der sitter på høyttaleren og bruke alle fire utganger på forsterkeren til de respektive innganger på høyttalerne....(en kabel fra forsterkerens 2 utganger på venstre kanal til bassens inngang på venstre høyttaler (Low) og en annen kabel fra de to andre utganger på samme venstre kanal til de to andre innganger på venstre høyttaler (High). Samme på høyre side.
    De fire utganger på forsterkeren er i virkeligheten bare 2, de er bare "delt" til fire.
    Har din forsterker utgang for 2 sett høyttalere (da er der en omskifter for det på fronten eller på fjernbetjeningen, eller se manualen) da kobler du helt vanlig, men da må du ha en bøyle imellom de to pluss poler på høyttaleren, og en bøyle imellom de to minuspoler.
    Søker du på bi-wire kommer der masse info opp.
    Takker:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste selv noe om at ved å bruke to kabler til høytaleren kan ha bedre kontroll på forskjellige frekvensnivåer, at de to kanalene bak er for hvert sitt spekter av frekvensene, men dette gjalt kanskje andre type høytalere eller?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •