Midgard oberon vs lyngdorf sdai

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Midgard oberon vs lyngdorf sdai

Har akkurat kjøpt helicon 400w, ser det er mange tråder med forsterker mathing til disse, men for aldri tak i va som er best! Hørte heliconen på lyngdorf sdai og cd1, har enda til gode å høre oberon. Syns det låt veldig bra med lyngdorf(2*375w i 40hm) men har en mistanke om at den mangler litt krefter i toppen? De jeg snakket med på HFK mente at Midgarden var veldig bra og fyldig i bassen men at lyngdorfen var mer detaljert. Det skal også sies at du får sdai og cd1 til 20k samlet vs midgard 6.1 koster 18k alene..og da må jeg kanskje kjøpe en pre i tilleg.

Setter pris på tilbake meldinger fra de som har erfaringer med dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt lyngdorf sda2175 og nå har jeg oberon 6.1. Det sier vell sitt om hva jeg likt best:-D
    Jeg syntes ikke Lyngdorfen var noe mere detaljert oppover enn Oberon. Jeg syntes de spillte veldig likt, men oberon har mere snert i bassen, samt EKSTREMT mye mere krefter. Jeg kunne spille 7 Db høyere når jeg fikk Oberon. Jeg hadde forøvrig B&W 604 s3 som er en meget tungdreven høytaler. Jeg hadde i hvertfall ikke vært i tvil om hva jeg hadde valgt. Men hvis du ikke er så opptatt av å spille høyt så kan Lyngdorfen gjøre en bortimot like god jobb. Evt. har veldig lettdrevne høytalere.

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

oberon

takk for svar, tror nok det lå en liten "selger" bak denne uttalelsen ja. Ser blant annet at flere kompente personer her på forumet sier det samme. Det jeg ser som klar fordel er at man slipper å ha en pre i tilleg. Syntes du mangelen på krefter var veldig tydlig?jeg har ikkje det store behovet for å spille så veldig høyt..heliconen er jo på 4ohm og da for du jo 2*375w inn på de.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes Lyngdorf låter litt tamt på H400. De trenger endel krefter (strøm) men nok er nok. Kvalitet er det du burde tenke på i tillegg til tilstrekkelig strømsterk forsterker. Er det hjemmekino du har? Har du bra nok pre?

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er hjemmekino jeg har, jeg har nå vincent monoblokker og bruker yamaha rx-v 757 som pre.
    Kilde er hegel cdp2a, så jeg lurer på en Hegel pre og så kjøre Obereon som effekt men på HFK så fikk jeg ikkje anbefalt dette? Skal også oppgradere til hd med yamaha 3800, kan denne vere god nok pre?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg er ikke noen hjemmekinomann men du har alså 4-6 høyttalere og ønsker nye monoblokker til frontene. Hvorfor er du ikke fornøyd med Vincent?

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg veldig fornøyd med Vincent, men de er bare på 125w RMS noe som blir litt for lite til H400. Brukte de på yamaha ns-777 og dette var en knall math.

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Test

Fant en test som omhandler Obereon og Lyngdorf: audiophile.no

Denne gjør meg enda mer usikker..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting: Lyngdorfen gir nok ikke 2x200w. Jeg husker jeg leste noen tråder for lenge siden som sa at den gir reelt 2x110w. Det stemmer veldig godt med min erfaring også da jeg kunne spille akkurat like høyt med Lyngdorfen som jeg kunne med min Denon 3806 på 120w, men det var finere da.
    Så da gir den nok heller ikke 2x375w i 4 ohm.
    Min erfaring var at den ikke var spesielt sprek, men spillte fint før den kuttet (som jeg syntes skjedde alt for fort). Derfor byttet jeg den ut etter ca. 1 mnd. Men som sagt før, har du lettdrevne høytalere, samt aldri spille høyt så funker den bra.

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja leste det samme tror det var snickers-is som skrev det for en stund tilbake, om du syntes dette stemmer så tipper det vel mer og mer mot Oberon og en god pre.

Har noen forslag til en god pre å kjøre sammen med Oberon på H400 så er det fint om dere hiver inn forslag!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nye Parasound preen (New classic et eller annet) som ble testet i siste fidelity fikk vanvittig mye skryt. Den trur jeg vil passe superbra sammen med
    H400 og Oberon.
    Ikke var den så dyr heller. Jeg vet at Parasound P3 passer godt sammen med Helicon og Oberon.

Har du H400 i fra før?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har akkurat vært å henta lyngdorf hos HFK nå tester den for første gang nå. er det råeste jeg har hørt( sier kansje litt mere om hvor mye jeg har testet enn forsterkeren). sitter bare å gliser, for noe så rent, detaljert og ikke minst støyfritt har jeg ikke hørt før. konge forsterker, selv med en surround forsterker som preamp.

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Den nye Parasound preen (New classic et eller annet) som ble testet i siste fidelity fikk vanvittig mye skryt. Den trur jeg vil passe superbra sammen med
    H400 og Oberon.
    Ikke var den så dyr heller. Jeg vet at Parasound P3 passer godt sammen med Helicon og Oberon.

Har du H400 i fra før?
    Kjøpte et demo par av H400w på fredag, skal sjekke ut Parasound og Hegel først og fremst..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en ikke absolutt må ha 600W for å drive høyttalerene vil jeg holde en knapp på Lyngdorf og så har den jo en svært behagelig pris. Alternativt kan du jo vurdere en Parasound New Classic sak.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Har selv 3 stk av SDA 2175 og de har absolutt nok av krefter. Spiller glimrende. Litt nøytral, men med riktig kilde blir det en drøm. Spes til B&W. Les testen i Fidelity 5/2004. Der står det ikke mye negativt. Men ingen tvil om at Oberon er kraftigere. Er du sikker på at Lyngdorf er den rette matchen til Helicon da?

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei egentlig veldig usikker, det er bare det at jeg har fått anbefalt Lyngdorfen(SDAI+CD1) som en knall match på H400. Du kjører 3stk sda dette blir litt annerledes enn 1 stk sdai i 4ohm...

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv vurdert Lyngdorf TDA2200 en stund. Forlokkende å ha digital forforsterker og digitalt effekttrinn i samme boks. Den ser også lekrere ut enn en forforsterker og to Oberon bokser.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av 3e1
    Nei egentlig veldig usikker, det er bare det at jeg har fått anbefalt Lyngdorfen(SDAI+CD1) som en knall match på H400. Du kjører 3stk sda dette blir litt annerledes enn 1 stk sdai i 4ohm...
    Sant det. Men den har nok av krefter. Det begynte med at jeg hadde en til senter og en til frontene. Da ble jo senteren bortskjemt kontra frontene. Det er vel grunnen til at jeg har 3 stk. Om det er nødvendig er en annen sak. Impedansen detter ned til 3 ohm på mine B&W 804 uten at Lyngdorfen sliter. Husk at impedansen er variabel. Den er ikke konstant 4 ohm. Men når jeg leser spec`n til Helicon 400 går de ikke mye under 3,7 ohm, og det går nok bra for Lyngdorfen. Faktisk Ville kanskje prøvd en forsterker som er litt mørkere i klangen til Helicon. Hva med Vincent?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor bare ikke hoppe bukk over hele problematikken og gå for Yamaha Z11 som kommer i disse dager?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Capitaine
    Hvorfor bare ikke hoppe bukk over hele problematikken og gå for Yamaha Z11 som kommer i disse dager?
    Har du testet ut Yamaha på Dali Helicon?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •