Fra stereo til surround. Hva må jeg ut med får å beholde god stereolyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra stereo til surround. Hva må jeg ut med får å beholde god stereolyd

Jeg har lyst til å oppgradere til fra stereo til surround, men vil fortsatt ha minst like god stereolyd som jeg har i dag. Her nå en Denon PMA 700 AE forsterker med Dali consept 6 høytalere.

Hvor mye må jeg gi for en surrounsreciver som gir meg like gode musikkopplevelser som den Denonen jeg har? Vet at en stereoreciver gir bedre lyd enn en surround i samme prisklasse, men hvor langt opp må jeg gå?

Sendte mail til Hifi klubben med samme spørsmål og fikk to forskjelloge svar. Den ene som svarte mente en Denon 1708 ville drive høytalerne bra, den andre anbefalte en 2807, 2808 eller Nad 754.

Hva tror dere?

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo se litt utenom hifi klubben sine vegger også, Pioneer og Onkyo har mange nye spennende produkter som i følge tester skal levere godt med effekt i stereo også.

Hadde tidligere en NAD reciver som fungerte ganske bra på stereo, mens Denon (3805) falt litt igjennom når man spilte stereo. Oppgraderer nå til Onkyo ut fra tester, har ikke hørt den selv men de er godt mottatt i pressen.

Edit: Glemte og gi forslag....... reciver til rundt 6- 7 lange skal kunne gi brukbar lyd. Men husk det er noe eget med en egen stereo forsterker.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor skal du få dårligere lyd ved å kjøpe surround? du beholder det du har nå, så kjøper du resten av høytalerene som hører til conspet 6 høytalerene, og en helt grei surround reciver til 5-6000 feks pioneer 2016 som jeg har og er veldig fornøyd med så bruker du denonen som effektforsterker til frontene dine. da har du fortsatt god stereo lyd + at du har mere en akseptabel surround lyd

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    hvorfor skal du få dårligere lyd ved å kjøpe surround? du beholder det du har nå, så kjøper du resten av høytalerene som hører til conspet 6 høytalerene, og en helt grei surround reciver til 5-6000 feks pioneer 2016 som jeg har og er veldig fornøyd med så bruker du denonen som effektforsterker til frontene dine. da har du fortsatt god stereo lyd + at du har mere en akseptabel surround lyd
    Vel. Dette er nok ikke helt korrekt om du skal sammenligne stereobildet Denonen trådstarter har i dag med det som leveres når du bruker en 2016 som pre eller pre/power.
    Er stereo i fokus ville jeg droppet Denon og Nad, og heller vurdert en receiver fra Arcam. Brukte avr200 og 300 er veldig bra receivere som leverer ypperlig i stereo. Har du råd er en ny avr350 å foretrekke. Med disse vil du heller ikke savne et effekttrinn på conceptene.
    Hvorvidt PMA700AE har bypass inngang så den kan kjøres som rent power vet jeg ikke, men jeg kan ikke se at PMA1500 har denne muligheten.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Vel. Dette er nok ikke helt korrekt om du skal sammenligne stereobildet Denonen trådstarter har i dag med det som leveres når du bruker en 2016 som pre eller pre/power.
    Er stereo i fokus ville jeg droppet Denon og Nad, og heller vurdert en receiver fra Arcam. Brukte avr200 og 300 er veldig bra receivere som leverer ypperlig i stereo. Har du råd er en ny avr350 å foretrekke. Med disse vil du heller ikke savne et effekttrinn på conceptene.
    Hvorvidt PMA700AE har bypass inngang så den kan kjøres som rent power vet jeg ikke, men jeg kan ikke se at PMA1500 har denne muligheten.

Denonen jeg har i dag har ikke en bypass/pre in inngang så jeg får ikke brukt den som effekttrinn. Vurderte den muligheten men det går altså ikke :-(

Jeg er på ingen måte bundet til Denon/NAD (HiFi klubben). Sendte bare en forespørsel til dem siden jeg hadde kjøpt utstyret der. Ble litt forundret over å få to så forskjellige svar (to som svarte på e-posten min uavhengig av hverandre)

Hvor mye må jeg ut med for brukte arcam avr200 og 300 evt?

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er interessert har jeg en brukt ROTEL RSX1065 som jeg skal selge. Den låter meget godt i stereo. Den er noen år gammel, men funker supert enda. Den kostet 26995 ny, men jeg kan la den gå for 8000.-

Send meg en PM om du kan være interessert.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=24392&cat=all
    Her har du en arcam 300 til en fin pris. Jeg byttet selv ut min middels yamaha reciver med arcam 350 for å forbedre stereolyden og har ikke angret et sekund! Anbefales på det varmeste.
    Ulempen er at de ikke har automatisk romkorreksjon, hdmi uppskalering ol. men for meg var det viktigere med god lyd, og den har nok justeringmuligheter for meg!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt i innledningen vil jeg gjerne ha surround, men ønsker ikke dårligere stereolyd en jeg har i dag. Stereo/musikk har prioritet foran film.

Glemte å nevne at jeg har en xtz12 sub og en Denon 1730 dvd som signalkilde. Jeg ville kanskje også få bedre lyd ved å kjøpe en egen cd spiller?

Pris er et tema og kan ikke gå over 6-7.000 helst under!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke vil fire på stereo kvaliteten burde du absolut gå for den arcamen jeg lika til! tror du skal slite med å få en bedre "stereo suroundforsterker" enn den, til den prisen.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jeg helt enig. rundt 7000 for denne er en bra pris. Disse er virkelig gode i stereo, og ikke minst surround. Her får du i pose og sekk for en fornuftig pris. Jeg har selv hatt Arcam i kinoen min, så jeg vet disse er gode
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er meget fornøyd med min Pioneer 1015 i stereo, da i "Direct".. leverer nok guffe også, målt til 2x130W i 8ohm, og du kan i tillegg bi-ampe...

Sjekk bruktmarkedet.

Jeg ville styrt unna Yamaha/nad/denon om du vil ha god stereolyd fra hjemmekinoforsterker.. har sammenlignet Pioneer AX5AI-S mot Yamaha RXV-1800, Pioneeren gikk i mine ører av med seieren.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Jeg er meget fornøyd med min Pioneer 1015 i stereo, da i "Direct".. leverer nok guffe også, målt til 2x130W i 8ohm, og du kan i tillegg bi-ampe...

Sjekk bruktmarkedet.

Jeg ville styrt unna Yamaha/nad/denon om du vil ha god stereolyd fra hjemmekinoforsterker.. har sammenlignet Pioneer AX5AI-S mot Yamaha RXV-1800, Pioneeren gikk i mine ører av med seieren.
    Spørsmålet var vel heller hvordan den klarer seg mot en stereoforsterker som den trådstarter har. Jeg har testet de fleste av disse receiverene, og alle spiller bra men farger lyden forskellig. Hvilken man da foretrekker av Denon, Yamaha eller eventuelt Pioneer blir en smakssak. Likevel kan ingen av disse priset innenfor 10 000,- måle seg med en 2-kanals forsterker i samme prisområde når det gjelder musikk i stereo. Her skiller Arcam seg klart ut som en bedre kandidat da nettopp lyd i stereo er deres hjertesak. Det skal også sies at den nye serien fra Onkyo har fått skryt for stereo-egenskapene sine, men den blir litt over budgettet som er satt her.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •