Rørforforsterker - Defekt(e) Rør

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Rørforforsterker - Defekt(e) Rør

Hadde endelig tatt mot til meg til å gå til anskaffelse av en rør-pre, for å ta skrittet inn i "rør-himmelen".

En MeiXing MC-2A3 Valve tube Pre Amplifier på 22 kilo ble innkjøpt fra Nysound, og i den første tiden med testing og prøving virket alt i skjønneste orden, og lyden var iallefall annerledes enn før, om den er ble "bedre" har jeg ikke konkludert med - ennå....

Men så til PROBLEMET: Plutselig oppdaget jeg at det kom ulyder fra den venstre fronhøyttaleren min - en Respons Grande - og denne ulyden varierte både i styrke og karakter av seg selv, både på tomgang og tilkoblet kilder. Råde god var dyre, og uten tidligere erfaring med slike rør-dingser tok det litt tid - og lesing av Anfield's tråd - før det slo meg at det kanskje var et eller flere rør som var defekte. (Dette har også service-avdelingen hos Nysound også foreslått, men jeg velger like vel å poste her ;-))

SPØRSMÅLET er som følger: Kan man kontrollere et rør for å finne ut om det er i orden, og hvordan gjør man i tilfellet dette??

Det sitter følgende rør i pre'en:

2 stk ELECTRON TUBE 2A3C

3 stk ELECTRO-HARMONIX 6SN7EH

1 stk ELECTRO-HARMONIX EL34EH og

3 stk ELECTRO-HARMONIX 6922EH

Takker på forhånd for klargjørende svar, også mht eventuelle oppgraderinger av eksisterende rør :-)

Mvh Jan

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva består ulydene i? Susing?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    22kg preamp(!)

jeg hadde også varierende støy i min mc34a. tenkte det var utgangsrørene som begynte å bli slitt etter 2års bruk, så jeg kjøpte nye.. under bytte merket jeg at det ene røret på kanalen med rare lyder hadde ALTFOR høy tomgangstrøm. 0.7v istedenfor 0.4
    så det kan ha vært grunnen. var vist heldig at trafoen ikke gikk opp i røyk..

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når jeg tenker meg om

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Hva består ulydene i? Susing?
    ..minner lyden meg om støy fra en gammel radio når en skrur på søkehjulet. Det hveser og suser og varierer som sagt i styrke...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har opplevd det samme på et par produkter også. Da har det vært et av inngangsrørene som har vært problemet. Jeg har en sterk mistanke om at det er det samme her.

Du sier at ulyden kommer fra den venstre høyttaleren. Jeg ville forsøkt å byttet plassering på rørene først, for å se om lyden skiftet side. Gjør den det, så har du funnet "synderen". Pass på at forsterkeren/rørene er nedkjølt før du flytter på dem.

Jeg kjenner dessverre ikke disse Ming Da-forsterkerne, men råder deg til å ta kontakt med den norske importøren Audiofoni. De kan sikkert gi deg et råd angående problemet ditt, og eventuelt skaffe erstatningsrør.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker og bukker

for raskt og greitt svar, Anfield. skal forsøke dette når jeg kommer hjem igjen til uken.

Jeg har for øvrig kontakt med service-avdelingen til Nysound, men det tar litt tid fra spørsmålet er sendt til svaret kommer ;-). De har allikevel sagt seg villige til å bytte evt. defekte rør, alternativt bytte hele forforsterkeren, så servicen deres virker foreløpig å være helt i toppskiktet...

Skal oppdatere når det skjer noe i sakens anledning :-)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spør på hifisentralen eller alternativaudio, de har mye mer peiling på slikt
    "audiomix" "jane" "isbjorn" og fler...

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0