kan jeg bi-ampe med H/K970?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kan jeg bi-ampe med H/K970?

Hei, igjen, kom til å tenke på det at på denne H/K'en har jeg jo 2 speaker system. Kan jeg kjøre Speaker 1 til Bass og Speaker 2 til mid/diskant?

Har søkt litt rundt, men finner ikke helt ut av det, står ingenting om dette i brukermanualen heller.

Anyway, om det skulle la seg gjøre, vil dette gi meg et bedre lydbilde på noen måte?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer egentlig på det samme.... help any1?

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis speaker2 er bergnet til en annen sone vil det si at de har et eget forsterkere og da skal kunne kobles hva som helst av lydsignal på denne inngangen, -så svaret er: ja det kan kjøres biamp men enda bedre om man kjører med aktiv deling.

Generelt er jo slik at ved biamp så tilfører man full tone signal til begge forsterkerne men idet høyttaleren som er til koblet til de bare gjengir et område av frekvensen, ergo vil forsterkeren blir mindre "belaste"... men det beste alternativet er å begrense frekvense til den frekvensen som den tilkoblede høyttaleren skal gjengi da vil forsterkeren bare bruke effekt på de frekvensene som skal gjengis av høyttalerne og ikke noe mer noe som vil gi enda større headroom og mer kontrol over elementene...

skal man bruke det på mid/diskant er det gjerne den passive delfiltre til diskanten som er nødvendig å beholde. Mellomtonen delfiltre kan også beholdes hvis den har en såkalt båndpass filter, nedre frekvens filtren kan med stor fordel fjernes da dette vil ellers være i serie med elementen og nedre frekvense bestemes i den aktive delefiltren før forsterkeren.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei - ikke på den måten!

Nei, du kan ikke biampe ved hjelp av høyttalerutgangene! HK 970 er, så vidt jeg vet, en integrert stereo-forsterker, og inneholder dermed bare en forsterker for hver kanal. For å biampe trenger du 4 effektrinn. Jeg tror imidlertid at HK 970 har pre out. Ved hjelp av denne utgangen kan du koble til et ekstra effekttrinn - og så kan du biampe! Det ekstra effektrinnet bør være nivåtilpasset HK970 (personlig mener jeg at biamping som hovedregel bør gjøres med identiske effekttrinn).
    At du har to sett med høyttalerutganger gjør det mulig å koble til 4 høyttalere, men vær obs på at hvis du kjører med alle 4 samtidig, kan impedansen bli så lav at forsterkeren får problemer. Du kan eventuelt også bruke det doble settet med høyttalerterminaler til bi-wiring. Men du kan altså ikke bi-ampe uten å koble til nok et stereo effekttrinn via pre out.
    Som Matador sier er den aller beste løsningen teknisk å erstatte de passive delefiltrene i høyttalerne med aktive (elektroniske) delefilter mellom for- og effektforsterker, men det er ikke rett fram å modifisere en høyttaler slik. Det kan være nødvendig med flere justeringsmuligheter enn bare for nivå og delefrekvens, for eksempel for å kunne korrigere for såkalt baffle step. Det ligger ofte mye møysommelig fintuning bak et passivt delefilter, de er sjelden konstruert "rett etter boka"!

Mvh Willy

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan gjøre det sånn og sette 1, på bass og 2 på diskant mellomtone, men dette blir ikke bi amp. da må du ha effekt trinn som er tilpasset 970.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    970 er TOkanals, og for bi-amping av et høyttalerpar trengs FIRE forsterkerkanaler. Så nei, du kan ikke bi-ampe et høyttalerpar med en 970, men du kan jo alltids kjøre biwire.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .. og å kjøre bi-wire blir jo noe helt annet enn bi-amping. Personlig har jeg aldri funnet resultatet av bi-wiring verd pengene og bryet, mens jeg har gode erfaringer med (passiv) bi-amping. Men ekstra effektrinn og kabler koster jo også noen kroner, da, ikke minst hvis de skal være av god kvalitet! Hvis ønsket rett og slett er å kunne spille høyere kan det kanskje være like bra å bruke pengene på en kraftigere (og gjerne strømsterk) stereoforsterker?

Hilsen Willy

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    self ikke hvis den er en TO KANALER.... trodde det var en sourrond forsterker egentlig. da disse noen modeller har muligheter for å ha en annen "sone" med en annen lydkilde. men biwirring kan gå hvis disse utgangene blir paralell koblet ellers blir ikke det samme om disse utgangene seriekobles (A+B eller A/B) som det pleier å stå bak.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ender med og nedsette effekten fra 100% til 50% når A og B står på samtidlig mot og bruke bare A.
    Enkleste er det beste, ikke Bi-Amp. Kjøp heller en ren effektforsterker om det magler muskler.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Det ender med og nedsette effekten fra 100% til 50% når A og B står på samtidlig mot og bruke bare A.
    ikke enig i det... om A er parallel med B så skal ikke effekten reduseres da det blir som å bruker biwirring med eneste forkjell at kablene er koblet til 2 forkjellige "parallele" utganger. Det blir feil om A serie kobles av velgeren med B self....

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Enkleste er det beste, ikke Bi-Amp. Kjøp heller en ren effektforsterker om det magler muskler.
    Bi-amp er BEDRE og AKTIV DELING enda bedre men ellers er jo som dharma allrede nevner

Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel, da lærte jeg jo endel der. Ordna meg med 2 stk. NAD 216THX effektrinn, kosta meg 3 lapper, så tok ikke det så tungt. ble mye bedre hvertfall:P Alt jeg trenger nå er ordentlige kabler og en avrack så jeg får litt spredning på dem.
    Takker for svar folkens, kjempe...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •