Durelyd fra forsterker - normalt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Durelyd fra forsterker - normalt?

Har en NAD C372 som innimellom lager en lav durelyd. Normalt er denne såpass lav at jeg ikke hører den kun om det er 100% stille, men om noen bruker hårføneren på badet (av alle ting) så øker støyen veldig og jeg ender som regel med å skru av forsterkeren. Durelyden er kun i selve forsterkeren og ikke i høyttalerne, disse er helt stille.

Vet noen hva dette er for noe? Og om det kan være skadelig for forsterkeren (da tenker jeg spesiellt på det med hårføneren)?

Og til slutt, er det noe jeg kan gjøre for å få slutt på denne lyden?

Edit: Durelyden varierer i styrke, med en periode på rundt 2-3 sekunder.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg kan betegnes som relativt normalt. De fleste forsterkere inneholder en nett-transformator, og det kan lett bli litt during fra denne.
    Nettspenningen kan variere i 'renhet', det blir mer og mindre overtoner. Disse overtonene kan treffe en resonansfrekvens i transformatoren og da blir lyden sterkere.
    En hårføner trekker ganske mye strøm, men kan ikke helt forklare hvorfor det skulle gi mer overtoner. Medmindre den kobles på en kurs med en dimmer?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle el. motorer med børster vil lage litt støy i nettet så sant de ikke er bra skjermet . Hårfønere er vel stort sett veldig enkelt bygd opp

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

eller...

jeg hadde samme problem for en tid tilbake (noen år) og denne durelyden varierte veldig, men årsaken var et jeg hadde en slik en billig strømpadde bare... kjøpte en skikkelig strømpadde og blorte ble det!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så selv om denne lyden tidvis kan bli relativt høy (når hårføneren er på så kan jeg høre durelyden uansett hvor jeg er i rommet) så skal den ikke være spesiellt skadelig?

Skal flytte om under en måned så jeg vil helst unngå å investere i nettfilter og slikt om problemet ikke eksisterer i den nye leiligheten.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av benjamin84
    Så selv om denne lyden tidvis kan bli relativt høy (når hårføneren er på så kan jeg høre durelyden uansett hvor jeg er i rommet) så skal den ikke være spesiellt skadelig?

Skal flytte om under en måned så jeg vil helst unngå å investere i nettfilter og slikt om problemet ikke eksisterer i den nye leiligheten.
    Dette høres rart ut. At en slik forsterker avgir en durelyd er ikke unormalt. Men du skal nok ikke høre durelyden om du vandrer rundt i rommet. Om ikke rommet er 1 kvadrat Prøv en annen kurs, hvis ikke det hjelper så ta den med på HFK.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

(korrigert) Innlegget ble lagt inn to ganger. Rart????

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Dette høres rart ut. At en slik forsterker avgir en durelyd er ikke unormalt. Men du skal nok ikke høre durelyden om du vandrer rundt i rommet. Om ikke rommet er 1 kvadrat Prøv en annen kurs, hvis ikke det hjelper så ta den med på HFK.
    Om rommet er fullstendig stille, og det er midt på natten så kan jeg høre den om jeg konsentrerer meg. Men normalt sett så er den ikke høyere enn summelyden fra tv'en når den er på mute.

Vurderer å se om jeg kan låne et nettstøyfilter eller noe slikt og se om det løser problemet. I mellomtiden må jeg bare sørge for at hårføneren ikke blir brukt uten at jeg skrur av forsterkeren først

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av benjamin84
    Om rommet er fullstendig stille, og det er midt på natten så kan jeg høre den om jeg konsentrerer meg. Men normalt sett så er den ikke høyere enn summelyden fra tv'en når den er på mute.

Vurderer å se om jeg kan låne et nettstøyfilter eller noe slikt og se om det løser problemet. I mellomtiden må jeg bare sørge for at hårføneren ikke blir brukt uten at jeg skrur av forsterkeren først
    Tror vel ikke støyen fra forsterkeren blir borte av den grunn. Er det på natta problemet er så har du for fine ører Skru av forsterkeren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •