Koble stereo og surround forsterker sammen. Beste metode?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble stereo og surround forsterker sammen. Beste metode?

Jeg har en NAD C372 som jeg er veldig fornøyd med til musikk, men jeg ønsker å utvide systemet med en NAD T765 surround reciever for filmbruk, og lurer da på hvordan dette best lar seg koble sammen!

Alternativene slik jeg ser det:

Alt. 1: Koble fra pre-out til stereoforsterker og bruke denne til front, surround til resten. Enkelt og greit.

Alt 2: På et eller annet vis bi-ampe med stereo og surround til frontene (bruke f.eks. front kanalen på surround til mellomtone og diskant, og bruke stereoforsterkern til basselementet, eller omvendt).

Når det gjelder alternativ 2 lurer jeg på om dette har noe for seg lydmessig? Er det evt. andre måter å gjøre dette på som jeg ikke har tenkt på?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg skulle gjort dette ville jeg sett om jeg kunne fått tak i en vender som kunne byttet mellom pre out på 765 og pre out på 372, og koblet utgangen her inn til main in på 372.

Så kan du bytte kilde på effektforsterkerdelen i 372.

Vet at det finnes rimelige utgaver av slike vendere, men jeg husker ikke hvor i farten.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hm

Jeg bruker Pre-out fra min Denon AVR-3808 til min Denon PMA-2000AE.
    Dette funker helt genialt.
    Får en bytte kilde på 3808'en og alt er godt som gull. :-o

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Om jeg skulle gjort dette ville jeg sett om jeg kunne fått tak i en vender som kunne byttet mellom pre out på 765 og pre out på 372, og koblet utgangen her inn til main in på 372.

Så kan du bytte kilde på effektforsterkerdelen i 372.

Vet at det finnes rimelige utgaver av slike vendere, men jeg husker ikke hvor i farten.
    Om jeg forstår deg rett så sier du at forforsterker delen på 372 er merkbart bedre enn den på 765?

Planen var orginalt å droppe forforsterkern på 372 og bruke den som en ren effektforsterker, i og for seg slik Outbreak1 gjør med sitt Denon oppsett. Det eneste jeg stusser på da er at jeg har en del ekstra kanaler på 765'en som ikke brukes, og lurer på om disse kan hjelpe fronthøyttalerne på et eller annet vis.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan selvsagt gjøre slik som du sier og bruke 372 som ren effektforsterker. Fungerer bra det.

Men jeg tolket det slik at du ville bruke 372 som integrert forsterker om du f.eks. har en dedikert CD-spiller som du vil bruke i ren stereo.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan selvsagt gjøre slik som du sier og bruke 372 som ren effektforsterker. Fungerer bra det.

Men jeg tolket det slik at du ville bruke 372 som integrert forsterker om du f.eks. har en dedikert CD-spiller som du vil bruke i ren stereo.
    Det er akkurat det jeg gjør.. Har en dedikert cd spiller som brukes på PMA-2000AE, og her høres musikken.. mens når jeg ser film/tv og Xbox360 bruker jeg PMA-2000AE som rent effekt-trinn.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dessverre er det ingen måte å koble til 372 så du får dedikert stereo uten å bytte om litt bak.. eller med en ekstra duppeditt.

men bi-amping går på et vis...
    ekke 100% sikker på hvordan T765 ser ut bak, men i prinsippet kan du koble "Speakers B" til mellom/tone diskant, for så bruke "Pre-Out" på Speaker A til "Main In" på C372 og bruke den på bass.

Men hvis du kjøper f.eks enda en forsterket med prossessor-inngang (Cambridge 740A til 6 lapper) så kan du ha dedikert stereo vedsiden av :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    dessverre er det ingen måte å koble til 372 så du får dedikert stereo uten å bytte om litt bak.. eller med en ekstra duppeditt.

men bi-amping går på et vis...
    ekke 100% sikker på hvordan T765 ser ut bak, men i prinsippet kan du koble "Speakers B" til mellom/tone diskant, for så bruke "Pre-Out" på Speaker A til "Main In" på C372 og bruke den på bass.

Men hvis du kjøper f.eks enda en forsterket med prossessor-inngang (Cambridge 740A til 6 lapper) så kan du ha dedikert stereo vedsiden av :-)
    Er denne bi-amping metoden jeg tenkte på, lurer bare på om det faktisk vil ha noe for seg lydmessig eller om det bare blir mye kabling til ingen nytte?

Kan evt. koble Speakers A fra T765 til mellomtone/diskant, og så pre-out til main-in på C372, og koble denne til bass. På denne måten vil alt kontrolleres av T765'en (volum, innganger osv) mens jeg vil få 150 + 100 W til hver høyttaler. Derimot aner jeg ikke om dette faktisk vil forbedre lyden, eller kanskje til og med forverre den?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis det fungerer slik det skal, skal det uten tvil forbedre lyden...

nå er nok de 100w du snakka om til mellomtone diskant litt i overkant(kontinuerlig)... tror vi ikke snakker om mer enn 80w på T765... (men den dynamiske effekten i stereo vil jo være bra).

når man bruker både A og B deler jo egentlig disse på samme utgangseffekt, men slipper jo det siden man ikke bruker effektdelen her...

men uansett.. prøv... ingen kan sitte her å si akkurat hvordan det blir, og du hører det jo best selv! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men uansett.. prøv... ingen kan sitte her å si akkurat hvordan det blir, og du hører det jo best selv! :-)
    Sant Lurte mest på om noen har erfaring med å prøve dette i praksis, og funnet ut at det absolutt ikke har noe for seg. Eller evt. om det ikke går og høyttalern vil bli skadet, men det ser jo ikke ut som er tilfellet.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Outbreak1
    Det er akkurat det jeg gjør.. Har en dedikert cd spiller som brukes på PMA-2000AE, og her høres musikken.. mens når jeg ser film/tv og Xbox360 bruker jeg PMA-2000AE som rent effekt-trinn.
    Har ikke PMA2000 egen prosessorinngang? Da blir det litt annerledes.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer selv en løsning som dette.
    Har idag en Yamaha rxv 2600 7 kanals reciver som jeg vurderer å kombinere med en Cambridge 840A intergrert forsterker.
    Har lånt denne med meg hjem og testet disse to koblet sammen til filmbruk.
    Dette fungerte meget bra sammen og avlastet reciveren veldig bra. Kjørte da de to frontkanalene direkte fra cambride forsterkeren og pre out fra reciver til forsterkeren. Tror dette en en løsning som bare vil fungere bra med integrerte forsterkere som har mulighet for utkobling av forforsterkeren.
    Men det er nå valgets kval kommer for min del.....
    Skal jeg satse på denne løsningen med rxv 2600 og cambridge eller kvitte meg med yamahaen og kjøpe meg Denon 4308.

Noen innspill?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av benjamin84
    Sant Lurte mest på om noen har erfaring med å prøve dette i praksis, og funnet ut at det absolutt ikke har noe for seg. Eller evt. om det ikke går og høyttalern vil bli skadet, men det ser jo ikke ut som er tilfellet.

er ingen tvil i verden om at bi-amping har noe for seg... bassen vil antakeligvis blir tightere... samtidig som mellomtone/diskant muligens blir litt klarere... men du vil jo fortsatt få NAD-lyd øverst, så er nok mest i bånn(bass) du vil kunne merke forskjell... :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ketil83
    Skal jeg satse på denne løsningen med rxv 2600 og cambridge eller kvitte meg med yamahaen og kjøpe meg Denon 4308.
    Hmmm... Jeg vet ikke hvordan disse wattene kan sammenliknes.. Men vil tro du får mer trykk(og klarere lyd) gjennom Cambridgen.. Så til musikk tror jeg ikke dette kan sammenliknes engang med et par gode høytalere.

Går selvfølgelig på smak som alt annet :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ingen tvil i verden om at bi-amping har noe for seg... bassen vil antakeligvis blir tightere... samtidig som mellomtone/diskant muligens blir litt klarere... men du vil jo fortsatt få NAD-lyd øverst, så er nok mest i bånn(bass) du vil kunne merke forskjell... :-)
    Hadde jeg visst at surround forsterkeren var like musikalsk som stereoforsterkeren så hadde jeg vært enig, men det er det jeg er usikker på. C372 spiller, i mine ører, veldig godt, og mye bedre enn f.eks. Denon 4308 som jeg også testet mine høyttalere med. Frykter jeg får noe av samme opplevelsen om jeg kobler T765 til frontene, selv om den bare driver mellomtone og diskant.

Jaja, ble litt vel teoretisk det her, får prøve å låne med meg en hjem og se hva jeg kan få til!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mhm

Har ikke PMA2000 egen prosessorinngang? Da blir det litt annerledes.
    Hey..
    Jo du har helt rett, blir litt annerledes. Er jo bare "push of a button" så slipper jeg surre med noe mer. Det var jo en liten grunn til at jeg kjøpte akkurat denne ampen.

Da falt mine kommentarer litt.. :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av benjamin84
    Er denne bi-amping metoden jeg tenkte på, lurer bare på om det faktisk vil ha noe for seg lydmessig eller om det bare blir mye kabling til ingen nytte?

Kan evt. koble Speakers A fra T765 til mellomtone/diskant, og så pre-out til main-in på C372, og koble denne til bass. På denne måten vil alt kontrolleres av T765'en (volum, innganger osv) mens jeg vil få 150 + 100 W til hver høyttaler. Derimot aner jeg ikke om dette faktisk vil forbedre lyden, eller kanskje til og med forverre den?
    Dette er jo bare å prøve, men jeg er faktisk ikke sikker på om du vil merke noen forbedring med bi-amping av C372/T765.

I stereo vil jeg tro at du blir mest fornøyd med CD-spiller direkte koblet til C372. Til film er jeg mer usikker, men blir jo fort flere ledd som skal "jobbe" sammen når du bi-amper. Mulig det enkle faktisk er best her også, med kun T765 til film.

Bare å prøve seg frem, si fra hvordan du løser det

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Outbreak1
    Hey..
    Jo du har helt rett, blir litt annerledes. Er jo bare "push of a button" så slipper jeg surre med noe mer. Det var jo en liten grunn til at jeg kjøpte akkurat denne ampen.

Da falt mine kommentarer litt.. :???:
    Denne hadde vært veldig kjekk å ha på C372 også ja. Kanskje en liten "switch" er tingen jeg trenger? CD direkte til C372 og alt annet gjennom T765.

Drømmen er at T765 skal kunne hjelpe til med å dra høyttalerne både til musikk og film, litt ekstra krefter er aldri å forakte! Får se hvordan jeg løser dette Har ikke råd til surround ampen før om et par lønninger (hmm, julebonus? satser på den tenker jeg...!)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge 740A og 840A har også prossessor-inngang.
    Jeg skal suplere min C372 med en 740A etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ender opp med å beholde RXV 2600 reciveren og kombinere denne med en ny Cambridge 840A v2.
    Kjøpte meg Cambridge 640C cd spiller for litt siden.
    Kjører Audiopro blue diamond som fronthøytalere.

Håper dette vil gi et løft i stereo i forhold til reciveren.

-Cambridge A840
    -Cambridge C640
    -Audiopro blue diamond
    -Denon Dvd 1930 (SACD)
    -Kimber tc4 høytalerkabel
    -Kimber timbre analog audio kabel

Til filmbruk vil jeg kjøre cambrige 840 til og drive de to front høytalerene via pre out på reciver.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •