Coda CSX ----> Erfaringer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Coda CSX ----> Erfaringer?

Om jeg er blitt gal eller ikke er jeg jammen ikke sikker på, men jeg vurderer faktisk å bytte min EAR 890 forsterker til en transistorbasert sak med masse krefter

Coda CSX har dukket opp i horisonten, og jeg lurer på om noen av dere har noen formeninger om den?
    Den skal selvfølgelig spille sammen med Gradient Revolution 05.

http://coda-continuum.com/DOCUMENTS/...heet%20WEB.pdf

6moons audio reviews: Coda Technologies 05X and CX and CXS

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...

Valget står altså mellom en Coda CSX (som leverer 2x330W 8ohm / 2 x660W 4ohm, 3000VA), eller 2 stk EAR 890, som brokoblet leverer ca 2x160W klasse A.
    Er ikke helt komfertabel med å kvitte meg med den kraftige rør ampen fra TdP, så her trenger jeg konsultasjon folkens

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg har svært små egne erfaringer med merket generellt,men det er en ting jeg har fått med meg i årenes løp,og det er at en god del hevder at Coda er bra nok,men ikke i forhold til pris! Dette er kun ting jeg har hørt,så ta det for det det er.Selv vet jeg ikke!
    Kan kanskje være en liiiten pekepinn på at det kan være lurt å teste grundig før kjøp.
    Mvh Rune

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en ting i denne saken som er sikkert, så er det at tingene skal testes her hjemme før jeg bestemmer meg.
    Jeg er allikevel ute etter å få flest mulige innputs, før jeg tar en avgjørelse.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Coda er et super produkt, Krell kvalitet !
    Siden Coda ikke var så veldig kjent i Norge endte jeg opp med å selge min Coda 10.5 Klasse A/AB for 5000 kr !!!
    Flere er meget fornøyd med Coda sin integrerte også..., med det mener jeg også litt at CSX kanskje ikke er det bedste valg for dig. Hva med S5 ?
    Ellers, har du prøvd Bryston ?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Coda er et super produkt, Krell kvalitet !
    Siden Coda ikke var så veldig kjent i Norge endte jeg opp med å selge min Coda 10.5 Klasse A/AB for 5000 kr !!!
    Flere er meget fornøyd med Coda sin integrerte også..., med det mener jeg også litt at CSX kanskje ikke er det bedste valg for dig. Hva med S5 ?
    Ellers, har du prøvd Bryston ?
    Skjønner ikke helt hva du mener her..... Hva er feil med CSX i mot S5?

Integrert forsterker er uaktuellt, da jeg skal benytte min EAR 864 pre med RIAA, samt EAR Acute cd spiller.

Gradient Revolution tørster etter krefter og strøm.
    Når det kommer til S5, så er ikke det aktuellt. Min EAR 890 leverer 2x70w i klasse A, og er nok vel så sterk som Coda S5.

Bryston står på "lappen", men det handler om "beste" tilbud med et evt innbytte.
    Må nevne at det også kan være aktuellt med en til EAR 890 mtp brokobling.

Jeg vil i så fall ha 2 x 160w klasse A tilgjengelig. Det burde holde til det aller aller meste

Jeg skal ialle fall lytte hjemme før jeg går til det skrittet å bestemme meg!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel, min ærlige mening er at en S5, eller hvilken som helst Coda vil "parkere" din EAR med hensyn til strøm. Ja, jeg vet at EAR er klasse A, det er jo rør, men du kan ikke sammenlikne de to produkter før du har prøvd de, som du selv siger.
    For mig er S5 langt å foretrekke siden det er ren klasse A, og den vil dra alt du kan henge på den.
    Umiddelbart tiltaler CSX mig desverre ikke, og det gjør brokobling heller ikke, men prøv den.
    Spørsmålet du sikkert lurer på er dette : med noen rør-forsterkere, f.eks. din med 2 x 70 watt, da vil lyden oppleves som veldig god og defineret, men, samme forsterker i 140 watts utførelse kan løfte lyden mange hakk. Et eksempel er Conrad Johnson sin Premier model. 70 watteren kan oppleves som god nok, men med 140 watteren vil rommet lades endda mer, uten man spiller høyere, og dette gjør mye med lydbildet.
    Har du pratet med Paul allerede ?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Javel, min ærlige mening er at en S5, eller hvilken som helst Coda vil "parkere" din EAR med hensyn til strøm. Ja, jeg vet at EAR er klasse A, det er jo rør, men du kan ikke sammenlikne de to produkter før du har prøvd de, som du selv siger.
    For mig er S5 langt å foretrekke siden det er ren klasse A, og den vil dra alt du kan henge på den.
    Umiddelbart tiltaler CSX mig desverre ikke, og det gjør brokobling heller ikke, men prøv den.
    Spørsmålet du sikkert lurer på er dette : med noen rør-forsterkere, f.eks. din med 2 x 70 watt, da vil lyden oppleves som veldig god og defineret, men, samme forsterker i 140 watts utførelse kan løfte lyden mange hakk. Et eksempel er Conrad Johnson sin Premier model. 70 watteren kan oppleves som god nok, men med 140 watteren vil rommet lades endda mer, uten man spiller høyere, og dette gjør mye med lydbildet.
    Har du pratet med Paul allerede ?
    Hehe....
    JEg har snakket med Paul ja, og han skal ha med seg Coda på besøk etter messen i Trondheim. Når det kommer til EAR og strømstyrke, så er det jo nettopp dette som er en av de tingene som EAR er kjent for. Sitt enorme overskudd av strøm. EAR890 driver bla. Avalon Edilon til konsertnivå, og nekter å klippe/gi etter på noen som helst måte. Noe som ikke engang Pass X 600 greier på samme måte. Så her snakker vi krefter

ear890 Test 1

ear890 Test 2

Av personlige tester, så kan det nevnes at bla. Krell KAV400i heller ikke greier å varte opp med de samme musklene som EAR890 greier å varte opp med.
    Nå må det sies at det med bassen og styrken som 890 leverer er noe som ikke andre tilsvarende rørkonstruksjoner greier å varte opp med.

Dette er noe av årsaken til at jeg er litt skeptisk når du foresøår S5.
    Nå skal det sies, at Coda er et merke som jeg vurderer seriøst. enten det blir den ene eller den andre. Paul selv anbefaler enten CSX eller evt. S12.

Det er bla. disse han skal bruke på sine Passive Gradienter i Trondheim denne helgen.
    Jeg skal i alle fall sjekke ut de nevnte forsterkerne

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Paul hos PM spilte på Coda når jeg var der, og jeg ble veldig imponert over det jeg hørte. Du har vel ikke alt for langt å kjøre for å foreta en sammenligning hos han
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Paul hos PM spilte på Coda når jeg var der, og jeg ble veldig imponert over det jeg hørte. Du har vel ikke alt for langt å kjøre for å foreta en sammenligning hos han
    Paul tar med seg godsakene på besøk til meg tenker jeg
    Han må bare få ferdig messen i Trondheim først.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Kan du fortelle hva du opplevde?
    Hvordan hørtes det ut sammenlignet med den nye godsaken fra Bryston som du har fått i hus f.eks?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW!

Er ikke noen i området (Stavanger-Egersund), som er eier av en kraftig transistor amp, og som har lyst å ta den med seg på besøk?
    Hadde vært artig å høre hvordan EAR 890 spiller opp i mot en tilsvarende god SS forsterker!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    Kan du fortelle hva du opplevde?
    Hvordan hørtes det ut sammenlignet med den nye godsaken fra Bryston som du har fått i hus f.eks?
    Coda opplevdes hakket kraftigere enn Bryston, men så kjørte Paul en 450w monoblokk til hver bass-seksjon, og en 300w stereo blokk til å drive toppene. I tillegg kjørte han aktiv deling så sammenligningen blir nok ikke helt rettferdig. Oppløsningen var enorm og bassen skremmende når tunge trommeslag slo. Det var virkelig gøy å høre hva som bor i disse høyttalerene. Over tid ønsker jeg meg 2 stk 4B SST brokoblet, men et sted skal man jo begynne
    Bryston virker noe hardere i toppen enn Coda, men jeg er litt for tidlig i innspillingen til å kunne gjøre meg opp en riktig mening
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bryston virker nor hardere i toppen enn Coda, men jeg er litt for tidlig i innspillingen til å kunne gjøre meg opp en riktig mening
    Jeg har hatt begge to samtidig i flere måneder, og den konklusjonen avviser jeg bestemt. Bryston 4B SST er effektforsterker som verken har en pågående øvre-mellomtone eller diskant. Den er heller litt "snill" som gjør det meste av musikken spillbar (selv 80-talls heavy), men bra driv gjennom "bryston-bassen". Coda`n gir et mye større lydbilde (balansert) og er til dels mye mer detaljert og 3-dimensjonal i sin gjengivelse. Sistnevnte er mer analytisk, og så spørs det da hva man liker best.

PS: Bryston låt ikke bra før den hadde fått 2 uker med kontinuerlig innspilling hos meg (300-400 timer).

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Jeg har hatt begge to samtidig i flere måneder, og den konklusjonen avviser jeg bestemt. Bryston 4B SST er effektforsterker som verken har en pågående øvre-mellomtone eller diskant. Den er heller litt "snill" som gjør det meste av musikken spillbar (selv 80-talls heavy), men bra driv gjennom "bryston-bassen". Coda`n gir et mye større lydbilde (balansert) og er til dels mye mer detaljert og 3-dimensjonal i sin gjengivelse. Sistnevnte er mer analytisk, og så spørs det da hva man liker best.

PS: Bryston låt ikke bra før den hadde fått 2 uker med kontinuerlig innspilling hos meg (300-400 timer).
    Høres bra ut. Det er nok bare Gradientene mine som trenger noen hundre timer til
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •