Lagde frontplate til Embla-forsterkeren min.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lagde frontplate til Embla-forsterkeren min.

Hehe. Jeg har laga meg en CNC-fres og da tenkte jeg at jge skulle lage frontplater til Embla-forsterkerene mine. Jeg fant noe skrap av noe pleksiglass fra et knust helikoptervindu på jobben og lagde dette teststykket. Det ser ok ut.

Den høyre forsterkeren er original, den venstre har fått ny front. Den demper lysdioden til et behagelig nivå i mørket.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det ble flott, langt mer eksklusivt utseende.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet er litt uklart, men rent umiddelbart vil jeg si at din mod. gjorde forsterkeren mye penere enn originalen. Å dempe dioden er også en fordel.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la ut et bedre bilde.

Plata er litt større enn forsterkeren og har avrundede hjørner med 2,5 mm radius. Jeg lakkerte den først svart på baksiden før jeg freste inn speilvendte bokstaver. Platen er 5 mm tykk.

Da må jeg bare skaffe mer plexiglass.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en nettside eller tråd som beskriver CNC-fresen din? Gratulerer med vellykket oppussing av forsterkerkabinettene, de ble vesentlig stiligere*

*Det riktige er selvfølgelig at den ene forsterkeren ble penere, men jeg regner med at du fullfører jobben

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Jeg la ut et bedre bilde.)
    Enda penere. Hvor lang tid brukte du på dette (CNC-jobben)?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble i mine öyne langt bedre enn originalen. Som nevnt tidligere i tråden så ser den nå mere eksklusiv ut. Nice!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte ca. en halvtime på å tegne logoen, fresinga tok bare et par minutter, pluss et par minutter på å sette opp og bytte verktøy mellom bokstavene og utskjæringa.

Det er en tråd på Modellflynytt.no fra da jeg skulle lage fres. Hjemmelaget CNC-router - Diskusjon på ModellflyNytt

Bildet viser fresen for noen uker siden med en billig Biltema fresemotor. Jeg har byttet selve fresemotoren nå med en veldig mye bedre modell, en Kress 1050 FME.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, nå ble jeg mere opptatt av CNC fresen enn det jeg ble av frontplata di
    Det er faktisk noe av det siste jeg har tenkt på å bygge selv. Åssen blir radier å slikt med den fresen? Runde å fine uten hakk/stepp?
    Absolutt noe jeg kunne tenkt meg å lage selv.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig stilig front ser fabrikklagd ut!

Har og sett og undersøkt en del etter deler til en CNC-fres, men prosjektet ble mer eller mindre skrinlakt da jeg ikke greide å finne deler til en overkommelig pris. Så jeg er litt nyskjerrig på hvodan du kom deg ut til slutt? (prismessig) Hvor fikk du tak i deler? Konseptet er jo genialt, når en først får det til!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg forandra litt på tegninga. Tegnet inn bokstavene TINEA under Embla-logoen. Skal også lage en versjon med "ADELA" for de to andre forsterkerene. Jeg tror dette blir finere. Jeg leker også med tanken på å male bokstavene sølvfarget eller hvite etter at de er frest ut.

Dette bildet viser bare et teststykke, en ripete og sprukken bit med plexiglass jeg fikk til overs da jeg skar ut plata tidligere.

De små bokstavene er har 0,5 mm tykke streker. Buene på E-en i Embla-logoen har 2,5 mm radius. Jeg har brukt dyre komponenter og materialer for å få høy presisjon og stivhet, og havnet på rundt 10-12000 kr for maskinen uten elektronikk. Elektronikken kosta 2000 med kabler og sånt, fresen kosta 1000 fra cnc-plus.de, PCen hade jeg noen deler til fra før så den kom bare på 2000. Maskinprogrammene jeg bruker kostet 6000 tilsammen. I tillegg kommer CAD-programmer om man skal gjøre avansert teknisk arbeid eller 3D-arbeid.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her så jo vanvittig stilig ut. Litt gøy at noen lager en CNC fres-benk for hjemmebruk også. Jobber med CNC styrte benker selv i hverdagen, så dette så imponerende ut. Hva slags prog bruker du til å styre benken? Kjempebra resultat på fornt platen din! Som nevnt lengre opp. Ser rett å slett ut som det kommer fra fabrikk! :-) Thumbs up!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Mach 3 for å styre maskinen nå. New Page 1

Så bruker jeg VCarve Pro 4.5 til å produsere 2D og 2.5D koder fra CAD-tegninger jeg lager, og Cut3D til å lage 3D-koder. Vectric - CNC Software Solutions - Wood Carving - Engraving - Signmaking - Routing - Machining

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett er dette tøft! Mach 3 ser ut som et helt ok program. Imponerende! :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •